Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Fagkunnskap versus politiske vurderinger

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-13, 10:24   #1
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Fagkunnskap versus politiske vurderinger

Jeg har et lite hjertesukk å komme med i disse valgkamptider. Jeg savner respekten for fagkunnskap. Både hos politikere, medier og velgere, i grunnen. Hvorfor er det sånn at politikere mener å vite bedre enn lærere og sykehuspersonell hvordan man kan styrke skolen og sykehusene? Retningen handler selvsagt om ideologi og verdier, men virkemidlene og realismen i disse blir alt for sjelden skikkelig belyst og diskutert på faglig grunnlag synes jeg. Er det politikernes skyld, eller er det media som ikke gir rom for sånne diskusjoner? Man kan jo være fristet til å si det siste, etter TV2s bruk av spørreundersøkelser om sykehjemmene (og hva med statistisk fagkunnskap og metodelære!). Eller er det velgerne/seerne som ikke er interessert i kompliserte svar men bare vil ha enkle løsninger presentert i slagordsform?

Spissformulert: Bør vi ha mer teknokrati i Norge?

(Og ja, jeg skyter meg selv i foten så klart, jeg er både politiker (på svært lavt nivå) og universitetsutdannet, og jeg blander meg ofte opp i diskusjoner jeg ikke har fagkunnskaper om... )

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 10:39   #2
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fagkunnskap versus politiske vurderinger

Jeg er til en viss grad tilhenger av teknokrati.

Mvh
byråkrat som merker politikk på kroppen med jevne mellomrom

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 10:43   #3
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fagkunnskap versus politiske vurderinger

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Jeg har et lite hjertesukk å komme med i disse valgkamptider. Jeg savner respekten for fagkunnskap. Både hos politikere, medier og velgere, i grunnen. Hvorfor er det sånn at politikere mener å vite bedre enn lærere og sykehuspersonell hvordan man kan styrke skolen og sykehusene? Retningen handler selvsagt om ideologi og verdier, men virkemidlene og realismen i disse blir alt for sjelden skikkelig belyst og diskutert på faglig grunnlag synes jeg. Er det politikernes skyld, eller er det media som ikke gir rom for sånne diskusjoner? Man kan jo være fristet til å si det siste, etter TV2s bruk av spørreundersøkelser om sykehjemmene (og hva med statistisk fagkunnskap og metodelære!). Eller er det velgerne/seerne som ikke er interessert i kompliserte svar men bare vil ha enkle løsninger presentert i slagordsform?

Spissformulert: Bør vi ha mer teknokrati i Norge?

(Og ja, jeg skyter meg selv i foten så klart, jeg er både politiker (på svært lavt nivå) og universitetsutdannet, og jeg blander meg ofte opp i diskusjoner jeg ikke har fagkunnskaper om... )

Ja!!!!
mvh¨
valgkamptraumatisert helsetjeneste-/eldreomsorgsforsker

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 23-08-13 kl 14:23.
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 14:21   #4
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.997
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Fagkunnskap versus politiske vurderinger

Valgkampen gjør meg mediefiendtlig, kjenner jeg. Jeg mistenker at det ikke nødvendigvis er slik at mediene gir folk det de vil ha, men heller det de TROR folk flest vil ha. Det blir lengre og lengre mellom hver gang man får en nyansert debatt, og jeg synes hele ideen om at politikerne i kraft av å være folkevalgt, og også den jevne velger, VET hva som er den beste løsningen på kompliserte problemstillinger, og fnyser av faglig fundamenterte argumenter fra eksperter.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 14:24   #5
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fagkunnskap versus politiske vurderinger

På T-banen i dag var det en reklame som viste de ulike alternativene til demokrati, og da jeg kom til teknokrati så må jeg innrømme at jeg først syntes tanken kanskje ikke var så dum.

Jeg orker nesten ikke se på valgdebatter lenger, for den er så tabloidisert og unyansert at jeg får helt spader. Og partiene på begge sider virker til tider å være mer opptatt av å si hva den andre siden gjør feil enn å si hva de selv vil gjøre bedre. Den slags skjitkasting klarer man seg godt uten. Hva skjedde med respekten for at folk har ulike meninger og at det er en fin ting?

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 14:28   #6
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fagkunnskap versus politiske vurderinger

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Jeg har et lite hjertesukk å komme med i disse valgkamptider. Jeg savner respekten for fagkunnskap. Både hos politikere, medier og velgere, i grunnen. Hvorfor er det sånn at politikere mener å vite bedre enn lærere og sykehuspersonell hvordan man kan styrke skolen og sykehusene? Retningen handler selvsagt om ideologi og verdier, men virkemidlene og realismen i disse blir alt for sjelden skikkelig belyst og diskutert på faglig grunnlag synes jeg. Er det politikernes skyld, eller er det media som ikke gir rom for sånne diskusjoner? Man kan jo være fristet til å si det siste, etter TV2s bruk av spørreundersøkelser om sykehjemmene (og hva med statistisk fagkunnskap og metodelære!). Eller er det velgerne/seerne som ikke er interessert i kompliserte svar men bare vil ha enkle løsninger presentert i slagordsform?

Spissformulert: Bør vi ha mer teknokrati i Norge?

(Og ja, jeg skyter meg selv i foten så klart, jeg er både politiker (på svært lavt nivå) og universitetsutdannet, og jeg blander meg ofte opp i diskusjoner jeg ikke har fagkunnskaper om... )

jeg tenker forøvrig at både politikere og mediene har skylda. Oddvar Stenstrøm er for eksempel helt håpløs. "Er du fornøyd med at de gamle som bygde opp landet blir liggende i sin egen avføring?" og liknende sprøsmål innbyr ikke akkurat til konstruktiv debatt. Legg til politikerer som diskuterer og krangler så busta fyker om ting de overhodet ikke har peiling på, og hva får du? Jo frustrerte, oppgitte og stemmelammede folk. tror jeg.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 14:38   #7
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fagkunnskap versus politiske vurderinger

Ja!

Trøtt av valgkamp.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 15:25   #8
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fagkunnskap versus politiske vurderinger

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

"Er du fornøyd med at de gamle som bygde opp landet blir liggende i sin egen avføring?"

"Ja, det ville jo være ganske uverdig om de lå i noen andres avføring. "

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 15:43   #9
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fagkunnskap versus politiske vurderinger

Jeg synes det er viktig og riktig at befolkningen gjennom sine representanter har innflytelse på helse, skole, politi og lignende.


Men det jeg er lei av er at politikere ikke går inn i verdidebatten eller prøver å klargjøre hva vi skal prioritere. Istedet blander de seg inn i logistikk og, ikke minst burde høre på fagfolkene hva premissene er, slik at det som blir bestemt er fornuftig.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 15:50   #10
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fagkunnskap versus politiske vurderinger

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg synes det er viktig og riktig at befolkningen gjennom sine representanter har innflytelse på helse, skole, politi og lignende.


Men det jeg er lei av er at politikere ikke går inn i verdidebatten eller prøver å klargjøre hva vi skal prioritere. Istedet blander de seg inn i logistikk og, ikke minst burde høre på fagfolkene hva premissene er, slik at det som blir bestemt er fornuftig.


Kjenner jeg er lat i dag, så da siterer jeg Esme, som sier det så bra.

En annen ting jeg syns er frustrerende, er når politikere sender noe ut på høring. De får et rungende og samlet, godt begrunnet, ja dette er fine greier og helt ok, fra ymse fagmiljø som uttaler seg... Og så kommer det tilbake til ministeren, som sier... Nei, dette kan vi ikke gjennomføre, eller omvendt - høringsutvalget sier nei, departementet gjør det lell.

Hva pokker er poenget med høringsrunde da?

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 16:17   #11
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fagkunnskap versus politiske vurderinger

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Kjenner jeg er lat i dag, så da siterer jeg Esme, som sier det så bra.

En annen ting jeg syns er frustrerende, er når politikere sender noe ut på høring. De får et rungende og samlet, godt begrunnet, ja dette er fine greier og helt ok, fra ymse fagmiljø som uttaler seg... Og så kommer det tilbake til ministeren, som sier... Nei, dette kan vi ikke gjennomføre, eller omvendt - høringsutvalget sier nei, departementet gjør det lell.

Hva pokker er poenget med høringsrunde da?

Ikke sant? Jeg fikk en gang brev fra kommunen sentralt i forbindelse med en høringsuttalelse som jeg hadde skrevet - de syntes den var superbra og veldig god og det var ikke måte på. men det ble nå som de hadde tenkt i utgangspunktet, okke som.
Nå er jeg i en posisjon hvor jeg nok kan komme opp i slike situasjoner gang på gang, så det er vel like greit å¨stålsette seg først som sist.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 16:27   #12
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fagkunnskap versus politiske vurderinger

Jeg er helt enig i at det bør fokuseres mer på å få frem de som sitter med fagkunnskap. Politikerne har gjerne en ganskenså tabloid form på det de sier, og det er problematisk. Det blir for unyansert, og velgerne får ikke et realistisk bilde av situasjonen som diskuteres eller legges fram.

Jeg tror et av problemene er at politikerne skal vite litt om alt, og det går jo rett og slett ikke å være faglig oppdatert på alle områder.
Selv jeg som ikke har noe spesialfelt og høyere utdanning hører ofte at politikere uttaler seg om ting, og det som kommer frem er deres personlige inntrykk av saken, og ikke det som er sakens faktiske kjerne.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 16:36   #13
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fagkunnskap versus politiske vurderinger

Jeg tenker at det er greit at politikere ikke vet alt om alt - det er vel ingen som forventer at de skal det. Men når de snakker som om de gjør det, det er da jeg steiler.

Jeg er helt 100% enig med Esme i hva de burde gjøre. Prioriteringer og verdivalg er viktige ting som de bør og skal drive med. Jeg synes det er ganske dumt at de baserer viktige avgjørelser ene og alene på ideologi, når det finnes møysommelig fremskaffet kunnskap alle de viktige tingene de hevder seg å vite fasitsvaret på. Utrolig synd at de bare velges for 4 år av gangen - ergo tenker de kun fra valg til valg og ikke langsiktig og målrettet.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 16:50   #14
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fagkunnskap versus politiske vurderinger

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Utrolig synd at de bare velges for 4 år av gangen - ergo tenker de kun fra valg til valg og ikke langsiktig og målrettet.

Dette er noe mange sier, men jeg er ikke helt sikker på om det alltid stemmer at det er lengden på valgperiodene som er mest avgjørende for om politikere klarer å tenke langtidsrettet eller ikke. Jeg vet ikke om politikere flest går og tenker på nyvalg hele tida, de fleste er mest opptatte av å få gjennomført noe av politikken sin på en eller annen måte. Jeg tror kanskje heller problemet er at politikken blir et slags spill eller en ordkrig, der det er viktigere å rett ved å vinne over motstanderen enn å ha rett. Jeg er usikker på om lengre valgperioder ville ha forandret det på noen måte. En annen sak er at valgkamp er enormt ressurskrevende for partiene, så sånn sett kunne det være en fordel å ha valg litt sjeldnere og heller bruke tid og krefter på politikkutvikling. Men på den andre siden så virker også valgkamper ressursmobiliserende, så jeg er ikke sikker på at man ville ha fått opp så mye energi mellom valgene hvis de var sjeldnere likevel.

Bah. "The best of all flawed systems", var det ikke sånn det var.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 16:52   #15
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fagkunnskap versus politiske vurderinger

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg synes det er viktig og riktig at befolkningen gjennom sine representanter har innflytelse på helse, skole, politi og lignende.

Enig.

Det jeg ser som et større og større problem er at politikerrollen profesjonaliseres og er på vei til å bli en livslang karriere. Da blir hovedmålet gjenvalg heller enn det å tørre å ta kunnskapsbaserte beslutninger. Særlig i Arbeiderpartiet synes jeg dette er et problem. Du kan komme veldig langt som politiker uten særlig utdanning og uten å ha vært ute i "normalt" arbeidsliv. Der jeg bor har vi en katastrofalt dårlig ordfører. Jeg fatter ikke hvordan et så inkompetent menneske kan få en slik posisjon. Eneste forklaring ligger i at han har klatret gradene i sitt parti og bygget seg det riktige nettverket.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 17:09   #16
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fagkunnskap versus politiske vurderinger

Ah, ja, politikk som karrierevei er skummelt. Folk bør ha flere bein å stå på. Ikke fordi man må ha vært i arbeidslivet for å kunne mene noe, jeg synes jo det er bra med ungdomspolitikere også (men ikke utelukket ungdomspolitikere). Men fordi man alltid bør kunne tenke at hvis man ikke får gjenvalg så trenger ikke det å være noen katastrofe, det kan tvert i mot være en bra ting fordi man får mulighet til å gjøre noe annet man brenner for.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 17:12   #17
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.911
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Fagkunnskap versus politiske vurderinger

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg orker nesten ikke se på valgdebatter lenger, for den er så tabloidisert og unyansert at jeg får helt spader. Og partiene på begge sider virker til tider å være mer opptatt av å si hva den andre siden gjør feil enn å si hva de selv vil gjøre bedre. Den slags skjitkasting klarer man seg godt uten. Hva skjedde med respekten for at folk har ulike meninger og at det er en fin ting?

Adrienne sier det fint.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 17:50   #18
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fagkunnskap versus politiske vurderinger

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Kjenner jeg er lat i dag, så da siterer jeg Esme, som sier det så bra.

En annen ting jeg syns er frustrerende, er når politikere sender noe ut på høring. De får et rungende og samlet, godt begrunnet, ja dette er fine greier og helt ok, fra ymse fagmiljø som uttaler seg... Og så kommer det tilbake til ministeren, som sier... Nei, dette kan vi ikke gjennomføre, eller omvendt - høringsutvalget sier nei, departementet gjør det lell.

Hva pokker er poenget med høringsrunde da?

...eller de får en sak de skal ta stilling til, godt begrunnet. Så stemmer de imot begrunnelsen, helt på tvers av all praksis. Og viser til begrunnelsen, som egentlig er stikk motsatt.

..hvordan skal da stakkars byråkrater forklare og begrunne den nye praksisen for senere saker?

...eller de får en sak godt presentert, går på talerstolen og kommer med masse tullefakta som er helt på jordet og direkte feil og så stemmer de ut fra det.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 18:05   #19
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fagkunnskap versus politiske vurderinger

Jeg følger kun valgdebattene via Twitter. Jeg orker ikke å se på tv, det blir så tabloid og fjållete og jeg får skingrestemme bare ved tanken.
Ulempen, hvis man vil kalle det det, er jo selvsagt at feeden min på Twitter består av folk jeg liker (meningene til), så den er jo ikke helt upartisk.
Men du verden så morsomt det er! I tillegg til at man jo faktisk får alle de faglige innspillene, fra folk som faktisk kan sakene sine.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 18:39   #20
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fagkunnskap versus politiske vurderinger

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

...eller de får en sak de skal ta stilling til, godt begrunnet. Så stemmer de imot begrunnelsen, helt på tvers av all praksis. Og viser til begrunnelsen, som egentlig er stikk motsatt.

..hvordan skal da stakkars byråkrater forklare og begrunne den nye praksisen for senere saker?

...eller de får en sak godt presentert, går på talerstolen og kommer med masse tullefakta som er helt på jordet og direkte feil og så stemmer de ut fra det.

Mye av dette hadde blitt løst hvis byråkratene fikk talerett under politiske møter. Slik det er nå må vi som regel sende fra oss sakene, håpe at de blir lest, og at det ikke blir misforståelser.

Et annet forslag til løsning:
Hver gang det skal være et politisk møte blir det startet med lekseprøve. De politikerne som har lest og forstått sakene får full score, og full stemmerett. Har man glemt å forberede seg slik at det bare blir 50 % eller 75 % riktig, så får man tilsvarende lavere vekting under avstemmingen. Man kan altså se for seg følgende scenario, der de rødgrønne ender opp med flertall, selv om de har færre representanter:
Arbeiderparti (2 repr): 175 %
Høyre (2 repr): 125 %
Venstre (1 repr): 100 %
SV (1 repr): 100 %
FrP (2 repr): 100 %
Rødt (1 repr): 75 %

Godtgjørelsen blir også redusert basert på resultatet av lekseprøven.

Dette kan selvsagt kombineres med en annen genial idé: loddtrekningsdemokrati. Istedenfor å stemme fram partier, så trekkes kommunestyret, fylkestinget, stortinget og kongehuset annet hvert år. Alle som er over 16 år kan trekkes, og må stille opp. Da vil vi få et representativt utvalg også, i motsetning til i dag.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no