Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hva bruker du salmiakk til?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-11-09, 12:40   #1
Turte
Latsabb
 
Turte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.132
Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

Hva bruker du salmiakk til?

Eg spør berre...

Turte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-09, 12:43   #2
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva bruker du salmiakk til?

Salmiakk gjør underverker på fettete kjøkkenvegger og -skap. Det er ikke ofte i bruk her i huset, men alltid ihus - og veldig kjekt å ha når en skal ta en skikkkelig rundvask. Sist sett ved forrige utflytting, og diverse runder på kjøkkenet.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-09, 12:46   #3
Lizzie
Bør lage seg en tittel selv
 
Lizzie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.498
Lizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva bruker du salmiakk til?

Jeg bruker salmiakk både støtt og stadig. Til vindusvask er salmiakk uunnværlig, og den er uovertruffen til å vaske ned ting som skal males med. Daglig har jeg en selvlaget kjøkkenspray med Zalo, salmiakk og vann som tar det jeg måtte ha av mat- og fettflekker på kjøkkenet.

__________________
Lizzie
junior, desember 04 og Poden, september 07
Lizzie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-09, 13:20   #4
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva bruker du salmiakk til?

Til å vaske rundt på kjøkkenet, og til vask av tak og vegger før maling. Vi bruker det med andre ord sjelden, men det er alltid i hus.

__________________
Lofottorsk i nordens Paris
Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-09, 13:27   #5
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva bruker du salmiakk til?

Opprinnelig lagt inn av Lizzie, her.

Jeg bruker salmiakk både støtt og stadig. Til vindusvask er salmiakk uunnværlig, og den er uovertruffen til å vaske ned ting som skal males med. Daglig har jeg en selvlaget kjøkkenspray med Zalo, salmiakk og vann som tar det jeg måtte ha av mat- og fettflekker på kjøkkenet.

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-09, 13:33   #6
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.425
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva bruker du salmiakk til?

Salmiakk er effektivt mot fett, enten det nå er vifta, kjøkkenbengen eller noe annet som skal vaskes.

Selv bruker jeg det bare når kjøkkenvifta må vaskes. Eller det vil si jeg gjorde, aner ikke hvordan den jeg har nå kan rengjøres.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-09, 13:37   #7
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva bruker du salmiakk til?

Det brukes til å vaske ting/flater som skal males.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-09, 13:37   #8
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva bruker du salmiakk til?

Alt som er av flekker på vegger og kjøkken bruker jeg salmiakk på.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-09, 13:50   #9
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva bruker du salmiakk til?

Jeg glemte selvsagt at jeg en gang har skremt lillesøsteren min lukta. Har fortrengt om jeg lurte henne til å snuse inn, eller om hun ville og jeg "glemte" å si at det kanskje ikke var så lurt.

anbefales forøvrig ikke

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-09, 14:05   #10
Crimina
L.F.C. supporter
 
Crimina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Innlegg: 3.858
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva bruker du salmiakk til?

Jeg fjerner lukt med salmiakk. Bruker alltid salmiakk når jeg vasker gulv, spesielt på kjøkkenet. Og til vindusvask er salmiakk uunværlig ja.

__________________
YNWA


Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-09, 14:07   #11
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva bruker du salmiakk til?

Ja det glemte jeg, jeg vasker også kattedoen (når det var aktuelt) og søppelbøtter som stinker.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-09, 14:11   #12
dolliemor
Aktiv
 
dolliemor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 228
dolliemor er litt kul
Standard

Sv: Hva bruker du salmiakk til?

Jeg bruker det til å vaske ting som er veldig fettete, som lukter e.l.
I tillegg vasket jeg ned trappen med salmiakk før jeg skulle grunne den.
Blir brukt veldig sjeldent.

__________________
Storebror-00, Lillebror-02 og Lillesøster-06
dolliemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-09, 14:15   #13
Tuttan
Superaktiv
 
Tuttan sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Det glade Sunnmøre
Innlegg: 374
Tuttan er litt kulTuttan er litt kul
Standard

Sv: Hva bruker du salmiakk til?

Eg brukar det alltid når eg vaskar. En liten dæsj saman men Ajax eller grønsåpe. Blir skinnande reint

__________________
Mamma til storebror-juni-02, primadonna-feb 06,lisje dropset -okt 07

Just dance
Tuttan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-09, 14:18   #14
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 8.009
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva bruker du salmiakk til?

Jeg bruker det bare til ordentlig rengjøring før vi maler.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-09, 14:18   #15
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.085
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bruker du salmiakk til?

Jeg bruker ikke salmiakk, jeg dør bare ved tanken på lukten.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-09, 15:19   #16
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva bruker du salmiakk til?

Til vask av vinduer sammen med zalo og til vask av kjøkkenvifta. Med andre ord veldig sjelden i bruk her i huset.

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-09, 16:37   #17
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.292
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva bruker du salmiakk til?

Jeg bruker det til avfetting ved maling, tapesering etc. Det blir jo ikke så ofte.

Den bruken som er regelmessig er en liten dæsj oppi alle sluk for å få løst opp fettbelegg i vannlåser og rør. Gjør dette 1-2 ganger i måneden og heller oppi ren NH3 som jeg lar ligge ca 20-30 min før jeg skyller med varmt vann og lufter ( for det lukter ja.)

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-11-09, 16:39   #18
Ema
Bør lage seg en tittel selv
 
Ema sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 1.663
Ema er populærEma er populærEma er populærEma er populærEma er populær
Standard

Sv: Hva bruker du salmiakk til?

Opprinnelig lagt inn av Lizzie, her.

Jeg bruker salmiakk både støtt og stadig. Til vindusvask er salmiakk uunnværlig, og den er uovertruffen til å vaske ned ting som skal males med. Daglig har jeg en selvlaget kjøkkenspray med Zalo, salmiakk og vann som tar det jeg måtte ha av mat- og fettflekker på kjøkkenet.

Det var ett godt tips med selvlaget kjøkkensparay. Hvordan blande, f.eks 1 l.?

Ema er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-09, 16:59   #19
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva bruker du salmiakk til?

Salmiakkblanding kan dusjes på blomster som er fulle av småfluer. Det bør helst gjøres ute, men er veldig effektivt.

__________________
Tenk positivt.

Sist redigert av kisha : 01-12-09 kl 16:34.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-09, 17:24   #20
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bruker du salmiakk til?

Det har jeg nesten aldri brukt, liker ikke lukten. Jeg bruker grønnsåpe til det meste, og sånne Jif-sprayer. Og klorin til endel annet, feks. toalettvask (heller feks. klorin rett i do og lar det virke litt, så blir doskålen helt hvit og ren nede under vannet).

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no