Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Kantarell - kan jeg ta feil?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-08-10, 12:52   #21
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Jeg synes absolutt ikke kantarell ligner giftslørsopp?



Men ja, jeg er også redd for å ta feil.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 12:55   #22
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Giftrørsopp?!
Tror du trygt kan se bort fra den mulighet med dine sopper Mei.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 12:55   #23
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Jeg spiser aldri noen sopp som er plukket av andre privat eller meg selv uten at den er sjekket av proffe på soppkontroll. Fått helt skrekken etter en episode i vårt fylke for noen år siden. Kan leses om HER. Kantarell kan tydeligvis forveksles med spiss giftslørsopp.

Det var alvorlig, ja. Men det er likevel svært uvanlig å ta feil av kantarell, i alle fall de som Mei viser bilde av. De bildene jeg googler meg fram til av spiss giftslørsopp ligner jo ikke kantareller i det hele tatt. Jeg kan skjønne at man kan ta feil av traktkantarell og andre sopper, da.

Og husk: det er svært svært sjelden å finne champignonger i norske skoger. Finner man en champignong, er det sannsynligvis en hvit fluesopp.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 12:56   #24
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Jeg skal være helt enig i at dine sopp ser ut som kantareller, men hvis du aldri har plukket spisesopp selv før så bør de sjekkes. Som du ser i tråden her så skriver folk at "de er rimelig sikre". Dvs. at det er ikke lett å være 100% sikker, selv om det mest sannsynlig er kantareller.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 12:57   #25
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Hvor kjøper man kurv til å plukke i og sånn liten børste til å gjøre dem ren med?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 12:58   #26
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Man får helt sikkert kjøpt kantareller i butikkene nå. Da kan man sammenligne med dem.

Evt, hvis du er veldig i tvil om de to minste, og de ikke ble funnet sammen med de andre, så kan du jo kaste dem.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 13:14   #27
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Her i området er det soppforening som bistår med kontroll av selvplukket sopp. Du kan jo prøve å finne ut om det er noe sånt borte hos dere?

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 13:15   #28
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Jeg er 100% sikker på at det er kantareller, og de kan trygt spises uansett, da forvekslingsarten er helt ufarlig. Ja, det var en alvorlig hendelse med spiss giftslørsopp, men det var i forbindelse med traktkantareller, og jeg mener den rådende teorien er at de fikk i seg fragmenter av soppen fordi de plukket soppen nevevis, og ikke en og en.
Om du forveksler vanlig gul kantarell med giftslørsopp er du enten blind eller idiot. de er helt forskjellige.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 13:18   #29
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Jeg hadde ikke kastet bort tiden til soppsentral eller soppforening for så tydelige eksemplarer av kantarell. Hadde jeg plukket steinsopp og andre mer mystiske sopper, hadde jeg tatt en tur og fått dem sjekket.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 13:19   #30
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg hadde ikke kastet bort tiden til soppsentral eller soppforening for så tydelige eksemplarer av kantarell. Hadde jeg plukket steinsopp og andre mer mystiske sopper, hadde jeg tatt en tur og fått dem sjekket.

helt enig. Det er ikke noen fare med å spise de kantarellene.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 13:25   #31
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Hva gjør dere med dem da? :kantarellnovise:

Steker dem og spiser dem sammen med mat når de er ferske. Et år fikk vi mye mer enn vi kunne spise mens de fremdeles var ferske, og da tørket Teomannen dem i ovnen og la dem tørre i et vanlig syltetøyglass. Så brukte vi dem en og en utover vinteren, som knust smakstilsetning i saus.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 13:44   #32
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Det enkle er egentlig det aller beste med så fine ferske kantareller: Steke dem i smør med salt og pepper og spise dem med ferskt brød eller som tilbehør til middag.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 13:46   #33
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Å nå ble jeg sulten.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 13:46   #34
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Finnes det kantareller i stavanger-/sandnesområdet som hvemsomhelst kan plukke? :håper:

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 13:54   #35
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Hvor kjøper man kurv til å plukke i og sånn liten børste til å gjøre dem ren med?

På designtorget hadde de en kjekk liten børste/kniv-sak.

Jeg kan niks og nada om sopp, men mener å huske at kantareller og det det evt. kan forveksles med ser helt ulikt ut under. At de der rillene (Jada, Frøken gran-pinner avslører sine dårlige villmarkskunnskaper igjen) er ulike, og det man kan skille de fra hverandre på.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 14:50   #36
mosol
Nytt år, nye muligheter
 
mosol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.953
Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Det enkle er egentlig det aller beste med så fine ferske kantareller: Steke dem i smør med salt og pepper og spise dem med ferskt brød eller som tilbehør til middag.

Signerer, og får vann i munnen
Heldige du med kantareller rett utenfor huset!

__________________
Storesøster (jun 05), Mellomsøster (mai 08), lillesøster (jul 11)
mosol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 14:52   #37
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Og det er sånn at de kommer igjen på samme sted hvert år, ja? Burde jeg memorere stedene jeg fant dem på? Kommer det flere og flere der for hvert år også?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 14:54   #38
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Og det er sånn at de kommer igjen på samme sted hvert år, ja? Burde jeg memorere stedene jeg fant dem på? Kommer det flere og flere der for hvert år også?

Min mor hadde et Hemmelig Kantarellsted som barn. Hun tok meg med dit da jeg var i tenårene, og det var fortsatt et fantastisk kantarellsted! (Nå også beksyttet av illsinte jordveps! )

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 14:55   #39
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Absolutt notere, ja. Det kommer ikke nødvendigvis flere.

Eneste reelle forvekslingsmulighet er falsk kantarell. Den har rette ribber under, ikke forgrenede som den ekte. Og den er ikke giftig, bare ikke særlig god.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 14:57   #40
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Jeg fant et jordvepsebol på mitt fantastiske markjordbærsted i dag. De var faktisk ikke spesielt sinte.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no