Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hvilken urt er det som gjør italiensk tomatsaus magisk?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-01-18, 15:32   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvilken urt er det som gjør italiensk tomatsaus magisk?

Jeg er oppvokst i Italia, eller er riktig, jeg bodde der i hvert fall i tre år når jeg var 11-14 og jeg er "oppvokst" på den maten. Skolan hentet lunch hver dag på en lokal trattoria.

I en del tomatsaus i Italia, spesielt med skalldyr så er det ofte en urt/krydder som for meg gjør den magisk. Jeg mener at den oftere er med om det er skalldyr i sausen, men jeg kan huske feil. Det er ikke så ofte jeg får det med i maten (i hvert fall ikke med nok mengde så at jeg kjenner det) utenfor Italia, sist gang på en genuin italiensk restaurant i Gøteborg der jeg spiste risotto al mare. Vi satt lenge og spiste og når vi endelig spurte om hva det var så hadde kokken gått hjem.

Hun jeg spiste med trodde kanskje at det var salvie, men jeg er usikker. Hva kan det være?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-18, 15:51   #2
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.154
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken urt er det som gjør italiensk tomatsaus magisk?

Bladpersille? Jeg ser at det brukes i en del oppskrifter.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-18, 16:23   #3
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken urt er det som gjør italiensk tomatsaus magisk?

Ja, det er veldig godt, men den skulle jeg kjenne igjen smaken av. Jeg er sikker på at det er bladpersille i, men det er noe mer.

Det er ikke oregano, basilikum eller koriander.


Sist redigert av Pelen : 21-01-18 kl 17:18.
Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-18, 16:25   #4
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken urt er det som gjør italiensk tomatsaus magisk?

Anis?

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-18, 16:29   #5
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken urt er det som gjør italiensk tomatsaus magisk?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Anis?

Den smaker vel litt lakris, gjør den ikke? Jeg klarer ikke helt å mimre frem smaken, men jeg har aldri tenkt lakris når jeg kjenner den. Jeg skal prøve alt dere foreslår som jeg ikke er sikker på at det ikke kan være. Jeg må finne ut av det her.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-18, 16:56   #6
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken urt er det som gjør italiensk tomatsaus magisk?

Du finner ikke ut av det ved å lukte på forskjellige krydder da?

Eller lese italienske skalldyroppskrifter?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-18, 17:09   #7
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken urt er det som gjør italiensk tomatsaus magisk?

Timian?

Ellers har jeg flere amatørkokkevenner som mener at ørlite ansjos er det som skiller en skikkelig tomatsaus fra vanlig saus.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-18, 17:23   #8
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken urt er det som gjør italiensk tomatsaus magisk?

En italiensk venn kokte saus hjemme hos oss en gang og han brukte ganske mye stangselleri og gulrot i sausen. Stangselleri gir nydelig smak. Han kokte sausen i timesvis så alt ble til glatt saus.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-18, 17:32   #9
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken urt er det som gjør italiensk tomatsaus magisk?

Estragon er vel også ganske vanlig i det italienske kjøkken? Det er den som smaker mest distinkt i en ordentlig bearnaise-saus, er det samme retning?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-18, 17:38   #10
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken urt er det som gjør italiensk tomatsaus magisk?

Det kan muligens være estragon. Det dumme er at jeg ikke klarer å få frem smaken av å tenke på hvordan den smaker. Jeg bare kjenner den om den er der.

Timian er i en del oppskrifter, men jeg føler meg usikker på den.

Jeg tror at jeg får samle på meg forslag her, kjøpe hjem urtene, gjøre en base, dele opp og så blande inn alternativene.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-18, 17:51   #11
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken urt er det som gjør italiensk tomatsaus magisk?

Ingen har nevnt rosmarin? Det står i noen tomatsaus oppskrifter. Hakket frisk rosmarin setter ganske markant smak på maten.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-18, 18:06   #12
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken urt er det som gjør italiensk tomatsaus magisk?

Rosmarin ja. Det gjør susen.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-01-18, 20:20   #13
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.439
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken urt er det som gjør italiensk tomatsaus magisk?

Jeg tror det må være estragon. Denne tråden fikk meg til å huske på Tina Nordstrøms italienske kjøttboller som var en favoritt på begynnelsen av dette årtusen. Helt fantastiske, og kjøttbolene smaker "italiensk" på en måte jeg ikke har kjent før. http://www.tronsiden.info/weboppskri...%20variant.pdf

Ellers er salvie som får "smelte" inn i meierismør en fantastisk saus til pasta, men ikke det du spør om nå selvfølgelig!

Ble ellers nysgjerrig på hvor i Italia du gikk på skole? Hvordan var lunsjen organisert? Jeg så akkurat Michael Moores dokumentar fra Europa, hvor skolelunsjen fra Frankrike ble dratt frem. Tre retter hjemmelaget og nydelig mat, dekket med porselen og glass, servert av kokkene. Sukk ... Slik er det ikke her. Matpakke hadde vært ok nok om det hadde vært mulig å ha dem i kjøleskapet.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-18, 22:13   #14
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken urt er det som gjør italiensk tomatsaus magisk?

Ansjos?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-18, 22:13   #15
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken urt er det som gjør italiensk tomatsaus magisk?

Jeg vet at det ikke er en urt, altså.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-18, 22:42   #16
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken urt er det som gjør italiensk tomatsaus magisk?

Jeg er ikke noe glad i ansjos (men spiser det) så det er det ikke.

Daffy, jeg gikk på svenska skolen i Milano som da lå sentralt i byen og var i en stor leilighet. 13-20 elever på hele skolen som var en var en barneskole. Siste året leste jeg mot en korrespondansskole i Sverige, men hadde hjelp av lærerne på skolen og jeg hadde noen timer med dem i uken og min arbeidsplass var i lærerværelset.

To elever gikk og hentet lunchen i neste kvartal. Mandager og torsdager var det pasta. Tirsdager suppe. Onsdager kjøtt eller fisk. Fredager var det pizza. Alltid med litt brød til (foruten fredager), som regel i form av panini. Alltid god mat foruten den ene gangen da jeg ikke klarte å spise. Da fikk vi kanin.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-18, 23:06   #17
Tonjemor
Forvirret
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 642
Tonjemor er litt kulTonjemor er litt kul
Standard

Sv: Hvilken urt er det som gjør italiensk tomatsaus magisk?

Laurbærblad?

__________________
Du greier ikke å fly med en sopelim av ren og skjær vilje....
Tonjemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-18, 08:23   #18
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.766
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilken urt er det som gjør italiensk tomatsaus magisk?

Så kjekt å få oppleve Italia i den alderen. Snakker du språket?

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-18, 10:10   #19
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken urt er det som gjør italiensk tomatsaus magisk?

Kapers brukes også i sauser, men det ligner like lite på urt som ansjos. I hvertfall syltet.

Du kan ikke se for deg at de hadde en lokal urt, en som prydet matbutikker og som ble brukt i nærmest alt?

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-18, 10:24   #20
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken urt er det som gjør italiensk tomatsaus magisk?

Nei, det er ikke capers. Jeg ser ikke for meg noen andre krydderplanter enn basilikum fra den tiden.

Jeg har masse italiensk inne i hodet mitt. Det må bare graves frem ganske godt. Hadde jeg fått noen måned i Italia så hadde det nok hjelpt. Dette er 35 år siden så språket har nok utviklet seg med nye ord siden da og i tillegg så visste jeg hva hoppetau het, men ikke isolering, dvs jeg hadde et språk tilpasset alderen.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no