Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Lasagne uten kjøtt, hva bruker jeg da?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-01-19, 16:58   #1
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.828
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Lasagne uten kjøtt, hva bruker jeg da?

Skal lage lasagne til middagsgjestene, greit nok, har en supergod kjøttsaus som jeg har laget mange ganger. To av gjestene er imidlertid vegetarianere og da tenker jeg å lage egen form til dem hvor kjøttet er byttet ut med ettellerannet, resten av oppskriften lik. Men hva funker som erstatning for karbonadedeig? Tips anyone?

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-19, 17:09   #2
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.439
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lasagne uten kjøtt, hva bruker jeg da?

Har ikke Rema en veggis "kjøttdeig" i sortimentet? Det vil sikkert fungere fint.

daffy er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-01-19, 17:12   #3
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lasagne uten kjøtt, hva bruker jeg da?

Jeg lager tomatsaus og har i ekstra grønnsaker. “Min veggis er ikke så glad i kjøtterstatningger. Jeg skal lage veggie-lasagna i dag, og kommer til å lage ekstra ostesaus fordi jeg har mye osterester. Jeg lager tomatsaus med løk, hvitløk og masse krydder og så bruker jeg spinat mellom lagene.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-19, 17:13   #4
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lasagne uten kjøtt, hva bruker jeg da?

Linser eller bønner synes jeg fungerer best. Barna synes hakkede kidneybeans minner mest om kjøttdeig i sånn retter.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-19, 17:14   #5
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.999
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lasagne uten kjøtt, hva bruker jeg da?

Jeg har en søster som ikke spiser kjøtt, og hjemmelaget lasagne er en rett jeg ofte lager når vi har familieselskaper. Så da pleier jeg å lage to versjoner. En med kjøttdeig/karbonadedeig og en hvor jeg hiver oppi mer grønnsaker i tomatsausen. Det varierer litt hva jeg bruker, men det går i gulrøtter, aubergine (som jeg skjærer i store siver og steker lett i panna og som jeg legger mellom lagene), squash, sjampinjong/sopp... Ofte blir den lasagnen mer smaksrik en den vanlige med kjøttdeig. Det hører med at jeg lager skikkelig ostesaus til også da, gjerne med fløte og hvor jeg smelter god ost oppi.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-19, 17:15   #6
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lasagne uten kjøtt, hva bruker jeg da?

Vi bruker ikke noe erstatning, bare biter av grønnsaker. Gjerne gulrot, løk, tomater og blomkål. Men om du vil bruke noe, finnes det vegetarfarser som er ment å erstatte kjøttdeig i alle vanlige butikker.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-19, 17:20   #7
Shun
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.206
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Sv: Lasagne uten kjøtt, hva bruker jeg da?

Her har du garantert mange gode vegetar-/veganoppskrifter på lasagne:
https://greenbonanza.com/?s=lasagne

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-19, 18:35   #8
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lasagne uten kjøtt, hva bruker jeg da?

Lasagne er en sånn rett hvor man nesten ikke trenger kjøtt, synes jeg. Jeg rasper ofte masse løk, søtpotet og gulrot, gjerne også sellerirot, i food processor, og så surrer jeg dette og tilsetter tomat, og lager sausen på samme måte som en kjøttsaus. Røde linser funker også godt, men er slett ikke nødvendig. Men husk mye hvitløk.

Jeg liker mye og tykk bechamelsaus. Bruker kyllingfond i tillegg til melk, og sennep også. Siden det er ost i den, har jeg kun saus på toppen, ikke ren ost. Synes det er mye bedre.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-19, 19:07   #9
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lasagne uten kjøtt, hva bruker jeg da?

Jeg brukte mye sopp da jeg var vegetarianer. Var ikke så glad i bønner.

Men en tomatsaus med hakket (først brent for å få av skinnet), en boks bønner og en neve frossen spinat tror jeg blir knallgodt. i tillegg til løk og hvitløk og gulrot og det man ellers har i, selvsagt, blir knallgodt.

Kanskje du ikke engang trenger å lage to versjoner - den vegatariske kan bli like god som den med kjøtt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-19, 19:54   #10
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lasagne uten kjøtt, hva bruker jeg da?

Jeg har mange ganger spist lasagne med laks og spinat. Det er skikkelig godt. De bruker cottage cheese istedenfor eller i tillegg til hvit saus. Nå ble jeg litt usikker på om det blir nok væske på den måten. Men godt er det i alle fall.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no