Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Billige middager

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-09-23, 12:50   #61
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Billige middager

Jeg fryser ned alt av grønnsaksrester fra middager (unntatt agurk og salat) og putter de oppi nye middager. Bakte rotgrønnsaker er plutselig i en meksikansk gryte og lasagne drøyes med løk, tomat og paprika. Drar vi på ferie hiver jeg tomater i fryseren, som så slenges oppi tomatsaus fra first price. Noen grønnsaker som vi bruker mer sjelden kutter jeg opp hele istedenfor bare litt (rotgrønnsaker, stangselleri, vårløk), og fryser det jeg ikke bruker, fremfor at de ender opp uspiselige nederst i grønnsaksskuffen.

Gjør det samme med ost. Har også blitt flink til å freshe opp slapp salat med å legge de i bolle med kaldt vann en stund før middag.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-23, 13:04   #62
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.901
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Billige middager

Denne er både billig og knallgod: https://frugalfeeding.com/2012/09/13...d-lentil-dhal/
Jeg bruker gjerne ekstra løk, både for å få opp grønnsaksmengden og fordi det er innmari godt tilberedt på denne måten.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-23, 08:11   #63
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Billige middager

Som oftest per det langt billigere å lage maten fra bunnen av enn å kjøpe hel- eller halvfabrikata og det tar mindre tid enn man tror. Jeg lager av og til fiskekaker fra frossen fisk og det fungerer aldeles utmerket, går kjapt og blir godt. Fersk fisk er ikke så fersk og vanskelig p få tak i her og det er også dyrt. Frossen fisk fungerer veldig bra. Jeg kjøper da First Price frossen fisk i blokk (sei eller torsk), bruker litt melk (ca 2 dl til 800 gram fisk), et par sa potetmel, ett egg og det jeg har lyst på av krydder (hvit pepper og salt feks) og litt grønt som purre, vårløk eller gressløk. Fisken kjøres noen sekunder i food prosessor, mel, melk og egg has i og når dette er kjørt sammen, tilsettes purre eller annet grønt hvis man vil ha det. Denne prosessen tar max 5 minutter. Deretter stekes fiskekakene i smør i 3-4 min på hver side. Du lager fint fiskekaker fra bunnen av mens potetene koker. Jeg serverer de med raspede gulrøtter og lettrømme eller remulade alt etter hva jeg har. Dette er en langt billigere fiskekakemiddag enn å kjøpe ferdige. Dessuten får du fiskekaker med fisk og ikke melkaker med litt fisk i.

Det samme gjelder fiskegrateng. Langt billigere å lage selv, men tar lenger tid enn fiskekaker. Frossen sei i blokk koster ikke stort og man kan fint bruke billig makaroni. Det har hendt jeg har vært god husmor og laget flere porsjoner når jeg først har vært i gang. Den ene lages ferdig og spise, de andre fryses før steking. Man kan sikkert halvsteke eller steke helt ferdig også før frysing.

Jeg kjøper også medisterfarse i 4 kg fat når det er på tilbud. Mine barn synes medisterkaker er godt. Det er ikke min favoritt, men jeg spiser det. Farsen er ferdig til bruk og jeg former bare kaker med våte, rene hender, steker raskt i stekepanne og trekker de i buljong eller kraft til de er gjennomkokte. Fryses ned i passe porsjoner når de er kalde og varmes/tines i saus (blir ofte Toro kjøttkakesaus her, men dette lages jo også billigere fra bunnen av) mens potetene koker. 4 kg medisterfarse har lenge pleid å koste 199, men sist så jeg det var 219 på Rema. Vi er fem i familien og får 10-11 middager av en slikt fat, det blir rundt 80-90 medisterkaker litt avhengig av størrelsen. Jeg bruker en drøy time på på steke de. Langt billigere enn å kjøpe ferdige medisterkaker. Jeg synes farsen fra Toten kjøtt er best, men det er sikkert en smakssak.

Ellers er mitt beste tips at man reduserer mengden kjøtt og øker mengden grønnsaker og andre proteinkilder. Vi spiser ofte Taco som alle andre gode nordmenn, men jeg steker bare 250 gram kjøttdeig til 5 voksne. Det er alltid nok. I tillegg steker jeg litt bønner i smør (ofte kidneybønner) eller litt sopp. Vi har alltid gjort det slik og kjøttdeig er ikke hovedingrediensen i vår taco. Det spises mye salat og andre grønnsaker, kjøttdeigen er nærmest som krydder på toppen. Der er en vanesak. Kjøttdeig kjøper jeg hos den lokale slakterbutikken i 2 kgs poser, deler opp i 200-250 gram poser, klemmer posene flate og fryser ned. Det koster 179 kr for en kilo fersk kvernet kjøttdeig uten tilsetninger og av lokale kyr, slaktet lokalt. Jeg er overbevist om at dette er billigere pr kilo ferdig stekt kjøttdeig fordi det ikke er tilsatt vann og salt osv. Mye av den billige kjøttdeigen forsvinner jo når man steker. Dessuten er den veldig mye bedre. Har du en slakterbutikk i rimelig nærhet, så bruk den!

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-23, 08:41   #64
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Billige middager

Helt enig i det med taco. Jeg blir alltid overrasket over hvor mye kjøttdeig folk bruker. Jeg bruker også kjøttdeig (rettere sagt karbonadedeig), men blander alltid inn en del løk og en boks bønner. Bønnene kan kamufleres litt med en potetmoser hvis noen foretrekker det.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-23, 08:58   #65
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.824
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Billige middager

Og hadde jeg servert 250g karbonadedeig til taco til 5 voksne personer, så tror jeg de hadde ledd hele veien hjem. Så jeg blir veldig overrasket når man bruker så lite. (Jeg er personlig ikke glad i de bønnene, og nekter å spe ut med det kår vi først skal ha taco).
Men det var en digresjon til billige middager..

Bruk alle rester og ikke kast mat, er mitt bidrag.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-23, 09:20   #66
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.244
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Billige middager

Jeg tenker også at om man kutter ut toro og lignende produkter vil man spare penger. Mat prep i form av at man bruker en søndag i måneden til å lage opp retter til travle dager de kommende ukene kan også gjøre maten billigere. Man kan da kjøpe kjøtt eller fisk som tar lang tid å lage, men hvis man har hele søndagen til rådighet, så gjør det ingenting.

Og ikke minst, drøy ut maten med linser, bønner, løk, rotgrønnsaker med mere.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-23, 12:31   #67
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Billige middager

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Og hadde jeg servert 250g karbonadedeig til taco til 5 voksne personer, så tror jeg de hadde ledd hele veien hjem. Så jeg blir veldig overrasket når man bruker så lite. (Jeg er personlig ikke glad i de bønnene, og nekter å spe ut med det kår vi først skal ha taco).

Det kommer vel også an på annet tilbehør. Har man feks krydrede søtpoteter i tillegg, blir det jo nokså mye mat uansett. Min kjøttsaus til taco blir vel nesten mer som en slags chili con carne.

Jeg er en av de som spiser mest her hjemme, og det er alltid rester.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-23, 13:28   #68
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.824
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Billige middager

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det kommer vel også an på annet tilbehør. Har man feks krydrede søtpoteter i tillegg, blir det jo nokså mye mat uansett. Min kjøttsaus til taco blir vel nesten mer som en slags chili con carne.

Jeg er en av de som spiser mest her hjemme, og det er alltid rester.

Vi bruker også tacokrydrete søtpoteter ja, og avokado (ikke alle spiser det), så det er ikke enorme mengder med kjøtt som går, bare en del mer enn 250g til 5.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-23, 14:21   #69
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Billige middager

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Vi bruker også tacokrydrete søtpoteter ja, og avokado (ikke alle spiser det), så det er ikke enorme mengder med kjøtt som går, bare en del mer enn 250g til 5.

Ja, jeg har sjelden laget taco til fem voksne, så det er mulig jeg ville ha brukt mer. Men til oss fire her hjemme er en halv pakke karbonadedeig nok. Jeg har boksetomater i også, så det blir en del mat.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-23, 15:49   #70
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.034
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Billige middager

Eg lagar ertesuppe no. Ein boks erter kostar rundt 15 kr, nokre gulrøtter og ein lauk er ikkje dyrt. Sidan svineknoken gjekk åt skogen brukar eg buljong og middagspølser. Det går an å putte oppi nokre poteter også om ein vil. Og andre grønnsaker.

8-10 porsjonar suppe til langt under 100-lappen.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no