Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Vaske nytt tøy før bruk ...

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-07-18, 14:36   #81
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.386
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vaske nytt tøy før bruk ...

Sengetøy altså? Selv om det er pakket inn i plast etc.? Den skjønner jeg ikke helt. Håndklær og undertøy og babytøy, ja, men ingenting ellers.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-18, 15:06   #82
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaske nytt tøy før bruk ...

Jeg vasker sengetøy fordi det er så stivt når det er nytt, ikke med tanke på hygiene.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-18, 15:12   #83
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaske nytt tøy før bruk ...

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg vasker sengetøy fordi det er så stivt når det er nytt, ikke med tanke på hygiene.

Samme her.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-18, 15:24   #84
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.188
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaske nytt tøy før bruk ...

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Sengetøy altså? Selv om det er pakket inn i plast etc.? Den skjønner jeg ikke helt. Håndklær og undertøy og babytøy, ja, men ingenting ellers.

Jeg tror de færreste vasker nye klær fordi andre kan ha tatt på klærne, altså. Hvorfor har det noe å si at stoffene er pakket inn i plast? Nye klær, sengetøy og lignende inneholder ofte både overskuddsfarge og giftstoffer som man ikke ønsker å ha inntil huden. Derfor vasker man dem. Så du lenken Nenne la ut?

https://www.nrk.no/livsstil/gammelt-...nytt-1.7802696

Det må selvsagt være opp til hver enkelt om de vasker tøyet eller ei før det brukes, men som lenken over viser, er det et faktum at tøy bør vaskes før bruk. Selv for svanemerkede klær (og andre lignende merkeordninger) anbefales det vask før bruk hvis man er allergisk.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-18, 18:35   #85
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.386
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vaske nytt tøy før bruk ...

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg vasker sengetøy fordi det er så stivt når det er nytt, ikke med tanke på hygiene.

Jeg elsker det stivt jeg, men ser jo nå at det er andre grunner til å vaske først.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-18, 00:29   #86
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaske nytt tøy før bruk ...

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Sengetøy altså? Selv om det er pakket inn i plast etc.? Den skjønner jeg ikke helt. Håndklær og undertøy og babytøy, ja, men ingenting ellers.

Hovedgrunnen til at jeg vasker nesten alt tøy før det blir tatt i bruker er alle kjemikalier de er satt inn med fra produsent.
Det vil jeg virkelig ha minst mulig av mot huden, så spesielt viktig synes jeg det er med sengetøy, håndklær; undertøy og annet som er rett på kroppen.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-18, 10:19   #87
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaske nytt tøy før bruk ...

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Hovedgrunnen til at jeg vasker nesten alt tøy før det blir tatt i bruker er alle kjemikalier de er satt inn med fra produsent.
Det vil jeg virkelig ha minst mulig av mot huden, så spesielt viktig synes jeg det er med sengetøy, håndklær; undertøy og annet som er rett på kroppen.

Det samme her. Dessuten har vi flere i familien som er allergikere og smått atopisk og derfor vasker vi alt. Eller, for en del ting setter jeg på dobbelt skylling i stedet, uten vaskemiddel fordi det er jo ikke flekker, bare overskuddskjemikalier.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-18, 13:22   #88
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaske nytt tøy før bruk ...

Å sove i uvasket nytt sengetøy er det desidert verste som finnes. Om jeg overnatter hos andre og får det, sover jeg med klær på.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-18, 13:45   #89
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.369
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vaske nytt tøy før bruk ...

Vasker bare sengetøy og håndklær før første gangs bruk. Har ikke sett at atopikeren og allergikere har reagert på klær som ikke har blitt vasket før bruk.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-18, 13:51   #90
Rabbit
Langøret
 
Rabbit sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Innlegg: 3.450
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vaske nytt tøy før bruk ...

Vasker bare sengetøy og håndklær før bruk, ja. Det pleide ihvertfall å stå på pakkene til sengetøyet at det bør vaskes før bruk pga et stoff man bør vaske ut, jeg husker ikke hva det heter, men det har satt seg så fast at jeg vasker nytt sengetøy av gammel vane.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-18, 16:18   #91
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.025
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vaske nytt tøy før bruk ...

Sengetøy, håndduker (de tar jo ofte ikke opp fukt om de ikke vaskes før bruk) og guttene/mannen og av og til mine truser vasker jeg før bruk. Alt annet tas ibruk uten noe vasking først. Jeg virkelig hater å vaske klær, så der gjør jeg ikke mer enn jeg må (og med mine unger må jeg vaske ganske mye...).

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-18, 00:50   #92
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaske nytt tøy før bruk ...

Sengetøy, vaskekluter og håndklær vaskes alltid før bruk. Annet tøy: Bare hvis jeg synes det lukter merkelig/sterkt. Da jeg hadde babyer/småbarn, vasket jeg alltid tøyet deres før bruk, ville liksom være på den sikre siden siden sånne små nå engang er litt sartere enn andre.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-18, 01:17   #93
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.823
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaske nytt tøy før bruk ...

Uvasket sengetøy vil jeg ikke sove i, det synes jeg er stivt og ekkelt.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-18, 09:20   #94
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vaske nytt tøy før bruk ...

Jeg hadde en gang noen laken som måtte vaskes to ganger før lukta var ute. Jeg lurte på om jeg måtte gi dem opp pga lukta, men nå er de favorittene.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-18, 09:33   #95
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.040
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vaske nytt tøy før bruk ...

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Sengetøy altså? Selv om det er pakket inn i plast etc.? Den skjønner jeg ikke helt. Håndklær og undertøy og babytøy, ja, men ingenting ellers.

Jeg reagerer på noe i nytt sengetøy, har aldri funnet ut av hva, men jeg må vaske de 2-3 ganger for at jeg ikke skal nyse og renne i øynene.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-18, 10:10   #96
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.188
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaske nytt tøy før bruk ...

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Sengetøy, håndduker (de tar jo ofte ikke opp fukt om de ikke vaskes før bruk) og guttene/mannen og av og til mine truser vasker jeg før bruk.

Jeg har en slags teori for hvordan du "bruker" mannen, men hvordan er det du bruker guttene? Og MÅ de egentlig vaskes før bruk?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-18, 20:58   #97
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vaske nytt tøy før bruk ...

Både jeg og de fleste ungene er atopikere, så vi vasker nye klær. I hvert fall i verste eksemtida.

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)

Sist redigert av Stellebord : 20-07-18 kl 21:09.
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-18, 21:01   #98
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.588
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vaske nytt tøy før bruk ...

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Jeg har en slags teori for hvordan du "bruker" mannen, men hvordan er det du bruker guttene? Og MÅ de egentlig vaskes før bruk?


Det lurte jeg også på.


Jeg vasker det aller meste av nytt tøy. Noen av fargestoffene/kjemikaliene kan gi reaksjoner uten at man har vært plaget med eksem fra før.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-18, 09:22   #99
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.841
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaske nytt tøy før bruk ...

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg vasker sengetøy fordi det er så stivt når det er nytt, ikke med tanke på hygiene.

Samme her

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no