Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Hvor lenge må jeg fortsette å bytte vann 1-2 ggr. pr dag?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-10-09, 10:45   #1
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Hvor lenge må jeg fortsette å bytte vann 1-2 ggr. pr dag?

Hjelpes, det gir seg jo aldri dette nitrit-problemet mitt. Har byttet 1/3 av vannet hver dag i mange dager, i tillegg har jeg ofte byttet en skvett til noen timer etterpå igjen, slik at jeg har byttet to ganger enkelte dager.
Fortsatt er det utslag på nitrit.

Ser heldigvis ikke ut som om fisken min lider under det, for de er spretne og fine, men jeg blir litt lei må jeg innrømme.

Jeg har ikke kjøpt ny Ancistrus heller, for den liker ikke så store temperaturforskjeller har jeg hørt? Skal vente nå til vannkvaliteten er god.

I dag tok jeg ut pumpa, og gjorde den ren, krystet bare forsiktig på svampene inni, og hadde på enda en kapsel med bakteriekultur. Det var en del sånt svart slam eller hva jeg skal si, for har kanskje ikke vasket grusen godt nok før jeg hadde den i? Kan det være nitritbomben min?

NÅ må det bli greit snart!

  Svar med sitat
Gammel 08-10-09, 10:58   #2
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor lenge må jeg fortsette å bytte vann 1-2 ggr. pr dag??

nitritt er vel vanlig i ett kar i en del uker etter oppstart. Det er vel tolmodighet som skal til. Sjekk inne på www.nettakvariet.no

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-09, 18:49   #3
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor lenge må jeg fortsette å bytte vann 1-2 ggr. pr dag??

Har du fått vekk nitritten ?

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-09, 10:03   #4
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvor lenge må jeg fortsette å bytte vann 1-2 ggr. pr dag??

Ja, har det.
Måtte gå drastisk til verks, og tok ut pumpa. Den var full av sort slam eller hva jeg skal si, antakelig har jeg ikke vasket grusen godt nok
Kjørte på med vannbytte ned til halvparten, hadde i bakteriekultur i karet, samt i pumpa enda en gang, kjøpte enda flere planter, og etter noen dager da, så var jeg helt fri nitritt

Nå er det fine verdier, plantene har begynt å gro til litt, og alt er bare velstand.

Mens jeg holdt på som verst, gikk det litt ut over de stakkars fiskene. De hadde det ikke bare bra tror jeg...

Stakkars ancistrusen min døde, men antar det var fordi det ble for store temp.forskjeller i og med at jeg byttet så hyppig vann over mange dager.

Ellers er det bare to Neontetra, en platy hunn, og en Guppy som har gått med - guppyen trodde han i dyrebutikken var fordi de er så utrolig avlet på, at de blir degenererte av det, den var tynn og rar i hvert fall.

Nå har det flyttet inn en ny Ancistrus. Den andre platyhunnen er diger og tjukk, så antar det er yngel på gang?

Pr. dato bor det i akvariet:

9 Neontetra
2 Honninggurami
2 Platy
3 Molly
1 liten Pansermalle
2 Guppy
Glemte jo lille Ancistrusen

Tror jeg har nådd smertegrensen for fisk nå

Vedlagte bilder
Filtype: jpg DSC00509.jpg (194,7 KB, 18 visninger)

Sist redigert av Left : 22-10-09 kl 11:20.
  Svar med sitat
Gammel 22-10-09, 10:37   #5
Mississippi
ull-lue
 
Mississippi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.327
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor lenge må jeg fortsette å bytte vann 1-2 ggr. pr dag?

Hvis du bruker brønnvann, kjøper Imsdal eller kjøper ferdig akvarievann i butikken slipper du alt det maset med så mye tilsettingsstoffer.
Var nyllig innom Bjølsen Akvarium på Økern - der har de skikkelig peiling. Det viser seg at mye av det som er blitt sagt (til meg i hvert fall) fra dyrebutikkene på Jessheim og Strømmen er direkte feil ...
Bjølsen Akvarium er den største (og eldste?) butikken i sitt slag, så jeg velger å tro de har greie på faget sitt.
Åpent hvar dag har de også, til og med søndager!!

__________________
"Det er ikke dråpen som får begeret til å flyte over. Problemet er at da dråpen kom var begeret alleredet fullt, og det hadde ikke dråpen noe med, den hadde jo nettopp kommet" -Karsten Isachsen
Mississippi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-09, 18:24   #6
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor lenge må jeg fortsette å bytte vann 1-2 ggr. pr dag?

Jeg har kun brukt kranvann bestandig og har kun en gang hatt problemer med nitritt. Det er perioder med endel klor i vannet, da bruker jeg vannforbedringsmiddel, ellers ikke noe annet en litt regulering av Ph/Gh. Om jeg skulle kjøpt akvarievann til alle mine tanker hadde jeg gått konkurs.

Så flott at du har fått bort skiten sjugger ! Smertegrensen for fisk er nok nådd godt og vel, men om du er flink til å passe på vannbyttene og pumpa di tåler så tett befolkning går det bra.
Om platyen er tykk så følg med på henne rett etter neste vannbytte, de pleier å holde på yngelen til rett etterpå. Om du har fødekar så sett henne i det et par itmer etter at du har bytta vann. Morro med yngel !

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no