Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Aldersgrense på stjerneskudd

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-01-16, 10:44   #41
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.906
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aldersgrense på stjerneskudd

På DSBs nettside, sikkerhverdag.no, står det også at barn kan bruke stjerneskudd under oppsyn av voksne.

Forskriften gjelder salg, så barn over 12 år kan kjøpe stjerneskudd selv, ja.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-16, 13:34   #42
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Aldersgrense på stjerneskudd

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Forskriften gjelder salg, så barn over 12 år kan kjøpe stjerneskudd selv, ja.

Poenget mitt var som følger: Om forskriften kun gjelder ved salg¹, så er det lovmessig sett fritt fram for å la unger holde på med stjerneskudd, rakettbatteri og ellers andre ting som er lov å selge til personer uten spesiell autorisasjon. Uavhengig av alder. Uavhengig av om voksne ansvarlige følger med eller ei.

Hvis så er tilfelle, er jo artikkelen i HI ganske misvisende. Det er aldersgrense for å kjøpe stjerneskudd - ikke for å bruke det.

Kanskje Din Side heller skulle lage en ny artikkel? "3-åringer kan fyre opp raketter som bare 18-åringer får lov til å kjøpe" vil vel være en passende tittel?

---
¹ Jeg kan ikke se annet enn at forskriften gjelder for aktører som driver med salg av pyrotekniske artikler: "Forskriften gjelder pyrotekniske artikler, krav til markedsdeltakere som bringer pyrotekniske artikler i omsetning eller gjør pyrotekniske artikler tilgjengelig på markedet, og krav til samsvarsvurderingsorganer." Definisjon av markedsdeltakere: "markedsdeltakere: produsenten, importøren og distributøren"

Det kan selvsagt være det finnes andre lover eller forskrifter som også regulerer disse forholdene, men det har jeg ikke oversikt over.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-16, 13:35   #43
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.789
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Aldersgrense på stjerneskudd

Se det - da var vi jo innenfor likevel da. Flotters, forbryterstempelet kan droppes :-)

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-16, 14:14   #44
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.906
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aldersgrense på stjerneskudd

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Poenget mitt var som følger: Om forskriften kun gjelder ved salg¹, så er det lovmessig sett fritt fram for å la unger holde på med stjerneskudd, rakettbatteri og ellers andre ting som er lov å selge til personer uten spesiell autorisasjon. Uavhengig av alder. Uavhengig av om voksne ansvarlige følger med eller ei.

Hvis så er tilfelle, er jo artikkelen i HI ganske misvisende. Det er aldersgrense for å kjøpe stjerneskudd - ikke for å bruke det.

Kanskje Din Side heller skulle lage en ny artikkel? "3-åringer kan fyre opp raketter som bare 18-åringer får lov til å kjøpe" vil vel være en passende tittel?

---
¹ Jeg kan ikke se annet enn at forskriften gjelder for aktører som driver med salg av pyrotekniske artikler: "Forskriften gjelder pyrotekniske artikler, krav til markedsdeltakere som bringer pyrotekniske artikler i omsetning eller gjør pyrotekniske artikler tilgjengelig på markedet, og krav til samsvarsvurderingsorganer." Definisjon av markedsdeltakere: "markedsdeltakere: produsenten, importøren og distributøren"

Det kan selvsagt være det finnes andre lover eller forskrifter som også regulerer disse forholdene, men det har jeg ikke oversikt over.

Nja, jeg tolker det slik at alderen for lovlig erhvervelse av stjerneskudd (og fyrverkeri) også er alderen for å bruke det uten "ansvarligere" oppsyn til stede? Så en 12-åring er da regnet som i stand til å håndtere små stjerneskudd uten voksentilsyn, og har dermed også lov å kjøpe dem selv? Yngre barn må gjøre det under tilsyn, og har dermed heller ikke lov å kjøpe dem selv? Lovverket er strengere for fyrverkeri, så vidt jeg kan se? Da må man være 18 år for å både kjøpe og bruke?

Uansett, klart artikkelen er noe misvisende, det gjelder jo det meste i såpass tabloid fremstiling. Jeg har uansett ikke sett noe som tilsier at det ikke er greit at barn under 12 år holder stjerneskudd under voksentilsyn.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-16, 14:21   #45
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aldersgrense på stjerneskudd

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Aldersgrensen gjelder, så vidt jeg har fått opplyst, bruk uten voksentilsyn. Det vil si at barn over 12 år kan bruke de små stjerneskuddene uten voksne til stede. Det skjer aldri her. Barna få ha stjerneskudd, men det er under oppsyn av edru voksne i klart flertall.

Kilde: http://www.brannvernforeningen.no/Br...-av-fyrverkeri


Alltid under oppsyn her også.
Jeg tror nok det er verre med ungdommer som bruker disse litt ukritisk, veiver med de, og bruker de til å tenne på fyrverkeri feks.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-16, 14:24   #46
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Aldersgrense på stjerneskudd

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Nja, jeg tolker det slik at alderen for lovlig erhvervelse av stjerneskudd (og fyrverkeri) også er alderen for å bruke det uten "ansvarligere" oppsyn til stede? Så en 12-åring er da regnet som i stand til å håndtere små stjerneskudd uten voksentilsyn, og har dermed også lov å kjøpe dem selv? Yngre barn må gjøre det under tilsyn, og har dermed heller ikke lov å kjøpe dem selv? Lovverket er strengere for fyrverkeri, så vidt jeg kan se? Da må man være 18 år for å både kjøpe og bruke?

Ut fra forskriften kan jeg ikke se at det står noe om verken voksentilsyn eller at det er noen prinsipiell forskjell på 12 og 18 år (annet enn da altså alderen). Man kan jo selv tolke ting slik man vil, og har selvsagt ansvar for sine egne barn, men det var vel ikke egentlig det som var utgangspunktet for HI?

Hvis noen mener jeg tar feil om at man lovmessig kan la 3-åringer fyre opp fyrverkeri man må være 18 år for å kjøpe, så er det fint med en referanse og eventuelt en klargjøring for meg - jeg er ikke jurist.

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Uansett, klart artikkelen er noe misvisende, det gjelder jo det meste i såpass tabloid fremstiling.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no