Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Bæring for begynnere

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-01-08, 20:10   #1
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Bæring for begynnere

Jeg har så veldig lyst til å prøve meg med mer bæring med magenurken enn det vi fikk til med førstemann. Men det er jo en hel jungel der ute med slynger, sjal og mei-taier. Har prøvd å kikke litt inn på tettinntill.no, men tror jeg er litt utenfor målgruppen og stammespråket der inne...

Drømmen er altså et sjal, tror jeg, som ikke er alt for klønete å henge på seg - men jeg kan nok øve litt - som kan brukes fra babyen er ganske liten. Synes vogn er en fin ting, men det kan være kjekt å få hendene fri innimellom sofakosen, samtidig som at den lille sikkert setter pris på mammavarmen.

Synes mei-tai høres greit ut, men da bør jeg vel helst vente noen måneder - og det er jeg ikke helt klar for.

Altså, hva anbefaler dere, hvorfor, og hvor får jeg tak i den aktuelle innretningen.

Takker for hjelp på forhånd.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 20:13   #2
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bæring for begynnere

Moby D og lignende elastiske sjal er supre for nybegynnere og ca det første halvåret.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 20:37   #3
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bæring for begynnere

Nå er ikke jeg noen bærefantast, men jeg synes slynge har fungert veldig bra. Den er enkel å få av og på, noe som jeg synes har vært greit.

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 20:40   #4
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bæring for begynnere

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Moby D og lignende elastiske sjal er supre for nybegynnere og ca det første halvåret.

Ok, men hvorfor?

:vanskelig:

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 20:43   #5
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bæring for begynnere

Fordi de er lette å knyte på, ungen sitter trygt og godt og de er i tillegg fine. Dessuten er de knallgode for oss som får vondt i ryggen lett.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 20:45   #6
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bæring for begynnere

Er det sånn at det kan knytes på flere ulike måter?
Foran, bak, på siden...

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 20:46   #7
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Bæring for begynnere

Jeg liker Moby Wrap best i begynnelsen, fordi det er veldig lettvint, og jeg synes babyen ligger veldig godt, demonstrasjon med en helt fersk baby og pappa;


(Kilde: youtube.com)



Etter som barnet blir større, nærmere 6 mnd. så liker jeg best Mei Tai Babyhawk, det er som å bære luft, og man kan bære på magen, hoften og ryggen, og knyte som man vil. Også veldig enkelt, og kan brukes lenge (avkommet på over 4 år bæres fortsatt i den og kan bæres lenge).

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 20:46   #8
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bæring for begynnere

Det jeg hadde, hugabub, kan bare brukes foran. Moby D mener jeg kan brukes til ryggbæring også og dermed lenger.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 20:46   #9
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bæring for begynnere

http://lotusbarn.no/butikk/index.php...ain_page=index

Tja, disse så jo fine og anvendelige ut da - og ikke alt for dyre heller.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 20:47   #10
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bæring for begynnere

Moby wrap, mener jeg selvfølgelig.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 20:49   #11
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bæring for begynnere

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Nå er ikke jeg noen bærefantast, men jeg synes slynge har fungert veldig bra. Den er enkel å få av og på, noe som jeg synes har vært greit.

Slynge, lommeslynge eller noe annet spesielt du har brukt?
Det er på en slags ferdig innretning så vidt jeg skjønner. Lettere å bruke, men ikke så mange valg, eller?

:bæreekspert in spe:

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 20:53   #12
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bæring for begynnere

Jeg har kjøpt en Moby Wrap, og gleder meg kjempemasse til å bruke den. Har øvd et par ganger på knytingen, men det blir ikke helt vellykket med magen i veien. Får øve litt mer når lillebror har kommet ut, tror jeg.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 20:54   #13
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.667
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bæring for begynnere

Moby wrap er helt fantastisk. Lett å knyte på seg og ungen ligger godt inni der. Og den er ikke så dyr.

Lotusbarn.no tror jeg har både moby wrap og moby D

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 20:58   #14
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bæring for begynnere



Denne hadde jeg til yngstemann. Veldig lett og kjapp å ta på, og kan brukes til å bære barnet på hoften når det blir større. Han lå veldig godt og stødig oppi den og jeg brukte den på kjøpesenter, flyplass, hjemme og når jeg leverte eldstemann i barnehagen.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 20:58   #15
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bæring for begynnere

Jeg brukte Sino elastisk bæresjal til lillebror fra han var nyfødt. http://lotusbarn.no/butikk/index.php...ndex&cPath=111
Jeg var veldig fornøyd med det. Sjalet er tynt og tar ikke stor plass i veska, det er lett å knyte på, og det blir ikke for klamt for baby (brukte det vår/sommer). Fordelen med elastiske sjal, er at man kan knyte det på seg på forhånd. Skal man kjøre bil, kan man ta det på før man drar, og putte baby i når man er framme. Det kan brukes både på mage og rygg. Det enkleste med de bitte små, er å bære mage mot mage - men det finnes og noe som heter "kolikkstilling" hvor babyen ligger mer i fosterstilling, tror jeg (har ikke prøvd).

Jeg begynte med MT fra tomånedersalder, tror jeg, og har vært utrolig fornøyd med det siden - en genial bæreanordning.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 20:59   #16
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bæring for begynnere

Det er forresten en lommeslynge, og den heter Peanut Shells fleece. Kjøpte den på lotusbarn.no

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 21:01   #17
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Re: Sv: Bæring for begynnere

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Jeg liker Moby Wrap best i begynnelsen, fordi det er veldig lettvint, og jeg synes babyen ligger veldig godt, demonstrasjon med en helt fersk baby og pappa;


(Kilde: youtube.com)



Etter som barnet blir større, nærmere 6 mnd. så liker jeg best Mei Tai Babyhawk, det er som å bære luft, og man kan bære på magen, hoften og ryggen, og knyte som man vil. Også veldig enkelt, og kan brukes lenge (avkommet på over 4 år bæres fortsatt i den og kan bæres lenge).

Kan Mei Tai brukes på fjelltur? Hva ville du valgt av babyhawk og toddlerhawk når ungen er 1 år?

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 21:12   #18
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Bæring for begynnere

Opprinnelig lagt inn av Rypejenta, her.

Kan Mei Tai brukes på fjelltur? Hva ville du valgt av babyhawk og toddlerhawk når ungen er 1 år?

Jeg har brukt Toddlerhawk siden minsten var 7 måneder gammel, og er superfornøyd med den. Det er litt forskjell hva folk liker, men jeg brettet den bare opp en gang nederst før jeg knyter den på, og synes ikke den ble noe for stor til han. Når jeg bruker den nå når han har blitt 17 måneder bretter jeg den fortsatt opp en gang nederst, men det er fordi han vil sitte med armene over kanten. Men det er så kjekt at om jeg bretter den ned før jeg knyter på nå så han sitter godt nedi om han f.eks. skal sove. Jeg synes bare midjebeltet blir stødigere når jeg bretter opp. Det blir ikke klumpete. Vår favoritt, men jeg foretrekker ekstra lange stropper (2m). Standard som f.eks. Lotusbarn selger har bare 1,80cm stropper. Jeg bestilte min direkte fra Babyhawk http://www.babyhawk.com/ og det ble ikke noe dyrere enn å kjøpe den her i Norge. Da fikk jeg den akkurat som jeg ville ha den. Det med ekstra lange stropper trenger jeg fordi jeg liker best å bære foran på magen, og jeg liker å tviste på ryggen til barnet. I tillegg kan jeg knyte den utenpå når både minsten og jeg har tykke uteklær på.

Om jeg skulle hatt en baby til (noe jeg ikke skal ha men det er lov å ønske seg), så skulle jeg garantert hatt elastisk sjal. Nyfødte kan sitte i Mei Tai helt fra nyfødt, men da i "froske"-stilling. Jeg ville hatt en kombinasjon av disse to. Jeg har brukt mye slynge til nyfødt også, og det er flott til sin tid, men en får ikke armene helt fri og med to barn til å passe på så synes jeg det ble litt knotete innimellom. Jeg bruker mye slynge nå også, men det blir mer sånn til/fra og småbæring.


Sist redigert av Elisabet : 04-01-08 kl 21:18.
Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 21:14   #19
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bæring for begynnere

Opprinnelig lagt inn av Rypejenta, her.



Denne hadde jeg til yngstemann. Veldig lett og kjapp å ta på, og kan brukes til å bære barnet på hoften når det blir større. Han lå veldig godt og stødig oppi den og jeg brukte den på kjøpesenter, flyplass, hjemme og når jeg leverte eldstemann i barnehagen.

Hva heter den, eller hvor kan den kjøpes?
Leter etter enda flere beskrivelser.

Tror jeg foreløpig vurderer elastisk sjal sterkest.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 21:29   #20
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Bæring for begynnere

Opprinnelig lagt inn av Rypejenta, her.

Kan Mei Tai brukes på fjelltur? Hva ville du valgt av babyhawk og toddlerhawk når ungen er 1 år?

Så absolutt!
Jeg ville mye heller hatt en MT enn en bæremeis.
MT er veldig behagelig å bære i, og man kan bære i timesvis, tom. min vonde rygg.
Vi har vært på tur både i skogen og på fjellet med MT.
Tja, spørs hva du og ungen foretrekker, hvis barnet nekter å ha armene inni foreks. så er babyhawk helt greit, for da slipper man bretting. Men hvis barnet foreks. kanskje sovner, så kan man jo ordne det enklere med en toddlerhawk.
Jeg foretrakk vel i grunn babyhawk til friske barn, men toddlerhawk til avkommet som må ha støtte hele veien, også til hodet.
Tja, nei, vanskelig å si.
Som Elisabet sier kan man brette på en toddlerhawk.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no