Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Et godt hverdagsservise

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-11-10, 19:24   #21
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et godt hverdagsservise

Jeg opplevde det ikke med noe annet servise, jeg heller, før jeg fikk det dyre. Det er visst ulike typer overflater som "reagerer" med bestikket, men du kan i alle fall gå ut fra at det er bestikket som er synderen når det gjelder stripene. Bestikkene fra IKEA er ikke 18/10-stål, så vidt jeg vet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-10, 20:00   #22
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.034
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Et godt hverdagsservise

Vi har Cuisine fra Porsgrund, enkelt og fint hverdagsservise

Geitrams er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-11-10, 20:32   #23
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 7.005
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Et godt hverdagsservise

Opprinnelig lagt inn av Geitrams, her.

Vi har Cuisine fra Porsgrund, enkelt og fint hverdagsservise

Vi har også det, og så har jeg supplert med småtteri fra Con Gusto som fås hos TilBords. De har nemlig genialt mange fine deler.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-10, 23:19   #24
Jenna
Det ordner seg alltid
 
Jenna sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.821
Jenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Et godt hverdagsservise

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Da ville jeg gått for Pillevouilly (og ja, det er helt sikkert ikke slik det skrives). Fransk, super kvalitet i forhold til pris og med ufattelig mange deler til alle mulige formål. Brukes mye i restauranter og slikt.

Pillivuyt, ja! Anbefaler det på det varmeste!

Jenna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-10, 23:24   #25
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Et godt hverdagsservise

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg opplevde det ikke med noe annet servise, jeg heller, før jeg fikk det dyre. Det er visst ulike typer overflater som "reagerer" med bestikket, men du kan i alle fall gå ut fra at det er bestikket som er synderen når det gjelder stripene. Bestikkene fra IKEA er ikke 18/10-stål, så vidt jeg vet.

:sjokkert og rystet: Jeg har forbannet alle svarte striper som har blitt i servisene våre *og nå forbanner jeg IKEA bestikket på kjøkkenet* - det skal ihvertfall UT! Abonerer på tråden - trenger nytt kjøkkenservise her også.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 08:41   #26
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Et godt hverdagsservise

Jeg har snust litt på bestikk jeg nå, og lurer fælt på hva jeg skal velge. Kanskje bare fleske til med Hardanger med en gang og bruke det ekle IKEA-bestikket til å smøre brødskiver? Da har man jo automatisk penbestikk også.

  Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 08:47   #27
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.949
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Et godt hverdagsservise

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Jeg har snust litt på bestikk jeg nå, og lurer fælt på hva jeg skal velge. Kanskje bare fleske til med Hardanger med en gang og bruke det ekle IKEA-bestikket til å smøre brødskiver? Da har man jo automatisk penbestikk også.

Sånn gjør vi det. Dvs mannen sparte visst på Ramona fra Hardangerbestikk før jeg møtte ham, så da fortsatte vi med det, men ikea-bestikket fra studentkjøkkenperioden brukes til pikniker, og til å smøre matpakkebrødskivene med. Et av de nyeste fra Hardanger er veldig fint og stilrent.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 08:49   #28
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 7.005
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Et godt hverdagsservise

Vi har Zara fra Hardanger, og det er ganske fint og ligger tungt og godt i hånden, synes jeg. Ellers har de andre bestikkene i Elegant-serien også samme type moderne design.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 08:52   #29
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.896
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Et godt hverdagsservise

Vurderer å begynne å bruke "finbestikket" og "finserviset" til daglig. Unødvendig å ha dobbelt opp når det ene nesten ikke blir brukt. Nå er ingen av delene sånn fin-fint. Og kommer til å få masse plass i skapene

Servise er Rosendahl Gran Cru og bestikk er Hardanger Carina.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 08:53   #30
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.949
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Et godt hverdagsservise

Opprinnelig lagt inn av venla, her.

Vurderer å begynne å bruke "finbestikket" og "finserviset" til daglig. Unødvendig å ha dobbelt opp når det ene nesten ikke blir brukt. Nå er ingen av delene sånn fin-fint. Og kommer til å få masse plass i skapene

Servise er Rosendahl Gran Cru og bestikk er Hardanger Carina.

Kjør på. Vi bruker som sagt Hardangerbestikket vårt til både hverdags og fint, og det holder seg jo kjempefint, ingen grunn til å ruge på det (og ingen grunn for oss å ønske oss sølvtøy heller :sjuske: )

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 08:56   #31
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.896
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Et godt hverdagsservise

Sølvtøy er ikke aktuelt her heller. Har hatt bestikket i snart 10 år, og det ser helt ubrukt ut. Hadde jeg valgt type nå, hadde det blitt Zara.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 08:57   #32
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 7.005
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Et godt hverdagsservise

Opprinnelig lagt inn av venla, her.

Vurderer å begynne å bruke "finbestikket" og "finserviset" til daglig. Unødvendig å ha dobbelt opp når det ene nesten ikke blir brukt. Nå er ingen av delene sånn fin-fint. Og kommer til å få masse plass i skapene

Akkurat slik tenkte vi også, så vi kjøpte både servise og bestikk med tanke på å kunne bruke det både til hverdag og til fest.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 14:16   #33
Ma Dalton
Hupp!
 
Ma Dalton sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 243
Ma Dalton er litt kul
Standard

Sv: Et godt hverdagsservise

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

NB! NB! Det er normalt bestikket og ikke serviser som lager stygge, svarte striper. Det betyr som oftest at du bør bytte bestikket før du bytter serviset (eller i alle fall samtidig). Bestikk skal helst være merket med 18/10. (Det angir mengden krom/nikel i stålet, hvis jeg ikke minnes aldeles feil.) Det er alle kvalitetsbestikk av typen Hardanger, Maya osv. Jeg lærte dette the hard way, da IKEA-bestikket mitt laget svarte striper i de nye Royal Copenhagen-tallerknene mine. Heldigvis kan man skure helhvitt kvalitetsporselen med skure-Jif, så jeg fikk bort stripene etter hvert.

Dette er vel litt så som så... Vi har hatt et ikea-bestikk i flere år. Sammen med billige Ikea tallerkener laget det striper. Da jeg kjøpte Pillivuyt-servise, laget det ikke striper. Så det har nok både med stålkvalitet (ikea har jo ulike kvaliteter), og kvalitet på porselen å gjøre. Selv innen 18/10-stål er kvalitetene ulike. Noen porselen er brent ved høyere temperatur og har en bedre overflateglasur, og tåler følgelig mer. Pillivuyt er en av dem. (ja, jeg er litt fan! ) Alle deler er ildfaste bl.a.

Ulike produsenter har ulike egenskaper, rett og slett. Iittala Orgio (som også er et kvalitetsservise) får derimot striper av Ikeabestikket vårt.

Men altså; Pillivuyt er fantastisk. Pent til hverdags og fest, holder leeeenge (har hatt middagstallerkener i 7 år, og ikke knust en), er enkle og fine, og finnes i ulike varianter, så du finner en type du liker..

Ma Dalton er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 15:06   #34
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.340
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et godt hverdagsservise

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Selger de Denby noe sted på nett?

Det lurer jeg veldig på også, jeg nemlig ha maken tekanne som foreldrene mine har, den er fantastisk og holder teen varm i en liten evighet. Denby Online shop leverer ikke til adresser utenfor UK. Jeg vurderer å smiske veldig med ei venninne i London som skal hitover til jul.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 15:09   #35
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.340
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et godt hverdagsservise

Forresten har vi stygge striper i vårt IKEA-servise også, og det brukes bare sammen med Hardangerbestikk. Det er ikke så aktuelt å bytte bestikket. Jeg har vurdert Rosendahl-servise, siden vi har glassene, men så har jeg hørt det blir riper i det også?

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 15:14   #36
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et godt hverdagsservise

Opprinnelig lagt inn av Ma Dalton, her.

Dette er vel litt så som så... Vi har hatt et ikea-bestikk i flere år. Sammen med billige Ikea tallerkener laget det striper. Da jeg kjøpte Pillivuyt-servise, laget det ikke striper. Så det har nok både med stålkvalitet (ikea har jo ulike kvaliteter), og kvalitet på porselen å gjøre.

Som jeg nevnte over, så fikk jeg striper på mine tallerkener fra Royal Copenhagen (til 350 kr stykket i 1995), så det er i høyeste grad mulig å lage striper også på kvalitetsporselen. Stripene er ikke hakk i porselenet; det er belegg som legger seg utenpå glasuren. Jeg fikk låne et spesial-"viskelær" fra butikken som solgte meg tallerkenene og fikk med tiden til hjelp "visket" bort stripene ved bruk av viskelæret og av skure-jif.

På glassmagasinet jeg kjøpte serviset var de godt kjent med problemet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 15:16   #37
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et godt hverdagsservise

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Forresten har vi stygge striper i vårt IKEA-servise også, og det brukes bare sammen med Hardangerbestikk. Det er ikke så aktuelt å bytte bestikket. Jeg har vurdert Rosendahl-servise, siden vi har glassene, men så har jeg hørt det blir riper i det også?

Hvis du har Hardanger-bestikk, er det ikke bestikket som er synderen. Hardanger-bestikk er 18/10-stål. Da er det mer sannsynlig at det faktisk er snakk om riper i glasuren i IKEA-tallerknene. (De stripene jeg snakker om, som billig stålbestikk kan lage i dyre tallerkner), er ikke riper, men "belegg".

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 15:17   #38
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et godt hverdagsservise

Jeg har gamle hotelltallerkner fra hotell Stefan i Oslo. Femtitallssteingods fra Porsgrund Porselen.

Vi bruker Ikea-bestikk, syttitallsstålbestikk og Hardangerbestikk om hverandre.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 17:42   #39
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.340
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et godt hverdagsservise

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hvis du har Hardanger-bestikk, er det ikke bestikket som er synderen. Hardanger-bestikk er 18/10-stål. Da er det mer sannsynlig at det faktisk er snakk om riper i glasuren i IKEA-tallerknene. (De stripene jeg snakker om, som billig stålbestikk kan lage i dyre tallerkner), er ikke riper, men "belegg".

Aha! Det er nok i glasuren ja, det ser ikke ut som belegg i alle fall.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no