Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Oslo-budsjett og borgerlig samarbeid

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-12-23, 23:39   #41
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oslo-budsjett og borgerlig samarbeid

Nå vet ikke jeg hvor langt utenfor byen Stavangers gratisbusser går, men jeg tipper det er ganske vanlig der også at attenåringer har egne biler og kjører der de kan - hvis det er utenfor veldig sentrale strøk.
Eventuelt sekstenåringer med egne kjøretøy på fire hjul.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-23, 08:36   #42
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oslo-budsjett og borgerlig samarbeid

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Noen høydepunkter.

TØI skal evaluere ordningen. Før det blir det vel bare synsing begge veier.

TØI ser ut til å allerede ha bestemt seg for om hva de synes om dette. Jeg synes det er sterkt uheldig at de går ut og uttaler seg så negativt i forkant når de får utdelt slike forskningsoppdrag.

Link til et "lunsjmøte" jeg har hørt på:


(Kilde: youtube.com)

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-23, 08:54   #43
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.601
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Oslo-budsjett og borgerlig samarbeid

I Oslo mener Ruter at ordningen med rimeligere enkeltbilletter fungerer.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-23, 09:03   #44
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oslo-budsjett og borgerlig samarbeid

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Nå vet ikke jeg hvor langt utenfor byen Stavangers gratisbusser går, men jeg tipper det er ganske vanlig der også at attenåringer har egne biler og kjører der de kan - hvis det er utenfor veldig sentrale strøk.
Eventuelt sekstenåringer med egne kjøretøy på fire hjul.

Det er jo bare innenfor Stavanger kommune, og det var ikke vanlig at 18-åringer disponerte egen bil da jeg bodde der. Stavanger er typisk en kommune som er upraktisk å kjøre i og har upraktisk kollektivtrafikk. Derimot var/er det veldig vanlig å gå på vgs. på tvers av kommunene som grenser til hverandre, og de elevene fikk ingen nytte av gratis kollektivtrafikk og var fremdeles avhengig av bil og/eller å betale for kollektivt.

Jeg tror det ville fungert mye bedre om det var gratis i hele regionen. Stavanger kommune er geografisk sett en liten kommune (mye mindre enn Oslo i areal) men regionen består av mange fler kommuner. Men det er helt ukvalifisert synsing fra min side.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-23, 09:21   #45
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.405
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oslo-budsjett og borgerlig samarbeid

Stemmer ikke at det bare innen Stavanger kommune vi kunne ta bussen gratis. Man måtte være bosatt i Stavanger kommune og kunne ta bussen gratis til og fra kommunene på Nord-Jæren (Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg).

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-23, 09:28   #46
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oslo-budsjett og borgerlig samarbeid

Opprinnelig lagt inn av Fersken, her.

Stemmer ikke at det bare innen Stavanger kommune vi kunne ta bussen gratis. Man måtte være bosatt i Stavanger kommune og kunne ta bussen gratis til og fra kommunene på Nord-Jæren (Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg).

Ok, det hjelper litt, men det er jo likevel en svært liten andel av kommunene som tilhører Stavanger-regionen, og gjelder kun under halvparten av innbyggerne i regionen.

Jeg heier på gratis kollektivtrafikk altså. Bare så det er sagt. Men jeg synes det er trist at dette forsøket ble gjennomført slik det ble, og at det ble avsluttet før det egentlig var fullført.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-23, 09:49   #47
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.405
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oslo-budsjett og borgerlig samarbeid

Jeg er litt i stuss over hvor stor du regner Stavanger-regionen, er det hele Rogaland sør for Boknafjorden?

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-23, 09:56   #48
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oslo-budsjett og borgerlig samarbeid

Jeg forholder meg til Storbymeldingen fra 2003, se f.eks. s 89 og 144.

https://www.regjeringen.no/contentas...000dddpdfs.pdf

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-23, 10:23   #49
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.405
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oslo-budsjett og borgerlig samarbeid

Var litt større område enn det jeg har innbilt meg var regnet som Stavanger-regionen (etter å ha bodd her i 20 år), så jeg gir meg på regionstørrelser.

Men ja, Stavanger kommune ville jo bare sponse bussbillett for sine innbyggere, hadde garantert vært større muligheter om det var fylket som ga alle gratis buss (siden det tross alt er fylket som har ansvaret for buss i regionen).

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-23, 11:39   #50
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv
 
Ellisiv sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.359
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Oslo-budsjett og borgerlig samarbeid

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Nå vet ikke jeg hvor langt utenfor byen Stavangers gratisbusser går, men jeg tipper det er ganske vanlig der også at attenåringer har egne biler og kjører der de kan - hvis det er utenfor veldig sentrale strøk.
Eventuelt sekstenåringer med egne kjøretøy på fire hjul.

Det var gratis for byens borgere i hele regionen, altså ikke bare internt i kommunen.

__________________
Ellisiv

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-23, 13:08   #51
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oslo-budsjett og borgerlig samarbeid

Jeg er enig i at det er et merksnodig stunt, altså, og åpenbart valgkampmotivert. Sånne initiativer bør man selvsagt utrede noenlunde, forberede, søke samarbeid på tvers av områder, koordinere med for eksempel bompenger og andre tiltak, og hva har du.

Som selvsagt gjør det vanskelig å evaluere også, fordi det ikke akkurat ble gitt gode rammebetingelser for å lykkes.

Men som sagt, så mener jeg i hvert fall å ha lest at sist gang Venstre gjennomførte et kraftig kutt i månedsprisene, så betalte tiltaket omtrent seg selv, i kraftig økt andel som kjøpte kort. Det skjedde samtidig med veldig mye annen samferdselsutvikling, så jeg vet ikke hvor lett det er å trekke ut effekter på biltrafikken.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no