Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Linser

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-05-09, 11:58   #1
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Linser

Eg har ei pakke med raude linser liggande. No har eg litt lyst til å bruke den og. Men sidan eg aldri har brukt linser i maten før så trenger eg litt hjelp.

Så korleis bruker eg linser og har de nokre gode oppskrifter til meg ?

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 12:03   #2
Millis
Multividunder
 
Millis sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 850
Millis er litt kulMillis er litt kul
Standard

Sv: Linser

Røde linser er perfekt å bruke i pastasaus! Lag en god tomatsaus og tilsett linsene og kok til de er myke. Da blir den fyldig og god. Røde linser er ganske små og løser seg litt opp når de er kokt. Jeg bruker de røde stort sett bare til sauser eller supper.

__________________
Ruskesara -05 Lillebror kom 10.august -09
" I don't need therapy. It's not my fault there's a disaster every time I blink. I want to f***ing move on and leave it behind me"
Millis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 12:13   #3
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Linser

Jeg elsker røde linser. Jeg bruker ofte å lage en gryte litt i lapskaus-stil, med det jeg har av kjøtt og grønnsaker + 1-2 bokser hakket tomat, vann og litt røde linser som koker oppi minst 20 minutter. Gjerne økologiske hakkede tomater med smak av baslikum eller hvitløk. Røde linser er perfekt som "tykningsmiddel" i masse forskjellig, de gir litt mer konsistens og fylde.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 20:07   #4
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Linser

Skyller dere linsene, i tilfelle hvor lenge? Jeg synes det er litt "stress" å skylle dem uten at halvparten fyker ned i vasken. Og så slutter det aldri å skumme, uansett hvor mya man skyller.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 10:16   #5
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Linser

Jeg skyller ved å ta linsene i et litermål og fylle det med vann, riste litt og helle ut. Jeg stopper å helle før det begynner å fyke ut noe særlig linser, og så gjentar jeg prosessen en eller to ganger, avhengig av hvordan vannet ser ut. Det er godt nok i mine øyne. Det slutter ikke å skumme her heller, men slik er det med røde linser.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 14:37   #6
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Linser

Viss eg tar nokre kyllingfileter, kutter opp og steiker litt. Heller over nokre boksar med grovhakka tomater ( med smak ) og litt grønnsaker og så linser, er eg på rett spor då ?

Og så koke ris eller cous cous til ?

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 15:59   #7
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Linser

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Viss eg tar nokre kyllingfileter, kutter opp og steiker litt. Heller over nokre boksar med grovhakka tomater ( med smak ) og litt grønnsaker og så linser, er eg på rett spor då ?

Og så koke ris eller cous cous til ?

Jepp, bortsett fra at jeg for min del ville ikke stekt filetene, bare hatt alt i en gryte og kokt det sammen. Blir de ikke mørere slik eller er det bare meg som ikke kan steke? (Og er det ikke du som har en chef? )

Du kan ta linsene oppi samtidig med tomatene hvis du eventuelt tenkte å ha i grønnsakene litt senere, de blir bare bedre jo lenger de koker.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 16:03   #8
Tammen
Fjott
 
Tammen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.021
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Linser

Jeg tror jeg skal gjøre som deg i dag Urt, bare droppe couscousen.
Takk for tips, linser, kylling, squash og tomatsaus er knallgodt sammen.

__________________


Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 17:35   #9
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Linser

Eg kutta kyllingen opp i biter. Steiker nesten alltid kyllingen litt før me har den oppi gryter og slikt.

Blei ganske godt og ungane kosa seg stort. Kunne nok ha droppa cous cousen, men det passa fint til-

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no