Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Balansere mellom noe eller opp mot noe eller noe helt annet?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-05-17, 07:52   #1
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.409
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Balansere mellom noe eller opp mot noe eller noe helt annet?

Vi skal formulere en problemstilling som spør hvordan en bedrift har klart balansen mellom å levere det den skal uten å ramme uskyldige mer enn nødvendig. Hva blir riktig formulering?

Ikke faktisk eksempel, men tilsvarende:

"Hvordan har Oslo balansert mellom behovet for mer boligutbygging og barns rett til gode uteareal."

Kontra

"Hvordan har Oslo balansert behovet for økt boligutbygging opp mot barn rett til gode uteareal."

Har disse samme meningsinnhold? Kan det sies på en bedre måte? Vi skal få fram at den store, sterke må gjøre noe, men at det får påvirkning på en uskyldig tredjepart.

Timar er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-05-17, 09:56   #2
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Balansere mellom noe eller opp mot noe eller noe helt annet?

Jeg tror jeg ville skrevet "Hvordan har Oslo veid behovet for økt boligutbygging opp mot barn rett til gode uteareal."

Hvis du skal/må bruke uttrykket "balansere" synes jeg ingen av de to formuleringene dine er gode. Og jeg har ikke noe forslag. Sorry.

EDIT: Bruker du formuleringen "Hvordan har Oslo balansert ..." Må du, tror jeg, avslutte setningen med spørsmålstegn og ikke punktum. Skriver du "Hvordan Oslo har balansert ..." kan du muligens unngå det. Hva med "Vi skal se på hvordan Oslo har veid ..." uten spørsmålstegn?


Sist redigert av Strå : 05-05-17 kl 10:00. Årsak: Dårllig og mangelfull førsteutgave
Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-17, 10:00   #3
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Balansere mellom noe eller opp mot noe eller noe helt annet?

Jeg synes både «balansere mellom X og Y», «balansere X opp mot Y», «balansere X og Y» og Strås forslag er helt fine, jeg.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-17, 10:00   #4
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Balansere mellom noe eller opp mot noe eller noe helt annet?

:liberal:

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-17, 11:33   #5
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.042
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Balansere mellom noe eller opp mot noe eller noe helt annet?

Enig med Toffskij, alle variantene funker og har likt meningsinnhold.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-17, 12:00   #6
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Balansere mellom noe eller opp mot noe eller noe helt annet?

Enig i at alle formuleringene kan brukes. Jeg personlig synes "veid" er bedre enn "balansert", fordi jeg opplever at "veid" indikerer at man har gjort en vurdering (som kan være skjevfordelt av diverse grunner), mens "balansert" (i mine ører) høres ut som man har endt opp med en vinn-vinn situasjon. Som regel er det jo noen som må gi noe ...

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-17, 12:15   #7
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.409
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Balansere mellom noe eller opp mot noe eller noe helt annet?

Jeg visste at jeg kunne stole på FP, altså!

Veid er et veldig godt ord!

Timar er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no