Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Et hjem fritt for rot

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-12-07, 20:18   #1
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Et hjem fritt for rot

Dere som har det*, hvordan gikk det til? Åpner jeg et tilfeldig kjøkkenskap skal jeg love deg at det er minste to ting jeg ikke aner hva er der inne. Hva gjør man med sånt? Kaster det umiddelbart, eller oppbevarer det på et annet, men mindre tilgjengelig sted i tilfelle man får bruk for det en gang? I boden eller garasjen, kanskje?

*Et hjem fri for rot

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-07, 20:26   #2
vimjer
Tante Sofie
 
vimjer sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.632
Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Et hjem fri for rot

Alt kan kastes når man får ånden over seg.

Har du ambisiøse planer for 2008?

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-07, 20:27   #3
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Et hjem fri for rot

Finnes det? :lurer:

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-07, 20:28   #4
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.821
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et hjem fri for rot

Skulle du få oppskriften, vær vennlig å videresend den til meg...

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-07, 20:29   #5
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.655
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Et hjem fri for rot

Finnes det?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-07, 20:30   #6
Siri
seru
 
Siri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Innlegg: 1.812
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Et hjem fri for rot

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Dere som har det*, hvordan gikk det til? Åpner jeg et tilfeldig kjøkkenskap skal jeg love deg at det er minste to ting jeg ikke aner hva er der inne. Hva gjør man med sånt? Kaster det umiddelbart, eller oppbevarer det på et annet, men mindre tilgjengelig sted i tilfelle man får bruk for det en gang? I boden eller garasjen, kanskje?

*Et hjem fri for rot

Å guud, det hørtes kjent ut. Man legger det i en skrothaug inntil man en dag går BANANAS, leier en container og hiver alt man kommer over.

Og først NÅ ser jeg at spørsmålet var rettet mot de som faktisk har et ryddig hjem...

__________________
"Det man inte minns har inte hänt"
Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-07, 20:32   #7
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.043
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Et hjem fri for rot

Man rydder jevnlig i skap, og kaster eller gir bort det man ikke har brukt i løpet av det siste året.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-07, 20:35   #8
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.103
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et hjem fri for rot

Opprinnelig lagt inn av marikken, her.

Man rydder jevnlig i skap, og kaster eller gir bort det man ikke har brukt i løpet av det siste året.

Tar du hjemmebesøk?

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-07, 20:42   #9
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Et hjem fri for rot

Rotefrie hjem er som huldra, nøkken, tusser og troll: En myte.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-07, 20:44   #10
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Et hjem fri for rot

Jeg vet faktisk om flere slike hjem. Svigers sitt f.eks, og moren min sin leilighet.
Har som mål å bli mer fri for rot i nær fremtid. Har alt for mye, og er alt for flink til å "rydde" skrotet opp på loftet fremfor å kaste det, eller gi bort med en gang. Nå er det slutt.

  Svar med sitat
Gammel 30-12-07, 20:48   #11
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.794
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Et hjem fri for rot

Nei da, rotfrie hjem er ikke en myte. Min svigerinne har ett sånt ett nemlig

Mannen sier det av og til, slik skulle nåå vi ha hatt det også. Helt greit for meg det, svarer jeg. Om barne kan ha 100 % barnehage og sfo, dobbelt så stort hus som vi har nå med flere boder, han blir med og bruker fredagskvelden på å vaske hele huset, torsdagskvelden på å rydde og tørke støv, barna blir mast på med en gang de tar frem en lek at den må ryddes også, og jeg må gå og rydde hele tiden etterhvert som det taes frem en ting, også når det er besøk her. Spesielt i familietilstelninger når det er mange her. Ja, og dessuten må jeg ned i 50 % stilling. Da har vi det omtrent som svigerfamilien Han bruker å bli stille da, men kommer med slike oppgulp en gang i halvåret ca.

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-07, 20:52   #12
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Et hjem fri for rot

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Jeg vet faktisk om flere slike hjem. Svigers sitt f.eks, og moren min sin leilighet.

Jeg nekter å sammenligne meg med barnløse hjem, altså
Når jeg har vært alene hjemme over tid er det ryddig her også, faktisk

  Svar med sitat
Gammel 30-12-07, 21:00   #13
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Et hjem fri for rot

Kast absolutt alt du ikke har brukt det siste året, eller legg i kjelleren. Men husk, kjelleren må også ryddes et par ganger i året.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-07, 21:12   #14
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et hjem fri for rot

Opprinnelig lagt inn av vimjer, her.


Har du ambisiøse planer for 2008?

Nja, jo ...

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Finnes det? :lurer:

Jepp.

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Finnes det?

Jepp.

Opprinnelig lagt inn av Siri, her.

Og først NÅ ser jeg at spørsmålet var rettet mot de som faktisk har et ryddig hjem...

Du kan få svare du også. :raus:

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

Nei da, rotfrie hjem er ikke en myte. Min svigerinne har ett sånt ett nemlig

Mannen sier det av og til, slik skulle nåå vi ha hatt det også. Helt greit for meg det, svarer jeg. Om barne kan ha 100 % barnehage og sfo, dobbelt så stort hus som vi har nå med flere boder, han blir med og bruker fredagskvelden på å vaske hele huset, torsdagskvelden på å rydde og tørke støv, barna blir mast på med en gang de tar frem en lek at den må ryddes også, og jeg må gå og rydde hele tiden etterhvert som det taes frem en ting, også når det er besøk her. Spesielt i familietilstelninger når det er mange her. Ja, og dessuten må jeg ned i 50 % stilling. Da har vi det omtrent som svigerfamilien Han bruker å bli stille da, men kommer med slike oppgulp en gang i halvåret ca.

Jeg har det litt sånn. Jeg har minimalt med rot og sånn, rydder i skapene et par ganger i måneden, men da flyttes gjerne tingene rundt, det er lite som kastes eller gis bort. Det jeg ikke blir kvitt, er sånne kvasi-nødvendige ting. Ting som tar opp plass, som man tror man trenger. Jeg prøver å bare ha det som er høyst nødvendig av kjøkkenvarer på kjøkkenet.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-07, 21:14   #15
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.167
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et hjem fritt for rot

Jeg ønsker meg et slikt hjem.

Men jeg sliter med litt for mange rote-skuffer.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-07, 21:18   #16
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.043
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Et hjem fri for rot

Jeg er kanskje litt rar, men synes det er en god følelse å rydde opp og få unna ting. Men vi må rett og slett ha det relativt ryddig, vi har ikke så mye skapplass.

I kjelleren har jeg noen samlede poser med klær som skal til Fretex, leker som til loppemarked, klær som noen skal arve og ting som skal kastes osv. Det gjør det enkelt å sortere når jeg rydder, også tar jeg en sjau der innimellom.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-07, 21:19   #17
Alexy
Lykkelig nygift.
 
Alexy sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.952
Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Et hjem fritt for rot

Nå, et helt rotfritt hjem har vi ikke, men det er ikke langt ifra. Jeg er nemlig ryddoman og kaster ting som jeg ikke har brukt det siste året. Men når det kommer til klær og leker til barna, så klarer jeg bare ikke å kaste det. Utslitte klær kaster jeg, men alt det andre må jeg ta vare på. Er jo så mange minner i de forskjellige klærne..

Mitt råd til deg, kast ting som du ikke har brukt det siste året! Da kommer du langt!

__________________
Alexy.

Storebror 03 og lillesøster 06.
Alexy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-07, 21:23   #18
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.818
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Et hjem fritt for rot

Jeg tror at litt av cluet er at alle ting har sin plass i nærheten av der de brukes. Ikke flere ting enn det er plass til å oppbevare. Noen skuffer eller kurver e.l til å legge enkeltting/småting før det ryddes bort. (feks papirer fra forsikringsopapir o.l- selv om ambisjonen er at slike ting skulle vært lagt på plass med en gang)
Gode systemer på vaskerom og andre steder det er lettvint å bare legge inn ting.
Enten så mye skapplass at man har god plass til både sommer og vintergarderobe, eller en bod/kjellerrom som har garderobeskap man kan oppbevare sesongvarer. Der oppbevares også slalomsko,skisko osv.
Stor bod/garasje med plass til sykler/sparker/ski osv.
Matbod el. til å oppbevare hermetikk, tomme syltetøyglass, kakebokser og andre ting man ikke har bruk for så ofte.

Og kaste, kaste og kaste. Være bevisst på hva man drar inn i huset (der er svigermødre/mødre som elsker å handle stasj en utfordring).

Også må alle i familien læres opp til å rydde opp etter seg etterhvert.

Sånn har vi det ikke, bare for å ha sagt det. Huset vårt er enda ikke helt ferdig, og vi mangler oppbevaringsplass nok.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-07, 21:24   #19
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.043
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Et hjem fri for rot

Sitat:

Jeg har det litt sånn. Jeg har minimalt med rot og sånn, rydder i skapene et par ganger i måneden, men da flyttes gjerne tingene rundt, det er lite som kastes eller gis bort. Det jeg ikke blir kvitt, er sånne kvasi-nødvendige ting. Ting som tar opp plass, som man tror man trenger. Jeg prøver å bare ha det som er høyst nødvendig av kjøkkenvarer på kjøkkenet.

Tror du at du kommer til å bruke disse kvasi-nødvendige tingene de nærmeste 5 årene?

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-07, 21:28   #20
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Et hjem fritt for rot

Vi har flyttet det opp en etasje.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no