Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Redebygging: Kva _treng_ ein til første barn?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-06-12, 22:00   #61
Vito
Weeeee
 
Vito sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Innlegg: 1.520
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Redebygging: Kva _treng_ ein til første barn?

Alle babysepene, kremer og hva har du ble bare stående her i huset. Vi brukte kun olje de første årene til både vask og å smøre med.
Ammeinnleggene fikk jeg heller aldri brukt da jeg ikke lakk. Men de i ull var gode å ha som ekstra varme på brystene ja, brystbetennelse vil du ikke ha.

Saltvannsdråper er faktisk veldig lurt å ha i hus fra starten. Greit å skylle øyne med om de skulle få noe innpå, og det gjør de ofte.

__________________
Den er klok den som forbedrer seg selv og godtar andre.
Vito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 22:01   #62
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.621
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Redebygging: Kva _treng_ ein til første barn?

Jeg fikk aldri til å amme liggende så det ble mange timer i sofaen på natta. Med dansband-svisj. Denne gangen skal jeg skaffe meg noen kule tv-serier som jeg kan kose meg med under ammingen

Litt mer seriøst så trenger man ikke så mye egentlig. Bor du i Oslo så kan du til og med kjøpe pumpe på apoteket natt til søndag om du skulle trenge det. Der får man jo også kjøt mme og flasker om det plutselig skulle bli nødvendig. Jeg har jo termin noen uker senere og tenker at jeg bare bruker pose i vogna. Kjøpte voksipose på Finn sist som jeg var veldig fornøyd med. Jeg kler ikke opp småttisene så mye så nypjokken kommer nok også til å bo i ullbody og strømpiser hele vinteren. Pledd er det kjekt å ha en del av.

Ammepute skal jeg ha med på sykehuset denne gangen. Har store runde pupper og jeg måtte støtte puppen med hånden under amming. Hadde dødd i skuldrene uten den altså.

Bind må du ha i hus. Det trenger du når du kommer hjem fra sykehuset for å si det sånn. Litt smertestillende også kjekt å ha.

Jeg hadde to svarte singleter fra boob som jeg brukte hele tiden da jeg ammet. Ikke noen nødvendighet, men ble veldig glade i de.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 22:03   #63
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.059
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Redebygging: Kva _treng_ ein til første barn?

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Eg begynner å skjønne dette. Det er jo ein veldig god tanke, og eg er veldig for gjenbruk, sånn dypt innerst inne.. Eg held moglegheita åpen, viss eg ikkje finn nokon nærmare å låne og prøve av.

Det er supersnille folk her ift å låne bort, men jeg må bare påpeke at med de portotakstene posten tar nå, er det så dyrt å sende fram og tilbake at jeg personlig ville valgt en annen løsning.

Inotyol som rompesalve anbefaler jeg. Olje til å ha i badevannet. Ellers trenger du lite slikt.

Jeg hadde 2 ullpledd nå sist, og det var 1 for mye. Jeg klarer ikke forstå de som hevder at man trenger så enorme mengder av ting, det ville jeg virkelig sett an.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 22:06   #64
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.498
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Redebygging: Kva _treng_ ein til første barn?

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.


Bind må du ha i hus. Det trenger du når du kommer hjem fra sykehuset for å si det sånn. Litt smertestillende også kjekt å ha.

Akkurat det skjønner eg jo godt i teorien, når du seier det. Men eg klarer liksom ikkje heilt å forholde meg til det...

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 22:08   #65
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Redebygging: Kva _treng_ ein til første barn?

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Akkurat det skjønner eg jo godt i teorien, når du seier det. Men eg klarer liksom ikkje heilt å forholde meg til det...

Kjøp ibux, paracet og nattbind så kommer du langt.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 22:09   #66
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.498
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Redebygging: Kva _treng_ ein til første barn?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Kjøp ibux, paracet og nattbind så kommer du langt.

Noterer.

Ein kan ta ibux igjen, når ungen er født, altså?

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 22:10   #67
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Redebygging: Kva _treng_ ein til første barn?

Ja.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 22:12   #68
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.340
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Redebygging: Kva _treng_ ein til første barn?

Saba. Eller Tena Lady Maxi Night. :too much information: De har apotek på sjukehus og, det går an å stoppe på vei hjem. Rapp med noen av de store lekre fra barsel så lenge, om du trenger.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 22:12   #69
naima
nerdedame
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 545
naima er litt kulnaima er litt kulnaima er litt kul
Standard

Sv: Redebygging: Kva _treng_ ein til første barn?

Opprinnelig lagt inn av Vito, her.

Alle babysepene, kremer og hva har du ble bare stående her i huset. Vi brukte kun olje de første årene til både vask og å smøre med.

Viss du ikkje er redd for litt reklame så kan du bestille "babypakke" frå Libero og apoteka (trur det er to apotekpakkar, men det veit sikkert andre forum du evt heng på). Ulempa er reklamen, mest i epost, fordelen er vareprøvane.

Og fordelen med vareprøvar er at du ikkje treng kjøpe større forpakningar fordi det er "kjekt å ha". Vi har masse libero-dill igjen (har enno ikkje brukt såpe), og kjøpte den første flaska med shampo forrige veke - etter å ha brukt 3-4 miniflasker med Dr. Greve-shampo. Ungen er altså drøye to år.

Det einaste vi kjøpte av sånt før denne shampoflaska var badeolje, ein babykrem som vart brukt overalt (fra Lykkelig som liten) og Inotyol (supereffektiv salve mot utslett). Og ei tube med sinksalve som skilte seg før den vart brukt opp. (Med tøybleier vil du bruke minst mogleg med sink uansett, det tetter bleiene.)

Opprinnelig lagt inn av Vito, her.

Ammeinnleggene fikk jeg heller aldri brukt da jeg ikke lakk. Men de i ull var gode å ha som ekstra varme på brystene ja, brystbetennelse vil du ikke ha.

Ullinnlegg anbefalast på det varmaste i oktober, ja. Kjøp dei største du får tak i, spesielt når du har store bryst. Si fra om du ikkje finn større amme-bhar så skal eg sjekke kor eg har kjøpt dei digre eg har hen - dei er for store, nemleg, og eg bruker for tida 85I frå Change (passe i cupen, passe rundt med ein forlenger frå Kappahl). Boob ammeklær har ei åpningsløysing eg liker for store bryst, HM si er håplaus (for å ta to ikkje veldig tilfeldige døme).

naima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 22:13   #70
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.691
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Redebygging: Kva _treng_ ein til første barn?

Jeg har faktisk klart meg med 2 tepper til denne ungen. Han er en skikkelig gupleunge men Mor signe teppe har klart seg utrolig godt, og så et ekstra om uhellet skulle være ute.

Har brukt mye bodyer og strømpebukser, lite annet. Men bruker mye flanellaken og gasskluter.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 22:14   #71
naima
nerdedame
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 545
naima er litt kulnaima er litt kulnaima er litt kul
Standard

Sv: Redebygging: Kva _treng_ ein til første barn?

Eg ville satsa på basis-utstyr som om du IKKJE kunne handle dei første to vekene. Dvs at seng, vogn, bilstol, stellebord m/ stellematte, bleier, klutar og klær er i hus.

Flasker, stelleprodukt, bleiebøtte, badebalje, vugger, vippestol, bæredingsar, smokker og liknande er ikkje basis-utstyr etter mi meining. Det betyr ikkje at det ikkje er kjekt å ha, men du må på ingen som helst måte ha det, og som regel går det heilt fint å vente til verda har stabilisert seg bittelitt før du eller ein annan person i husstanden anskaffer det.

Planlegg som om du har ein skrikerunge som vil ha mat annakvar time og skrik halvanna time mellom kvart måltid. Då er ikkje ein tur på HM for å supplere dei 4 bodyane han har gulpa ned sidan du definerte dagen til å starte for omtrent 6 timar sidan noko du har lyst til.

Ulltøy er fint og flott til oktoberbaby, men gulp er gulp - det lukter surt anten det er på ull eller bomull, sog då må det vaskast. (Tiss, derimot, blir nøytralisert av lanolinen i ulla.)

Ammeinnlegg i ull kan fint brukast rett mot huden, men dei bør vaskast og kokast ofte (morsmjølk blir også sur) - feks dagleg. Vask i ullsåpe, skyll godt, kok opp i gryte med kaldt vatn, la avkjøle i gryta.

Lån gjerne av nokon du kjenner som ligg litt foran deg i løypa. Då kan du kjøpe nokre få av akkurat det pene du vil sjølv, og ha masse klær til storgulperen lell. Det er ikkje ein gong naudsynt å pakke ut alle låneklærne, ta ut det du liker best, og pakk resten godt merka i tilfelle du treng det.

Generelt så er det mykje greiare med "alt" utstyr om det er lånt, då kan du teste om det funker og evt kjøpe nytt om du vil ha det sjølv (eller til neste unge). Vi lånte vippestolar sist, og denne gongen kjøper vi to, for eksempel Bæredingsar har vi omtrent fire av no, mot ein sist - den eine vi hadde likte eg ikkje (Mannen, derimot), men så fekk eg låne noko anna og vart frelst.

Gulpeklutar får du på Rema og sikkert alle andre liknande butikkar, så det er berre å kjøpe 10-15 stk i første omgang og supplere om det blir vanskeleg å halde tritt med vaskemaskina. Det er ikkje som at småbarn aldri blir klissete på fingrene, så dei kan brukast lenge.

Tøybleier treng du fortvekk drøyt 20 eller meir av til nyfødt, avhengig av kor store (dvs hyppige) bæsjebleier småen har. Viss du går for lommebleier eller alt-i-eitt så går det kanskje rundt 16 i vaskemaskina, så då må du ha bleier nok til å bruke mens du tørker ein vask (eller vaske oftare). Brettebleier tek mindre plass i maskina og tørker fortare, i tillegg til at ullbukser ikkje treng vaskast like ofte (så du treng færre og dei fyller ikkje opp maskina), men terskelen for bruk er kanskje høgare, spesielt i starten. Eg anbefaler uansett at de har ein pakke med eingongs nyfødtbleier (3-6 kg går nok greitt) med tanke på skrikarungen som i tillegg til å spise annakvar time og skrike resten av tida OGSÅ får tid til å bæsje rett før og etter kvart måltid. (Ikkje at éin pakke held så lenge då, men de treng iallfall ikkje vaske bleier same kveld som de kjem heim frå sjukehuset.)

Vi hadde ein eksemplarisk unge som sov heile natta frå uanstendig tidleg alder, og byrja bruke tøybleier då ho var rundt halvanna veke og vi hadde gløymd at det var Skjærtorsdag då det vart tomt for bleier (Brustadbua 3 km unna hadde ikkje rett størrelse heller.) Denne gongen starter vi nok tidlegare, men det står eit par pakkar eingongsbleier på badet både til Toern og søstra, vi MÅ jo ikkje vaske bleier viss det er andre ting vi heller vil konsentrere oss om.

naima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 22:43   #72
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Redebygging: Kva _treng_ ein til første barn?

Opprinnelig lagt inn av naima, her.

Det einaste vi kjøpte av sånt før denne shampoflaska var badeolje, ein babykrem som vart brukt overalt (fra Lykkelig som liten) og Inotyol (supereffektiv salve mot utslett).

Badeolja fra Lykkelig som Liten er helt fantastisk. Vesla hadde veldig tørr hud, men etter at vi ble anbefalt den badeoljen/babyvasken var hun helt fin igjen. Her snakker vi rødt hår og den sarte hudtypen som følger med. Salven er også uslåelig til daglig bruk som barriere mot fuktig bleie.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 22:48   #73
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.498
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Redebygging: Kva _treng_ ein til første barn?

Tusen takk for mange gode svar! Nå har eg oppdatert lista mi i Evernote, slik at eg har ei ryddig oversikt over nødvendigheiter.

Mann rister på hovudet og spør om eg er klar over at det er fire månadar til termin. Eg er det altså, men i og med at bekkenet kranglar og eg klarer å gå i ein butikk to gonger i veka, er det jo greit å planleggje litt, i alle fall.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 23:05   #74
C.D
Bør lage seg en tittel selv
 
C.D sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
Innlegg: 1.721
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Sv: Redebygging: Kva _treng_ ein til første barn?

Høres fornuftig ut Bai også finnes det mye fint på nett og

__________________
Attpåknerten, november 09
C.D er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 07:40   #75
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.363
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Redebygging: Kva _treng_ ein til første barn?

Vi kjøpte inn et hav med myke bomullsbodyer og ditto bukser for en rimelig penge hos HM. Gull verdt!

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 07:51   #76
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Redebygging: Kva _treng_ ein til første barn?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Dersom du får lånt en ammepute, anbefaler jeg egentlig det. De er svinedyre, og kanskje ender du med å bruke den i ca 2 uker eller noe slikt.

Jeg istemmer ellers ull-rådet. Hvis jeg hadde fått et oktoberbarn, hadde det ikke trengt annet enn ull fram til april.

Jeg kjøpte ammepute da jeg fikk minstemann, og brukte den overhodet ikke. Den var bare i veien, og jeg likte bedre å bare ha en vanlig stor pute inder albuen. Så får du låne en og prøve er det veldig grelt.

Ull er veldig fint.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 08:10   #77
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.691
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Redebygging: Kva _treng_ ein til første barn?

Til Junibarnet brukte vi bare bomull, til desemberbarnet brukte han nesten ikke bomull før nå i mai. Selv nå bruker han forsatt ull innimellom. Han gulper og slever en del, så veldig greit å vite at han ikke blir kald og klam.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 08:55   #78
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Redebygging: Kva _treng_ ein til første barn?

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Mann rister på hovudet og spør om eg er klar over at det er fire månadar til termin. Eg er det altså, men i og med at bekkenet kranglar og eg klarer å gå i ein butikk to gonger i veka, er det jo greit å planleggje litt, i alle fall.

Når syns han det skal gjerast da? Dagen før?

Du har fått alle dei tipsa du treng trur eg. Eg har berre ein liten ting til: ein liten pakke ferdig, flytande morsmelkerstatning (du treng ikkje pulverpakke - det blir for mykje). Den kan du sette innerst i skapet og vite er der, sånn at du slepp å få panikk den natta klokka 03 når amminga skikkelig krøllar seg til og du er i ferd med å bryte saman. Det er gjerne nok å vite at pakken er der, og gir ein trygghet som gjer at ein prøver enda ein gang å få barnet til brystet; ein slags psykologisk rustning mot dei tøffe ammedøgna (eg amma mine til dei var over 1 år, så det er ingan falitterklæring å ha MM tilgjengelig).

Mest sannsynlig vil amminga di gå heilt fint, men om du får problem, slik som eg fekk med første, er det ei voldsom påkjenning. Ingenting du treng å problematisere nå, men berre vite at om så skjer, så søker du hjelp, f.eks her inne.

__________________
Jente 2003 og gut 2005

Sist redigert av Syrin : 07-06-12 kl 09:10.
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 08:57   #79
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Redebygging: Kva _treng_ ein til første barn?

Da jeg fikk min siste oktoberbaby trengte jeg følgende første måneden:

- ullbodyer og ullstrømpis
- ulldresser/bukse-jakke og en kjørepose
- bilsete
- ulltepper
- bæretøy
- bleier
- vogn med pose og dyne
- kluter
- stelematte

- ammeinnlegg og bh
- bind

Også fikk jeg en deilig ullvest til mini. Anbefaler å strikke noe slikt.

Og vakumerte bleier har jeg aldri hatt bruk for.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 08:59   #80
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Redebygging: Kva _treng_ ein til første barn?

Du ser klar ut.

Det jeg syntes jeg måtte ha i hus var purelan salve. God til såre brystvorter, og evt som lipsyl. Jeg var også veldig glad for mor Signe teppet jeg hadde strikket, og lammeskinn.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no