Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Bruker du engelske ord og uttrykk i dagligtalen?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-01-08, 20:56   #61
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.853
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du engelske ord og uttrykk i dagligtalen?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Alle språk har i prinsippet ein uendeleg stor uttrykksrikdom. Det er språkbrukaren det kjem an på.

My point exactly, som 'a sa på godt norsk, brura.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-08, 21:09   #62
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.859
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du engelske ord og uttrykk i dagligtalen?

Jepp. Denne brura òg.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-08, 21:11   #63
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.887
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bruker du engelske ord og uttrykk i dagligtalen?

Jeg mikser inn en del engelske or og uttrykk ja. Bruker mye engelsk i jobb sammenheng, både muntlig og skriftlig, og

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-08, 21:14   #64
Kaktus
St(r)ikkeplante
 
Kaktus sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.624
Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bruker du engelske ord og uttrykk i dagligtalen?

Jeg pleier å himle litt med øynene, vifte med armen og si: "Whatevvahh".

Øhh... Blir nok noen engelske ord og uttrykk, men fortsatt mest norsk.

__________________
I am a bad girl. Go to my room.
Kaktus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-08, 21:20   #65
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bruker du engelske ord og uttrykk i dagligtalen?

Nei, faktisk ikke.

__________________
Cora og tre avkom (1999, 2001 og 2002)
cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-08, 22:49   #66
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du engelske ord og uttrykk i dagligtalen?

Men jeg lurer litt på hvorfor det hevdes at det ikke finnes et engelsk ord for søsken - er ikke det sibling, da?

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-08, 23:01   #67
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du engelske ord og uttrykk i dagligtalen?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Men jeg lurer litt på hvorfor det hevdes at det ikke finnes et engelsk ord for søsken - er ikke det sibling, da?

Uten at jeg er språkviter og egentlig vet, så vil jeg nå påstå at sibling er et typisk amerikansk uttrykk, og ikke så ofte brukt i engelsk-engelsk.

Men et godt ord for pålegg, DET har de ikke. Hverken på den ene øyen eller den hin.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-08, 23:02   #68
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bruker du engelske ord og uttrykk i dagligtalen?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Men jeg lurer litt på hvorfor det hevdes at det ikke finnes et engelsk ord for søsken - er ikke det sibling, da?

Jo, det trodde da jeg også?

Jeg bruker mange engelske ord og uttrykk, spanske også. Jeg kan kanskje skylde på utenlandsopphold, men familieforholdene er nok den viktigste årsaken. Bare i den nære familie er både England og USA representert, så det sier seg selv at det har gått en del i "norwenglish" ved middagsbordet oppigjennom. Noen er man vant til å snakke norsk til, andre engelsk. I tillegg skifter man språk når et ord blir mer dekkende på det andre språket, og ender opp med en til tider underholdende mix. :koko:

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-08, 23:02   #69
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bruker du engelske ord og uttrykk i dagligtalen?

Jeg vet at jeg bruker mange engelske ord og uttrykk. De jeg kommer på akkurat nå er "too much", "no way" og "I rest my case". Jeg prøver egentlig å begrense det litt, og merker at jeg synes det er irriterende når andre, som elevene blander inn mange engelske uttrykk i norsken.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-08, 23:07   #70
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du engelske ord og uttrykk i dagligtalen?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Men et godt ord for pålegg, DET har de ikke. Hverken på den ene øyen eller den hin.

Filling - i sandwicher, ihvertfall!

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-08, 00:41   #71
MsM
Har fått nytt nick
 
MsM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nittedal
Innlegg: 2.272
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bruker du engelske ord og uttrykk i dagligtalen?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Men jeg lurer litt på hvorfor det hevdes at det ikke finnes et engelsk ord for søsken - er ikke det sibling, da?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Uten at jeg er språkviter og egentlig vet, så vil jeg nå påstå at sibling er et typisk amerikansk uttrykk, og ikke så ofte brukt i engelsk-engelsk.


Jo. Og sibling og siblings har en del forekomster i Britisk Engelsk også (hhv 1,61 og 2,95 ganger pr. milioner ord i British National Corpus for de som kjenner til det.)Til sammen forekommer siblng(s) like ofte i BNC som f.eks.unwelcome, priory, backward og baked. Det er altså ikke altfor uvanlig, men langt ifra så vanlig som sister(s) og brother(s). I tillegg er det hyppigere forekomster i akademiske tekster, tekster produsert for utdanning/informasjonsformål o.l. enn f.eks. i dagligtale (selv om det også forekommer der). Alternativene 'brother(s) and sister(s)' og 'brother(s) or sister(s)' (nesten utelukkende i den rekkefølgen) forekommer noe oftere, så her er det nok en liten tendens til å velge den mer 'uøkonomiske' løsningen for å uttrykke begrepet søsken, men den er ikke allverden kraftig, altså.

Denne databasen er stor. Den inneholder tekster av forskjellige typer på tilsammen ca. 100 millioner ord, og gir en ganske god indikasjon på hvor vanlig et ord er i bruk i "ekte" språk. (altså språk som ikke er produsert i alle mulige settinger, og så samlet inn i etterkant).

Jeg har ikke tilgang til databaser her hjemme for å sjekke om det er mer vanlig på amerikansk engelsk, men det kan jeg godt sjekke på mandag.

Apropos pålegg så er vel det kulturbetinget. Det er ikke så vanlig med brødskiver med legg. Man har heller to skiver med pålegget imellom , dermed blir det jo sandwich med filling.


Sist redigert av MsM : 13-01-08 kl 01:19.
MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no