Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Leser dere ungdomsbøker?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-07-09, 12:20   #1
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Leser dere ungdomsbøker?

Leser dere ungdomsbøker?

Jeg har ikke lest spesielt mye ungdomsbøker med unntak av bøker vi måtte lese i forbindelse med undervisningen på skolen. Jeg er veldig glad i å lese men det har liksom ikke falt meg inn å lese typiske ungdomsbøker(har ikke engang lest Harry Potter serien). Nylig oppdaget jeg ungdomsgeneren gjennom boken "The Hunger Games"("Dødslekene") av Suzanne Collins, jeg klarte nesten ikke å rive meg løs fra boken for å gjøre andre ting.

Siden jeg har nevnt boken så må jeg få lov til å sakse litt om boken også Liker den engelske omtalen best så jeg legger ved den:


Twenty- four are forced to enter. Only the winner survives.


In the ruins of a place once known as North America lies the nation of Panem, a shining Capitol surrounded by twelve outlying districts. Each year, the districts are forced by the Capitol to send one boy and one girl between the ages of twelve and eighteen to participate in the Hunger Games, a brutal and terrifying fight to the death – televised for all of Panem to see.


Survival is second nature for sixteen-year-old Katniss Everdeen, who struggles to feed her mother and younger sister by secretly hunting and gathering beyond the fences of District 12. When Katniss steps in to take the place of her sister in the Hunger Games, she knows it may be her death sentence. If she is to survive, she must weigh survival against humanity and life against love.

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 12:44   #2
Katie
:)
 
Katie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 401
Katie er litt kul
Standard

Sv: Leser dere ungdomsbøker?

...

__________________
2004

Sist redigert av Katie : 22-11-09 kl 18:16.
Katie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 14:14   #3
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.991
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Leser dere ungdomsbøker?

Masse!
Blir visst aldri voksen, jeg.

To av mine norske favorittforfattere: Finn Øglænd og Ingelin Røssland.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 14:31   #4
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.814
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Leser dere ungdomsbøker?

Ja, jeg har lest HP-bøkene og akkurat nå leser jeg mange gamle bøker fra barne- og ungdomsårene. Passende sommerlektyre i grunnen.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 16:00   #5
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.753
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Leser dere ungdomsbøker?

Jada, det gjør jeg.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 17:33   #6
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Leser dere ungdomsbøker?

Ja, overraskende ofte.
Leser "Britta og Silver"-bøkene (av Lisbeth Pahnke) stadig vekk, og for eksempel Ulf Stark og Jon Ewo kan man fint komme tilbake til i voksen alder.

Akkurat nå holder jeg på med "Sommeren på Barkøy" av Elin A. Straumsnes.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 17:34   #7
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.984
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Leser dere ungdomsbøker?

Harry Potter, Anne fra Bjørkely, Ina osv osv

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 17:40   #8
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Leser dere ungdomsbøker?

Jeg leser masse barne- og ungdomslitteratur. Jeg hadde en runde for noen år siden der jeg kjøpte de fleste av de engelskspråklige favorittene mine fra barndommen på originalspråket. Det var en morsom øvelse, for ikke bare er mange av barnebøkene forkortet i norsk utgave (!), det er også mange serier der ikke alle bøkene er oversatt til norsk: Anne fra Bjørkely, Huset på prærien, Little women (husker ikke hva den heter på norsk) er noen eksempler.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 17:42   #9
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.845
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Leser dere ungdomsbøker?

Omtrent aldri.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 19:09   #10
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Leser dere ungdomsbøker?

Det hender. Harry Potter f.eks. Og Vikingskatten av G. Staalesen.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 19:42   #11
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Leser dere ungdomsbøker?

Kun i yrkesøyemed, eventuelt.
Så mange bøker, så liten tid.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 19:51   #12
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.642
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Leser dere ungdomsbøker?

For et par år siden fant jeg ut at ungdomsbøker egner seg ypperlig som strandlektyre.

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 19:56   #13
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Leser dere ungdomsbøker?

Massevis.

  Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 20:32   #14
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.864
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Leser dere ungdomsbøker?

Av og til når jeg får noen anbefalt. F.eks. Ingenting, Gutten i den stripete pysjamasen og Erlend Loes bøker om Kurt.

Har tilgode å få lest Ingen må vite.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-09, 18:42   #15
Kinita
Fullverdig medlem
 
Kinita sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 36
Kinita har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Leser dere ungdomsbøker?

Leser ikke mange ungdomsbøker, annet en Harry Potter. Og det teller nesten ikke, for det fenger jo alt fra barn til pensjonister.

En av favorittbøkene mine gjennom tidene er Kabalmysteriet av Jostein Gaarder. En fenomenalt bra bok!

__________________
Kinita og guttungen 02.
Kinita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-09, 18:48   #16
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.568
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Leser dere ungdomsbøker?

Jeg kommer ikke på annet enn Harry Potter. Men Anne fra Bjørkely var et godt tips, de bøkene kunne jeg jo godt tenke meg å ta frem.

Pepper Lemon er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-07-09, 18:48   #17
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Leser dere ungdomsbøker?

Ja, en god del.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-09, 00:11   #18
Kathy
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sentralt
Innlegg: 36
Kathy har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Leser dere ungdomsbøker?

Jupp, det sniker seg inn noen ja. HP selvfølgelig, men sist også feks Twilight-bøkene og en eller annen serie som Amazon anbefalt fordi jeg hadde kjøpt Twilight Men, så er jeg jo en "sucker" for chick flicks og chick lit generelt og så da passer det vel greit? Er vel ikke kjent som "tungt stoff" det heller...

Og Anne fra Bjørkely skal jeg jammen lese om igjen!

Kathy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-09, 01:03   #19
iben
oppbevares tørt
 
iben sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.136
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Leser dere ungdomsbøker?

I det siste har jeg bare lest Harry Potter som kan regnes som ungdomsbøker.

iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-09, 15:27   #20
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Leser dere ungdomsbøker?

Jeg liker godt Ursula K. leGuins jordsjøbøker, Susan Coopers bøker om kampen mellom lys og mørke (mørket kommer, lysets ridder, løvheksa, grå konge, flammesverdet); egentlig veldig mange som kom i "fru luna"-serien som Gyldendal ga ut i sin tid. Akkurat nå holder jeg på med å lese Cornelia Funkes serie (inkheart, inkblood, inkdeath).
Anne fra Bjørkely tas frem år om annet, selvsagt, og masse andre bøker som jeg leste som barn /ungdom.

  Svar med sitat
Svar

Emneord
bøker for ungdom, ungdomsbøker, ungdomslitteratur


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no