Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor mange rasister tror du det finnes i Norge?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-07, 15:25   #1
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor mange rasister tror du det finnes i Norge?

Jeg lurer litt. Jeg ser at det er en del helt klare rasistiske folk på nett, ikke akkurat på FP selv om vi har hatt et par nick her også. Spesielt på diskusjonssidene på VG og Dagbladet vrimler det av dem.

Jeg treffer derimot ingen rasister i RL? Nå kan det selvfølgelig være at jeg omgår noen rasister, men ikke vet det (det er jo ikke alt man diskuterer med alle). Jeg har inntrykk av at rasister i dag vet å bruke en del kanaler (som feks internet) og dette gjør at det ser ut som om det er veldig mange av dem.

Hva tror du? Kjenner du eller vet du om mange rasister i RL? Tror du det er flere eller færre en før?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-07, 15:48   #2
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mange rasister tror du det finnes i Norge?

Jeg tror det finnes en god del, hva skal man kalle dem, "myke rasister". Disse som mener at jo, man må jo ta vare på de som lider men som i neste setning mener at "de hadde ikke behandlet OSS fint i DERES hjemland" som et helt seriøst argument i en debatt om f.eks. innvandring i Norge. Jeg tror også at det er såpass lite stuereint å være rasist at de som ikke er ekstreme, men har en del meninger som kanskje heller i den retningen, vet å holde kjeft.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-07, 15:54   #3
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mange rasister tror du det finnes i Norge?

Jeg tror det er mye lettere å flagge meninger på nett enn rett i fjeset til noen, nesten uansett hva det gjelder. Jeg går for eksempel ikke rundt og snakker om Nestléboikott og sunn/usunn mat til venner og bekjente, med mindre man blir spurt om det eller det av en eller annen grunn kommer opp som tema. Jeg er langt mer direkte her enn IRL.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-07, 15:57   #4
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mange rasister tror du det finnes i Norge?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg går for eksempel ikke rundt og snakker om Nestléboikott

Det gjør jeg.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-07, 15:59   #5
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mange rasister tror du det finnes i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det gjør jeg.

Tro det eller ei, jeg er faktisk ganske rundkantet IRL. Det er veldig sjelden jeg forteller andre hva de skal og ikke skal gjøre, med mindre det påvirker meg direkte.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-07, 16:01   #6
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mange rasister tror du det finnes i Norge?

At jeg opplyser om Nestlé om det faller seg naturlig betyr ikke at jeg forteller andre hva de skal gjøre. Jeg håper selvsagt at de i det minste tenker gjennom saken, men jeg har aldri kritisert valget deres.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-07, 16:01   #7
Mandino
inn i dimman
 
Mandino sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.230
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor mange rasister tror du det finnes i Norge?

Det finnes nok en del der ute, den eneste jeg kjenner er min svigerfar og det beror mest på fremmedfrykt.

__________________
Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-07, 16:04   #8
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor mange rasister tror du det finnes i Norge?

De ordlegger seg ganske anderledes i RL, ja. På min arbeidsplass har ca 10% hva JEG ville kalle rasistiske holdninger. På landsbasis er det nok en større andel enn det, er jeg redd for.

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-07, 16:37   #9
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor mange rasister tror du det finnes i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg tror det finnes en god del, hva skal man kalle dem, "myke rasister".

De som starter alle innleggene sine med : "Jeg er ikke rasist, men [insert rasistisk utsagn]" ?

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-07, 16:57   #10
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mange rasister tror du det finnes i Norge?

Det er ikke geografisk betinget da? Jeg møter aldri rasister i de miljøer jeg frekventerer her jeg bor. I min barndomsby fremstår derimot rasistiske holdninger som regelen snarere enn unntaket. Typisk "jeg er ikke rasist altså, men de er jo ikke helt gode i hodet da, disse muslimene."

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-07, 17:00   #11
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mange rasister tror du det finnes i Norge?

Jeg og en kar fra Oslo i klassen fant ut at disse ofte er fra mindre steder, med tanke på en diskusjon om emnet vi hadde i en gruppe. Muslimer, homser osv, det var vel bare jeg og han som var helt åpne for dem.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-07, 18:08   #12
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor mange rasister tror du det finnes i Norge?

Sånn litt av det vi snakket om på MSN i går, det, Sitron. Disse som på død og liv mener at vi muslimske kvinner er undertrykket, tvunget og det som verre er, og som absolutt IKKE vil høre på fakta når man forteller det, for da lyver man, forvrenger sannheten eller pynter på budskapet fordi de har enerett på sannheten.

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-07, 18:15   #13
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mange rasister tror du det finnes i Norge?

Ja, det går for all del ikke an å være en selvstendig, utdannet kvinne og gå med hijab, eller gud forby, niqab, det vet da alle.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-07, 19:39   #14
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mange rasister tror du det finnes i Norge?

Hvor går grensen mellom rasisme og at man f.eks. har en kritisk holdning til innvandring generelt, eller asylpolitikken f.eks? Jeg har møtt få "rasister", men veldig mange som har sterke meninger om det sistnevnte.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-07, 19:40   #15
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mange rasister tror du det finnes i Norge?

Asylpolitikken går det da fint an å ha innvendinger mot. Det har da jeg. Bl.a. sterkere tiltak mot kriminelle innvandrere er min mening. Men rasist fordi jeg ikke ønsker flere kriminelle i Norge? Neppe.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-07, 19:43   #16
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor mange rasister tror du det finnes i Norge?

Det er skjelden jeg kommer ut for rasister. Men "hverdagsrasister", "fremmedfobiske" og lignende, møter jeg en god del av, spesielt på nett.

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-07, 19:53   #17
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mange rasister tror du det finnes i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Hvor går grensen mellom rasisme og at man f.eks. har en kritisk holdning til innvandring generelt, eller asylpolitikken f.eks? Jeg har møtt få "rasister", men veldig mange som har sterke meninger om det sistnevnte.

Jeg vil si at det er en individuell grense. Jeg tenkte primært på rendyrkete rasister, eksempelvis folk i Vigrid.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-07, 19:54   #18
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mange rasister tror du det finnes i Norge?

Er det forskjell på rasisme og fremmedfrykt?

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-07, 20:06   #19
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mange rasister tror du det finnes i Norge?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg lurer litt. Jeg ser at det er en del helt klare rasistiske folk på nett, ikke akkurat på FP selv om vi har hatt et par nick her også. Spesielt på diskusjonssidene på VG og Dagbladet vrimler det av dem.

Det aner meg at mange av disse du nevner ikke tør stå frem med slike meninger i det virkelige liv. Jeg tror det er mye skjult rasisme i Norge, dessverre.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-07, 20:11   #20
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mange rasister tror du det finnes i Norge?

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Det aner meg at mange av disse du nevner ikke tør stå frem med slike meninger i det virkelige liv. Jeg tror det er mye skjult rasisme i Norge, dessverre.

Så du tror at dette er holdninger som er "vanlige" i Norge i dag, og som kommer til uttrykk på nett? Du tror ikke det er et fåtall som markerer seg veldig sterkt?

Selv vet jeg ikke helt hva jeg tror. Hadde jeg vært mørkhudet selv hadde jeg sikkert "tatt det mer på pulsen", men som hvit småbarnsmor merker jeg absolutt null til rasisme rundt meg. Jeg leser at det er en del sammenstøt i byen (men jeg er aldri ute og raver dritings klokken 02.00, så jeg aner ikke om dette er gjengangere eller et generelt problem)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no