Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Jåleforumet

Hvor slitt lar du klærne bli før de kastes?

Jåleforumet Forum for hudpleie, hår, sminke, kropp mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-04-23, 08:43   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor slitt lar du klærne bli før de kastes?

En aldri så liten spinnoff fra brilletråden. Av og til er jeg veldig i tvil om når klærne mine bør byttes ut. Jeg er veldig lite glad i å handle klær, så det gjør jeg svært sjelden. Derfor blir klærne mine slitt. Men jeg synes det er vanskelig å vurdere når de kommer over i fasen "nå er de så slitt at det faktisk ikke er brukandes lenger".

Jeg vil jo være miljøvennlig og bruke dem til opp. Men når bikker de over? Når begynner jeg å se forsoffen ut?

Dette gjelder mange plagg jeg har, men akkurat nå er det konkret på en kåpe. Den ble kjøpt billig på salg for tre år siden og brukt gjennom tre vintre (jeg kjøper så lite klær at det har vært min eneste vinterjakke i tre år). Jeg fjerner nupper jevnlig, men nå er det partier hvor jeg har fjernet så mye nupper at den er tynnslitt. På nært hold er det ganske tydelig, men det er jo sjelden at folk nistirrer på kåpa mi under ermene, for å si det sånn.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-23, 08:50   #2
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.736
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor slitt lar du klærne bli før de kastes?

Nja. Jeg har en topp jeg kjøpte til første dag på videregående, den brukte jeg her om dagen. Det er et lite hull i den ved nakkekragen, men jeg innbiller meg at den er lite synlig.

Ikke så ofte, med andre ord.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-23, 08:52   #3
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor slitt lar du klærne bli før de kastes?

Gjerne hull i mine… eller svart klær som er brune grunnet sol..

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-23, 08:55   #4
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor slitt lar du klærne bli før de kastes?

Kaster når det blir hull, flekker, eller overgrodd av nupper. Sjekk albuene på klær som har ermer!

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-23, 08:55   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor slitt lar du klærne bli før de kastes?

Jeg har også et par plagg som jeg kjøpte da jeg studerte, og selv om de var helt billige så er de like fine i dag. Men det er ikke de plaggene jeg lurer på, men de som begynner å bli synlig slitt.

Jeg har f.eks. en svart topp som jeg med sikkerhet vet at jeg kjøpte da jeg flyttet til Bergen i 1995, og som har vært i massiv bruk siden den gang. Den ble kjøpt på HM. Jeg husker ikke nøyaktig pris, men gjetter på kr 199,-. Det er ikke alltid det er lav kvalitet på klærne på HM.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-23, 08:59   #6
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.752
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor slitt lar du klærne bli før de kastes?

Bytter ikke ut før det blir hull, og ikke alltid da heller. Det kommer an på om det er slitasjehull, f.eks i baken på jeansen, eller hull som skyldes fall eller at jeg har revet meg opp på noe. Slitne jeans med hull kastes, hull i ellers ok klær reparerer jeg.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-23, 09:01   #7
Shun
Er fornøyd
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.237
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Sv: Hvor slitt lar du klærne bli før de kastes?

Jeg har begynt med både synlig og usynlig reparasjon, og om det passer med tynnslitt område og stoff kommer jeg til å forsterke med stopping eller sashiko/boro.

Jeg kan anbefale heftet 'Alt kan fikses'.

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-23, 09:02   #8
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor slitt lar du klærne bli før de kastes?

Først må jeg si at jeg syns vinterkåper bør holde mer enn tre sesonger, selv med daglig bruk. Med så mye nupper høres det ut som veldig dårlig kvalitet, og jeg hadde lagt mindre energi i å fikse.

Ellers bruker jeg ting til det er hull, sjekker om det går og fikse; hvis ikke kaster jeg. Eller det blir nedgradert til noe jeg bruker i skogen eller til hagearbeid.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-23, 09:10   #9
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor slitt lar du klærne bli før de kastes?

Veldig interessant spørsmål. Jeg har ikke klær som er slitt, fordi jeg har endret størrelse så raskt de siste årene, men jeg har tenkt det samme ang. "hvor mye for store må klær bli før de kan byttes ut". Det er jo litt i samme gata.

Jeg må innrømme at jeg lett kan bli opphengt i om andre legger merke til ting, hva andre tenker, om noe ser dumt ut osv. og jeg orker ikke å sitte og gruble på om folk ser det hullet eller har for store klær. Det er viktig for meg å føle at jeg ser ok ut i klærne jeg har på meg. Så helt ærlig bytter jeg ut klær raskere en jeg skulle ønske. Nå har jo moten vært ganske oversized noen år, så klær i str. 40 (som jeg var pre-kreft) blir veldig stort når jeg nå er 34. Er det klær som ikke er ment å være så oversized kan de jo bli det nå.

Men ting som kan fikses sender jeg til svigermor. Hun er kjempeflink på sånt.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-23, 10:17   #10
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor slitt lar du klærne bli før de kastes?

Det kommer an på hvor glad jeg er i klærne. Klær jeg elsker kan bli veldig slitt, og (forsøkt) reparert mange ganger, før jeg kaster dem. Sånn ellers går det i søpla når de har fått hull og andre skader som jeg ikke greier/gidder å reparere, eller flekker som ikke går bort.

En del klær blir ikke kastet, men havner stadig lenger og lenger bak i skapet og blir mindre og mindre brukt, fordi de ikke er så fine lenger. Det kan være sånt som at de har mistet litt fasongen, sømmer har vridd seg, de har blitt veldig nuppete e.l. Også kastes de til slutt, eller leveres til fretex, når jeg rydder skapet en gang i jubelåret.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-23, 10:22   #11
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.244
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor slitt lar du klærne bli før de kastes?

Veldig interessant, jeg har hoveddelen av min garderobe fra 2014. Jeg har kjøpt noe i etterkant, men det er enkeltplagg. Jeg hadde en runde med rydding i fjor høst der jeg med har hånd kastet mye som var slitt.feks gamle t skjorter, gensere og strømpebukser og undertøy. Det har jeg opplevd som deilig etterpå fordi jeg nå har bedre plass i skapet mitt. Jeg avventer vektnedgang før jeg kjøper nytt. Har bestemt meg for storinnkjøp med hjelp av shoppehjelp. Siden jeg har økt mye i vekt så har jeg både fått annen fasong og annen størrelse. Jeg sliter dermed med å vite hvilke klær som kler meg. Og jeg liker ikke blonder og volanger og dilldall topper/kjoler.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-23, 10:32   #12
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.244
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor slitt lar du klærne bli før de kastes?

Buksene mine er et sorgens kapittel, f.eks Jeg innrømmer å bruke en bukse med ødelagt glidelås, da har jeg en lang overdel over slik at glidelåsen ikke synes. Alle buksene mine har hull i lommene pga slitasje, så lommene kan ikke brukes lengre.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-23, 10:48   #13
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor slitt lar du klærne bli før de kastes?

Klær jeg elsker, bruker jeg til the bitter end.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-23, 12:13   #14
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.007
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor slitt lar du klærne bli før de kastes?

Skal mye til før jeg kaster klær.
For hvis jeg ikke syns jeg kan bruke de ute blant folk så blir de inneklær.
Og en t-skjorte med hull syns jo ikke hvis den skal være under noe.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-04-23, 12:28   #15
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.184
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor slitt lar du klærne bli før de kastes?

Jeg leverer de til HM når det er synlige hull (jeg vet med meg selv at de blir aldri reparert), veldig synlige flekker, eller de er ødelagte. Noe beholder jeg for å bruke som arbeidsklær, eller slaskeklær jeg bare bruker hjemme.
I ditt tilfelle ville jeg nok fortsatt å bruke kåpen til det ble veldig synlig, eller hull.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-23, 14:01   #16
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor slitt lar du klærne bli før de kastes?

Jeg kaster ikke klær, så da muligheten for å gi bort klær grep jeg sjansen. Den overdelen jeg har på i dag kjøpte jeg i 2007/2008.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-23, 19:10   #17
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.850
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor slitt lar du klærne bli før de kastes?

Når det er hull eller flekker forsvinner de utav huset.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-23, 19:38   #18
Høns
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.444
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor slitt lar du klærne bli før de kastes?

Synlige hull, flekker, synlig slitt eller mye nupper = ser sjaskete ut = kastes

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-23, 21:20   #19
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.934
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor slitt lar du klærne bli før de kastes?

Jo bedre jeg trives i plagget, jo lavere er sjansen for at det kastes før det ikke kan repareres eller fixes på lenger. Nå har jeg jo lært meg hva slags plagg jeg trives i, så det meste blir til hullene ikke kan fixes, flekkene er for synlige o.l. I hvert fall i teorien. I praksis bruker jeg et klesplag til det ramler fra hverandre.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-23, 21:40   #20
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.648
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor slitt lar du klærne bli før de kastes?

Jeg kaster bare klær som er helt utslitte. Spesielt fritidsklær bruker jeg til de nesten faller fra hverandre. Klær jeg ikke bruker noe særlig selger eller gir jeg bort.

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no