Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Mat av ville planter

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-05-15, 14:17   #21
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat av ville planter

Skvallerkål vet jeg også at noen bruker i salater og sånt. Det var det mye av i vår gamle hage, men dengang visste jeg ikke at det kunne brukes til noe fornuftig.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-15, 14:35   #22
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mat av ville planter

Opprinnelig lagt inn av Nina, her.

Helt nye skudd av Geitrams kan brukes på samme måte som asparges. Har prøvd, var slett ikke verst.

Geitramsblader er og bra som te. Var visst en stor skandale før krigen en gang med noen svensker som hadde solgt geitrams som "ekte kinesisk te". Smaker visst veldig likt.

Ellers ville jeg ha sjekket f.eks. her: http://www.rolv.no/ om det du høster er trygt. En del gammel "kunnskap" er ikke helt oppdatert, og kan være farlig å stole blindt på.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 13:21   #23
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat av ville planter

Onsdag 3.6 kl 17.30 til 21.30 er det "matreise i ville vekster og ugress" på Lier Bygdetun, for de som måtte være interesserte.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 13:31   #24
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat av ville planter

Ja, jeg så det. Dessverre kræsjer det med andre planer jeg har. :/

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 14:37   #25
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.598
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Mat av ville planter

Ville og jeg plukket granskudd før helgen, og fikk nok til ett glass sirup. Den kokte nok litt for lenge, for den ble veldig seig og tykk, men den smaker ålreit.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 14:39   #26
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat av ville planter

Kast deg med i sopp- og nyttvekstforbundet. Gå på kurs, soppforeningen er kjempebra! Begynn med et sånt kurs som jeg tok i fjor, tredagers på botanisk institutt eller lignende, med feltavslutning.

Jeg skal hjem og lage brenneslesuppe i dag, jeg!

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 14:42   #27
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.175
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat av ville planter

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Ville og jeg plukket granskudd før helgen, og fikk nok til ett glass sirup. Den kokte nok litt for lenge, for den ble veldig seig og tykk, men den smaker ålreit.

Det der har jeg gjort flere ganger, og når sirupen er så tykk at det ikke er bevegelse når man prøver å helle den ut av flaska eller glasset man har den i, da har jeg varmet den forsiktig opp med litt vann til en bedre konsistens.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-16, 13:52   #28
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.940
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mat av ville planter

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Tappeplugg heter det. Du får bl.a. kjøpt det her, ser det ut til.

Om du f.eks. vil tappe bjørkesaft skjærer du bare av en grein og stapper i en flaske. Du trenger ikke tappepluggen.

Jeg har fått 2 tappeplugger til jul av mannen min. Gleder meg til å teste ut om ikke lenge, når våren er her.

banana er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-03-16, 13:59   #29
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat av ville planter

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Jeg har fått 2 tappeplugger til jul av mannen min. Gleder meg til å teste ut om ikke lenge, når våren er her.

Så gøy! Hold oss oppdatert, da!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-16, 14:04   #30
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.940
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mat av ville planter

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Så gøy! Hold oss oppdatert, da!

Ja! Men det er vanskelig å finne et brukbart lønnetre. Bjørk er greit, det har vi på hytta, men da trenger jeg jo ikke tappepluggen...

banana er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-03-16, 14:06   #31
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat av ville planter

Du må kanskje et stykke ut i skogen?
(Jeg ble forresten forvirret av min egen overskrift nå når jeg så den igjen, og tror det er snakk om å mate ville planter. )

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-16, 14:25   #32
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.940
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mat av ville planter

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Du må kanskje et stykke ut i skogen?
(Jeg ble forresten forvirret av min egen overskrift nå når jeg så den igjen, og tror det er snakk om å mate ville planter. )

Har ikke peiling. Jeg kan ikke huske noen sinne å ha sett et lønnetre med rimelig diameter i skogen. Men jeg hadde heller aldri sett et lindetre i skogen før jeg oppdaget lindehonning og fikk meg en bikube, da stod de jammen der i fleng, så det betyr ikke at ikke de brukbare lønnetrærne er der. Å bore hull i dem får man jo ikke lov til sånn uten videre. Hvis man spør.

banana er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-03-16, 14:26   #33
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat av ville planter

Jeg tror jeg bare hadde boret. Om det var offentlig skog. Jeg vet jo ikke hvor du bor, men det er vel ikke viltvoksende lønn i hele Norge? Kanskje du må låne et tre i en hage?
https://snl.no/l%C3%B8nn/treslekt

Sitat:

I Norge bare én viltvoksende art, lønn eller spisslønn, A. platanoides, nokså vanlig på Østlandet, men mangler på Vestlandet. Den kan bli 25 m høy og over 4 m i omkrets. Som prydtrær plantes platanlønn, A. pseudoplatanus, som har hengende blomsterklaser, naverlønn, A. campestre, sølvlønn, A. dasycarpum, tatarlønn, A. tataricum og asklønn, A. negundo. Den innførte platanlønnen naturaliserer seg lett, og er i rask spredning her i landet.
I Canada og de nordlige delene av USA utvinnes sukker av flere lønnearter, først og fremst av sukkerlønn, A. saccharum. Lønn er en meget gammel planteslekt i Jordens historie. I tertiærtiden dannet lønnearter store skoger som det nå finnes fossile avleiringer av på Svalbard og Grønland.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-16, 17:02   #34
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Mat av ville planter

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

For øyeblikket har jeg en pose granbarskudd i kjøleskapet, jeg tenkte jeg skulle lage sirup. Men så kom jeg på at jeg i grunn ikke er så glad i sirup og sikkert ikke ville få bruk for det, så nå leter jeg etter andre gode oppskrifter. Kanskje rabarbra- og granskuddsyltetøy er godt?

Hva med granskuddpesto?

De lagde dette i episode 1 av NRK-serien Naturligvis. Har ikke smakt det selv, men det så godt ut.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-16, 20:28   #35
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat av ville planter

Jeg lagde granbarkjeks (de i linken øverst, shortbread) forrige uke. De var kjempegode! Min samboer var ute og plukket en boks full rett utenfor rekkehuset, så lagde vi kjeks.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-16, 21:10   #36
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat av ville planter

Den 7. juni, for de som er interesserte og kan/gidder dra til Aremark, så er det Matreise i de ville veksters verdenBøensætre.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-16, 21:43   #37
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat av ville planter

Jeg har jo ikke tid i år!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-16, 23:18   #38
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mat av ville planter

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg lagde rosegelè og rosesirup i fjor sommer. Geleèn ble ekstremt populær som tilbehør til ost hos mine venner som liker slikt, og sirupen bruker jeg overalt der sirup kan brukes.

Har du "oppskrift" eller beskrivelse av fremgangsmåte?

Var på Kreta i fjor og finn servert yoghurt med smak av rose. Det er noe av den beste yoghurten jeg har smakt. Hvis jeg får ordnet med sirup eller no slikt så kan jeg kanskje greie å lage noe i nærheten ( det funka ikke med rosevann fra flaske)

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-16, 08:56   #39
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.175
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat av ville planter

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Har du "oppskrift" eller beskrivelse av fremgangsmåte?

Var på Kreta i fjor og finn servert yoghurt med smak av rose. Det er noe av den beste yoghurten jeg har smakt. Hvis jeg får ordnet med sirup eller no slikt så kan jeg kanskje greie å lage noe i nærheten ( det funka ikke med rosevann fra flaske)

Jeg brukte denne oppskrifta på gelè

http://gryskjokken.no/2012/08/rosegele/

Til sirup kokte jeg bare ned rosevannet med sukker til passe konsistens.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-16, 12:47   #40
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.940
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mat av ville planter

Jeg var på kurs i helga, og der laget vi mye rart av mange forskjellige planter. Vi brukte ryllik, smørbukk, granskudd, brennesle, døvnesle, skvallerkål, forskjellige blomster, løvetannblomster og -blader, spansk kjørvel, kvann, geitrams og sikkert mye mer. Vi spiste oss stappmette på utrolig mye god mat.

Hjemme har jeg laget pesto av ramsløk, og tørket ramsløk. Jeg har forvellet og frosset brennesle og skvallerkål. Jeg har prøvd geitrams og marikåpe. Det er så moro.

Og forresten har jeg tappet bjørkesaft i år, og lønnesevje som jeg kokte inn til sirup. Det var et artig påskeprosjekt på hytta - skal gjentas.


Sist redigert av banana : 26-05-16 kl 13:23.
banana er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no