Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan er det med bytte av bhg ved flytting til annen kommune?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-12, 21:59   #1
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Hvordan er det med bytte av bhg ved flytting til annen kommune?

Om man skal flytte til annen kommune, hvordan fungerer det med å bytte barnehage? Må man søke ved ordinært opptak, eller kan på noe vis søke overflytting?

Det er en fjern drøm å flytte tilbake til hjemplassen min, det er bare 20-25 min kjøring fra der hvor jeg bor nå, men i en annen kommune. Jeg begynte i dag plutselig å tenke på at når den dagen kommer at jeg forhåpentligvis bestemmer meg for at nå er jeg klar, så må jeg kanskje ta med barnehageplass i betraktningen.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 22:02   #2
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.572
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan er det med bytte av bhg ved flytting til annen kommune?

Man kan søke overflytting i samme kommune, men ikke når det gjelder annen kommune så vidt jeg vet.

Er du lur, så søker du bhg plass i den kommunen du ønsker før fristen, så bruker du sommeren til å tenke på. Greit å ha en plass om du skulle trenge den.

__________________
05 og 08
millact er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 22:08   #3
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan er det med bytte av bhg ved flytting til annen kommune?

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Man kan søke overflytting i samme kommune, men ikke når det gjelder annen kommune så vidt jeg vet.

Er du lur, så søker du bhg plass i den kommunen du ønsker før fristen, så bruker du sommeren til å tenke på. Greit å ha en plass om du skulle trenge den.

Var det jeg tenkte. Synes alt blir så komplisert. Først er det ikke lett å finne en leilighet, så begrenser perioden jeg kan lete i. Det er jo en viss oppsigelsestid på barnehageplassen også, er det ikke? Håper alt klaffer den dagen jeg bestemmer jeg få å flytte.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 22:11   #4
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv
 
Veslemøya sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 1.521
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Sv: Hvordan er det med bytte av bhg ved flytting til annen kommune?

Her er det tre månders oppsigelsestid.

__________________
Meg og halen. <3
Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 22:13   #5
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.034
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan er det med bytte av bhg ved flytting til annen kommune?

Vi søkte barnehageplass til lillebror der vi bodde før i tillegg til at vi søkte til begge dit vi kanskje skulle flytte.
Når tilbudene kom måtte vi jo svare, men da hadde vi bestemt oss.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 22:16   #6
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.478
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan er det med bytte av bhg ved flytting til annen kommune?

OK, kan man søke uten å ha kjøpt noe, altså???


VELDIG interessant da vi også har tenkt å flytte, men neppe får ut fingeren før 1. mars.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 22:16   #7
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.572
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan er det med bytte av bhg ved flytting til annen kommune?

Jeg søker i annen kommune nå, og så ser jeg hva som skjer. Gjorde det samme i fjor og året før også. Husker ikke hvor lang oppsigelse vi har i vår bhg, tror vi må betale ut juni eller juli om vi slutter etter april.

__________________
05 og 08
millact er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 22:17   #8
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.572
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan er det med bytte av bhg ved flytting til annen kommune?

Opprinnelig lagt inn av Lilletrille, her.

OK, kan man søke uten å ha kjøpt noe, altså???


VELDIG interessant da vi også har tenkt å flytte, men neppe får ut fingeren før 1. mars.

Mange steder kan man i alle fall søke private bhg. Noen steder må man vel ha adresse i kommunen i august om man ønsker plassen, gjelder ofte kommunale bhg. Alt dette varierer nok fra kommune til kommune.

__________________
05 og 08
millact er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 22:22   #9
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.082
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan er det med bytte av bhg ved flytting til annen kommune?

Man må vel regne med å beholde gammel barnehageplass litt til hvis man flytter midt i året, med mindre man er heldig. Med 20 minutters kjøring er vel ikke det helt urealistisk da, hvis du har bil? Mange har jo så lang vei alltid.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 22:22   #10
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan er det med bytte av bhg ved flytting til annen kommune?

Det som egt vil bli gangen i en slik prosess for meg vil være noe slik det da; søke ny bhg, si opp den gamle når vi får tilbud om ny plass. Her vil det trolig bli noen mnd som overlapper hverandre mtp oppstart ift oppsigelsestid. I tillegg blir jeg avhengig av å finne ny leilighet ila denne perioden. Hmmm. Det skal litt til for at alt skal klaffe her, skjønner jeg. Det som jeg risikerer er å stå uten leilighet til riktig tid, eller uten barnehageplass. Vel vel. Dette er riktignok trolig litt frem i tid enda, men jeg må visst ha litt is i magen når den tid kommer. Det beste vil sikkert være å vente til sommeren før hun skal begynne på skolen.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 22:25   #11
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan er det med bytte av bhg ved flytting til annen kommune?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Man må vel regne med å beholde gammel barnehageplass litt til hvis man flytter midt i året, med mindre man er heldig. Med 20 minutters kjøring er vel ikke det helt urealistisk da, hvis du har bil? Mange har jo så lang vei alltid.

Jeg får ikke noe særlig mye lengre kjøretid (maks 10 min ekstra alt etter hvor jeg skulle være heldig å få leilighet, vi bruker ca 25 min nå også) inn til nåværende barnehage fra dit jeg ønsker å flytte enn hva jeg har nå, men jeg får vel bare beholde plassen i den nåværende kommunen i 3 mnd eller så etter jeg flytter, stemmer ikke det da?

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 22:30   #12
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.082
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan er det med bytte av bhg ved flytting til annen kommune?

Opprinnelig lagt inn av Luvi, her.

Jeg får ikke noe særlig mye lengre kjøretid (maks 10 min ekstra alt etter hvor jeg skulle være heldig å få leilighet, vi bruker ca 25 min nå også) inn til nåværende barnehage fra dit jeg ønsker å flytte enn hva jeg har nå, men jeg får vel bare beholde plassen i den nåværende kommunen i 3 mnd eller så etter jeg flytter, stemmer ikke det da?

Tja, jeg trodde man kunne beholde til neste hovedopptak. Ser i alle fall for meg at man kan deale seg til det....

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 22:34   #13
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan er det med bytte av bhg ved flytting til annen kommune?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Tja, jeg trodde man kunne beholde til neste hovedopptak. Ser i alle fall for meg at man kan deale seg til det....

'

Ja, jeg vet ikke jeg altså. Jeg trodde de var strenge på slikt, det gjør i alle fall ting mer komplisert, men jeg skal i alle fall undersøke mulighene for å beholde plassen lengre. Det skal litt til å finne leilighet ila en begrenset periode også.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 22:36   #14
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.882
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan er det med bytte av bhg ved flytting til annen kommune?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Man må vel regne med å beholde gammel barnehageplass litt til hvis man flytter midt i året, med mindre man er heldig. Med 20 minutters kjøring er vel ikke det helt urealistisk da, hvis du har bil? Mange har jo så lang vei alltid.


Her må man slutte i bhg den dagen man flytter ut av kommunen. Man kan søke om å få gå lenger, men om det står barn på venteliste så får man ikke det.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 22:36   #15
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.082
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan er det med bytte av bhg ved flytting til annen kommune?

Opprinnelig lagt inn av Luvi, her.

'

Ja, jeg vet ikke jeg altså. Jeg trodde de var strenge på slikt, det gjør i alle fall ting mer komplisert, men jeg skal i alle fall undersøke mulighene for å beholde plassen lengre. Det skal litt til å finne leilighet ila en begrenset periode også.

Jeg ville i alle fall sjekket det nøye før jeg svartmalte flyttingen pga dette.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 22:36   #16
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.082
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan er det med bytte av bhg ved flytting til annen kommune?

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Her må man slutte i bhg den dagen man flytter ut av kommunen. Man kan søke om å få gå lenger, men om det står barn på venteliste så får man ikke det.

Men det er jo barnehagegaranti? Så da må jo egentlig plikten være like stor til å få en ny plass dit man flytter?

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 22:37   #17
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv
 
Veslemøya sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 1.521
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Sv: Hvordan er det med bytte av bhg ved flytting til annen kommune?

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Vi søkte barnehageplass til lillebror der vi bodde før i tillegg til at vi søkte til begge dit vi kanskje skulle flytte.
Når tilbudene kom måtte vi jo svare, men da hadde vi bestemt oss.

Samme her. Og vi rakk akkurat å si opp plassene i gammelkommunen før fristen.

__________________
Meg og halen. <3
Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 22:38   #18
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.685
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan er det med bytte av bhg ved flytting til annen kommune?

Tja, nja, det varierer fra kommune til kommune/barnehage til barnehage, det finnes muligheter i enkelte kommuner i alle fall, til å ha barnehageplass i en annen barehage enn den man bor i.

Du er sånnsett i hakket enklere possisjon enn oss, som har bestemt oss for å flytte til mine oppvekststrakter. Det er en dagsreise unna, så planen vår er sånn ca slik: søke barnehageplasser før 1. mars. Vi søker jobber fortløpende begge to. Og når en av oss får napp: Si opp jobbene våre, og barrnehageplassen til Knerten. Legge huset ut for salg. Krysse fingre og tær for at vi får tak i en plass å bo innen vi må flytte. Og finne et lappeteppe av en løsning i forhold til barnepass litt avhengig av når på året dette "startskuddet" går.

Vi kommer til å søke i to kommuner, siden vi ikke helt vet hvor vi blir å bosette oss. Faren er dog at tilbudet kan komme til å komme lenge før vi vet... (Her i byen skal visst svarene fra førsteopptaket komme så skremmende tidlig som i begynnelsen av april. Jeg håper at dit vi skal flytte svarer noe senere på våren...) Vi vet jo ikke hvor vi har adresse i august... (Vi har også inne søknad om plass for Mikro her da, vi søkte plass fra januar, men det har vi altså ikke fått. Vi regner med hun får plass HER i august,, i Knerten sin barnehage, så vi må finne ut av hva vi skal gjøre med det, siden vi altså kommer til å få et tilbud med ei ukes svarfrist, i april, og på det tidspunktet muligens ikke vite om vi trenger den i august, eller være klar til å fprtelle barnehagen at vi skal si opp Knerten sin plass.

Dersom kommunen du ønsker å flytte til har "reel full barnehagedekning", så er det jo mulig å få plass utenom hovedopptaket også. Det finnes faktisk enkelte steder her i landet hvor det er ledige barnehageplasser. Har du undersøkt det?

(Det har vi sånn vagt blitt fortalt at skal være teoretisk mulig for oss i en eller begge kommunene vi flytter til, at de har mulighet til å snike inn en tilflytter eller to midt i året. Dog vil det muligens medføre ekstra barnehagebytte for Knerten, ettersom det skal vel mye flaks til at en barnehage med ledig plass ligger logistikkmessig fornuftig til... Og vi tror egentlig ikke på denne teorien før vi ser den heller. Full barnehagedekning har man formelt sett her i byen også...)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 22:38   #19
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.882
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan er det med bytte av bhg ved flytting til annen kommune?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Men det er jo barnehagegaranti? Så da må jo egentlig plikten være like stor til å få en ny plass dit man flytter?

Nei dessverre, ingen garanti for at man får plass i ny kommune. Ingen garanti å få plass om du søker inne fristen heller å barnet er feks 2år.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 22:39   #20
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.572
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan er det med bytte av bhg ved flytting til annen kommune?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Men det er jo barnehagegaranti? Så da må jo egentlig plikten være like stor til å få en ny plass dit man flytter?

Ja, hvis man søker innen fristen. Gjør man ikke det mister man vel enhver rett tenker jeg.

__________________
05 og 08
millact er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no