Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Baneheiasaken etter snart 20 år

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-06-21, 07:56   #221
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.840
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg bare orker ikke at media skal gjøre han til en ny kul kar på talk show, slik de gjorde med Orderud- gjengen.

Nemlig. Eller som Joshua French.

Jeg har prøvd med på både podkaster og dokumentaren, men synes det er en så klar bias i det som fremstilles. Folk har ikke alltid den nødvendige forståelsen for hva bevis er og ikke er, heller. Jeg oppfatter mye av det som kommer frem i dokumentaren og podkastene som saksfremlegg, ikke objektive fakta. Jeg leste gjenopptakelseskommisjonens siste fremlegg, og syntes det var bra. Men den overbeviste meg ikke om at Viggo Kristiansen er uskyldig. Bare at bevisene kanskje ikke er gode nok.

Den andre tiltalte og dømte får veldig hard medfart i some og det er mange som hevder at han må arresteres igjen og dømmes for begge drapene. Det som forundrer meg, er at mange ikke er på langt nær så opptatt av hans rettsikkerhet i dette. Jeg er glad for at han holder seg utenfor mediesirkuset og svarer at han skal uttale seg i en ny rettsak.


Men jeg tenker som Niobe.

Og så er jeg bekymret. Skikkelig bekymret. Både fordi folk er så engasjert og hissige begge veier. Og på grunn av forhistorien hans.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 02-06-21 kl 08:57.
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-21, 09:51   #222
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Jeg finner det ikke igjen, men noen som har link til de overgrepene han er dømt til og hvor gammel var han da de ble begått?

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-21, 09:58   #223
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Jeg finner det ikke igjen, men noen som har link til de overgrepene han er dømt til og hvor gammel var han da de ble begått?

Hvis du søker etter dommen finner du den. Jeg har ikke lyst til å linke til den. Det fremgår der, så vidt jeg kan skjønne.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-21, 10:57   #224
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.244
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Jeg håper media kan la begge parter få fred, de er som en ulveflokk. Jeg tror ikke bevisene holder til ny domfellelse, så han blir nok frikjent. Og det er jo mulig at han faktisk er uskyldig i baneheiasaken. For de andre overgrepene har han sonet lenge og vel, så tviler på at det blir mer soning på han uansett hvordan neste rettssak ender.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-21, 11:16   #225
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Han ble dømt for dem der han var over en eller annen alder, var det 18, tro? Det var også saker fra da han var yngre.

Han holdt på i årevis, noen av ofrene ble utsatt for gjentatte overgrep fra de var 6 til de var 10 år. Type "dra ut i skogen og kle av og utsette for overgrep".

De hadde vel akkurat mistet sin første tann, noen av dem.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-21, 11:49   #226
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.630
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Jeg synes det er ubehagelig å lese lynsjeretorikken i denne tråden. Uten sammenligning for øvrig husker jeg den tydelige vektleggingen av rettsikkerhet og verdighet i behandlingen av ABB gjennom rettsak og soning. Uten å på noen måte undergrave fordømmelsen av handlingene han utførte. Det sa mye om hva slags samfunn vi er og ønsker å være.

Dette synes jeg er mer fraværende i omtalen av VK. Ja, han har innrømmet forferdelige overgrep. Men han har sonet i tjue år. Og muligens vil en ny rettssak vise at han har sonet delvis for en handling han ikke har begått. Om dette er tilfelle, er jo det et overgrep mot VK selv. De seksuelle overgrepene VK har innrømmet, selv om de er grusomme, hendte for over tjue år siden, da han var tenåring. Hvor lenge skal man bære et utilslørt monsterstempel?

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-21, 12:15   #227
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.630
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Og hva gjelder forvaring, så er jo denne løslatelsen en bekreftelse på at påtalemyndigheten ikke regner gjentakelsesfaren som stor nok til å forsvare forvaring.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-21, 12:20   #228
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Jeg er enig, Zulu. Det er uvanlig hard tone til FP å være.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-21, 12:40   #229
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.840
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Jeg håper saken blir belyst. Jeg synes det er en helt vill hype hos de som mener han er uskyldig, og har latt meg skremme veldig av det, både på FB og i en tråd på Kvinneguiden. Jeg mener at så lenge ikke saken er rettsbehandlet på nytt, så er dommen gyldig. Hvis noen synes jeg driver lynsjeretorikk, så beklager jeg det.

Men jeg er bekymret. OG hvorfor i all verden sa VK "er Jan Helge også tatt?" når han ble arrestert? Hvorfor brukte Jan Helge akkurat VK som alibi?

Mobildataene beviser ikke at VK ikke var i Baneheia. De beviser muligens at telefonen ikke var der. Men analysene ble gjort flere måneder etter drapene.

Jeg tenker at jeg virkelig håper at saken blir behandlet på nytt.

Og så tenker jeg at Niobes betraktninger vekker gjenklang hos meg. SÅ mye uflaks?

VI vet at JHA ikke er noe pålitelig vitne. VI vet at han løy, endret forklaring og virret før han tilslutt innrømmet. men vei vet ikke at VK snakker sant, heller.

Og jeg er forundret over at alle som er så opptatt av rettssikkerheten til VK overhodet ikke er opptatt av rettssikkerheten til JHA. I de fora jeg har sett saken diskutert, gjøres han til syndebukk, og det spekuleres i hva han skal ha gjort langt utover noe det er ført bevis for i rettssakene.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-21, 12:50   #230
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

VK løy også fra skanse til skanse, til han landet på det tidsvinduet han gjorde.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-21, 13:00   #231
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.450
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

JHA ble vel løslatt for flere år siden? Og han vet vi med 100 % sikkerhet at har gjort det han er dømt for. Jeg kan ikke huske tilsvarende oppstandelse rundt hans løslatelse.

Jeg er tilhenger av forvaring i situasjoner der folk antas å være en fare for omgivelsene når de slipper ut. Men hvis det faktisk skulle vise seg at VK er uskyldig dømt for drapene, da er det jo ikke rart at han ikke viser anger og fortsatt benekter deltagelse? Hadde han vært taktisk så hadde han jo i det minste latt som han angret og blitt sluppet ut etter 21 år, i stedet for gjentatte forsøk på å søke til gjenopptagelseskomiteen og ingen anger?

I den første rettssaken så hadde man to gjerningsmenn og man visste hva som hadde hendt. Vi kan jo håpe at en ny rettssak med utgangspunkt i minst en gjerningsmann, og vi vet ikke helt hva som har skjedd, vil være mer oppklarende. Hvis det blir en ny rettssak, det er jo ikke sikkert.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-21, 13:54   #232
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg har begynt å se på dokumentaren på Discovery+ , og jeg tror han er uskyldig.

Det trodde jeg også etter å ha sett dokumentaren. Ikke etter å ha lest tidslinjen for hans adferd linket her på Fp, og feks artikkel fra han som ledet etterforskningen.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-21, 14:05   #233
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.840
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Jeg syntes også den dokumentaren var veldig biased.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-21, 14:17   #234
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

De seksuelle overgrepene VK har innrømmet, selv om de er grusomme, hendte for over tjue år siden, da han var tenåring. Hvor lenge skal man bære et utilslørt monsterstempel?

Jeg tenker dette er det et enkelt svar på. Han bør tilbakeføres til samfunnet når de sakkyndige vurderer at han er klar for det. Det vurderer de at han ikke er, og det er det som gjør at mange blir utrygge. Dommen er jo sonet, så den er grei.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-21, 14:19   #235
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.630
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Men om han nå er skyldig i Baneheiasaken, så er han likevel ferdig sonet. Da har han begått en handling så ufattelig avskyelig at han må leve med konsekvensene av det for resten av livet. Moralsk vil han alltid, alltid være fordømt, og identiteten som barnemorder vil dominere oppfatningen av han hvor enn han måtte gå. Og det skulle jaggu bare mangle.

Fortsatt ferdig sonet.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-21, 14:22   #236
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.630
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Jeg tenker dette er det et enkelt svar på. Han bør tilbakeføres til samfunnet når de sakkyndige vurderer at han er klar for det. Det vurderer de at han ikke er, og det er det som gjør at mange blir utrygge. Dommen er jo sonet, så den er grei.

Men påtalemyndigheten mener det ikke er grunnlag for forvaring. Er de uenige med de sakkyndige?

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-21, 14:37   #237
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Men påtalemyndigheten mener det ikke er grunnlag for forvaring. Er de uenige med de sakkyndige?

Ja. De sakkyndige rådgir etter et hensyn; Er personen klar for tilbakeføring til samfunnet? Svaret på det er nei og måten det gjøre på, fra 20 år i høysikkerhetsfengsel og rett ut virker å være noe fagmiljøene anser som helt uforsvarlig. Påtalemyndighetene må nok balansere en rekke internpolitiske og taktiske hensyn i tillegg til sakkyndiges vurdering.

https://www.tv2.no/a/14035197/

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-21, 14:43   #238
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Fortsatt ferdig sonet.

Når du har forvaringsdom så er det ikke soningstid. Du blir vurdert hvert 5 år. Han fikk jo en ny dom på seg som ikke medførte straffetid (fordi du ikke får det når du har forvaring).

Dette er riktignok klippet fra wikipedia, men kan lete opp andre kilder hvis det er interessant:

Opprinnelig lagt inn av sitat

I 2008 ble Viggo Kristiansen anmeldt for drapstrusler mot en fengselsbetjent som var utplassert på Ila som aspirant. Kristiansen skal ha kalt betjenten for en «sadistisk psykopatjævel» og truet ham med: «Vent til jeg kommer ut, hadde dette vært utenfor hadde de ikke funnet deg. Jeg skal gjøre dette året til et helvete for deg». I rettssaken som kom opp i Asker og Bærum tingrett i januar 2009 erkjente Kristiansen å ha sagt det han var tiltalt for, men mente det var sagt i en «humoristisk og sarkastisk tone» og bare var «frisk språkbruk». Han erkjente ikke straffskyld.

Kristiansen ble dømt for truslene i tingretten, men siden han allerede sonet en forvaringsstraff på 21 år, fikk han ikke ekstra straff, men straffeutmålingsutsettelse med en prøvetid på to år. Dommen vil likevel kunne føre til at han nektes permisjon fra fengselet og ha betydning ved vurderingen av mulig fremtidig løslatelse (forvaringsfanger kan i prinsippet holdes fengslet på ubestemt tid, så lenge de fortsatt vurderes som farlige)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-21, 14:59   #239
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.630
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Ja. De sakkyndige rådgir etter et hensyn; Er personen klar for tilbakeføring til samfunnet? Svaret på det er nei og måten det gjøre på, fra 20 år i høysikkerhetsfengsel og rett ut virker å være noe fagmiljøene anser som helt uforsvarlig. Påtalemyndighetene må nok balansere en rekke internpolitiske og taktiske hensyn i tillegg til sakkyndiges vurdering.

https://www.tv2.no/a/14035197/

Skjønner. Da går jeg ut fra at det ikke er første gang det gjøres en helhetsvurdering om å avslutte forvaring selv om sakkyndige mener vedkommende ikke er klar for tilbakeføring til samfunnet? Eller er det veldig uvanlig med en diskrepans her?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Når du har forvaringsdom så er det ikke soningstid. Du blir vurdert hvert 5 år. Han fikk jo en ny dom på seg som ikke medførte straffetid (fordi du ikke får det når du har forvaring).

Dette er riktignok klippet fra wikipedia, men kan lete opp andre kilder hvis det er interessant:

Poenget er at selv om han skulle bli funnet skyldig i en ny rettssak, vil han høyst sannsynlig ikke måtte sone mer tid i fengsel fordi han har sonet ferdig tidsrammen for forvaring han ble idømt (som for øvrig er lovens strengeste, 21 år). Han vil ikke idømmes ny forvaring dersom han ikke viser noe grunnlag for det etter at han nå blir løslatt.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-21, 15:05   #240
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.873
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Det er viktig å huske på at den dokumentaren er bestilt av Viggos familie og de som mener han er uskyldig. Det er ikke en objektiv dokumentar.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no