Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

[Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner: alternativer til nøtter og melkeprodukter

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-10, 18:28   #21
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Les boka "Frisk med lavkarbo" av Sofie Hexeberg, så får du mange tips. Da er det lettere å finne sin egen vei, synes jeg, hun fokuserer mest på det stabile blodsukkeret.

Det skal jeg gjøre - takk for tipset.

Jeg orker ikke helt tanken på å sette meg inn veldig grundig i alle detaljene i hva som skjer i kroppen med ulike matvarer - det blir så mye styr. Helst vil jeg bare ha en ferdig meny som jeg kan forholde meg til. Minste motsatands vei. Ellers blir det fort som det er med alle barneoppdragelsesbøkene jeg har liggende: introduksjonen blir lest grundig, og så støver de bort i en krok. Men det er selvfølgelig lurt å lære seg litt mer om dette hvis jeg virkelig skal ta dietten på alvor. Jeg har snart 30 kg for mye og er i så dårlig form at jeg knapt klarer å gå ned trappe fra annen etasje om morgenen, så noe må gjøres.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 18:58   #22
Kahlan
Bør lage seg en tittel selv
 
Kahlan sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.300
Kahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populær
Standard

Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Jeg har lenge hatt problemer med at jeg får veldig lavt blodsukker når jeg blir sulten slik at jeg neste svimer av og blir helt susete, og jeg må spise ofte for å unngå det

Det slet jeg også fryktelig med før jeg begynte med lavkarbo kosthold, nå holdes det jevnt hele døgnet og det er utrolig deilig. Har du sjekket oppskriftene inne på lenabeatrice.net eller lavkarbo.no?

__________________
Kahlan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 20:48   #23
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner: alternativer til nøtter og melkeprodukter

Det er ikke så mye jobb å sette seg inn i lavkarbokosthold. Og det er dessverre ganske nødvendig dersom du skal ha resultater som du trives med og som hjelper deg over tid.

Men om du vil ha en enkel quickfix så er denne bra:
Ren mat. (Ikke ferdigprodukter).
Ikke brød
Ikke ris
Ikke pasta
Ikke potet
Ikke sukkervarer av noe slag - har det sukker i seg så skal du ikke ha det.
Nok protein
Ikke være sulten - da trenger du mer protein
Så mye grønnsaker og bringebær og blåbær du greier å få ned pluss litt
Ikke spesielt mye fett
Havregrøt

Jepp. Enjoy.

  Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 21:07   #24
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner: alternativer til nøtter og melkeprodukter

Steke i melkefritt smør er vel ikke så veldig godt det heller akkurat, da hadde jeg heller funnet meg en oljetype jeg liker. Men har du prøvd kaldpresset rapsolje - altså en litt dyrere type? Den smaker bedre.

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det er ikke så mye jobb å sette seg inn i lavkarbokosthold. Og det er dessverre ganske nødvendig dersom du skal ha resultater som du trives med og som hjelper deg over tid.

Men om du vil ha en enkel quickfix så er denne bra:
Ren mat. (Ikke ferdigprodukter).
Ikke brød
Ikke ris
Ikke pasta
Ikke potet
Ikke sukkervarer av noe slag - har det sukker i seg så skal du ikke ha det.
Nok protein
Ikke være sulten - da trenger du mer protein
Så mye grønnsaker og bringebær og blåbær du greier å få ned pluss litt
Ikke spesielt mye fett
Havregrøt

Jepp. Enjoy.

Lillegutt, som ikke på noen måte er på lavkarbodiett men som spiser litt snevert av andre grunner, spiser en diett veldig likt det SF skisserer her. Han kan dog spise nøtter, og det meste av frukt, men ikke melkeprodukter og ikke soja, ikke ting med mye stivelse (inkl. mais, potet, ris, osv, og han har cøliaki ). Til han hjelper det å være litt kreativ med grønnsaker - det står ikke på listen din over ting du spiser? Blomkålmos, blomkålris, brokkoligrateng (med sojaost hvis du vil ha noe slikt, eller et eller annet erstatningsprodukt for fløte basert på soja eller havre). Supper fra bunnen av er enkelt og godt, kjøp kraft så blir det god tilleggs-smak på det. Mye godt å lage med spinat, rotgrønnsaker, aubergine, tildels squash, slikt blir man god og mett av.
Jeg bruker mye kokosmel til han, kokosmel kombinert med litt johannesbrødkjernemel for å få "hold" og litt natron (bakepulver) gjør at jeg kan lage mye rart - pannekaker, muffins, kaker, vafler, tortillas osv. Også er det lavkarbo, 4g/100. Det har en litt kokosaktig smak (besynderlig nok ) men det er noe du venner deg til, eller finner måter å skjule på.
Han får også kokosflak da, det er fint å bruke for å få litt "hold" i deiger og sånt, men er ikke sååå lavkarbo igjen.

Ellers hva er godtipsene peppermakrell, stabburlaks (han spiser ikke makrell i tomat). Tunfisk blandet med majones, erter (som vel ikke er det mest lavkarbo du kan få, men bruk noe annet i stedet), og litt krydder til en god salat. Jacobs pølser er veldig rene. Tacos med hjemmelagde lavkarbo-ish tortillas (oppskrift her inne et sted), røkalaks, reker (nam!).
Jeg lager kyllingboller, fiskekaker, kjøttkaker med mye ferske krydder og hvitløk, og det synes vi begge er kjempegodt - også som mellom-måltider.

Av frukter: melon, mango, pære (?), (med forbehold om at jeg ikke aner lavkarbo-potensialet i disse siden jeg ikke spiser dem selv når jeg er på lavkarbo ). Bær er "det beste" på lavkarbo selv.

Jeg bruker mye kokosmelk, i curries, puddinger, kakao, riskrem (! med blomkål!) og hva-har-du. Gelatin for å lage spennende geleer av alt mulig rart.

:blablabla:

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 21:08   #25
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner: alternativer til nøtter og melkeprodukter

Havregryn kan du f.eks lage med kokosmelk om du vil ha en mer... melkete konsistens. Og bær på. (ikke at lillegutt tåler havregryn, men det er prøvd i det minste).
Sesamfrø? Linfrø? er det noe?

spisdegslank.no har en lavkarbo brødmix som faktisk er GOD.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 21:20   #26
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner: alternativer til nøtter og melkeprodukter

Melon er fint på standard lavkarbo - det kan man spise.

  Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 23:43   #27
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner: alternativer til nøtter og melkeprodukter

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det er ikke så mye jobb å sette seg inn i lavkarbokosthold. Og det er dessverre ganske nødvendig dersom du skal ha resultater som du trives med og som hjelper deg over tid.

Men om du vil ha en enkel quickfix så er denne bra:
Ren mat. (Ikke ferdigprodukter).
Ikke brød
Ikke ris
Ikke pasta
Ikke potet
Ikke sukkervarer av noe slag - har det sukker i seg så skal du ikke ha det.
Nok protein
Ikke være sulten - da trenger du mer protein
Så mye grønnsaker og bringebær og blåbær du greier å få ned pluss litt
Ikke spesielt mye fett
Havregrøt

Jeg har heldigvis gjort såpass med jobb at jeg har denne lista inne - det ville muligens vært vanskelig å hevde at man var på lavkarbodiett ellers. Det jeg ikke helt orker er å lære om glykemisk indeks i forhold til alle ulike matvarer, henge på lavkarboforumet, og lære detaljene i de ulike diettene, tisse på pinne osv osv. Blir det for mye styr, vet jeg av erfaring at jeg faller av lasset og gir opp (som da jeg prøvde GR med veiing og måling av både kropp og mat, dagbok på nett, rapporter til kursleder osv. Det gikk veldig dårlig og jeg begynte i stedet å trasse ). Derfor er jeg glad i Fedons ferdige ukesmenyer - det er bare å lage maten og ikke tenke så mye mer over det - men jeg fikk altså problemene jeg nevnte i det første innlegget og lurte derfor på hva jeg kunne bytte ut disse produktene med. *forhåpentligvis ikke helt blond*

Melon skal jeg huske - det kan jeg spise. Sesamfrø også, det hadde jeg ikke tenkt på. Linfrø har jeg kjøpt. Kokosmelk kommer jeg nok ikke til å bruke særlig mye - til det har jeg fått i meg for mye mat tilbredt i kokos over lang tid og har blitt ekstremt lei. *yrkesskadd* Jeg spiser mengder av grønnsaker og salat, blomkålris har jeg også lagd. Tunfisk, røkelaks, skinke og kylling har jeg brukt for det det er verdt. Det går i grunnen veldig fint med unntak av hva jeg skal stappe i meg som mellommåltider når sulten tar meg. Men nå har jeg fått mange gode tips - takker så mye for det.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 23:48   #28
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.892
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner: alternativer til nøtter og melkeprodukter

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det er ikke så mye jobb å sette seg inn i lavkarbokosthold. Og det er dessverre ganske nødvendig dersom du skal ha resultater som du trives med og som hjelper deg over tid.

Men om du vil ha en enkel quickfix så er denne bra:
Ren mat. (Ikke ferdigprodukter).
Ikke brød
Ikke ris
Ikke pasta
Ikke potet
Ikke sukkervarer av noe slag - har det sukker i seg så skal du ikke ha det.
Nok protein
Ikke være sulten - da trenger du mer protein
Så mye grønnsaker og bringebær og blåbær du greier å få ned pluss litt
Ikke spesielt mye fett
Havregrøt

Jepp. Enjoy.

Jeg spiser makrell i tomat. Det synes jeg er helt greit, selv om det inneholder litt sukker. Jeg trodde det var litt sånn ja-mat egentlig?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 08:19   #29
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.570
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Omelett i rapsolje? Hvorfor i alle dager lager du det?

Omelett stekt i smør er fint. Det er vel ikke noe laktose i smør, eller er det det?


Jo, det er laktose i smør. Samt de fleste margariner.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 08:33   #30
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Jo, det er laktose i smør. Samt de fleste margariner.

Aha. Da ville jeg gått for den blå margarinen. :satser på at Iset ikke ser meg:

  Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 09:07   #31
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner

Heldigvis kan jeg bruke smør. Til vanlig er det bare søtmelk, fløte og is jeg bør holde meg unna, men nå som jeg har inntatt yoghurt, kesam og cottage cheese daglig, har jeg fått problemer. De siste to dagene har jeg minimert innholdet av dette i maten, og i går gikk det mye bedre. Sønnen min (som også er laktoseintolerant) bruker den blå margarinen, og jeg er glad jeg slipper. Rapsolje brukte jeg fordi Fedon anbefalte det, men det ble med den ene omeletten. Men jeg bruker rapsolje til andre ting (det er jo en av oljene som tåler varme godt, har jeg skjønt) hvor smaken på oljen ikke blir så framtredende.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 12:00   #32
Babe
Palliasjonsnurse
 
Babe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.510
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner: alternativer til nøtter og melkeprodukter

Kan du spise ost? Hvis du tåler det,så kan du lage ostesnacks - steke i micro, osteterninger osv...Nå har det kommet bokser hvor det ligger osteterninger ideilig lake også - feks m hvitløk og chili.. nam.

__________________
Babe - storesøs feb 1994 ♥, mellomsøs des 1996 ♥, lillesøs aug 2004 ♥ og lillebror des 2007 ♥
Babe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 12:12   #33
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner: alternativer til nøtter og melkeprodukter

Opprinnelig lagt inn av Babe, her.

Kan du spise ost? Hvis du tåler det,så kan du lage ostesnacks - steke i micro, osteterninger osv...Nå har det kommet bokser hvor det ligger osteterninger ideilig lake også - feks m hvitløk og chili.. nam.

Jepp - hard ost går fint. Fetaost også. Det skal jeg jammen utnytte mer. Stekt ost er jo kjempegodt.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 17:45   #34
gladjenta
Nybegynner
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 10
gladjenta har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner: alternativer til nøtter og melkeprodukter

Nå er ikke jeg noen ekspert altså, men jeg ville bare si at det virker nesten som du har kommet i ketose med de symptomene du nevner. Kanskje du er en av de som går lettere i ketose? Symptomene du beskriver: svimmelhet/ veldig sulten er symptomer som kan komme i begynnelsen av en kostomlegging til lavkarbo/ketolysekost. Men det pleier å gå over etter 1 uke eller 2. Og da vil du føle deg i helt enormt god form. Jeg har aldri følt meg bedre enn jeg gjør når jeg spiser lavkarbo / er i ketose, og jeg hadde de samme symptomer som deg første uka. Jeg var svimmel/trøtt, hadde et veldig sultbehov, og lett hodepine.
Jeg vil også anbefale Hexeberg-boka. Veldig lett å lese og veldig interessant. Men jeg vil også anbefale deg å lese litt inne på lavkarbo.no også, for det er veldig mye interessante problemstillinger som kommer opp og det er veldig lærerikt.
Syns du er kjempeflink som tar opp kampen med kiloene

gladjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 19:46   #35
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner: alternativer til nøtter og melkeprodukter

Takk, gladjenta. Ja kanskje jeg er i ketose? Hvis det betyr at jeg blir fortere tynn, er jo det fint. Gleder meg til å bli i bedre form så jeg kan begynne å trimme litt. Jeg merker så langt ikke noe forskjell på hverken generell form eller bukselinning.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 19:57   #36
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner: alternativer til nøtter og melkeprodukter

Du bør seriøst ikke gå i ketose uten å ha tatt litt blodprøver og satt deg grundig inn i hva det innebærer først altså. Ja - man går ned i vekt. Men det er ekstremløsninger og skal ikke brukes bare i forbifarten etter min mening.

  Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 20:04   #37
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner: alternativer til nøtter og melkeprodukter

Men jeg har jo ikke gjort noe annet enn å følge Fedons diett - er det en ekstremløsning? Jeg aner ingen ting om ketose og har ikke behov for å ty til ekstremløsninger. Om gladjenta lurer på om jeg er i ketose, så er vel ikke det noe jeg skal ta så alvorlig at jeg må sette i gang med legeundersøkelser?

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 20:15   #38
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner: alternativer til nøtter og melkeprodukter

Du kan sjekke om du er i ketose med ketostix. (Man er vel i ketose i praksis før det slår ut på stixen, men ikke i en slik grad at det gir så veldig vektreduksjonsboost hvis jeg har skjønt det riktig.) Hvis du følger Fedons diett, så tviler jeg på at du er i ketose.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 20:27   #39
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner: alternativer til nøtter og melkeprodukter

Så lenge jeg spiser det jeg skal i henhold til dietten, og jeg spiser til og med mer enn det Fedon anbefaler, så tror jeg det er lite sannsynlig, ja. Det er vel ikke så rart at man blir litt svimmel og uggen og sulten når man plutselig endrer kosthold så drastisk - jeg svarte litt sleivete på gladjentas melding uten at det betyr at jeg faktisk tror jeg er i ketose.

Men når vi først er inne på temaet: er det ketoner i urinen stixen viser? Jeg hadde ketoner i urinen da jeg var gravid sist uten at det betydde at jeg spiste lite (snarere tvert i mot, jeg la i meg, som vekta nå viser), at jeg hadde hatt diare eller drukket lite. Legen skjønte aldri hvorfor, og ikke forbrant jeg noe fett som jeg la merke til heller. Kanskje jeg har et medfødt ketoseanlegg? Men da burde jeg jo vært tynn som en strek, så der falt den teorien.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 21:45   #40
gladjenta
Nybegynner
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 10
gladjenta har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner: alternativer til nøtter og melkeprodukter

Ketostix kan du kjøpe på apoteket. Koster ca 100 kr for en boks med 50 stix.
Det er ingen som sier at man skal ha legeundersøkelse før man starter på lavkarbo eller går i ketose?
Man kan evt ta noen blodprøver (f.eks kolesterol, c-peptid, stoffskifteprøver), men dette må følges opp. Har man en sykdom man behandles for, bør man nok undersøkes av lege først.
Det man ser hos mennesker som går på lavkarbo, er at kolesterolverdier bedres og blodsukkeret holder seg mer stabilt.

Det som er hovedessensen i lavkarbo/høyfett (LCHF) er at man skal spise lite karbohydrater og mer fett. Fettet i kosten gjør at man holder seg mett lenger, og ikke får disse fæle blosukkersvingningene som man får på et vanlig kosthold.

En hel haug med diabetikere som går på dette kostholdet, har trappet ned eller sluttet med insulin, fordi blodsukkeret er mer jevnt på denne kosten. Folk med migrene har færre anfall.
Folk med stoffskifteproblemer merker at hormonbalansen i kroppen bedres.
osv...
Du kan også søke på doktor Dahlqvist sine sider http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
Hun har skrevet mye nyttig om lavkarbo, og dessuten er det veldig enkelt å lage mat til en hel familie. Mann og barn spiser det samme, bare at de har ris, pasta eller poteter ved siden av.

Fedon er også lavkarbo, men han bruker endel lettprodukter som man ikke skal bruke på LCHF-kost


Oisan, ja dette ble jo helt på siden av temaet, men syns jeg måtte svare litt siden noen antydet at man måtte gå til lege før man går i ketose/ begynner på lavkarbo.

Når man skiller ut ketoner i urinen, bruker kroppen fettsyrer som forbrenningsstoff. Og når man driver med en kostholdsendring, endres stoffskiftet gradvis fra å bruke glukose som forbrenningsmiddel til å bruke fettsyrer og ketonlegemer. Denne ketosen man får er helt ufarlig.

gladjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no