Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Aldersgrense på stjerneskudd

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-01-16, 11:55   #21
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Aldersgrense på stjerneskudd

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Dette var en usedvanlig utpreget "skjer ikke meg/oss"-tråd. Jeg tenker umiddelbart at det er gode grunner til denne regelen - og synes det er galskap å la fleeceluekledde småunger håndtere krutt og varme.

Jeg knegger hverken av brillebruk eller tipsy foreldre som passer på og synes det er helt OK med aldersgrenser. Vi forholder oss til dette på andre områder også.

Ja, jeg lurte litt på dette.

Er det virkelig etablert her på FP at det er OK å gi blaffen i 12-årsgrensen hvis ungen overvåkes av voksne og ungen bruker beskyttelsesbriller? Eller sagt på en annen måte: Er det greit å velge å overse forskriften fordi man mener man tar godt nok vare på sikkerheten? (Jeg har et fryktsomt barn som ikke for noe i verden er interessert i å holde et stjerneskudd, så for meg er det enkelt å holde meg innenfor aldersgrensen.)

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-16, 12:05   #22
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.871
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Aldersgrense på stjerneskudd

Jeg var faktisk ikke klar over aldersgrensen.
Storebror fikk tilbud om å holde stjerneskudd i fjor, men ville ikke. I år hadde jeg lest denne tråden så da fikk ingen av barna stjerneskudd (og de spurte ikke heller). Jeg tenker at når aldersgrensen er satt såpass høyt så er det en grunn til det.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-16, 12:22   #23
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Aldersgrense på stjerneskudd

Ante ikke at det var aldersgrense og har forbrutt meg mot den i alle år - også da jeg var liten. Får vurdere hva vi gjør neste år med andre ord.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-16, 12:51   #24
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aldersgrense på stjerneskudd

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Ante ikke at det var aldersgrense og har forbrutt meg mot den i alle år - også da jeg var liten. Får vurdere hva vi gjør neste år med andre ord.

Samme her. Får følge loven neste nyttårsaften.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-16, 12:57   #25
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.734
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aldersgrense på stjerneskudd

For min del handler det ikke om at "det skjer ikke meg", gudene skal vite at vi vet veldig godt at kjipe ting rammer oss også. Vi tok en risikovurdering før vi gikk ut i går og kom frem til at vi mente det gikk greit å la sjuåringen holde det selv. Hun hadde briller, den minst brennbare jakka og jeg sto rett ved siden av. Det betyr ikke at vi er lovløse eller fullstendig ignorante, men at vi tok den vurderingen der og da.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-16, 13:22   #26
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Aldersgrense på stjerneskudd

Jeg har ikke vært klar over denne aldersgrensen. Derfor må jeg nok en tur i tenkeboksen før jeg konkluderer og evt. prøver å trumfe gjennom en ny regel til neste år. Ungene mine har ikke fleece ytterst. De på 11 og 7 har hatt stjerneskudd siden 4-årsalderen. Tror ikke jeg kommer til å innføre annet enn en evt utsettelse av dette til hun som er 4 om et år.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-16, 13:29   #27
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.477
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aldersgrense på stjerneskudd

Jeg har brutt denne regelen i alle år. Har ikke inntrykk av at de små barna er "farligst", de står gjerne stille og fascineres av stjerneskuddet sitt. Da er det verre med større barn og tenåringer som skal tøffe seg og snurrer rundt med stjerneskuddet uten å følge med på gnistfokk og klær. Noen av dem har foreldre som gir blanke i å følge med også.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-16, 14:45   #28
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aldersgrense på stjerneskudd

Jeg tenker vel egentlig at dette er et nok et eksempel på at vi foreldre ønsker å bestemme selv - og forklarer og argumenterer sterkt for at aldersgrensen er feil. For oss. Det samme skjer når det gjelder påbud om vest i båt, bilsikring, 4-hjuling, aldersgrense på film osv. Bare ett glass vin - barna merker ikke noe.

Personlig kan jeg nok være uenig i mange regler, grenser og anbefalinger og tenke at jeg som mor selvsagt "vet best", men på den annen side så er det jo ikke sikkert at jeg faktisk GJØR det..... Det er hvertfall nok av eksempler på at andre tar fullstendig ville valg (i mine øyne) med samme argumentrekke som jeg selv gjerne bruker - og da blir det jo litt vanskelig å ikke møte seg selv i døra.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-16, 14:50   #29
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Aldersgrense på stjerneskudd

Utifra denne http://www.brannvernforeningen.no/Br...-av-fyrverkeri virker det som at barn har lov å bruke små stjerneskudd under tilsyn av voksne, selv om de er under 12 år.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-16, 14:51   #30
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aldersgrense på stjerneskudd

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg tenker vel egentlig at dette er et nok et eksempel på at vi foreldre ønsker å bestemme selv - og forklarer og argumenterer sterkt for at aldersgrensen er feil. For oss. Det samme skjer når det gjelder påbud om vest i båt, bilsikring, 4-hjuling, aldersgrense på film osv. Bare ett glass vin - barna merker ikke noe.

Eller så er det rett og slett slik at mange ikke var klar over at det var en aldersgrense på dette. Hadde det ikke kommet opp her så hadde jeg fremdeles ikke vært klar over det.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-16, 16:57   #31
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aldersgrense på stjerneskudd

Enig - dette er sikkert nytt for folk, men på tross av at vi nå vet at grensen eksisterer, så er det mye argumentasjon om hvorfor det er OK å ikke følge den. Det var DET jeg siktet til.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-16, 19:52   #32
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aldersgrense på stjerneskudd

Aldersgrensen gjelder, så vidt jeg har fått opplyst, bruk uten voksentilsyn. Det vil si at barn over 12 år kan bruke de små stjerneskuddene uten voksne til stede. Det skjer aldri her. Barna få ha stjerneskudd, men det er under oppsyn av edru voksne i klart flertall.

Sitat:

Sjekk at fyrverkeriet er godkjent for bruk i Norge før du kjøper det. Følg de anbefalinger som gis i bruksanvisningen. Legg merke til aldersgrensene. For bruk av fyrverkeri er det 18 års aldersgrense. Det er 12 års aldersgrensegrense for bruk av stjerneskudd, kategori 1. Yngre brukere må være under oppsyn av en ansvarlig. Ikke hold og tenn på flere stjerneskudd samtidig. Det kan føre til en kraftig flamme og brannskader på hånden.

Kilde: http://www.brannvernforeningen.no/Br...-av-fyrverkeri

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-16, 23:11   #33
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Aldersgrense på stjerneskudd

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Aldersgrensen gjelder, så vidt jeg har fått opplyst, bruk uten voksentilsyn. Det vil si at barn over 12 år kan bruke de små stjerneskuddene uten voksne til stede. Det skjer aldri her. Barna få ha stjerneskudd, men det er under oppsyn av edru voksne i klart flertall.



Kilde: http://www.brannvernforeningen.no/Br...-av-fyrverkeri

Veldig grei presisering ja!
Våre har jo pleid å få lov, men da visste jeg ikke om aldersgrensene. Briller og oppsyn av edrue voksne har alltid vært en selvfølge hos oss da. Godt å vite at det faktisk er greit å ta den avgjørelsen selv. At man ikke er lovbryter selv om ungen på 10 får holde et par stjerneskudd på nyttårsaften.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-16, 23:14   #34
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aldersgrense på stjerneskudd

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Ja, jeg lurte litt på dette.

Er det virkelig etablert her på FP at det er OK å gi blaffen i 12-årsgrensen hvis ungen overvåkes av voksne og ungen bruker beskyttelsesbriller? Eller sagt på en annen måte: Er det greit å velge å overse forskriften fordi man mener man tar godt nok vare på sikkerheten? (Jeg har et fryktsomt barn som ikke for noe i verden er interessert i å holde et stjerneskudd, så for meg er det enkelt å holde meg innenfor aldersgrensen.)

Jeg har ikke visst om denne regelen. Det virker det som mange andre heller ikke har. Det blir rart å skulle nekte barn på 10 stjerneskudd etter å ha fått de siste sju årene. Jeg lar meg ikke opprøre over at ikke alle holder seg rigid til alle regler alltid, og jeg vet ikke om "gi blaffen" er betegnende for holdningen folk utviser - mer en vurdering om at det vil gå greit når barnet har på briller og det står en voksen rett ved siden av? Det finnes mange regler vi forholder oss til helt rigid, men ikke absolutt alle. Åpenbart ikke denne.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-16, 23:16   #35
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aldersgrense på stjerneskudd

Der kom det en oppklarende presisering, ja. Den virker jo rimelig.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-16, 23:17   #36
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aldersgrense på stjerneskudd

Herlighet, les informasjonen jeg linker til da. Aldersgrensen på 12 år gjelder for bruk UTEN å være under oppsyn av en ansvarlig person. De fleste i tråden påpeker jo nettopp at barna ER under oppsyn når de holder stjerneskudd.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-16, 00:04   #37
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aldersgrense på stjerneskudd

De har "alltid" fått bruke under oppsyn. Jeg tenker de egentlig er litt små til å bruke uten voksenoppsyn når de er over 12 også.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-16, 09:26   #38
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Aldersgrense på stjerneskudd

Takk for oppklarende presisering! Jeg er ingen tilhenger av å bryte aldersgrenser, og da gjorde jeg det visst heller ikke

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-16, 09:50   #39
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Aldersgrense på stjerneskudd

Ja, greit med den presiseringen. Da gjør jeg ingenting galt. Og mine kommer nok garantert til å bli holdt under oppsyn når de har fyllt 12 også. Jeg er egentlig usikker på om de da kommer til å ville ha stjerneskudd da. Jeg ser at interessen er dalende.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-01-16, 10:17   #40
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Aldersgrense på stjerneskudd

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Herlighet, les informasjonen jeg linker til da. Aldersgrensen på 12 år gjelder for bruk UTEN å være under oppsyn av en ansvarlig person. De fleste i tråden påpeker jo nettopp at barna ER under oppsyn når de holder stjerneskudd.

Njaaa, det kan nok være greit å være litt kildekritisk, tenker jeg. Det du skriver over her er vel en blanding av din fortolkning og av hva en privat stiftelse (Norsk brannvernforening) skriver på en webside. Hvis man skal bry seg om hva som står i forskriften, så står det følgende:

Sitat:

Pyrotekniske artikler skal ikke gjøres tilgjengelig for forbrukere under følgende alder:
a) Fyrverkeri
i) kategori 1: 12 år

Det står altså ingenting i selve forskriften om at det er helt OK å tilgjengeliggjøre stjerneskudd for barn under 12 år hvis de er under oppsyn av en voksen.

Når dette er sagt, så så jeg litt nærmere på forskriften. Jeg er ikke jurist og synser følgelig bare, men gjelder ikke denne forskriften for aktører som skal selge såkalte pyrotekniske artikler? Slik at etter at den pyrotekniske artikkelen er solgt har den i realiteten ingen aldersgrense? (Jeg snakker ikke nå om hva som er lurt, men hva som lovverket faktisk sier.)

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no