Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Den beste hjemmelagde tomatsuppen

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-06-23, 18:51   #1
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.163
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Den beste hjemmelagde tomatsuppen

Har lyst til å lage tomatsuppe fra bunnen, og vil gjerne ha verdens beste oppskrift.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-23, 19:01   #2
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.425
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Den beste hjemmelagde tomatsuppen

Jeg liker denne best. Med ekstra mye Chili. https://trinesmatblogg.no/recipe/hje...-tomatsuppe-2/

Jeg dropper egg på og har heller revet parmesan, sprøstekt serranoskinke og litt fersk basilikum på. Også nybakt brød eller rundstykker med godt smør. Nam!

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-23, 19:33   #3
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.217
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Den beste hjemmelagde tomatsuppen

Enig, Trines er min go-to for tomatsuppe!

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-23, 20:13   #4
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.838
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den beste hjemmelagde tomatsuppen

Jeg synes min er bedre. Jeg bruker omtrent de samme ingrediensene som Trine, men lager den litt annerledes. Det viktigste er at tomatene bakes i ovnen først, det gir en annen dybde på smaken, så man må bruke hele hermetiske tomater. Fisk ut tomatene (ta vare på væsken) og legg på stekebrett. Dryss litt brunt sukker på hver og bak i ovnen ved 220 grader i ca 30 minutter. Tomatene skal veldig gjerne bli litt brune/småbrente langs kantene. Mens dette baker steker du hakket løk og hvitløk. Ha i et par skjeer hvetemel og litt tomatpuré og rør godt før du har i væsken fra tomatene, kraft/buljong, salt og pepper. La småkoke til tomatene er ferdig, da har du i dem og moser alt med blender. Ha i litt fløte og varm opp før servering.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-23, 20:19   #5
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.163
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den beste hjemmelagde tomatsuppen

Høres godt ut Myria.
Takk for tips.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-23, 15:20   #6
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.163
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den beste hjemmelagde tomatsuppen

Trines matblogg var ned da jeg var i butikken, så jeg fant en annen oppskrift med friske tomater i stedet. Har det mye å si om de er friske eller hermetiske?

https://gladkokken.no/oppskrifter/hj...og-utrolig-god

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-23, 15:27   #7
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.017
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den beste hjemmelagde tomatsuppen

Med prisen på friske tomatar no til dags så blir det i alle fall ei eksklusiv suppe om du går for det.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-23, 15:38   #8
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.838
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den beste hjemmelagde tomatsuppen

Jeg synes personlig at de friske ofte gir en syrligere suppe enn hermetiske, men det er sikkert smak og behag.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-23, 15:39   #9
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.163
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den beste hjemmelagde tomatsuppen

Ikke så veldig dyrt. Halvparten av tomaten hadde jeg allerede, og de kjøpte jeg på en gårdsbutikk der de tar 20 kr for en stor pose.
Syrligheten kan vel justeres med søtning. Men jeg har en toropose på lur i tilfelle barna ikke liker den. De er litt mer kresne enn meg, og har aldri smakt hjemmelaget.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-23, 15:50   #10
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.494
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den beste hjemmelagde tomatsuppen

Ungene mine liker ikke min. De liker faren sin. Han er rausere med sukkeret.

Så de likte min også når jeg hadde lært meg det trikset. (Men vi bruker finmoste hermetiske da) Ferske hørts jo friskt ut synes jeg

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-23, 22:09   #11
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.425
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Den beste hjemmelagde tomatsuppen

Det er sjelden tomatene man kjøper i Norge er gode nok til suppe og tomatsaus synes jeg. De på boks (Mutti) egner seg bedre.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-23, 23:09   #12
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.163
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den beste hjemmelagde tomatsuppen

Suppen falt i smak! I dag har jeg spist den kald, godt det også. Men neste gang skal jeg bruke hermetiske tomater, så får vi se om jeg merker forskjell.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no