Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Pass til barn når mor er norsk og far engelsk

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-14, 10:22   #21
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.398
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Pass til barn når mor er norsk og far engelsk

Sjekk om du må ha underskrift av barnas far for å få pass. Håper det ikke er tilfelle.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-14, 10:26   #22
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pass til barn når mor er norsk og far engelsk

Man må ha underskrift fra far, og kopi av fars legitimasjon med seg, for å få pass.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-14, 11:05   #23
Mira
Bør lage seg en tittel selv
 
Mira sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.698
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Sv: Pass til barn når mor er norsk og far engelsk

Jeg har fått pass uten fars underskrift. Selv om vi hadde delt foreldreansvar.
Det ble sendt brev hjem til han da. Om han ikke hadde en god grunn til at hun ikke skulle få det, typ kidnappingsfare, så fikk hun det.

Jeg ville prøvd meg på å søkt om norsk pass med bare mors underskrift og sagt at jeg tror foreldreansvaret står bare på meg. Om det viser seg at det er delt, kan du si at du trodde du hadde det alene siden dere ikke er gift.
I Norge har man automatisk delt foreldreansvar om man bor sammen, men det er kanskje andre regler i England.

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-14, 11:35   #24
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pass til barn når mor er norsk og far engelsk

Jeg tror jeg ville vært åpen om passønsket - tror du han vil mistenke deg for noe? Det er jo ikke unaturlig at man vil at barna skal ha pass når mor kommer fra et annet land. Man får jo ikke reist til Norge fra England uten pass, og det skulle man jo tro at man fikk lyst til all den tid de fleste reiser "hjem" en gang i blant.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-14, 12:35   #25
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.181
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pass til barn når mor er norsk og far engelsk

Hadde tenkt å være åpen om det ja. Har snakket om å reise til Norge på besøk, har ikke vært der siden 2011, så det vil jo ikke være så rart om de trenger pass.

Sendte en epost til UK border agency eller hvem det nå var og fikk et veldig lite hjelpsomt generisk svar ... Skal ringe til ambassaden på mandag tenker jeg.
Men nå fant jeg nettopp dette:
Who already has British citizenship?
If you were born in the UK on or after 1 January 1983, you are a British citizen if at the time of your birth one of your parents was:
a British citizen; or
legally settled in the UK.


Så da ser det jo ut som at tvillingene har engelsk statsborgerskap, og såvidt jeg har forstått så har de rett på norsk statsborgerskap siden jeg er norsk. Men jeg skal altså ringe og spørre.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-14, 12:53   #26
Serena
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 700
Serena er populærSerena er populærSerena er populær
Standard

Sv: Pass til barn når mor er norsk og far engelsk

Vi er i den motsatte situasjonen, bor i norge, engelsk far. Det som er for vårt barn er at hun har dobbelt statsborgerskap, og kan derfor få to pass. Du mister ikke det norske om du ber om engelsk pass, ettersom du ikke søker om statsborgerskap, men kun pass. Når man er født til to statsborgerskap kan man beholde begge. Noen land setter restriksjoner på rettigheter på barna etter en viss alder, i norge må man ha bodd i norge minst to år før man er 22 for å beholde det (mener jeg), men før det er det ikke problematisk å ha to statsborgerskap så lenge man er født til det og ikke søker, i alle fall ikke med norsk og britisk statsborgerskap.
Er barna født i UK og far er britisk, er de britiske statsborgere.
Er mor norsk gjelder følgende:
Barn født etter 31. august 2006

Etter dagens lov, som trådte i kraft 1. september 2006, blir barn med norsk mor eller far alltid norsk statsborger ved fødsel. Dette gjelder uansett om barnet blir født i Norge eller utlandet, og uansett om foreldrene er gift eller ikke.

Serena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-14, 12:54   #27
Serena
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 700
Serena er populærSerena er populærSerena er populær
Standard

Sv: Pass til barn når mor er norsk og far engelsk

Og når det er du som er norsk må du sende melding om norsk statsborgerskap (altså ikke søknad), som du finner her: http://www.udi.no/Oversiktsider/Skje...atsborgerskap/

Serena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-14, 12:56   #28
Serena
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 700
Serena er populærSerena er populærSerena er populær
Standard

Sv: Pass til barn når mor er norsk og far engelsk

Eller muligens du slipper å gjøre det når mor er norsk, UDI vet, så sikkert lurt å gjøre som du har tenkt - ring ambassaden!

Serena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-14, 13:48   #29
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.181
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pass til barn når mor er norsk og far engelsk

Takk Serena. Det ser jo lovende ut!

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no