Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Parkett eller laminat?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-07-17, 23:34   #1
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.377
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Parkett eller laminat?

Vi skal flytte og pusse opp litt, blant annet legge nytt gulv i stue + kjøkken. Her vi bor nå har vi et nydelig laminat-gulv som vi har vært kjempefornøyde med. Vi kan miste ting i gulvet, dra møbler bortover, søle vann, ha fest med rødvin og stiletthæler, og gulvet tåler absolutt alt.

Nå som vi skal finne vårt nye gulv, sier "alle" at vi må velge parkett. Eller det er ikke sikkert det er så himla mange, men de snakker så veldig høyt.

I det nye huset er det oppvarmet kjeller under, og det er varmepumpe i stua. MÅ vi ha parkett? Eller går det faktisk an å være fornøyd med laminat?

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-17, 23:41   #2
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.461
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Parkett eller laminat?

Det går faktisk an å være fornøyd med laminat. Er det "alle andre" eller dere som skal bo der? Jeg synes de som bor der har mest de skulle sagt i denne saken. Jeg lever fornøyd med laminat på 10. året og ser ikke for meg at jeg skulle tatt steget over til et gulv jeg må være bekymret for at skal bli ødelagt.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-17, 23:42   #3
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Parkett eller laminat?

Vi har laminatgulv i alle rom. De i første etasje har varmematter under. Stua i andre etasje er er ikke kald, og gulvet kjennes ganske "ekte" ut. Vi har fra pergo, mener det er longplank høst eik.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-17, 23:42   #4
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.
 
Sir Limpalot sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.242
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Parkett eller laminat?

Jeg har hatt laminat og har nå parkett.
Neste gang blir det laminat, igjen.
Jeg ser poenget med at laminat er kaldere, men det er også den eneste bakdelen jeg klarer å se, har du varme under forsvinner stort sett den, også.
JEG KAN GODT ROPE, FOR Å VEIE OPP FOR PARKETTFORKJEMPERNE, FORRESTEN!

__________________
“There is a rumour going around that I have found God. I think this is unlikely because I have enough difficulty finding my keys, and there is empirical evidence that they exist.”
Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-17, 23:50   #5
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.017
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Parkett eller laminat?

Vi har laminat på nesten alle rom og jeg synes slett ikke det er kaldt. Den fra Pergo som vi la på stua i høst har god struktur, tåler det meste og er fin å se på. Hurra for laminat!

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-17, 00:02   #6
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.329
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Parkett eller laminat?

Vi har byttet fra heltre (furu, tror jeg) til laminatgulv med varmematter under. Er veldig fornøyd, og elsker at gulvet ikke gulner og ikke får hakk. Eneste bakdel er at jeg synes det bråker mye mer hvis man mister ting i gulvet. Bestikk feks.
Men om noen år er barna tenåringer og klarer sikkert å holde på kniv og gaffel gjennom et helt middagsmåltid.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-17, 00:04   #7
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.927
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Parkett eller laminat?

Det at laminat er noe kaldere enn parkett betyr forsvinnende lite når man kan dra møbler, kasser, dyr og småbarn kan løpe og frese over gulvet, høye heler, søle, grise - you name it - over et godt laminatgulv! Vi har et brukshus, og jeg ergret meg grønn over de ripene som oppstod på vårt Boen skipsgulv (som går for å være den sterkeste parketten og til nærmere tusenlappen pr m2). Jeg er en person som rett og slett ikke klarer å se forbi riper i gulvet i mitt eget hus, og parkett utgår.

Vi har Alloc og hadde glatt valgt det igjen.

ROPER JEG HØYT NOK?!

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-17, 00:15   #8
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Parkett eller laminat?

Jeg har også laminat og er strålende fornøyd. Jeg hadde ikke klart å ha et gulv som jeg måtte ha vært mer forsiktig med enn det vi har nå.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-17, 00:28   #9
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.396
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Parkett eller laminat?

Vi har Berry Alloc-laminati stuen og kjøkkenet og jeg elsker det. Det er pent og vi slipper å være redd for hakk og merker, lett å vaske og tåler vannsøl.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-07-17, 01:06   #10
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.927
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Parkett eller laminat?

Men velg en kvalitetslaminat. De gode Alloc og Pergo gulvene koster vel nærmere kr 300,- pr m2. Vi ble frarådet Pergo hvis vi skulle legge selv da det visst skulle være endel vanskeligere, men det er noen år siden nå. Mye mulig ting har endret seg.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-17, 01:43   #11
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.604
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Parkett eller laminat?

Opprinnelig lagt inn av Fersken, her.

Vi har Berry Alloc-laminati stuen og kjøkkenet og jeg elsker det. Det er pent og vi slipper å være redd for hakk og merker, lett å vaske og tåler vannsøl.

Vi også!

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-17, 08:15   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.952
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Parkett eller laminat?

Vi har parkett, og kan skrive under på at det blir massevis av merker i gulvet.

Vi bor i blokk, så leiligheten varmes opp av de som bor under oss, så vi burde ha gått for laminat.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-17, 08:52   #13
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.717
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Parkett eller laminat?

Jeg synes det er veldig stor forskjell på mykhet og varme i ulike gulv og liker derfor laminatgulv veldig dårlig. Overflaten kjennes kald uansett, synes jeg. Vi har heltregulv i stua nettopp fordi det er så viktig for meg.

Hadde jeg ikke vært så sær på dette så hadde vi nok valgt laminat, det finnes utrolig mange flotte varianter.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-17, 10:00   #14
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Parkett eller laminat?

Jeg vil heller ha stygg og slitt parkett enn laminat. Og det har jeg. Vi hadde laminat på de to forrige stedene vi bodde, og parkett gir en helt annen følelse å gå på, er mye lunere og gir mindre gjenklang.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-17, 10:33   #15
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Parkett eller laminat?

Det er sikkert noe galt med meg, men jeg er bare ikke i stand til å kjenne forskjell på gulv når jeg går på dem.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-17, 10:40   #16
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.377
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Parkett eller laminat?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Det er sikkert noe galt med meg, men jeg er bare ikke i stand til å kjenne forskjell på gulv når jeg går på dem.

Satt og tenkte det samme her etter å ha lest de siste svarene.

Tusen takk for svar, alle sammen.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-17, 10:45   #17
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.717
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Parkett eller laminat?

Jeg er ganske overbevist om at det heller er meg det er noe galt med når klang og varme er så viktig. Jeg har slitt ut mange ansatte på byggevarehus opp gjennom årene.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-17, 11:39   #18
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.377
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Parkett eller laminat?

Jeg har vareprøver her hjemme av en parkett og et laminatgulv. Jeg kjenner tydelig forskjell når jeg står barbent på de, mens den laminaten vi har, er mer som en mellomting. Den er ikke så plastikkaktig.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-17, 11:41   #19
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Parkett eller laminat?

Jeg hater laminatgulv, og tåler heller noen skraper i heltre eller parkett enn å måtte slite med laminatlyden. Men jeg skal jo ikke bo i deres hus, så det må dere bestemme ut fra deres preferanser.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-17, 11:56   #20
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.377
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Parkett eller laminat?

Jeg skjønner ikke hva slags lyd det er snakk om, jeg.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no