Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-02-11, 14:46   #781
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

En rektor på en passe stor skole,tjener vel mellom 600-700.000. Meget mulig tekniker er et lavtlønnsyrke, men veldig mange med bare to års yrkesutdanning tjener mer enn rektorer i alle fall.

Da tjener en rektor på en passe stor skole det samme som sykehusleger da. Og med utrolig mye bedre arbeidstid. Get a grip.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 14:48   #782
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Jeg vet ikke hvordan det er nå, men da jeg gikk på vidergående var det veldig umoderne å tenke på lønn når man valgte yrke. Man skulle velge noe man kunne trives med, og penger var ikke alt. Så jeg tror ganske mange gikk inn på utdanninger de syntes virket interressante uten å tenke så mye på hva som kom i lønningsposen eller for den saks skyld - hva slags fritidsbestemmelser og hvilke arbeidsgivere som var aktuelle etterpå. Jeg liker jobben min kjempegodt og jeg har helt grei lønn. Men hvis jeg hadde skjønt hva slags arbeidsgiver jeg kom til å ha er det mulig jeg hadde valgt en av de mange andre utdanningene jeg også hadde lyst på. Jada, jeg vet jeg hadde et luksusproblem.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 14:52   #783
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Hva mener du egentlig? Hva slags arbeidsoppgaver er det læreren har som gjør at han fortjener 50 000 kroner mer i året enn en pedagogisk leder?

Samfunnsmandatet er så og si det samme med den nye rammeplanen. Barna ligger selvsagt på ulike nivå, men det har lite å si i forhold til betydning av arbeidet eller arbeidsmengde.

Det handler ikke om å fortjene - hvor i alle dager tar du sånt fra? Det handler om hvem som forhandler og hvor flinke de som forhandler er. Rett og slett. Det er ikke fordi de er så glupe at heismontører tjener mer enn snekkere heller altså.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg er enig i at samme utdanning ikke nødvendigvis gir samme lønn i to ulike yrker. Men du kan ikke helt sammenligne markedsøkonomisk styrt lønnsdannelse og offentlige stillinger. Jeg synes heller ikke det er noe som skulle tilsi at en førskolelærer i skoleverket skal tjene vesentlig mer enn de som har med småbarn å gjøre. Er det sånn vi verdsetter småbarna våre? Er det større ansvar å være lærer for seksåringer enn for femåringer? Er et mer jobb? Mer ubekvemt? Jeg mener at svaret på alle disse spørsålene er nei og at lønna derfor burde være lik med samme arbeidsgiver.

Hvordan i alle dager får du pedagogenes resultater i lønnsforhandlinger til å ende med at man ikke verdsetter barna sine?
Den som er tøffest til å forhandle lønn får gjerne mest lønn. Det sitter flinke folk overalt som ikke har fått det maksimale i lønn som de kunne fått fordi de ikke er så flinke til å kreve hverken hver for seg eller i flokk. Det er ikke noen forskjell på dette i det offentlige og i det private heller.

Skulle man begynne å se på hvilke jobber som er etisk mest verdt i forhold til andre når lønn skal fordeles så ble det ganske snodige utslag for mange offentlig ansatte altså.

Jeg har ingen problemer med å se at en som jobber som lærer har en helt annen jobb enn en som jobber som pedleder. Det er ikke det minste rart at man da tjener ulikt også. Samme om jeg sammenligner en advokat og en lege enda det neppe kan være noen tvil om at legen er langt mer viktig for samfunnet stort sett.

  Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 14:54   #784
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg vet ikke hvordan det er nå, men da jeg gikk på vidergående var det veldig umoderne å tenke på lønn når man valgte yrke. Man skulle velge noe man kunne trives med, og penger var ikke alt. Så jeg tror ganske mange gikk inn på utdanninger de syntes virket interressante uten å tenke så mye på hva som kom i lønningsposen eller for den saks skyld - hva slags fritidsbestemmelser og hvilke arbeidsgivere som var aktuelle etterpå. Jeg liker jobben min kjempegodt og jeg har helt grei lønn. Men hvis jeg hadde skjønt hva slags arbeidsgiver jeg kom til å ha er det mulig jeg hadde valgt en av de mange andre utdanningene jeg også hadde lyst på. Jada, jeg vet jeg hadde et luksusproblem.

Da jeg valgte utdannelse var det virkelig sånn ja. Jeg valgte ut fra fremtidige yrkesmuligheter og en utdannelse som ga god mulighet for mye ulikt. Samt lønn så jeg kunne klare meg selv. Jeg kunne valgt ut fra det jeg følte sterkest for isteden - da hadde jeg jobbet med sosial profil nå.

  Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 14:59   #785
Tuneland
grand multipara
 
Tuneland sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.740
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det handler ikke om å fortjene - hvor i alle dager tar du sånt fra? Det handler om hvem som forhandler og hvor flinke de som forhandler er. Rett og slett. Det er ikke fordi de er så glupe at heismontører tjener mer enn snekkere heller altså.

Førskolelærere og lærere er i samme fagforening, da burde det vel forhandles like godt for begge?

__________________
~Tuneland~
Mamma til fem flotte fyrer f 92, 02, 04, 05 og 08.
Tuneland er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 15:02   #786
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg har ingen problemer med å se at en som jobber som lærer har en helt annen jobb enn en som jobber som pedleder. Det er ikke det minste rart at man da tjener ulikt også.

Det er kanskje her vi ikke er helt enige. Joda jobben har noen forskjeller, men det er såpass likt å være den som følger opp førskolebarna i barnehagen og den som har førsteklasse på skolen at jeg ikke helt ser at dette i seg selv skulle medføre den helt store lønnsforskjellen. I utgangspunktet er jeg enig med deg i at den som roper høyest får mest lønn og at man må ta med lønna som en del av et yrkesvalg. Stort sett. Men akkurat her mener jeg vi har to jobber som er såpass like og med samme arbeidsgiver at jeg ikke helt skjønner at de ikke skal være på samme lønnsstige.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 15:02   #787
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

For JENTER er det sånn, ja. Å tenke på fremtidig lønn regnes som helt umoralsk.

Faktisk ble det sagt av et ellers høyst oppegående medlem her på FP en gang også: "Hvis man velger lønn etter utdannelse så sier det MYE om moralen din, altså!", eller noe i den gata. Det er virkelig ikke legitimt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 15:13   #788
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Tuneland, her.

Førskolelærere og lærere er i samme fagforening, da burde det vel forhandles like godt for begge?

Vel, det handler kanskje mest om historie. Førskolelærene har nå nylig begynt å få mer status og folk har så vidt begynt å få øynene opp for at det arbeidet som gjøres i bhg også er viktig og betydningsfullt og selvfølgelig avhengig av kompetente folk (selv om man ikke alltid får det inntrykket når man leser tråder her på FP).

Læreryrket har ikke akkurat vært høystatusyrker det heller og lønnsnivået var lenge begredelig også for dem, men det kommer seg.

Det er ikke uten grunn at førskolelærere er litt på tuppa når det kommer til den jobben de gjør i barnehagen. Mange der ute vet rett og slett for lite og verdsetter ikke det pedagogiske arbeidet som gjøres i barnehagen. Jeg husker at min far var litt forundret da jeg valgte utdannelse: "Skal du gå tre år på høgskolen for å passe barn?" Eller tanta til mannen som faktisk er allmennlærer og utbøyt: "Det skjer så mye planlagt tull i barnehagene nå for tida, små barn trenger ikke sånt."

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 15:19   #789
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Tuneland, her.

Førskolelærere og lærere er i samme fagforening, da burde det vel forhandles like godt for begge?

De har ikke samme arbeidsgiver å forhandle med, ikke samme arbeidsform, ikke samme arbeidsinnhold. Det er også helt ulike budsjetter midlene skal tas fra. Hvilket har mye å si for lønnsforhandlingene.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er kanskje her vi ikke er helt enige. Joda jobben har noen forskjeller, men det er såpass likt å være den som følger opp førskolebarna i barnehagen og den som har førsteklasse på skolen at jeg ikke helt ser at dette i seg selv skulle medføre den helt store lønnsforskjellen. I utgangspunktet er jeg enig med deg i at den som roper høyest får mest lønn og at man må ta med lønna som en del av et yrkesvalg. Stort sett. Men akkurat her mener jeg vi har to jobber som er såpass like og med samme arbeidsgiver at jeg ikke helt skjønner at de ikke skal være på samme lønnsstige.

Det er et helt annet ansvar å være lærer enn å være pedleder såvidt jeg kan skjønne. En lærer har faktisk ansvar for at alle barn følges opp etter eget nivå og et ganske omfattende lovverk for skole å ivareta. Dessuten jobber ikke førskolelærere kun med første klasse - såvidt jeg vet kan de jobbe som lærere i hele småskoletrinnet.

  Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 15:26   #790
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det er et helt annet ansvar å være lærer enn å være pedleder såvidt jeg kan skjønne. En lærer har faktisk ansvar for at alle barn følges opp etter eget nivå og et ganske omfattende lovverk for skole å ivareta. Dessuten jobber ikke førskolelærere kun med første klasse - såvidt jeg vet kan de jobbe som lærere i hele småskoletrinnet.

Det samme ansvaret har pedagogisk ledere også. Vi har de samme barna om enn litt yngre. Vi må forholde oss til rammeplanen på samme måte som lærerne forholder seg til kunnskapsløftet. Pedleder har i tillegg lederansvar i forhold til assitentene som jobber under seg.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 15:30   #791
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

De har ikke samme arbeidsgiver å forhandle med, ikke samme arbeidsform, ikke samme arbeidsinnhold. Det er også helt ulike budsjetter midlene skal tas fra. Hvilket har mye å si for lønnsforhandlingene.

Ikke samme budsjett nei. Men er det ikke samme arbeidsgiver for kommunale barnehager?


Opprinnelig lagt inn av smilefjes

Det er et helt annet ansvar å være lærer enn å være pedleder såvidt jeg kan skjønne. En lærer har faktisk ansvar for at alle barn følges opp etter eget nivå og et ganske omfattende lovverk for skole å ivareta. Dessuten jobber ikke førskolelærere kun med første klasse - såvidt jeg vet kan de jobbe som lærere i hele småskoletrinnet.

Det er et annet ansvar, men det er ikke et større ansvar slik jeg ser det. I barnehage har man også ansvar for å følge opp alle barn etter eget nivå, og det er lovmessig blitt en del av det samme systemet. Men klart, dette har med historie å gjøre. Det er ikke så mange år siden barnehage ble sett på som kun barnepass. Slik lovverket og opplegget er nå synes jeg det er mer naturlig om det ble sett på som to sider av samme sak på linje med overgangen mellom barneskole og ungdomsskole. Så vidt jeg vet lønnes lærere etter utdanning, ansiennitet og evt ekstra oppgaver? Jeg ville syntes det var naturlig for førskolelærere også, at utdanning og oppgaver hadde mer å si enn alder på barna.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 15:31   #792
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Det samme ansvaret har pedagogisk ledere også. Vi har de samme barna om enn litt yngre. Vi må forholde oss til rammeplanen på samme måte som lærerne forholder seg til kunnskapsløftet. Pedleder har i tillegg lederansvar i forhold til assitentene som jobber under seg.

Nei, det har dere ikke. En lærer har ansvar for at alle barn mottar skolegang ihht opplæringsloven. Dere har en rammeplan, men denne krever ikke av dere at dere skal lære dyslektiske barn med adferdsvansker å lese altså.

Jeg mener at jobben pedlederne i barnehagen gjør er viktig, ikke misforstå. Men jeg mener at jobben en lærer gjør i skolen er avgjørende viktig. Det er altså ikke meningen å redusere pedledere, men det er et poeng å fremheve lærere.

Ulikheten i betydning av skole og barnehage kan også sees i lovverket - alle barn har skoleplikt og må motta skole hjemme eller i en skole - det er ingen tilsvarende lov om barnehagebarn.

  Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 15:33   #793
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Ikke samme budsjett nei. Men er det ikke samme arbeidsgiver for kommunale barnehager?

Det er ikke sånn at alle barnehager er kommunale. Jeg vet ikke engang om de fleste barnehager er kommunale lenger? Så da blir det helt annerledes forhold.

  Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 15:36   #794
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det er ikke sånn at alle barnehager er kommunale. Jeg vet ikke engang om de fleste barnehager er kommunale lenger? Så da blir det helt annerledes forhold.

Joda, på samme måte som endel førskolelærere er ansatt hos private arbeidsgivere og noen lærere jobber for private skoler, blir det flere arbeidsgivere. Jeg tenkte på de som jobber i kommunen og på den måten er del av det samme systemet.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 15:38   #795
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Nei, det har dere ikke. En lærer har ansvar for at alle barn mottar skolegang ihht opplæringsloven. Dere har en rammeplan, men denne krever ikke av dere at dere skal lære dyslektiske barn med adferdsvansker å lese altså.

Jeg mener at jobben pedlederne i barnehagen gjør er viktig, ikke misforstå. Men jeg mener at jobben en lærer gjør i skolen er avgjørende viktig. Det er altså ikke meningen å redusere pedledere, men det er et poeng å fremheve lærere.

Ulikheten i betydning av skole og barnehage kan også sees i lovverket - alle barn har skoleplikt og må motta skole hjemme eller i en skole - det er ingen tilsvarende lov om barnehagebarn.

Sorry, men du er helt på viddene. Jeg har ansvar for å oppdage barn med adferdsvansker og lærevansker og gi disse et individuelt og godt tilbud slik at disse barna får gode forutsetninger for å lære og utvikle seg som mennesker. Faktisk er det ingenting som er viktigere enn å oppdage språkvansker hos små barn for å unngå negative læringsspiraler.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 15:44   #796
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Tidlig innsats for livslang læring:

– Her svikter systemet i dag. Vi ser en klar sammenheng fra barn som sliter med mangelfull språkutvikling allerede i førskolealder til de som dropper ut av videregående. Skolen viderefører og til dels forsterker allerede eksisterende forskjeller, i stedet for å utjevne ulikhet. Dette må vi endre, sier Djupedal.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/...html?id=439078

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 16:03   #797
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

:venter på svar:

Ja, ynsjylll for at noen av oss må jobbe da.


Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Hva slags teknikere tenker vi på, egentlig? Det er et ganske vidt begrep.

Forresten teller vel de to årene som lærling (slavearbeider) også med i utdannelsen, ja?

Tekniker og tekniker, Fru Blom, jeg tenkte vel på yrkesutdanning- summa summarum. To år på yrkesfag + to år i lære. Og ja, jeg renger med lærlingetiden, som er en del av utdannelsen. De fleste andre må jo ta opp lån, lærlinger slipper faktisk billigere unna nettopp pga "slavelønnen."

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hvis du mener at 600-700 000 er for dårlig lederlønn i det offentlige til å tiltrekke seg de gode folkene, så mener jeg at du har et urealistisk bilde av hva som er vanlige lønninger, ja.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg skjønner veldig godt du synes du tjener dårlig hvis du har mange sånne i bekjentskapskretsen din. Det har ikke jeg. Jeg synes heller ikke lønnssatsene for lærere som ble lagt frem tidligere i tråden er så ille. Jeg kjenner egentlig ikke så mange som tjener så veldig mye bedre enn lektorer med mindre de har tillegg for risiko eller ubekvem arbeidstid.

Jeg har hele tiden snakket om rektorer, ikke lærere. Jeg synes det må være et poeng at en leder tjener mer enn sine undersåtter. Slik det er i skolen i dag, tjener en rektor ofte det samme, kanskje 20.-30.tusen mer enn lektorer på skolen. Det mener jeg er negativt, fordi det nesten uten unntak er folk med lite ansiennitet (og erfaring) og kort utdannelse som søker rektorjobbene. Veldig få gidder å få mye mer ansvar + mer ubekvem arbeidstid for samme lønn.


Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg tror hun mener at det bare er urettferdig at de som har kortere utdannelse tjener bedre enn lærere.

Ordet urettferdig har jeg aldri tatt i min munn, spesielt, paradoksalt, et tankekors er derimot ord som slår meg.



Opprinnelig lagt inn av him, her.

Nope. Jeg også vet om folk som tjener så mye, men bare videregående (3 år), men de er i en særstilling. Og mange av dem har ikke høy grunnlønn, men de har høye tillegg (eks militære med risikotillegg), eller de er stasjonert i huttiheita, på båt - borte et halvt år i slengen eller har sære yrker som heismontører, flygeledere og flymekanikere (det siste er noe jeg kunne ha tenkt meg!!)
)

Mange av yrkene du har nevnt var nok i tankene mine, ja. Hele poenget er vel bare at jeg i veldig mange tilfeller ikke kan se hva som er "sært" nok med yrket til at man kan forsvare en såpass høy lønn.

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hvem i alle dager er det som sier at lønn alltid er rettferdig? Og hvem er det som sier at lønn avgjøres av utdannelse alene? Jeg har halvannet års lengre utdannelse enn de sivilingeniørene som jeg omgås. Likevel tjener mange av dem bedre enn meg. Dette har jeg visst at kom til å være virkeligheten siden før jeg begynte å studere, for sånn er verden akkurat nå, og slik var den for 20 år siden også. Ville jeg hatt en bedre betalt jobb, burde jeg blitt siv.ing (eller lege, advokat, siviløkonom, for den del) og ikke humanist.

.

Dette vet jeg, og jeg har heller ikke klaget på min lønn eller utdannelse, som i aller høyeste grad er selvvalgt. Det må likevel gå an og undre seg over at en leder på en skole går rundt og skifter dopapirruller og lyspærer til 500.000 i året (artikkel i BT i går) mens man altså kan ha en jobb med minimalt av utdannelse og minimalt med ansvar og tjene akkurat det samme.

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Da tjener en rektor på en passe stor skole det samme som sykehusleger da. Og med utrolig mye bedre arbeidstid. Get a grip.

Tja, min rektor har 7 års utdannelse (er det ikke det de fleste leger har?) han jobber fra 8.00-minimum 16.00 hver dag, er med på møter o.l på kveldstid + en god del reising. Og har bare 5 uker ferie. Altså ingen mulighet til å avspasere hver (8.? 9.?) uke som mange sykehusleger har pga sin ubekvemme arbeidstid. :ser ingen umiddelbar grunn til å "get a grip."

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 16:15   #798
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg har hele tiden snakket om rektorer, ikke lærere. Jeg synes det må være et poeng at en leder tjener mer enn sine undersåtter. Slik det er i skolen i dag, tjener en rektor ofte det samme, kanskje 20.-30.tusen mer enn lektorer på skolen. Det mener jeg er negativt, fordi det nesten uten unntak er folk med lite ansiennitet (og erfaring) og kort utdannelse som søker rektorjobbene. Veldig få gidder å få mye mer ansvar + mer ubekvem arbeidstid for samme lønn.

Det er faktisk helt normalt at man tjener like mye eller mindre enn sine ansatte, hvis de ansatte har lang erfaring og en selv ikke har like lang ansiennitet. Og 6–700 000 er en høy lønn for en avdelingsleder i offentlig sektor, som er det en rektor tilsvarer. Det er i alle fall ikke vanskelig å få kvalifiserte søkere til lederstillinger på det lønnsnivået på min arbeidsplass, som også er i statlig sektor.

Sitat:

Dette vet jeg, og jeg har heller ikke klaget på min lønn eller utdannelse, som i aller høyeste grad er selvvalgt. Det må likevel gå an og undre seg over at en leder på en skole går rundt og skifter dopapirruller og lyspærer til 500.000 i året (artikkel i BT i går) mens man altså kan ha en jobb med minimalt av utdannelse og minimalt med ansvar og tjene akkurat det samme.

Hvorfor skifter en leder lyspærer? Og hvis vedkommende gjør det, hvorfor skulle vedkommende klage på 500 000 i lønn for å gjøre det?

Sitat:

Tja, min rektor har 7 års utdannelse (er det ikke det de fleste leger har?) han jobber fra 8.00-minimum 16.00 hver dag, er med på møter o.l på kveldstid + en god del reising. Og har bare 5 uker ferie. Altså ingen mulighet til å avspasere hver (8.? 9.?) uke som mange sykehusleger har pga sin ubekvemme arbeidstid. :ser ingen umiddelbar grunn til å "get a grip."

Get a serious grip.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 16:23   #799
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

rine - håndverkere tjener i hovedsak ikke 6-700 k i året altså. De som ligger så høyt jobber ekstremt mye. Det er også mange av oss som både reiser og jobber sene kvelder og som ikke kan ha ferie uten mobilen i lomma osv. Jeg synes ikke det høres ut som om rektorer ligger så dårlig an jeg.

Meissa - jeg lar det ligge. Jeg ser enorm forskjell på en lærer og en pedleder jeg for min del. Men for all del - det er da ikke verre enn å kreve mer lønn.

  Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 16:28   #800
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Tja, min rektor har 7 års utdannelse (er det ikke det de fleste leger har?) han jobber fra 8.00-minimum 16.00 hver dag, er med på møter o.l på kveldstid + en god del reising. Og har bare 5 uker ferie. Altså ingen mulighet til å avspasere hver (8.? 9.?) uke som mange sykehusleger har pga sin ubekvemme arbeidstid. :ser ingen umiddelbar grunn til å "get a grip."

Jo. Det er det faktisk. Du kan virkelig ikke få aksept for at en rektor, selv med en del kveldsmøter tjener urimelig dårlig om h*n tjener 6- 700 000 ei heller har veldig ubeleilig arbeidstid.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
klassiker, planleggingsdag

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no