Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-10-06, 11:44   #61
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.463
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hvis konfirmasjon hadde vært et livssynsvalg hadde jeg vært enig i at alderen burde vært høyere. Siden konfirmasjon ikke er et trosvalg synes jeg det er greit å ha alderen der den er. Konfirmasjon er et kurs, ikke særlig annet. Når man har fått et kurs er man bedre rustet til å ta et valg, men valget kan man ta når som helst i livet.

Det er noen som velger kirkens konfirmasjonsundervisning uten å delta i forbønnshandlingen og uten å melde seg inn. Det er også mange som konfirmeres borgerlig uten å melde seg ut av kirken.

Jeg synes det blir litt overdrevent å si at en 15 åring ikke er i stand til å ta et valg av hvilken undervisning han eller hun skal følge. Når man er 15 passerer man religiøs myndighetsalder. Hvis man mener at man ikke er i stand til å velge konfirmasjon mener man vel også at man må forhøye en religiøs myndighetsalder, noe jeg synes er å innskrenke ungdoms frihet ganske fundamentalt.

Det er sant, du har et godt poeng. Etter at "stadfeste dåpsløfte"-formålet ble fjernet fra konfirmasjonen (og det er faktisk ganske lenge siden) står den i grunn i en særstilling i forhold til de andre seremoniene. Det er jo ikke et sakramente. For de fleste er det vel selve den avsluttende gudstjenesten med forbønn som er selve "konfirmasjonen", og hvis man ikke deltar på den blir man (i det minste i gamle tanters øyne) heller ikke konfirmert, og fortjener dermed ikke selskap og presanger . Men om meniheten og presten går i forbønn for en som ikke er kristen har vel egentlig ikke så mye å si. Eller det er kanskje nettopp dem man burde be for . Nattverden etterpå er jo definitivt frivillig :revurderer syn på konfirmasjon:

Takk for et bra innlegg Hattifnatt!

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 12:45   #62
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?

For meg så betyr det ingenting hva andre velger å gjøre for det har jeg ikke noe med.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 12:51   #63
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.463
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?

Opprinnelig lagt inn av Tinka, her.

For meg så betyr det ingenting hva andre velger å gjøre for det har jeg ikke noe med.

Man har ikke noe med hva andre gjør, men man kan vel synes noe om temaet likevel? Hun spør "Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?", og ikke hva vi synes om at andre gjør det. Man kan godt svare ut fra seg selv og sitt eget syn.

Her diskuterer vi våre holdninger til saken, vi forteller ikke andre hva de skal gjøre.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 12:54   #64
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?

Opprinnelig lagt inn av Tinka, her.

For meg så betyr det ingenting hva andre velger å gjøre for det har jeg ikke noe med.

Har ingen meninger om hva andre gjør utfra tradisjon eller hva de velger det fra og derfor skrev jeg det som jeg gjorde.

Vi selv er døpt, konfirmert, gift i kirken.

Barna mine er døpt mm i kirken.

Men alt dette er gjort uti fra hva vi tror på.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 12:57   #65
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.463
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?

Opprinnelig lagt inn av Tinka, her.

Har ingen meninger om hva andre gjør utfra tradisjon eller hva de velger det fra og derfor skrev jeg det som jeg gjorde.

Vi selv er døpt, konfirmert, gift i kirken.

Barna mine er døpt mm i kirken.

Men alt dette er gjort uti fra hva vi tror på.

Ok. Ingen meninger om saken med andre ord. Oppfattet

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 17:44   #66
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

-når det gjelder å velge noe kun fordi vennene gjør det?

For det var det jeg prøvde å si. For min del var jeg i allefall mye bedre rustet til å ta en avgjørelse uavhenging av hva vennene mine gjorde, da jeg var 18 enn da jeg var 15. Det skjer en del på de årene.

Jeg mente å si at uansett hvor usikker man er på sitt livssyn, og hvor mange ganger man skifter syn i løpet av et liv, bør det likevel være det som ligger til grunn. Ikke hva vennene gjør eller hva foreldrene forventer.

Misforstod jeg deg, eller misforstod du meg?

Jeg vet iallefall at JEG ville tatt en annerledes avgjørelse om jeg var 18 da jeg konfirmerte meg, enn da jeg var 15. Uten tvil.
Det var litt sånn som du sier "alle" gjorde det, og familien "forventet" det..

Tror mange vokser på de 3 årene jeg!

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 18:21   #67
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg syns nesten det er litt frekt å døpe ungene sine i kirken, når man ikke engang har den minste intensjon om å oppdra barna i den kristne tro. Da står man jo faktisk og lyver, og såpass respekt for andre folks tro har jeg at det kommer ikke på tale.

Så ja, jeg irriterer meg over dem som gjør det fordi sånn gjør man jo bare.

For en ikke-kristen er vel det revnende likegyldig. En kirke er et hus på lik linje med andre hus. Tror ikke de er redd for å fornærme høyere makter heller.

Jeg ville valgt utifra seremonien. Hvis jeg liker at presten står og babler i timesvis om Gud og Jesus, er jo det fint, og selv om man ikke tror på det han messer om, kan man like tanken om det, atmosfæren, eller bare foretrekke akkurat den spesielle sammenkomsten og velge utifra det.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 18:25   #68
Sulphur
Plæstic pusher
 
Sulphur sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 267
Sulphur er litt kulSulphur er litt kul
Standard

Sv: Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?

Jeg syns det er hyklersk, rett og slett.

Sulphur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 18:34   #69
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?

Ja, for kristne kanskje. Ikke-kristne gir faen.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 18:45   #70
Sulphur
Plæstic pusher
 
Sulphur sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 267
Sulphur er litt kulSulphur er litt kul
Standard

Sv: Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?

Du lover jo noe du ikke har tenkt til å holde. Hvor hyklersk er ikke det?

Sulphur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 19:01   #71
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Ja, for kristne kanskje. Ikke-kristne gir faen.

Jeg er ikke kristen, men har allikevel respekt for andres tro, og jeg føler ikke at det riktig av meg å benytte meg av deres seremonier bare fordi jeg syns de er penere/sånn har vi alltid gjort osv.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 19:05   #72
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.813
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg er ikke kristen, men har allikevel respekt for andres tro, og jeg føler ikke at det riktig av meg å benytte meg av deres seremonier bare fordi jeg syns de er penere/sånn har vi alltid gjort osv.

Helt enig med deg.
Denne ikke-kristne gir ikke faen.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 19:16   #73
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.246
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?

Og det er riktig for deg, Glitter, fordi du er ateist, hvis jeg har skjønt det riktig. Men er det nødvendigvis også tilfelle for alle andre som ikke kaller seg kristne? Det er et stort spekter fra aktiv kristen til ateist.

Jeg mener ikke at du dømmer dem, det er ikke det dette går på. Men kan du ikke skjønne at andre kan ønske disse seremoniene uten å være hverken troende eller hyklersk?

Jeg for min del har vært aktivt troende, og er nå ikke det lenger. Jeg velger å ikke døpe barna mine, og kommer ikke til å gifte meg i kirken igjen. Men jeg ville aldri kalle det hyklersk av mine søstre å gjøre det, selv om de aldri har vært aktive kristne.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 20:23   #74
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jeg mener ikke at du dømmer dem, det er ikke det dette går på. Men kan du ikke skjønne at andre kan ønske disse seremoniene uten å være hverken troende eller hyklersk?

Jeg dømmer nok litt.

Fordi jeg syns faktisk det er hyklersk når man døper barna sine, uten å i det hele tatt ønske å oppdra barna sine i den kristne tro. Jeg syns det er snodig når folk bestemmer seg for å døpe barna sine, og klager over at presten snakker for mye om Gud og Jesus. Jeg syns det er feil at noen velger å gifte seg i en kirke, kun fordi den er pen og står til kjolen. Jeg syns dåp, konfirmasjon og bryllup er seremonier som fortjener respekt og gjennomtanke.

Jeg skjønner at det er mye mellom superkristen og ateist, og har man en eller annen tvil eller tanke langt bak i hodet om at det kanskje er en Gud, så selvfølgelig, go ahead! Men da syns jeg man bør følge det opp litt også.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 20:52   #75
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.463
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

For en ikke-kristen er vel det revnende likegyldig. En kirke er et hus på lik linje med andre hus. Tror ikke de er redd for å fornærme høyere makter heller.

Nei det er egentlig ikke likegyldig. Jeg er ikke redd for å fornærme høyere makter, jeg vet bare at andre mennesker tar dette seriøst, og derfor føler jeg at det er respektløst mot disse å bruke deres seremonier uten å mene noe med det. Man kan ha respekt for andre mennesker og deres tro selv om man ikke er kristen og er redd for en høyere makt.

Jeg har også deltatt i buddhistiske seremonier, og følte meg ikke vel da heller, når jeg så hvor mye det betydde for de som deltok ut fra overbevisning. Det falt meg ikke inn å ofre gaver til gudene sammen med de troende, når det bare ville være spill for galleriet for min del. Selv om jeg så at mange av turistene gjorde det. Synes gudshusene og ritualene som hører innunder dem er forbeholdt de som praktiserer religionen. Helt enkelt.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 09:53   #76
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg syns det er feil at noen velger å gifte seg i en kirke, kun fordi den er pen og står til kjolen. Jeg syns dåp, konfirmasjon og bryllup er seremonier som fortjener respekt og gjennomtanke.
.

Noen gifter seg nok i kirken pga kjolen, men det gjelder nok langt fra alle. Av de som velger en vielse i kirken altså.
For meg f.eks så synes jeg tinghuset er en sånn hastverkløsning.
(noen den selvfølgelig ikke er, men for meg fremstår den som ikke et alternativ) Men skulle jeg giftet meg flere ganger vil jeg valgt tinghuset.

Selv om man ikke er kristen så tenker man selvfølgelig igjennom sermoniene og tar en gjennomtenkt valg.
Men om mine tanker bak valget og hvorfor jeg gjør det kan nok være av grunner andre ikke er enige i og ikke synes er bra nok. Men for å være ærlig det gir jeg blanke i. Mitt liv og mine valg.
Og det at man lar barnedåp og vielser foregå i kirken selv om man ikke er kristen mener jeg viser at vi faktisk har stor respekt for sermoniene.
Det er sermonier som betyr noe for en og derfor vil ha de.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 10:01   #77
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Jeg er ikke redd for å fornærme høyere makter, jeg vet bare at andre mennesker tar dette seriøst, og derfor føler jeg at det er respektløst mot disse å bruke deres seremonier uten å mene noe med det. Man kan ha respekt for andre mennesker og deres tro selv om man ikke er kristen og er redd for en høyere

Jeg er enig i at man skal ha respekt for andres tro og følelser, og slik du føler det i forhold til religiøse seremonier, ville det åpenbart være galt av deg (overfor deg selv) å delta. Men det betyr ikke at det er respektløst av alle som ikke selv definerer seg som kristen/buddhist/whatever å ta del i en religiøs seremoni. Det kommer an på hvordan de selv opplever det, og selvsagt på hvordan de "aktivt religiøse" ser på å ha en "gjest" med på ritualet. Det er mange som synes det er helt i orden, så lenge "gjesten" har respekt for innholdet i ritualet og selv ønsker å være med på det.

Det er en film med Marcello Mastroianni, tror det er Alle har det bra (Stanno tutti bene), der hovedpersonen, som er italiensk katolikk, av en eller annen grunn er på besøk i en moské. Han spør dem hvilken retning det er de ber i, de peker mot Mekka og han snur seg dit og gjør korsets tegn. Det er åpenbart at han opplever stedet som hellig og at han gjør det som et tegn på respekt, at han på en måte deler det hellige med dem på sin måte. Jeg synes det er en veldig fin og subtil liten scene om respekt og religiøsitet.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 10:02   #78
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Noen gifter seg nok i kirken pga kjolen, men det gjelder nok langt fra alle. Av de som velger en vielse i kirken altså.

Det var derfor jeg skrev noen. Ikke alle.

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Det er sermonier som betyr noe for en og derfor vil ha de.

Men jeg skjønner ikke at en seremoni man ikke tror på, ikke akter å følge opp og i tillegg forarger det at det blir snakket om Gud og Jesus kan bety noe for en. Hva er det som betyr noe da?

Kanskje jeg bare er en svært lite tradisjonsbundet person, men for meg er det helt snodig.

En ting til; hvorfor er Tinghuset hastverksløsning? Og hvis det er det, hvorfor ville du allikevel valgt det hvis du skulle giftet deg flere ganger?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 10:38   #79
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?

Vi valgte, nesten til min egen overraskelse, kirkelig dåp selv om vi ikke er kristne. Jeg er ikke engang medlem av statskirken.

Vi gikk mange runder på det, og endte faktisk med å gjøre det mest av hensyn til den øvrige familien. De er jo glade i barna de også, og mange har et veldig sterkt forhold til dåp, og ville blitt regelrett ulykkelige om vi ikke døpte. Mens det for meg er hipp som happ hvor vi feirer barnet. Det er uansett ikke til SKADE, mener jeg. Jeg hadde IKKE gjort det om det var bare konvensjoner familien forfektet, altså. Men det er oppriktige religiøse følelser som jeg respekterer.

Begge ganger har jeg pratet lenge med presten på forhånd, og vært klar på hvor jeg står. På den måten har jeg ikke følt meg som noen hykler når jeg stod der på dåpsdagen.


(Jeg vil forresten understreke at vi overhodet ikke opplevde press fra familien om dette. Tvert imot ble de overrasket, tror jeg. Tante ringte nesten gråtkvalt av glede og sa "jeg ville ALDRI sagt noe om dere hadde valgt det bort, men nå ville jeg bare ringe og si at jeg ble så glad for at dere vil døpe ham!")

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 10:42   #80
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Nei det er egentlig ikke likegyldig. Jeg er ikke redd for å fornærme høyere makter, jeg vet bare at andre mennesker tar dette seriøst, og derfor føler jeg at det er respektløst mot disse å bruke deres seremonier uten å mene noe med det. Man kan ha respekt for andre mennesker og deres tro selv om man ikke er kristen og er redd for en høyere makt.

Jeg har også deltatt i buddhistiske seremonier, og følte meg ikke vel da heller, når jeg så hvor mye det betydde for de som deltok ut fra overbevisning. Det falt meg ikke inn å ofre gaver til gudene sammen med de troende, når det bare ville være spill for galleriet for min del. Selv om jeg så at mange av turistene gjorde det. Synes gudshusene og ritualene som hører innunder dem er forbeholdt de som praktiserer religionen. Helt enkelt.

Jeg har tenkt veldig sånn tidligere, og noe av det sitter i fortsatt. Men når de kristne selv hevder hardnakket at de IKKE oppfatter det som respektløst at noen "bruker" deres seromonier, så kan ikke jeg tillegge dem den meningen, hvis du forstår.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no