Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Hvor mye grøt kan hun få i en porsjon?

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-08, 01:08   #21
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor mye grøt kan hun få i en porsjon?

Jeg er litt lat og siterer fra www.flaskeposten.org;

Sitat:

Vanlig morsmelkserstatning er laget med basis i kumelk. Næringsinnholdet er imidlertid justert slik at den ligner på morsmelk i så stor grad som mulig. Kumelk inneholder opptil tre ganger så mye proteiner som morsmelk og derfor senkes proteinmengden. Det tilsettes også fett i melka, man senker saltinnholdet og tilsetter vitaminer og mineraler. Opptaket av jern går bedre fra morsmelk, og derfor tilsetter man en større mengde jern i morsmelkserstatninger.

Da storebror var liten var det kun HIPP som hadde tilsatt MME i sine grøter. De andre produsentene tilsatte vanlig (tørr)melk. Jeg har ikke ni-lest bak på pakkene med HIPP denne gangen (fordi de er så søte at de er uaktuelle uansett), så det kan godt hende de fortsatt er "trygge". Nå bruker vi kun Holle sin grøt og tilsetter selv MME.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 01:10   #22
Fru Snurp
Overdriver
 
Fru Snurp sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.054
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Sv: Hvor mye grøt kan hun få i en porsjon?

Opprinnelig lagt inn av zol, her.



Du er ikke den eneste som tar for god fisk at barnematprodusentene følger gjeldende anbefalinger. Det gjør de altså ikke. Tørrmelk betyr skummetmelk. Vanlig skummetmelk, ikke MME.

Jeg vet de ikke følger anbefalinger. De vil jo selge produktene sine
Men synes det er synd at forbrukere blir forvirret på akkurat disse varene. Må av og til forklare behjelpelig familie om hvorfor og hva jeg gir og ikke gir til Gla'gutten etter argumenter som "ja men, det selges jo i butikken og står 6 mnd på den!"

__________________
Fru Snurp (70tallet) og Gla'gutten ♥ (2008)
Fru Snurp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 01:13   #23
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor mye grøt kan hun få i en porsjon?

Greit å lese innholdsfortegnelsen i allefall. Det er jo ikke farlig å gi ungene maten, men noen ønsker jo å holde ungene unna kumelk. Jeg husker at jeg ble ganske sint da jeg innså at storebror hadde fått kumelk via grøten uten at jeg var klar over at "tørrmelk" ikke var "MME".

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 01:20   #24
Fru Snurp
Overdriver
 
Fru Snurp sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.054
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Sv: Hvor mye grøt kan hun få i en porsjon?

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Jeg er litt lat og siterer fra www.flaskeposten.org;



Da storebror var liten var det kun HIPP som hadde tilsatt MME i sine grøter. De andre produsentene tilsatte vanlig (tørr)melk. Jeg har ikke ni-lest bak på pakkene med HIPP denne gangen (fordi de er så søte at de er uaktuelle uansett), så det kan godt hende de fortsatt er "trygge". Nå bruker vi kun Holle sin grøt og tilsetter selv MME.

Godt å vite.

Må innrømme at jeg har kjøpt Hipp litt fordi den er søt (og god!) da det har vært vanskelig å få poden til å spise mer enn et par skjeer, men har vært helt greit å gi Holle også. Småfolk har ikke vært populært (og den klumper seg lett). Vurderer nå å lage mitt eget grøtpulver, men så har man dette med næringsinnhold og vitamin/jernberikning.

Har Holles flerkornsgrøt og hirsegrøt, lager den på vann (evnt. drysser den over mos) og tilsetter morsmelk og rapsolje. Oppskriften har jo egentlig sagt at man skal tilsette MME, men har antatt at morsmelk er like greit (blir litt annet væskeforhold da, så kan uansett ikke følge anvisningene). Er det noe som tilsier at man egentlig bør ha blandet disse med MME? Jeg tenker på næringsinnholdet i forhold til Hipp som inneholder MME?

__________________
Fru Snurp (70tallet) og Gla'gutten ♥ (2008)
Fru Snurp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 08:13   #25
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor mye grøt kan hun få i en porsjon?

Bruker du morsmelk, så er det utmerket. Blander du med vann så bør du også ha i litt mme.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 08:36   #26
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.561
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor mye grøt kan hun få i en porsjon?

Ok, så da gjør det ikke noe å bytte ut 1 dl vann med 1 dl morsmelk?
Jeg tenker sånn at jo mer MM, jo bedre.


----

Hva er forskjellen på grøt fra helsekosten vs. dagligvarebutikk?

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no