Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Flått - finnes det noen mening i at de eksisterer?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-07-07, 08:48   #1
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Sint!

Flått - finnes det noen mening i at de eksisterer?

Stort sett er de bare til plage, og skaper elendighet med sykdom. Kan ikke si jeg klarer å se EN positiv ting?
Er det fugler som spiser flått? Som er avhengig av det?
Jeg kunne meget vel tenke meg å utrydde svineriet i området rundt huset mitt, og lurer på om det finnes en eller annen skadedyr-gift man kan bruke i hagen som også tar kverken på disse motbydelige beistene?
Jeg har akkurat plukket en av min lille sønn som blir 2 i november, og han har ikke vært i skogen - kun på plenen utenfor huset. Og når man ikke en gang kan bevege seg der lenger uten å få på seg sånne ekle kryp - ja da jeg kjenner at grensen for hva jeg kan leve med er nådd snart.
Så - anyone?
Og gresset var IKKE langt.

  Svar med sitat
Gammel 15-07-07, 09:00   #2
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Flått - finnes det noen mening i at de eksisterer?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Eneste meningen jeg kan se med flått må være det at de tar knekken på andre dyr med sykdommene de sprer og dermed er med på å holde nede bestanden.
Men for en mening.. USJ..
Det er ganske mange dyr som havner i samme kategori.
Flått er vemmelig.

Det jeg er nervøs for med flåtten er den livsfarlige encefalitten som nå spres med flått rundt omkring i Europa. Jeg har vurdert vaksine mot den.

Men de kan jo ikke holde bestanden nok nede til at omfanget begrenses?
Her er det vel hjorten som er den store flått-sprederen. Du kan ikke unngå å kjøre tur i kveldingen uten å se en hjort, eller helst flere. Det behøver ikke være kveld heller forresten - midt på lyse dagen går de på jordet nedenfor her og gresser.
Ja til hjortejakt hele året!
Både hjort, og antallet flått har økt noe helt sykt siden jeg vokste opp.
ÆSJ ÆSJ ÆSJ. Og man trenger ikke å få symptomer på sykdom før det har gått et år. Synes det er dritskummelt jeg

  Svar med sitat
Gammel 15-07-07, 09:16   #3
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Flått - finnes det noen mening i at de eksisterer?

Jeg har mange ganger lurt på om de faktisk er øverst i hierarkiet. Ingen har nytte av flåtten, flåtten har nytte av alle.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-07, 10:42   #4
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Flått - finnes det noen mening i at de eksisterer?

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Jeg har mange ganger lurt på om de faktisk er øverst i hierarkiet. Ingen har nytte av flåtten, flåtten har nytte av alle.

Ja det er jo så man kan lure.

  Svar med sitat
Gammel 15-07-07, 11:03   #5
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv
 
pippimamma sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.500
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Flått - finnes det noen mening i at de eksisterer?

Jeg kan heller ikke se en eneste mening i at flåtten eksisterer.De er ufyselige og ekle.

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Jeg kunne meget vel tenke meg å utrydde svineriet i området rundt huset mitt, og lurer på om det finnes en eller annen skadedyr-gift man kan bruke i hagen som også tar kverken på disse motbydelige beistene?

Det skulle jeg gjerne visst også.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-07, 11:20   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flått - finnes det noen mening i at de eksisterer?

Jeg virkelig hater flått. Det er et dypt og inderlig hat som fyller hele meg!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-07, 11:25   #7
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Flått - finnes det noen mening i at de eksisterer?

Æsj, måtte jeg lese denne tråden?

:kløøøør:

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-07, 11:28   #8
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Flått - finnes det noen mening i at de eksisterer?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg virkelig hater flått. Det er et dypt og inderlig hat som fyller hele meg!

Den følelsen kjenner jeg på også...men det eneste som hjelper for å få flåtten vekk er å få ryddet opp i skogen - kulturlandskapet her i Norge gror helt igjen, og skaper ypperlige vilkår for faenskapen.
Begrens hjort, rådyr, rev og elg - de er bærere. Etter hva jeg har hørt er det elgen som er overvintringsvert for flåtten - ut med elgen. Jeg mener ikke vi skal utrydde hjort, rådyr, elg og rev altså, men holde bestanden på et akseptabelt nivå. Nå er det forresten minimalt med elg omkring her, så det er nok ikke den som er styggen i så måte.
Flåtten begrenser hva jeg kan gjøre, og jeg takler dårlig nærkontakt med utysket. Jeg elsker å gå i skogen, men har nesten sluttet å gjøre det, fordi barna eller jeg kan få flått på oss. Ikke bare kan forresten, det er helt SIKKERT at vi får flått på oss da.
Det er sånn at når vi nå får flått på oss omtrent utenfor stuedøra, har jeg ikke lyst til å være ute en gang!
Jeg skal lete med lys og lykte etter noe jeg kan sprøyte med - u bet. Om det går med noen maur og ederkopper osv - det gir jeg sant og si beng i.

  Svar med sitat
Gammel 15-07-07, 11:40   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flått - finnes det noen mening i at de eksisterer?

Jeg spiser gjerne mer vilt jeg, så lenge de blir godt renset for flått først.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-07, 11:51   #10
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Flått - finnes det noen mening i at de eksisterer?

Men flåtten er vel ikke skadelig for dyra? Jeg mener de får vel ikke de sykdommene som mennesker kan få av det? Jeg mener å ha hørt, uten å være sikker, at de ikke får sykdommer av flotten.

Jeg er med på både utrydding av flått og større inntak av vilt for å få ned flottbestanden.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-07, 12:34   #11
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Flått - finnes det noen mening i at de eksisterer?

Her står det om hva flått er Men jeg finner ikke noe om de har noen nytte.
Jeg tviler.
Men det rare er at jeg ikke finner dem under skadedyr.
Jeg har også tenkt mye på det der...

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-07, 12:52   #12
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Flått - finnes det noen mening i at de eksisterer?

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Jeg skal lete med lys og lykte etter noe jeg kan sprøyte med - u bet. Om det går med noen maur og ederkopper osv - det gir jeg sant og si beng i.


Om man tar noen edderkopper og maur må jo det bare være en bonus.

Flåtten er bare ekkel, har heldigvis aldri fått oen på meg selv, men schäferen vi hadde fikk det noen ganger.
:grøss:
Jeg fikk nesten nevrotisk anfall når han hadde det og det var gubben som måtte fjerne de.
Hadde vel nesten tatt livet av hunden framfor å fjerne flåtten.
(ja, det er satt på spissen)

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-07, 13:12   #13
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.856
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Flått - finnes det noen mening i at de eksisterer?

Prøvde å finne ut mer i guttenes småkrypbøker, men ble ikke klokere. -Bare kvalm av ekle flåttebilder. Finnes ikke noe mer ufyselig enn en ekkel, grålig, blodfylt og oppsvulmet flåttekropp.

Her vi bor kryr det av flått. Kan nesten ikke gå i skogen eller marka i det hele tatt før utyskene suger seg fast. Tror flåtten her er av den mest borreliabefengte i landet også, så vi burde vel passe på. Har ikke vært så redd flåtten før, men jeg ble mer forsiktig etter at mamma ble dårlig etter flåttbitt i fjor. Hun fikk både den typiske borrelia-ringen rundt bittet og masse ubehag med svimmelhet, tretthet og mye annet. Det som skremte meg mest var at legene her ikke tok det på alvor. De tok en blodprøve, men den ga ikke utslag på borrelia, så da mente de at det ikke var flåtten som hadde skylda. Jeg måtte leite meg fram på nettet for mamma, og fant ut at den blodprøven de fleste leger bruker bare fanger opp en liten del av borreliosetilfellene. Det finnes visstnok andre prøver som fanger opp flere. Og at så lenge man hadde ringen rundt bittstedet og andre typiske symptomer burde man behandles med antibiotika selv uten blodprøveutslag. Mamma måtte mase mye og gå dårlig lenge før hun fikk behandling, og det var virkelig ekkelt å se hvor mye skade en slik liten blodsuger kunne gjøre. -Skummelt at legene her i "flåttsentrum" ikke vet bedre. Det burde ikke være pasientene som lærer dem opp når det er så mye flått og borrelia her.


Sist redigert av Kaija : 15-07-07 kl 13:39.
Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-07, 13:19   #14
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.429
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Flått - finnes det noen mening i at de eksisterer?

Flytt!

Flått er skikkelig ekkelt, og har bidratt til at sommerferier på Sørlandet ikke lenger er så idyllisk.

Har dere skog i nærheten av huset? Da tror jeg at jeg ville gått med en "håndgressklipper" og kuttet litt gress, kanskje du klarer og begrense at de kommer på plenen din da?

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-07, 13:53   #15
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Flått - finnes det noen mening i at de eksisterer?

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Men flåtten er vel ikke skadelig for dyra? Jeg mener de får vel ikke de sykdommene som mennesker kan få av det? Jeg mener å ha hørt, uten å være sikker, at de ikke får sykdommer av flotten.

Jeg er med på både utrydding av flått og større inntak av vilt for å få ned flottbestanden.

Ikke skadelig for dyr?
http://www.nationen.no/landbruk/article2871349.ece

  Svar med sitat
Gammel 15-07-07, 13:55   #16
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Flått - finnes det noen mening i at de eksisterer?

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.


Om man tar noen edderkopper og maur må jo det bare være en bonus.

Flåtten er bare ekkel, har heldigvis aldri fått oen på meg selv, men schäferen vi hadde fikk det noen ganger.
:grøss:
Jeg fikk nesten nevrotisk anfall når han hadde det og det var gubben som måtte fjerne de.
Hadde vel nesten tatt livet av hunden framfor å fjerne flåtten.
(ja, det er satt på spissen)

Du, altså...jeg skjønner reaksjonen. Jeg ga bort vakre pusen min fordi jeg ikke orket å fjerne flått! Hun fikk det jo på seg på tross av at vi hadde på flåttmiddel fra veterinær. Ikke så mange som hun ellers ville fått, men mange nok!

  Svar med sitat
Gammel 15-07-07, 14:14   #17
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flått - finnes det noen mening i at de eksisterer?

Jeg har aldri sett en flått "live". Bare på bilder og slikt, og de ser ihvertfall skikkelig ekle ut.

Finnes de overalt?

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-07, 15:01   #18
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Flått - finnes det noen mening i at de eksisterer?

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg har aldri sett en flått "live". Bare på bilder og slikt, og de ser ihvertfall skikkelig ekle ut.

Finnes de overalt?

De finnes for det meste i kyststrøk.
Kom hit, så skal du få studere dem så mye du gidder. Det er bare å rusle litt i skogkanten her, så er du garantert å treffe på en.

  Svar med sitat
Gammel 15-07-07, 16:00   #19
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Flått - finnes det noen mening i at de eksisterer?

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Ikke skadelig for dyr?
http://www.nationen.no/landbruk/article2871349.ece

Jeg tenke mer på hjort, elg og annet vilt som de sier er vertsdyr for flotten. Er den skadelig for de også?

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-07, 16:08   #20
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Flått - finnes det noen mening i at de eksisterer?

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Jeg tenke mer på hjort, elg og annet vilt som de sier er vertsdyr for flotten. Er den skadelig for de også?

De kan være skadelig for dem også ja - leste nettopp en reportasje om døde rådyr, og andre hjortedyr som var funnet med ekstremt mange flått.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no