Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Tips til en Europaferie vi kan nå med tog?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-03-24, 14:28   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tips til en Europaferie vi kan nå med tog?

Jeg har planlagt reiser til (potensielt) våte og kalde fjell i sommer, så lurer på om vi skulle lurt inn en liten uke til noe varmere strøk. Jeg trenger ikke badeferie, men litt mulighet for lounging i bikini på en strand hadde vært digg. Kan være ved en innsjø, så MÅ ikke være middelhavet, liksom. Trenger heller ikke være hetebølge, bare litt mer varme enn vi kan få her.

Krav:
Må kunne nås med tog rimelig lett.
Må ha god mat.
Koselige omgivelser.
Kunst og kultur.
Heller by (man kan være liten) enn landsbygd.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-24, 15:43   #2
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til en Europaferie vi kan nå med tog?

Hva med noen av sjøene i nord-Italia? Garda, Como, Maggiore?
Jeg har bare vært ved Garda-sjøen, men det er nydelig der. Mange koselige småbyer, og Verona i nærheten. der var jeg i fjor sommer, og Verona er virkelig en nydelig, italiensk by. God mat er det jo. Vin også.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-24, 16:24   #3
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til en Europaferie vi kan nå med tog?

Nord-Italia tenkte jeg også, så snart du sa god mat. Gardasjøen er nydelig, som Pøblis sier, og ellers hadde vi en tredagers sydenferie i Lido di Jesolo, rett utenfor Venezia, for en del år siden.

En del kortere vei er det til Rügen, helt nord i Tyskland, mot Østersjøen. (Vi var i Sellin for noen år siden, vet ikke om du husker blogginnlegget? Hvite hus med løvsagverandaer?) Der er det flere søte små badebyer, og det er kort vei til f.eks. Rostock og Lübeck, og for den del Hamburg.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-24, 16:46   #4
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til en Europaferie vi kan nå med tog?

Jeg har sett fantastiske bilder fra Rügen og ønsker meg dit, så jeg skulle også til å foreslå det.

Ellers hadde vi en fin interrailferie langs Bretagne- og Normadiekysten (Via Hamburg og Paris), som også var veldig fin. Det morsomme er den store tidevannsforskjellen, som gjør at man kan tenke at man senere på dagen skal gå tilbake og bade på den ENORME stranda, f.eks utenfor muren rundt Saint Malo, også er den helt borte og bølgene slår oppover muren. Må være obs på farlige strømmer i sjøen enkelte steder, men strender, god mat og kultur er det jo overalt.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-24, 16:57   #5
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til en Europaferie vi kan nå med tog?

Ja, har tenkt litt på alle de stedene. Norditalia er jo mest bankers mtp vær, de gangene jeg har vært i Hamburg (bare én gang, riktignok) og Normandie har det vært ganske kaldt. Men det er jo veldig fint der da.

Når jeg så på kartet så endte jeg opp i norditalia, sånn avstandsmessig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-24, 17:00   #6
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til en Europaferie vi kan nå med tog?

Den sørlige, italienskspråklige delen av Sveits anbefales også. Lugano eller Locarno, f.eks.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-24, 17:03   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til en Europaferie vi kan nå med tog?

Litt mye nyrike nordmenn der for tiden, kanskje.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-24, 17:10   #8
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til en Europaferie vi kan nå med tog?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Litt mye nyrike nordmenn der for tiden, kanskje.

Hehe, ja, en viss fare for det (selv om jeg har inntrykk av at Luzern er populært)

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-24, 17:12   #9
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til en Europaferie vi kan nå med tog?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Hehe, ja, en viss fare for det (selv om jeg har inntrykk av at Luzern er populært)

I følge sladderpressen er det Lugano.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-24, 17:18   #10
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til en Europaferie vi kan nå med tog?

Det er veldig fint langs kysten av Belgia, og veldig lett å komme seg dit med tog.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-24, 18:03   #11
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til en Europaferie vi kan nå med tog?

Inagh kom meg i forkjøpet. Strendene i Belgia. 65 km strandlinje med rundt 15 små byer. Og verdens lengste trikkelinje.

https://www.theguardian.com/travel/2...serves-resorts

På generelt grunnlag er Belgia veldig urettferdig undervurdert som destinasjon.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-24, 18:09   #12
Shun
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.206
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Sv: Tips til en Europaferie vi kan nå med tog?

Da stemmer jeg i anbefalingene av Belgia; mer spesifikt byen Gent, der jeg var i mai i fjor.

Nydelig middelalderby gjennombrutt av kanaler, og det er en kort togtur til Oostende ved havet - og Brügge ligger langs den togturen.

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-24, 18:44   #13
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til en Europaferie vi kan nå med tog?

Ja, Belgia ja! Jeg har vært der en del med jobb, men bare på ett sted. Også må jeg faktisk til Brügge.

https://youtu.be/96harmMOyiY?si=tsdRhkwAq7ycg7y9

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-24, 18:58   #14
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.186
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tips til en Europaferie vi kan nå med tog?

Stemmer i at Belgia er nydelig, men det er ikke sikkert det er varmere enn hjemme.også ganske stor sannsynlighet for overskyet eller regn.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-24, 19:04   #15
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til en Europaferie vi kan nå med tog?

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Stemmer i at Belgia er nydelig, men det er ikke sikkert det er varmere enn hjemme.også ganske stor sannsynlighet for overskyet eller regn.

Ja, sant. Hm.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-24, 13:35   #16
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.785
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til en Europaferie vi kan nå med tog?

I min interrail-tid tok mannen og jeg tog til Genève, videre til Marseille (tok bare litt over 4 timer) ferge (inkl i togbillett) over til Korsika og toget rundt der. Det blir kanskje for langt? Målet kan være byen Ajaccio, kanskje mest kjent som Napoleon Bonapartes fødeby, og derav kunst og kultur på «hans» museum. Du får også strand, god mat, veldig koselige omgivelser og historie. På vei hjem reiste vi med ferge til Nice og nattog videre til Paris. Husker det som veldig fin ferie. Og bare 24 år siden. :knirk:

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-24, 13:43   #17
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til en Europaferie vi kan nå med tog?

Ja, det høres veldig fint ut, så jeg sparer den ideen til en sommer med litt mer tid! Og ikke fotball-VM i Frankrike.

Jeg har lyst til å komme fram til målet med bare én overnatting underveis (Hamburg), egentlig. Jeg har faktisk aldri vært i Italia, så det leder, men det er ørlite langt. Også blir jeg avsporet av Alpene og får lyst til å gå fjelltur der også.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-24, 14:41   #18
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.785
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til en Europaferie vi kan nå med tog?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja, det høres veldig fint ut, så jeg sparer den ideen til en sommer med litt mer tid! Og ikke fotball-VM i Frankrike.

Jeg har lyst til å komme fram til målet med bare én overnatting underveis (Hamburg), egentlig. Jeg har faktisk aldri vært i Italia, så det leder, men det er ørlite langt. Også blir jeg avsporet av Alpene og får lyst til å gå fjelltur der også.

Hva med Bolzano, med fjelltur i Dolomittene? Men der er det ikke strand da…

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-24, 15:08   #19
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til en Europaferie vi kan nå med tog?

Sist vi dro på togferie, tok vi nattog fra Hamburg til Zürich og så tog derfra over Alpene ned til Milano; vet ikke om det nattoget fortsatt finnes, men i så fall slipper dere jo en overnatting i Hamburg. Men du har sikkert sett på dette.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-24, 16:54   #20
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til en Europaferie vi kan nå med tog?

Hørte noen rykter om at nattog på kontinentet var himla dyrt, men har ikke regnet så nøye på det. Om jeg får gamleby, god mat, søte kafeer å lese bok på, og et Airbnb med hage så trenger jeg ikke strand, tror jeg.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no