Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Fargerikt utendørs i april

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-03-14, 08:16   #1
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.892
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fargerikt utendørs i april

Jeg har et enormt behov for å pynte på terrassen. Vi ser rett ut på terrassen fra kjøkken og spiseplass. Det er tak over, så jeg antar planter kan tåle litt mer. Jeg hadde ihvertfall en nydelig hortensia der fra mai til oktober i fjor.

Jeg bor i Stavanger. Det betyr at den veiledende og muntlige grensen for nattefrost regnes som 1. mai. Ihvertfall sies det alltid det. Min mor, hagedamen, lever etter den regelen. Nå er det straks april, og det er svært mildt i været.

Kan jeg ta sjansen på noe nå? Jeg lever også etter regelen om at det ikke denier krise hvis noe dør. Vil taket på terrassen hjelpe? Jeg vil gjerne ha noe fargerikt. Men hva? Jeg liker ikke stemor og påskeliljer og annet sånt som går an å sette ut nå. Det er for smått og puslete. Jeg vil ha en stor og fargerik plante. Ihvertfall en plante med blomster.

Tips?

Terrasse og hagemøbler er forresten allerede vasket og tatt i bruk. Det har vært rene sommerstemningen her i det siste. Solskjerming måtte til da vi spiste ute. Nå vet jeg jo at dette ikke varer, men sjansen for kulde er nok nokså liten.


Sist redigert av Hyacinth : 28-03-14 kl 08:31.
Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-14, 08:19   #2
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.632
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fargerikt utendørs i april

Hva med Forsythia i krukke?

__________________
2006 og 2009
Zulu er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-03-14, 08:30   #3
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.892
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fargerikt utendørs i april

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Hva med Forsythia i krukke?

Hvordan ser den ut? Er det en sommerblomst? Finnes den til salgs nå?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-14, 08:32   #4
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.892
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fargerikt utendørs i april

Har googlet. Er det det jeg kaller gyvel, mon tro?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-14, 09:14   #5
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.691
Blogginnlegg: 20
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fargerikt utendørs i april

Men orker du å bære ting inn? Enn så lenge er det gode dager, men kjølige netter. Om du bruker potter og bærer dem innenfor verandadøren på kvelden utvides utvalget enormt.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-14, 09:18   #6
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fargerikt utendørs i april

Drit i det.

Tenk neste år i stedet.

Jeg har plantet store krukker stappfulle av løk i flere lag. Nå komme de så det spruter. Hvis du har behov for noe NÅ, så fyller du noen tore krukker med blmsterjord, stikker på IKEA og kjøper potter med løkblomster (de hadde røde minitulipaner, hvite og blå perleblomster og påskeliljer sist jeg var der) og plant de tett oppi krukkene. Bryt gjerne løkene litt fra hverandre så de blir en rekke, i stedet for en klump, så de går litt langs kantene.

Løkblomster tålernattefrost utmerket og åpner og lukker seg i takt med lys og varme.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-14, 09:18   #7
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.691
Blogginnlegg: 20
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fargerikt utendørs i april

Men ellers, forslag til hva du kan putte i krukker:

Ranunkler:


Helleborus:


Karpatklokke:


Primula:


Tusenfryd:

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-14, 09:19   #8
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fargerikt utendørs i april

Ranunkel?

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-14, 09:20   #9
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fargerikt utendørs i april

Gode forslag fra Saint.

Dette er litt som jeg tenkte i høst:

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-14, 09:21   #10
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fargerikt utendørs i april

Litt sent ute der med ranunklene mine, ja!

Ellers har jeg hvite og lilla tulipaner og et par andre løkblomster som blomster nå, samme herdighetssone som deg, men da måtte du jo ha planlagt rundt juletider senest. Jeg liker også den frosttålende juleblomsten som er en staude og har hvite blomster, men fargerikt er det jo ikke.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-14, 09:22   #11
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fargerikt utendørs i april

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Drit i det.

Tenk neste år i stedet.

Jeg har plantet store krukker stappfulle av løk i flere lag. Nå komme de så det spruter. Hvis du har behov for noe NÅ, så fyller du noen tore krukker med blmsterjord, stikker på IKEA og kjøper potter med løkblomster (de hadde røde minitulipaner, hvite og blå perleblomster og påskeliljer sist jeg var der) og plant de tett oppi krukkene. Bryt gjerne løkene litt fra hverandre så de blir en rekke, i stedet for en klump, så de går litt langs kantene.

Løkblomster tålernattefrost utmerket og åpner og lukker seg i takt med lys og varme.

Hørtes kjempelurt ut!

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-14, 09:22   #12
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.691
Blogginnlegg: 20
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fargerikt utendørs i april

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Gode forslag fra Saint.

Dette er litt som jeg tenkte i høst:

Kult! Det skal jeg gjøre i høst. Hvordan gjorde du det? Leca, ett lag jord, plante løk, ett lag jord til, plante løk og ett lag til? Eller bare puttet du dem oppi? :trengerteskje:

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-14, 12:47   #13
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.860
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fargerikt utendørs i april

Morsom krukke.

Jeg har kjøpt 10pk med stemor. Den tåler litt frost.
Jeg har den i krukker nå på våren og planter den ut i bed i mai når jeg bytter ut til petuniaer i krukkene. Så planter jeg stemorene tilbake i krukkene på høsten. I fjor stod de kjempelenge fordi det var så flott høst.

Blir stemoren lang og stygg så er det bare å klippe den ned for den kommer kjempefint opp igjen.

Forresten så er lyngblomstene som jeg har hatt i krukker like fine nå som de var i høst, de har overlevd vinteren så har tenkt å plante de ut i bed.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-14, 13:40   #14
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.892
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fargerikt utendørs i april

Men jeg har plantet løker! Bedene er fulle av løker. Allslags løker. Har Statoil i krukker tidligere, men ville heller ha krukkene til sommerblomstene dette året.

Og nei, jeg orker ikke bære ut og inn. Satte en hortensia i handlevogna i dag, med tanke på å bære ut og inn, men ombestemte meg...

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-14, 13:43   #15
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.691
Blogginnlegg: 20
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fargerikt utendørs i april

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Men jeg har plantet løker! Bedene er fulle av løker. Allslags løker. Har Statoil i krukker tidligere, men ville heller ha krukkene til sommerblomstene dette året.

Og nei, jeg orker ikke bære ut og inn. Satte en hortensia i handlevogna i dag, med tanke på å bære ut og inn, men ombestemte meg...

Og hvordan får du Statoil i krukke? Din egen oljebrønn?

Hvis du ser på de tipsene jeg gav deg, er det flere ting som kan stå ute fremover, bare du herder dem litt i starten. Ikke plant ut med en gang, men la dem stå i husveggen med papirposen på i noen dager før du putter dem i krukker.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-14, 13:45   #16
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.892
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fargerikt utendørs i april

Ja, det så kjempefint ut!

Statoil ja.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-14, 14:12   #17
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.860
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fargerikt utendørs i april

Hva er Statoil da? Må være en fin Stavangerblomst det vel?

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-14, 14:17   #18
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.892
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fargerikt utendørs i april

Den er oransje og har form som en oljedråpe.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-14, 14:44   #19
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.825
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fargerikt utendørs i april

Tusenfryd.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-14, 14:48   #20
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.465
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fargerikt utendørs i april

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Den er oransje og har form som en oljedråpe.

Fineste formen, det! Du må være like glad i Statoil som meg, du!

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no