Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Relativ fattigdom

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-01-11, 14:47   #1
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.609
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Relativ fattigdom

Når er man "fattig" i Norge?

Jeg tenker ikke nødvendigvis på inntekt, men hva man feks må velge bort, enten på veiene av barna eller seg selv.

Man kan vel være "fattig" selv om man har høy inntekt, feks om man har stort lån?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 14:58   #2
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.543
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Relativ fattigdom

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Man kan vel være "fattig" selv om man har høy inntekt, feks om man har stort lån?

Nja, det vil jeg ikke si. Da vil jeg heller si at man har valgt å ha dårlig råd en periode, dersom man har lånt så mye at man må forsake veldig mye for å betale på lånet.

Men hva fattig vil si, ja det blir interessant å se hva folk mener.

Er enig med deg at det går ikke på inntekt, men hva man må velge bort.
Og hvor er overgangen mellom "dårlig råd" og "fattig"?

Jeg har hatt dårlig råd i perioder av livet, men vært langt fra fattigdomsgrensen all den tid jeg hadde både jobb og bil og bosted og anledning til å spise skikkelig mat hver dag - og mitt barn ikke merket noe til det, annet enn at han reagerte med forbauselse den sommeren jeg plutselig tok han med på flytur når økonomien min var blitt bedre.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 15:02   #3
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.609
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Relativ fattigdom

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Men hva fattig vil si, ja det blir interessant å se hva folk mener.

Er enig med deg at det går ikke på inntekt, men hva man må velge bort.
Og hvor er overgangen mellom "dårlig råd" og "fattig"?

Ja, jeg har tenkt en del på dette. I lys av flere andre tråder her inne og et "litt" optimistisk politisk løfte om å fjerne all fattigdom i Norge.
Hva er fattigdom i et av verdens rikeste og mest generøse land?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 15:02   #4
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.660
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Relativ fattigdom

fra snl.no

Relativ fattigdom defineres i forhold til en gitt gruppe (referansegruppe). Den relative fattigdommen sier oss at fattigdom ikke bare er snakk om overlevelse og tilfredsstillelse av grunnleggende behov, men at levestandarden vil bli målt i forhold til det samfunnet man lever i. Når vi snakker om fattigdom i Norge, er det altså relativ fattigdom, fordi noen er relativt sett dårligere stilt sammenlignet med nordmenn flest. Ressursene til et individ eller en gruppe er så få eller små i forhold til hva som er vanlig, at de blir helt eller delvis ekskludert fra deltakelse i samfunnet.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 15:10   #5
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.743
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Relativ fattigdom

Men relativ fattigdom er vel pr def umulig å bli kvitt (med mindre alle skal ha det absolutt likt da) for noen vil vel alltid har det relativt sett dårligere enn gjennomsnittet?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 15:11   #6
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.728
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Relativ fattigdom

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

.

Man kan vel være "fattig" selv om man har høy inntekt, feks om man har stort lån?

Jeg tenker at man da selv har valgt å ha litt mindre romslig økonomi/selvvalgt dårlig råd, og med relativt enkle grep kan gjøre om på det valget. Da er man ikke fattig på hverken den ene eller andre måten slik jeg tenker.

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 17:26   #7
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Relativ fattigdom

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Når er man "fattig" i Norge?

Jeg tenker ikke nødvendigvis på inntekt, men hva man feks må velge bort, enten på veiene av barna eller seg selv.

Man kan vel være "fattig" selv om man har høy inntekt, feks om man har stort lån?

Nei, jeg kan ikke begripe at det da kan kalles fattigdom.

Jeg har fjerne bekjente som har god inntekt og som etter å ha kjøpt seg stort hus, hytte og to forholdsvis nye biler, ikke har råd til aktiviteter til barna etter skoletid. Det gjør dem ikke fattige i min verden.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 17:28   #8
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Relativ fattigdom

Det kommer vel an på hva dette lånet er. Hvis det er huslån er de jo ikke fattige, det er selvvalgt. Hvis det er en bedrift som gikk over styr og familien lider under dette, kan man vel være fattig selv om man tjener godt.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 09:02   #9
Garamond
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 66
Garamond har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Relativ fattigdom

Jeg vil si at et minimum er at du har et adekvat sted å bo etter familiestørrelsen, at da kan spise normal mat og at transportbehovet ditt er løst på en fornuftig måte. i tillegg skal da ha mulighet til å reise på ferie en gang eller to i året, om ikke nødvendigvis til utlandet. Barna skal kunne drive med noen fornuftige ting på fritiden, men ikke nødvendigvis hver dag og ikke nødvendigvis den ene dyre hobbyen de har lyst til å ha (hest..). En gang i mellom bør familien kunne gå på kino e.l. men ikke nødvendigvis hver uke. Alle skal ha normale hele og rene klær, men ikke nødvendigvis moteklær osv.

Omtrent dette synes jeg representerer en slags grense. har man ikke råd til dette er man en eller annen grad av fattig.

Garamond er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 09:15   #10
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.822
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Relativ fattigdom

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Men relativ fattigdom er vel pr def umulig å bli kvitt (med mindre alle skal ha det absolutt likt da) for noen vil vel alltid har det relativt sett dårligere enn gjennomsnittet?

Ja, den tenkte jeg på også. Om vi sammenlikner vår familie med et par av familiene i vennekretsen vår, vil jeg si at vi er relativt fattige, da de sitter i store millionvillaer og reiser utenlands flere ganger om året og snakker om å betale ned på gjeld "hver gang sparkekontoen bikker over 200 000." Sjøl bor vi i rekkehus, og er overlykkelige om sparekontoen bikker 10 000.

Nuvel - I mine øyne er vi ikke fattige så lenge vi hver dag kan spise oss mette på så sunn og næringsrik mat vi måtte ønske, vi har klær på kroppen, vi kan betale regningene våre og likevel ha råd til en tur på kino, restaurant eller liknende i ny og ne. Barna har hva de trenger av utstyr til fritid. Utenlandsferier blir det ikke hvert år, men vi kan i hvertfall ta våre fem uker i året uten dårlig samvittighet, om vi så tilbringer mesteparten av dem på hytta. (Les i gjestehuset til svigers. )

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 09:25   #11
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Relativ fattigdom

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.


Man kan vel være "fattig" selv om man har høy inntekt, feks om man har stort lån?

Hvis man har valgt å ta opp et stort boliglå, og av den grunn har dårlig likviditet, så får man ikke lov til å kalle seg fattig altså. Jeg er enig med Katta i at dersom noe uforutsett har skjedd, og man ikke lenger ha mulighet til å betjene lånet og ikke kan komme seg ut av knipen ved salg o.l., så blir det noe litt annet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 09:29   #12
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.822
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Relativ fattigdom

Kjenner jeg er helt på linje med Teo og Katta her. Ikke søren om jeg klarer å se på folk på som sitter i sykt dyre hus, med et lån som muligens var litt stort, som fattige. Selvsagt med de samme forbehold som Teo nevner.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 09:30   #13
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.648
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Relativ fattigdom

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Men relativ fattigdom er vel pr def umulig å bli kvitt (med mindre alle skal ha det absolutt likt da) for noen vil vel alltid har det relativt sett dårligere enn gjennomsnittet?

Nei, ikke hvis du tar med det poenget i definisjonen jeg har uthevet.

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

fra snl.no

Relativ fattigdom defineres i forhold til en gitt gruppe (referansegruppe). Den relative fattigdommen sier oss at fattigdom ikke bare er snakk om overlevelse og tilfredsstillelse av grunnleggende behov, men at levestandarden vil bli målt i forhold til det samfunnet man lever i. Når vi snakker om fattigdom i Norge, er det altså relativ fattigdom, fordi noen er relativt sett dårligere stilt sammenlignet med nordmenn flest. Ressursene til et individ eller en gruppe er så få eller små i forhold til hva som er vanlig, at de blir helt eller delvis ekskludert fra deltakelse i samfunnet.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 09:36   #14
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Relativ fattigdom

Jeg irriterer meg grønn over bruken av fattigdomsbegrepet. Det gjør nemlig at jeg kjenner at sympati mot fattige blir mer og mer vanskelig å få til å kjenne.

Jeg mener man kan være i økonomisk deep shit på mange vis. Man kan bo seg ihjel, man kan prioritere å kjøpe røyk fremfor det man trenger, man kan nekte å innse at man ikke har råd til å koste på seg en del greier og gjøre det likevel "fordi man fortjener det" eller man kan rote til økonomien sin ved å tulle bort penger i juni uten å bry seg om at de burde vært satt av til den store regningen i august. Ingen av delene er fattigdom.

Fattigdom er når man allerede har skåret alt ned til beinet og det fremdeles ikke går rundt. Har du råd til å kjøpe sigaretter så er du faen ikke fattig - det koster et par tusen i måneden og det kommer man faktisk ganske langt med over tid.

Men altså fattig er når man ikke kjøper sigaretter, når man ikke bor dyrt uansett grunn, når man ikke kjøper over evne i det hele tatt uten å tenke fremover og når alle tiltak som kan tas er tatt - og man fremdeles ikke kommer i mål uansett tidsperspektivv omtrent. Man er ikke fattig om man har utrolig dårlig råd i et halvt år eller i to år.

Men altså - alle grep tatt, fremdeles ingen mulig løsning og såvidt primærbehovene dekket til tross for svært beskjeden linje samt ikke sigaretter () - da er man fattig.

Jeg har vært ufattelig blakk i perioder, jeg har levd på så lavt budsjett at jeg ikke egentlig kan skjønne hvordan i alle dager jeg fikk det til, jeg har eid en eneste bukse, men fattig var jeg virkelig aldri altså.

  Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 10:24   #15
OlleVia
Erfaren
 
OlleVia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 891
OlleVia er litt kulOlleVia er litt kul
Standard

Sv: Relativ fattigdom

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Når er man "fattig" i Norge?

Jeg tenker ikke nødvendigvis på inntekt, men hva man feks må velge bort, enten på veiene av barna eller seg selv.

Man kan vel være "fattig" selv om man har høy inntekt, feks om man har stort lån?

Jeg vil absolutt ikke si at en er fattig om en har ett stort lån, f.eks stort huslån, lån på bil, hytte osv.

Fattig i Norge så tenker jeg der når familien sjelden har råd til middag og kanskje mor/far lar være å spise seg ordenlig mett fordi barna skal få maten.
Dersom barna må gå gjennom vinteren i for trange sko og for korte vinterbukse pga at en ikke har råd til å kjøpe BRUKTE klær til barna, da er en også rimelig fattig vil jeg tenke. Nå tenker jeg ikke på dyre nye Reima klær, men om å ikke ha råd til å kjøpe brukte klær.

Jeg vil ikke si at en er fattig fordi det er noen aktiviteter en må velge bort på vegne av barna. Det kommer jo an på hva det koster å være med, medlemsavgiften er kanskje ikke så dyr, men så koster det jo gjerne med diverse utstyr osv.

OlleVia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 16:10   #16
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Relativ fattigdom

Jeg var ikke annet å si enn at jeg ikke fikk prikker smilet, selv om jeg gjerne ville. Med en grønn prikk.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 16:25   #17
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Relativ fattigdom

Jeg irriterer meg også over begrepet relativ fattigdom, det virker som (media) man da kan kalle folk som egentlig burde hatt helt grei økonomi som fattige. Ref. den damen som hadde "tatt seg råd til" 700 000 i studielån, bor urbansentralt i Oslo og ble uforusett alenemamma uten den jobben/karrieren som tenkt.
Og at man i det hele tatt kan være inne på tanken å kalle noen som har inntekt nok til å ta opp stort huslån for fattige er helt bak mål.
Jeg tenker som så at vår generasjon og de enda yngre er utrolig bortskjemte og kravstore i forhold til våre foreldre og besteforeldre. De har et helt annet forhold til det å måtte knipe på krona, spare jevnt og trutt, ikke sløse penger på restaurantbesøk og oppnå en del vi mener vi SKAL ha før vi er førti rundt pensjonistalder. Jeg tror ikke de har kalt seg selv for fattige av den grunn. Min mor som har vært kronisk syk og uføretrygdet i alle år har sammen med min far som har tjent vanlig godt har ok fin bil, hytte og hus nettopp fordi de har vært flinke økomiske i yngre alder. Og folk som er ressursvake med lav inntekt og dårlig evne til å klare seg her i livet kan nok kalles fattige, men samtidig så er det også litt rettferdig at de som har større ressurser også klarer å opparbeide seg bedre økonomi. Alle kan ikke ha det likt, selv om man ikke ønsker store klasserforskjeller slik det er i mange andre land. Sånn sett fanger vårt gode velferdssystem opp mye av det som kunne vært mye større forskjeller.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no