Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Hvor lenge har dere en orkide?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-08-10, 13:07   #1
Smoothie
lader
 
Smoothie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.592
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvor lenge har dere en orkide?

Jeg er veldig glad i orkideer, har fem av dem nå, hvor to blomstrer. De fleste (har ikke helt oversikten) har blomstret flere ganger, og de er vel 2-3 år gamle. Ingen er som i sine "ungdoms dager", men jeg vet ikke om jeg har samvittighet til å kaste dem, og kjøpe nye isteden?

Hvor lenge beholder du dine orkideer?

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 13:10   #2
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lenge har dere en orkide?

Lenge, lenge. Har flere som er flere år. De blomstrer på nytt og på nytt.

Et eggeglass med vann i uken og ellers bare mishandling og vanskjøtsel.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 13:21   #3
Lilith
Hulder
 
Lilith sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.605
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor lenge har dere en orkide?

Litt over en uke, under gode forhold.

Jeg har en fake-orkide i vinduskarmen, og en botaniker lurte på om det var en "etellerannet", helt til hun kom tett innpå og så at den var fake. Jeg synes det var vel anvendte penger

__________________
May the light always find you on a dreary day, when you need to be home, may you find your way.
May you always have courage to take a chance, and never find frogs in your underpants

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 13:23   #4
amor
Den som gir seg...
 
amor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.710
amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor lenge har dere en orkide?

Jeg har mine i flere år. De står der trofast og er mer eller mindre praktfulle i perioder. Blomstrer om og om igjen. Min regel er å overse dem før jeg plutselig husker at de skal ha litt vann igjen..

__________________
Mamma til fem
Wish It ☆ Dream It ☆ Do It
amor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 13:25   #5
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor lenge har dere en orkide?

Noen uker kanskje.

De skal klippes ned etter blomstrin eller noe, ja? Svigermor klippet nemlig ned mine. Jeg vet ikke om hun klippet for langt ned eller hva det var for de vokste aldri opp igjen. (Og dette var i perioden de faktisk fikk stell.)

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 13:28   #6
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor lenge har dere en orkide?

Hvordan noen får orkideer til å blomstre flere ganger er for meg helt ubegripelig. Vi fikk en i gave og den blomstret riktignok i flere måneder, men etter at den blomstret av, har vi ikke sett snurten av noen nye og det er vel ett år siden.

Hadde det vært opp til meg hadde vi kastet den for lenge siden, men mannen har tatt over omsorgen for den. Han pleier og steller pent med den og strirrer forventningsfullt på de grønne bladene hver uke. For ikke så lenge siden dukket det opp noen stilker og han var overbevist om at han nå skulle få lønn for strevet, men foreløpig har det ikke skjedd noe mer.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 13:28   #7
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor lenge har dere en orkide?

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

Noen uker kanskje.

De skal klippes ned etter blomstrin eller noe, ja? Svigermor klippet nemlig ned mine. Jeg vet ikke om hun klippet for langt ned eller hva det var for de vokste aldri opp igjen. (Og dette var i perioden de faktisk fikk stell.)

Dei skal klippast ned så langt dei visner, men kan klippast heilt ned. Må rekna med at da tar lengre tid før dei blomstrer då. Mange orkidéer blomstrer uansett ikkje meir enn ein gang i året.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 13:29   #8
Tove
XXX
 
Tove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Orkdal
Innlegg: 3.578
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor lenge har dere en orkide?

Jeg har mine lenge! De blomstrer igjen og igjen. Mamma har to orkideer som nå har fått blomster igjen, og jeg har sjelden sett noe så vakkert! Det er minst 50 blomster på hver!

__________________
Jentene 93 og 02
Tove er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 13:31   #9
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor lenge har dere en orkide?

Alt for lenge. Jeg har noen som må være 8-9 år, og dermed begynner det å bli fullt i vinduskarmen - akkurat slik jeg har lovet meg selv at det aldri skal bli. Saken er bare at akkurat orkideer får jeg til, den ene kom nå med over 30 blomster og er et fantastisk syn. De behøver langt mer enn et eggeglass vann i uken, en god gjennombløting like ofte funker bra. Ikke stå i vann, bare hold dem under vasken eller noe. Jeg er lat, og gidder aldri klippe ned før noe ser skikkelig dødt ut.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 13:32   #10
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor lenge har dere en orkide?

Årevis. Den beste behandligen av dem er å gi dem vann en gang per uke, ta dem under springen og skyll til de er godt gjennomfuktige i barken, la renne av og sett dem i potta igjen. Hvis man i tillegg setter dem i lyset, men ikke direkte sollys får du flotte store orkideer med store tykke blader og de blomstrer faktisk ganske hyppig.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 13:32   #11
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor lenge har dere en orkide?

Jeg har mine lenge. Minst en av de jeg har er over 8 år gammel, den har nettopp nå 8 blomster + en knopp på. Jeg fikk den i gave da eldste ble født, og han fylte nettopp 8 år, så de 8 blomstene er for ham.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 13:33   #12
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor lenge har dere en orkide?

Opprinnelig lagt inn av Thula, her.

Litt over en uke, under gode forhold.

me too.

Har gitt opp blomster.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 13:33   #13
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lenge har dere en orkide?

Årevis - and counting.
De får godt med vann en gang i blandt (laaangt mer enn et eggeglass), og har nå blomstret kontinuerlig siden før jul en gang.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 13:34   #14
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.736
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lenge har dere en orkide?

Jeg har de i årevis og elsker dem! De som blomstrer av setter jeg bort og finner dem frem igjen når de står tilbake i all sin prakt.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 13:34   #15
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lenge har dere en orkide?

Mange år. De blomstrer om igjen og om igjen, men noen ganger kan det lang tid...

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 13:35   #16
Mississippi
ull-lue
 
Mississippi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.327
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor lenge har dere en orkide?

Jeg har to som jeg har hatt i et år nå.
De har blomstret flere ganger.
Jeg vanskjøter og overser som best jeg kan.
De står en halvtime i vann va hver 1 1/2 uke.
Ha nå klippet dem ned for første gang, og det kommer mye nytt!!

__________________
"Det er ikke dråpen som får begeret til å flyte over. Problemet er at da dråpen kom var begeret alleredet fullt, og det hadde ikke dråpen noe med, den hadde jo nettopp kommet" -Karsten Isachsen
Mississippi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 13:51   #17
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lenge har dere en orkide?

Mine får bare et eggeglass og blomstrer igjen og igjen med mange blomster, så at de skulle trenge noe mer er vel bare tull? De hadde jo ikke blomstret eller levd, for den saks skyld, om de fikk for lite? Jeg har 5 som bytter på å blomstre.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 13:52   #18
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lenge har dere en orkide?

Våre får vann når vi husker på det. Sjelden, altså. Orkidéer er ålreite blomster!

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 13:55   #19
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor lenge har dere en orkide?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Mine får bare et eggeglass og blomstrer igjen og igjen med mange blomster, så at de skulle trenge noe mer er vel bare tull? De hadde jo ikke blomstret eller levd, for den saks skyld, om de fikk for lite? Jeg har 5 som bytter på å blomstre.

Jeg vet ikke jeg, de første orkideene jeg fikk ga jeg et eggeglass en gang i uka, men de fikk jeg aldri til å blomstre igjen. Det var en venninne av meg som er blomsterdekoratør som anbefalte denne vannemetoden og det har gjort underverker for mine blomster ihvertfall.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 13:55   #20
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.681
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lenge har dere en orkide?

Jeg er og glad i orkideer. Dog er jeg aldri helt blitt klok på hvor de skal klippes av/om de skal klippes av etc...Mine får for øvrig vann når jeg kommer på det. De er jo egentlig snylteblomster selv - og opprinnelig fra regntidssteder, så de tror sikkert det er regntid når de får vann. (lar dog ikke de stå i vann)

Bestemora mi gav dem et eggeglass med vann hver onsdag. Hennes var helt utrolig flotte - bestandig.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no