Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

GTA og alder

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-12-11, 17:24   #1
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Spørsmål

GTA og alder

Herremannen på 10 spør jevnlig om han kan få Grand Theft Auto til X-boxen sin. Jeg svarer nei hver gang, men nå har han begynt å spørre hvorfor, og da blir jeg litt svar skyldig. Jeg vet rett og slett ikke noe om dette spillet, annet enn at det har 18-årsgrense, og jeg regner med at det er en grunn til det.

Er det noen som kjenner spillet, som kan synse litt om årsakene til aldersgrensen og hvorfor en 10-åring ikke bør spille det? (Svar som tilsier at han godt kan spille er forsåvidt velkomne de og, så lenge de er begrunnet. )

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 17:42   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: GTA og alder

Ben " " Murphy kommer sikkert med en god forklaring.

I mellomtiden kan jeg svare det jeg har hørt om spillet at det er svært livaktig dreping. Og derfor uegnet for de under 18.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 18:31   #3
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: GTA og alder

Vi har spillet, og det er vel det eneste spillet vi faktisk gjemmer unna.

Livaktig spill med veldig mange muligheter til å både drepe, banke og voldta. Kort fortalt. Absolutt på sin plass med 18 års grense synes jeg.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 19:07   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: GTA og alder

Det går an å spille det helt uskyldig (altså ingen missions, bare kjøre rundt og utforske byen og prøve ut biler, tog, båter, fly, hoppe i fallskjerm, fjellklatring, ørkenvandring osv), og det går an å spille det veldig voldelig. Jeg har vært blodfan av GTA i snart 10 år, og vært gjennom alle spillene og kjenner historiene ut og inn. Men man kan jo ikke spille seg gjennom spillet uten vold, og til tider ganske ekstrem vold, så jeg ville absolutt ha valgt et litt mer "koselig" spill i den alderen ja.

Man kan forresten ikke voldta i spillene. Ikke av det jeg kan huske, i hvert fall.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 19:15   #5
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.974
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: GTA og alder

Min sønn er 14, og får definitivt ikke eie dette spillet. Jeg har ikke sett det selv, men har hørt om spektakulær og livaktig vold.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 19:24   #6
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.025
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: GTA og alder

Vi har disse spillene i hus. Rochermannen har rundet samtlige.
Volden er ikke spesiellt livaktig, om man sammenligner med "Modern Warfare", men oppdragene går stort sett ut på utføre en kriminell handling og vold utøves oftest på disse oppdragene. Alt fra slossing til skyting, ran, narkohandel etc. Og man har muligheten til å kjøpe prostituerte og å banke damene sine, drikke seg rammeskjev etc. Det er ett spill utviklet for voksne. Ikke barn.

For min del er 18års aldersgrense mer enn god nok grunn for å nekte en tiåring dette spillet. Grunnen er at det er ett voksenspill og at du har bestemt det. Noe mer svar skylder du ham ikke.

Rayman Origins er forresten ett kjempespill for barn, om det finnes til X-box.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 19:27   #7
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: GTA og alder

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.


Man kan forresten ikke voldta i spillene. Ikke av det jeg kan huske, i hvert fall.

Jeg mener å huske at man kunne rive sjåfører ut av bilen, og for så å mer og mindre voldta før man stakk av med bilen. Men mulig jeg tar feil altså. Lenge siden det spillet var i bruk her.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 19:29   #8
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: GTA og alder

Min fjortenåring har bortimot frie tøyler på videovold, men gta får han ikke spille.

Forskjellen er i hovedsak at moralen er bedrøvelig. Du kan kjøpe sex av prostituerte og hvis du stjeler pengene tilbake etterpå så får du ekstra poeng. Kilde: Riktignok kvalifisert ryktebørs, men det holdt for meg.

  Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 19:29   #9
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: GTA og alder

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

For min del er 18års aldersgrense mer enn god nok grunn for å nekte en tiåring dette spillet. Grunnen er at det er ett voksenspill og at du har bestemt det. Noe mer svar skylder du ham ikke.

Jeg er helt enig med deg i prinsippet, men gutten min er ikke sånn skrudd sammen at han godtar at det bare er sånn; da blir han aldri ferdig med saken og tar den opp igjen og igjen. Kan jeg derimot gi gode grunner, bruker han å gi seg til slutt.

Det har forøvrig aldri vært aktuelt å la han få spillet, og ut fra det som skrives her er jeg ikke i tvil om at det er riktig. Nå har jeg gode argumenter også, takket være svarene her i tråden.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 19:32   #10
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: GTA og alder

Det er jo også stor forskjell på fjorten og ti år. Tiåringen min får ikke spille cod heller. Han får herje rundt i FIFA og skylanders litt til.

  Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 19:41   #11
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.964
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: GTA og alder

Jeg har prrøvd det en gang, og ble sur og kvalm av hele opplegget. Det å skulle drepe for moro skyld og blod som splætter og total mangel på moral passer meg overhodet ikke. Det passer ikke for Herremannen.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 19:44   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: GTA og alder

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Jeg mener å huske at man kunne rive sjåfører ut av bilen, og for så å mer og mindre voldta før man stakk av med bilen. Men mulig jeg tar feil altså. Lenge siden det spillet var i bruk her.

Nei det kan man altså ikke. Ikke i noen av spillene (og det begynner å bli mange nå). Man kan rive sjåfører ut av bilene med vold og stikke av med bilen, men ikke voldta noen.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 19:46   #13
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: GTA og alder

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Nei det kan man altså ikke. Ikke i noen av spillene (og det begynner å bli mange nå). Man kan rive sjåfører ut av bilene med vold og stikke av med bilen, men ikke voldta noen.

Det er nok sexkjøp med ran som er det man refererer til som voldtekt. Det er ikke så langt unna heller, spør du meg.

  Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 19:47   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: GTA og alder

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det er nok sexkjøp med ran som er det man refererer til som voldtekt. Det er ikke så langt unna heller, spør du meg.

Njaaaa. Jeg vil ikke akkurat sidestille det med voldtekt nei. Og man får ikke ekstra poeng av å stjele tilbake pengene, ettersom jeg har forstått. Eller, kan godt hende man gjør det, men da er det fordi man får poeng for omtrent alt man gjør i spilet. Poengsanking er uansett ikke et stort mål i spillet.
Jeg har forresten spilt GTA uten å kjøpe sex av en eneste prostituert, det er en ørliten del av spillet som man ikke trenger å delta i. Ikke ser man seansen heller, men ja, de kunne godt ha skippet det.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 19:48   #15
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: GTA og alder

Det er uansett ikke en moral man skal eksponere en på ti år for. Eller fjorten. Eller tredve, igrunnen.

  Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 19:49   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: GTA og alder

Og det er jeg og sikkert alle andre også enig i.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 19:52   #17
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: GTA og alder

Unntatt sønnen til Stompa.

  Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 20:01   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: GTA og alder

Ja, et glimrende eksempel på det motsatte.
Hvis han har tog- og flydilla slik som meg, kan han jo kose seg med disse uskyldige klippene som trøst:


(Kilde: youtube.com)



(Kilde: youtube.com)

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 21:28   #19
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.077
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: GTA og alder

Jeg drar opp denne tråden og trenger litt råd. Sønn på 12 år, blir 13 i år maser og maser om GTA V og fakta er at mange, nesten alle guttene i klassen har fått dette spillet nå etter jul. Og det stemmer, jeg har sett bilderpå instagram og fått troverdige forklaringer om at "Emil skal også få det hvis han gjør det bra på matteprøven" etc. Det er altså en liten farsott og jeg er mildt sagt upopulær og streng.

Han har fått spille andre 16-årsgrensespill etter nøye overveielse fra oss tidligere. Men dette her spillet er jeg skeptisk på.

Men hvorfor i heite huleste får alle andre lov?

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 21:57   #20
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: GTA og alder

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Men hvorfor i heite huleste får alle andre lov?

Fordi foreldrene deres er dårlige mennesker. De vet forhåpentligvis ikke hva de gjør. 13-åringen din skal ikke få lov til å spille GTA V.

Jeg anser vel personlig at en god del spill merket 16 av PEGI godt kan spilles av noen på 12. Og det fins også spill merket 18 der jeg ikke ville bekymret meg nevneverdig. GTA V er ikke et sånt spill.

Ben "bekymringsmeldt" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no