Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Facebook lekker

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-18, 13:46   #1
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Facebook lekker

https://www.nrk.no/urix/facebook-kan...gar-1.14347652

Jeg er fortsatt forbauset over at mange tror slike meldinger er private.
Jeg sier igjen, at noens partner har tilgang til telefonen er i de fleste tilfeller det minste problemet.

Var egentlig laget som et svar i tråden om Tenåringsjokket, men fant ut at det kanskje fortjente en egen tråd.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-18, 13:55   #2
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Facebook lekker

Mulig jeg er paranoid, men når jeg snakker om noe med mannen så spretter det søren meg opp som reklame like etter. Jeg tror vi er overvåket i alle retninger.

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-18, 14:02   #3
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.977
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Facebook lekker

Opprinnelig lagt inn av Einhyrningur, her.

Mulig jeg er paranoid, men når jeg snakker om noe med mannen så spretter det søren meg opp som reklame like etter. Jeg tror vi er overvåket i alle retninger.

Ække paranoid når det er sant.

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-18, 14:16   #4
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.313
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook lekker

Da kan jeg skrive i denne tråden også at dette er snakk om to helt forskjellige ting, ikke sammenlignbare konsept.

Facebook vil selge ting, den overvåkende partneren vil kontrollere deg.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-18, 14:56   #5
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.243
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook lekker

Ja, og den private biten av det er også helt, helt annerledes. Nå skriver jeg ikke særlig private ting på veggen min uansett, men problemet her er at de kan slå sammen mye informasjon og misbruke det, f.eks. slik at folk som både går på festivaler og liker bøker reagerer på en annen type propaganda enn folk som liker festival og countrhatter #tenkteksempel. Det er ikke et stort problem på individnivå, men kjempestort på populasjonsnivå, og for Facebook.

Hvis mannen til venninnen min leser tekstmeldinger fra meg, kan han plutselig lese at jeg sliter i ekteskapet eller har vært utro eller har kjøpt New York-tur til ham til jul - helt ubedt. Det er personlig og privat på en helt annen måte, og setter alle i en vanskelig situasjon.

Og seff, eksempelet med overvåkning for kontroll er igjen en helt annen greie.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-18, 15:00   #6
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook lekker

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Ja, og den private biten av det er også helt, helt annerledes. Nå skriver jeg ikke særlig private ting på veggen min uansett, men problemet her er at de kan slå sammen mye informasjon og misbruke det, f.eks. slik at folk som både går på festivaler og liker bøker reagerer på en annen type propaganda enn folk som liker festival og countrhatter #tenkteksempel. Det er ikke et stort problem på individnivå, men kjempestort på populasjonsnivå, og for Facebook.

Hvis mannen til venninnen min leser tekstmeldinger fra meg, kan han plutselig lese at jeg sliter i ekteskapet eller har vært utro eller har kjøpt New York-tur til ham til jul - helt ubedt. Det er personlig og privat på en helt annen måte, og setter alle i en vanskelig situasjon.

Og seff, eksempelet med overvåkning for kontroll er igjen en helt annen greie.

Det var ikke snakk om Facebook veggen. Men messenger meldinger.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-18, 15:04   #7
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook lekker

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Da kan jeg skrive i denne tråden også at dette er snakk om to helt forskjellige ting, ikke sammenlignbare konsept.

Facebook vil selge ting, den overvåkende partneren vil kontrollere deg.

Jeg tror ikke du forstår helt konseptet selge ting.
Nei Facebook er ikke en sjalu partner. Men jo, de vil i SVÆRT stor grad kontrollere deg. De vil bestemme hvor og hva du handler, hvilke nyheter du leser, hvilke venner du holder deg oppdatert på, hvilken bank du bruker og hvor du leaser bilen.
En psyk partner kan man faktisk kvitte seg med (jada, satt på spissen med psyke partnere ER ikke normen). Å leve helt uten So-Me betyr i dag å sette seg utenfor samfunnet. Man kan velge det også. Men kostnaden kan bli stor.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-18, 15:07   #8
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook lekker

Opprinnelig lagt inn av Einhyrningur, her.

Mulig jeg er paranoid, men når jeg snakker om noe med mannen så spretter det søren meg opp som reklame like etter. Jeg tror vi er overvåket i alle retninger.



Hehe. Det er vel omtrent konseptet, så særlig paranoid er du ikke.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-18, 15:13   #9
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.243
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook lekker

Ah, den saken. Ja, hvis man har latt applikasjonen få tilgang. Det skjønte jeg egentlig av meg selv uten denne saken, at hvis du kan sende messengermeldinger via Spotify, så ser de meldingene.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-18, 15:16   #10
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.497
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Facebook lekker

https://www.idka.com/

Ett alternativ i alle fall...

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-18, 15:43   #11
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.313
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook lekker

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg tror ikke du forstår helt konseptet selge ting.
Nei Facebook er ikke en sjalu partner. Men jo, de vil i SVÆRT stor grad kontrollere deg. De vil bestemme hvor og hva du handler, hvilke nyheter du leser, hvilke venner du holder deg oppdatert på, hvilken bank du bruker og hvor du leaser bilen.
En psyk partner kan man faktisk kvitte seg med (jada, satt på spissen med psyke partnere ER ikke normen). Å leve helt uten So-Me betyr i dag å sette seg utenfor samfunnet. Man kan velge det også. Men kostnaden kan bli stor.

Du ser åpenbart ikke forskjell på sosial kontroll fra ens nærmeste, som den forrige tråden omhandlet, og store kommersielle og politiske aktørers ønske om å påvirke ditt handlemønster.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-18, 15:51   #12
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook lekker

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.

https://www.idka.com/

Ett alternativ i alle fall...

Signal er et godt alternativ også.
Og lar seg ikke pilla på nesen.
https://arstechnica.com/tech-policy/...at-crypto-ban/

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-18, 18:12   #13
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook lekker

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Da kan jeg skrive i denne tråden også at dette er snakk om to helt forskjellige ting, ikke sammenlignbare konsept.

Facebook vil selge ting, den overvåkende partneren vil kontrollere deg.

Jeppsipepsi. Jeg har selvsagt merket, for flere år siden, at FB snapper opp om jeg søker på noe, åpner en reklameannonse eller hva_har_du, men selv om jeg vet det, synes jeg det er litt småcreepy med ektefeller som deler telefon og leser hverandres private meldinger, eller foreldre som monterer GPS på barna sine.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-18, 18:19   #14
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook lekker

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeppsipepsi. Jeg har selvsagt merket, for flere år siden, at FB snapper opp om jeg søker på noe, åpner en reklameannonse eller hva_har_du, men selv om jeg vet det, synes jeg det er litt småcreepy med ektefeller som deler telefon og leser hverandres private meldinger, eller foreldre som monterer GPS på barna sine.

Nå var det snakk om at Facebook lot andre aktører lese dine private messenger meldinger. Men men.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-18, 19:04   #15
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook lekker

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Da kan jeg skrive i denne tråden også at dette er snakk om to helt forskjellige ting, ikke sammenlignbare konsept.

Facebook vil selge ting, den overvåkende partneren vil kontrollere deg.

Einig.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-18, 19:39   #16
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.243
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook lekker

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Nå var det snakk om at Facebook lot andre aktører lese dine private messenger meldinger. Men men.

Jeg antar at rine mener retargetting, altså at du får reklame for ting du har browset på gjennom andre plattformer enn Facebook. Det tror jeg mange opplevde som ganske creepy i starten.

Men det er jo helt andre mekanismer enn salg av data.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-18, 08:46   #17
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Facebook lekker

Kan vi ikkje diskutere overvåking utført av Facebook og Google uten å samanlikne med den andre tråden heile tida?
Det er to heilt forskjellige ting, og begge er viktig av heilt ulike grunnar.

Eg har ikkje reagert på at eg får reklame tilpassa det eg søker på. Det aksepterer eg. Eg forstår også at eg kan få reklame tilpassa utfrå kva som ligg i innboksen min på gmail-kontoen min.
Men i det siste har eg opplevd at Google forstår kva eg har tenkt å søke på når eg sitt foran TV'en og diskuterer muntlig(!) med familien om ein eller anna kjent person vi ser på TV. Når eg så tar opp google på telefonen for å søke opp denne kjendisen treng eg berre å skrive den første bokstaven i navnet før Google kjem med forslag om akkurat den personen vi nettopp satt og snakka om. Overvåker Google meg gjennom mikrofonen på telefonen, eller er dette berre tilfeldig? Eg har forøvrig Huawei-telefon.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-18, 08:52   #18
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Facebook lekker

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Kan vi ikkje diskutere overvåking utført av Facebook og Google uten å samanlikne med den andre tråden heile tida?
Det er to heilt forskjellige ting, og begge er viktig av heilt ulike grunnar.

Eg har ikkje reagert på at eg får reklame tilpassa det eg søker på. Det aksepterer eg. Eg forstår også at eg kan få reklame tilpassa utfrå kva som ligg i innboksen min på gmail-kontoen min.
Men i det siste har eg opplevd at Google forstår kva eg har tenkt å søke på når eg sitt foran TV'en og diskuterer muntlig(!) med familien om ein eller anna kjent person vi ser på TV. Når eg så tar opp google på telefonen for å søke opp denne kjendisen treng eg berre å skrive den første bokstaven i navnet før Google kjem med forslag om akkurat den personen vi nettopp satt og snakka om. Overvåker Google meg gjennom mikrofonen på telefonen, eller er dette berre tilfeldig? Eg har forøvrig Huawei-telefon.

Eg har tenkt at ei mulig forklaring kan vere at det er mange andre i Norge som søker på akkurat den personen i samme tidsperiode sidan han er på TV akkurat då. Det er f.eks. typisk gjesten i Nytt på Nytt eg søker på. Eller ein som har hovudrolla i ein film vi ser på.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-18, 08:55   #19
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook lekker

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg antar at rine mener retargetting, altså at du får reklame for ting du har browset på gjennom andre plattformer enn Facebook. Det tror jeg mange opplevde som ganske creepy i starten.

Men det er jo helt andre mekanismer enn salg av data.

Men slik har det vært lenge. Og det er de åpne om.
At de «leser» (jeg antar de ikke faktisk leser hver melding, men scanner for enkelt ord) meldinger er noe annet. Jeg har inntrykk av at de fleste oppfatter messenger meslinger som private, på linje med SMS.

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Eg har tenkt at ei mulig forklaring kan vere at det er mange andre i Norge som søker på akkurat den personen i samme tidsperiode sidan han er på TV akkurat då. Det er f.eks. typisk gjesten i Nytt på Nytt eg søker på. Eller ein som har hovudrolla i ein film vi ser på.

Jeg tror vi skal håpe på det siste. Overvåkning via mikrofonen på telefonen ville vært helt krise.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-18, 09:27   #20
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook lekker

At man eksponeres mot annonser og tilpassede annonser er hvordan man betaler for å bruke FB. Det er ganske enkle mekanikker som ligger bak, det vil si at FB bruker informasjon som du gir dem til å plassere deg i ulike målgrupper. Det kan være seg basert på alder, kjønn, bosted, om du har barn/ikke barn, om du er gift/ikke gift etc. Disse målgruppene (audiences) bruker markedsførere til å plassere tilpasset reklame i. Det er naivt å ikke tro at dette blir gjort, det er hele forretningsgrunnlaget til FB.

Utfordringen Facebook har hatt, for eksempel ved valget i USA, er at folk kjøper tilgang til disse målgruppene og legger ut såkaldte "dark posts", dvs. poster som kun blir synlige for den målgruppen, med ren propagande rettet mot den målgruppen. Når de i tillegg lakk data til andre selskaper, som brukte disse målgruppene til å drive med sånn propaganda, så ble det grisete. Dette har de nå endret på, med at dark posts ikke er usynlige. Om det er 100 % implementert over alt er jeg usikker på, men jeg tror det.

Når det gjelder google og deres forslag så ligger det ganske avanserte algoritmer bak, som kombinerer det google allerede vet om deg, enten ved at du er logget på med den akutelle enheten din eller ved at det ligger cookies på enheten din, med det de ser alle andre søker på akkurat nå.

Folk flest er generelt ganske bevisstløse på hva de legger igjen av spor og informasjon her og der, og det har selskaper som Google og Facebook utnyttet. Det går helt frem til folk blir mer bevisste på det eller tredjepartsaktører utvikler systemer som gjør at man kan beskytte seg mot det, da vil det tvinge seg frem nyere måter å tjene penger på.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no