Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-12-21, 23:59   #61
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Fritidskarantene kalles det. Så vi kan teste oss ut på dag 3, dra på jobb men være hjemme ellers. Ikke handle, ikke hente barn osv. og dette var da også anbefalt våre familier. Om det blir noe? Tja si det. Det er totalt uaktuelt her i huset iallefall pga oppfølging på sykehus. Så da er jeg hjemme da. Skulle gjerne jobbet men kan ikke slik smittesituasjonen er nå.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-21, 00:02   #62
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.792
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Opprinnelig lagt inn av Trixie, her.

Fritidskarantene kalles det. Så vi kan teste oss ut på dag 3, dra på jobb men være hjemme ellers. Ikke handle, ikke hente barn osv. og dette var da også anbefalt våre familier. Om det blir noe? Tja si det. Det er totalt uaktuelt her i huset iallefall pga oppfølging på sykehus. Så da er jeg hjemme da. Skulle gjerne jobbet men kan ikke slik smittesituasjonen er nå.

Men etter tredje dose, er alle fritatt fra smittekarantene. Så håper det gjøres fort som bare det.

Lykke til med oppfølgingen på sykehus! Det er utrolig viktig at slikt går som det skal og ikke stanses.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-12-21, 00:05   #63
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

En ting er skoleunger som kan underholde seg selv en stund. Men det høres ikke ut som en fantastisk ide å skulle ha små barn hjemme samtidig som man skal jobbe. Mange vil da ende opp med å måtte ta igjen jobb etter at ungene er lagt og da blir det fort noen veldig slitne foreldre når jula kommer.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-21, 00:13   #64
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

En ting er skoleunger som kan underholde seg selv en stund. Men det høres ikke ut som en fantastisk ide å skulle ha små barn hjemme samtidig som man skal jobbe. Mange vil da ende opp med å måtte ta igjen jobb etter at ungene er lagt og da blir det fort noen veldig slitne foreldre når jula kommer.

Det forstår jeg utrolig godt. Kan love deg at foreldre som jobber i bhg allerede er utslitte. Men som sagt, dette er bare kommunisert ut til de som kan. Kan man ikke så kan man ikke.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-21, 00:14   #65
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Men etter tredje dose, er alle fritatt fra smittekarantene. Så håper det gjøres fort som bare det.

Lykke til med oppfølgingen på sykehus! Det er utrolig viktig at slikt går som det skal og ikke stanses.

Takk. Masse er allerede flyttet på dessverre. Nye behandlere osv. Får store konsekvenser for alle dette.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-21, 07:39   #66
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.282
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Jeg syns oppfordringen er grei, men at alle som skal jobbe må lese det slik at de kan levere som normalt.

De som har julefri, tilgang på besteforeldre som er trippelvaksinert, eldre søsken som kan aktivisere etc er det fint om tar barna ut av barnehagen.

I situasjon beskrevet over er gjenkjennbar fra den ene barnehagen vi brukte i sin tid. Det var meget høy andel korttidsvikarer og ganske dårlige rammer rundt barna. Vi valgte å bytte barnehage. Vi hadde ikke mulighet til å holde sønnen vår hjemme pga jobb, så jeg gråt hver dag etter levering fordi jeg visste at han ikke hadde det bra der. Sånn kan det godt være for foreldrene i Trixie sin barnehage også.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-21, 08:53   #67
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Jeg syns oppfordringen er grei, men at alle som skal jobbe må lese det slik at de kan levere som normalt.

De som har julefri, tilgang på besteforeldre som er trippelvaksinert, eldre søsken som kan aktivisere etc er det fint om tar barna ut av barnehagen.

I situasjon beskrevet over er gjenkjennbar fra den ene barnehagen vi brukte i sin tid. Det var meget høy andel korttidsvikarer og ganske dårlige rammer rundt barna. Vi valgte å bytte barnehage. Vi hadde ikke mulighet til å holde sønnen vår hjemme pga jobb, så jeg gråt hver dag etter levering fordi jeg visste at han ikke hadde det bra der. Sånn kan det godt være for foreldrene i Trixie sin barnehage også.

Det er absolutt ikke ønskelig å ha det slik, men det er rammene våre. Som sagt så bestreber vi oss på å holde åpent, komme for å åpne (barnevakt til egne barn f eks for å jobbe noen timer), faste ansatte i tidlig og senvakter, om vi får det til. Men klart, dette er ikke greit. Og det handler ikke bare om å holde åpent, det er det fokuset som er, ikke kvalitet, og det er ugreit.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-21, 10:22   #68
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.085
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Jeg synes oppfordringen er helt grei. Dersom man ikke er i en situasjon der man kan holde ungene hjemme, så sender man dem i barnehagen. Jeg tror alle skjønner at aleneforsørgere med to-tre små barn ikke får jobbet samtidig som ungene er hjemme. Jeg tror også at alle forstår at ikke alle jobber kan kombineres med unger rundt beina. Men det er jo en hel haug med mennesker som ikke er i den situasjonen, og de kan jo strekke seg litt, tenker jeg.

Jeg avspaserer i dag og i morgen. Jeg har en fleksitidskonto som gjør at jeg kan ha fri hele jula og vel så det. Nå har ikke jeg barnehageunger lenger, men om jeg hadde det, så tenker jeg at jeg burde ha holdt ungene mine hjemme i stedet for å sende dem i barnehagen. Selv om min plan for dagen er å kjøpe julegaver og bare komme ned i saktere puls. Hadde jeg hatt barnebarn, så kunne jeg sikkert ha passet dem i dag og bakt julekaker og akt. Jeg sier ikke at alle kan verken avspasere eller passe barnebarn, men det er jo faktisk en del som kan det. Og hvis de som kan det, gjør det, så tar det av en del press i barnehagen.

I år sender jeg det onde øyet til foreldre som har meldt ungene sine på barnehage i romjula, men som likevel velger å beholde dem hjemme når alt kommer til alt. Det er skikkelig dårlig gjort.

Jeg tror det er helt greit å ikke gå i skyttergravene mot hverandre. Det er beintøft å jobbe i barnehagene nå, det tror jeg vi alle forstår hvis vi prøver.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-21, 10:57   #69
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.068
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Det var vel ingen her som gikk i noen skyttergrav, tross alt. Klart alle forstår at det er beintøft å jobbe i barnehage nå, det er jo helt åpenbart.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-21, 11:05   #70
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.761
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Vet du, jeg tror ikke «alle» forstår det. Ev. så gir de beng. De er heldigvis ikke så mange, men de finnes.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-21, 11:07   #71
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.500
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.


I år sender jeg det onde øyet til foreldre som har meldt ungene sine på barnehage i romjula, men som likevel velger å beholde dem hjemme når alt kommer til alt. Det er skikkelig dårlig gjort.

Enig i dette. Barnehagen planlegger jo deretter og noen steder kunne gjerne ansatte fått fri om de visste det på forhånd.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-21, 11:09   #72
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.068
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Vet du, jeg tror ikke «alle» forstår det. Ev. så gir de beng. De er heldigvis ikke så mange, men de finnes.

Jeg mente alle i denne diskusjonen, ikke alle i landet.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-21, 11:21   #73
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Det som er hovedsaken, er jo at det er beintøft å jobbe i de aller fleste yrker for tiden. Men noen yrkesgrupper roper høyere enn andre.
Jeg har unge i barnehagen og har ingen mulighet til å kombinere pass av ettåring med gråtende, utbrente kolleger og en million mail fra ledelsen om en million ting som hadde tidsfrist i går.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-21, 11:24   #74
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.394
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Da må man se forskjell på om barnehagen ber alle som står i tøffe yrker og ikke har mulighet til å ha ungene hjemme om å la være å komme i barnehagen, eller om de ber folk som har mulighet til det om å la være å komme i barnehagen. Dersom det er det siste det blir oppfordret til, er det unødvendig å bli sur fordi en oppfatter det som det første.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-21, 11:33   #75
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.144
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Opprinnelig lagt inn av Pasta, her.

Det som er hovedsaken, er jo at det er beintøft å jobbe i de aller fleste yrker for tiden. Men noen yrkesgrupper roper høyere enn andre.
Jeg har unge i barnehagen og har ingen mulighet til å kombinere pass av ettåring med gråtende, utbrente kolleger og en million mail fra ledelsen om en million ting som hadde tidsfrist i går.

Jeg jobber administrativt, men har i to år nesten utelukkende jobbet med korona, på ulike vis, ved siden av min normale jobb. Tilsvarende har mine kollegaer. I perioder har ikke barna mine fått middag med mindre de lager toast eller pizza, fordi vi foreldre jobber i etasjen under. På hjemmekontor, med non stop møter 11 timer i strekk. Det er mange yrker som yter mye ekstra pga korona. Og å ha barnehagebarn hjemme hadde vært fullstendig utelukket.

Jeg forstår kjempegodt at barnehagepersonell, skoler og sykepleiere er slitne. De merker jo virkelig belastningen når kollegaer er borte, mens mine halvsyke kollegaer ofte kan bidra på pc, mail og Teams når de er hjemme.

Men det er ikke optimalt for en del andre heller. Når jeg noen ganger leser om "de som koser seg på gjemmekontor", så kjenner jeg meg ihvertfall ikke igjen. Ikke koser jeg meg, og sjelden har jeg hatt mer å gjøre, på en SÅ tungvint måte.

Med det sagt; hadde jeg hatt jobb på den måten jeg hadde før korona, så kunne jeg sikkert avspasert litt for å tatt barn ut av barnehagen - om det var et stort ønske. På samme måte som at barna våre har hatt fri i romjul og påske, selv om de kunne vært i barnehagen.

__________________
07 og 10
Pelle er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-12-21, 12:21   #76
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.792
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Jeg tror ikke det nødvendigvis er mer slitsomt å jobbe i alle barnehager og skoler enn andre steder. Det som gjør det ekstra slitsomt er nok frykten for å bli smittet. Derfor tror jeg vi har mye å hente på å jobbe med hvordan vi ser på dette viruset. Jeg ser i hvert fall at jeg - som hele tiden har antatt at dette får jeg før eller siden - er ekstremt mye mindre sliten enn de av kollegaene mine som har vært livredde i snart to år. Frykt er utrolig slitsomt.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-12-21, 12:24   #77
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.500
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Opprinnelig lagt inn av Pasta, her.

Det som er hovedsaken, er jo at det er beintøft å jobbe i de aller fleste yrker for tiden. Men noen yrkesgrupper roper høyere enn andre.
Jeg har unge i barnehagen og har ingen mulighet til å kombinere pass av ettåring med gråtende, utbrente kolleger og en million mail fra ledelsen om en million ting som hadde tidsfrist i går.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-21, 21:27   #78
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv
 
Marla Singer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 2.236
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Her fikk jeg ikke fulgt opp videre, på grunn av sykdom, selvsagt. Jeg skal ikke gå inn på alt som har blitt sagt, men:

Enig i at en oppfordring til "de som har mulighet" i utgangspunktet ikke er noe å bry seg om for de som ikke har mulighet. Utgangspunktet for tråden var ikke slike oppfordringer, men folks tolkninger av dem. Jeg sendte ungene i barnehagen og tenkte det var helt greit før jeg ble oppmerksom på at en del andre i sammenlignbar situasjon sa at de ikke hadde samvittighet til det.

Når det er sagt er jeg ikke veldig fornøyd med slike oppfordringer uansett, jeg tror at de fleste som faktisk har mulighet (typ avspasering de uansett skulle ta ut, tilgjengelige besteforeldre osv.) ville tatt ut ungene fra barnehagen før jul i år uansett. Om ikke annet så på grunn av frykt for smitte og å havne i karantene/isolasjon selv. Synspunktet mitt på dette forsterkes imidlertid av at vår barnehage har oppfordret til det samme når det gjelder søknader om barnehageplass for foreldre i samfunnskritiske yrker, ("tenk på om det virkelig er behov") og det synes jeg er ufint. Fra mitt perspektiv er det åpenbart at man vurderer nøye om man trenger å sende en slik søknad. Samtidig så blir jo gjerne rare regler og retningslinjer til på grunn av erfaring, så det er jo mulig at de faktisk får inn en haug med skikkelig dårlig begrunnede søknader fra foreldre som absolutt ikke har samfunnskritiske yrker. Jeg synes det høres rart ut, men holder muligheten åpen.

Når det gjelder det flere sier om at kvaliteten på tilbudet ikke holder mål, så har jeg jo hatt en mistanke om det en stund, og synes det er bra at det kommer ut. Men hvorfor blir ikke barnehagene da stengt? (oppriktig spørsmål) For ungene med foreldre som er nødt til å jobbe så er det jo like mange ukjente vikarer selv om det er færre barn til stede, så oppfordringer om å hente hjelper ikke dem/oss. Jeg skjønner selvsagt at det er lettere å gi et bedre tilbud til færre barn, men det kan jo ikke være sånn at ungene mine skal ha det så dårlig i barnehagen at jeg må ta dem ut, og dermed miste jobben, liksom. Altså mener jeg at barnehagene må stenge hvis det ikke er forsvarlig drift. En annen side ved nettopp det er jo at det går (tilsynelatende) rundt så lenge foreldre henter i tide og utide, mens problemet ikke faktisk synliggjøres før barnehagen må stenge.

Også må jeg få si meg enig med ingling i at jeg ikke ser hvor påstanden om skyttergraver kom fra i denne tråden.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-21, 22:24   #79
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.865
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Oppfordring tenker jeg er helt greit og det hadde jeg aldri reagert på selv.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-21, 22:27   #80
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.865
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg synes oppfordringen er helt grei. Dersom man ikke er i en situasjon der man kan holde ungene hjemme, så sender man dem i barnehagen. Jeg tror alle skjønner at aleneforsørgere med to-tre små barn ikke får jobbet samtidig som ungene er hjemme. Jeg tror også at alle forstår at ikke alle jobber kan kombineres med unger rundt beina. Men det er jo en hel haug med mennesker som ikke er i den situasjonen, og de kan jo strekke seg litt, tenker jeg.

Jeg avspaserer i dag og i morgen. Jeg har en fleksitidskonto som gjør at jeg kan ha fri hele jula og vel så det. Nå har ikke jeg barnehageunger lenger, men om jeg hadde det, så tenker jeg at jeg burde ha holdt ungene mine hjemme i stedet for å sende dem i barnehagen. Selv om min plan for dagen er å kjøpe julegaver og bare komme ned i saktere puls. Hadde jeg hatt barnebarn, så kunne jeg sikkert ha passet dem i dag og bakt julekaker og akt. Jeg sier ikke at alle kan verken avspasere eller passe barnebarn, men det er jo faktisk en del som kan det. Og hvis de som kan det, gjør det, så tar det av en del press i barnehagen.

I år sender jeg det onde øyet til foreldre som har meldt ungene sine på barnehage i romjula, men som likevel velger å beholde dem hjemme når alt kommer til alt. Det er skikkelig dårlig gjort.

Jeg tror det er helt greit å ikke gå i skyttergravene mot hverandre. Det er beintøft å jobbe i barnehagene nå, det tror jeg vi alle forstår hvis vi prøver.

Jeg kunne ønske folk sluttet å melde på bare i tilfelle, i år var vi 21 påmeldte , vi var 7 mandag, 9 i går og 4 i dag , få av de har sagt de ikke kommer likevel. Det synes jeg er respektløst rett og slett.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no