Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Mat-inspirasjon

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-07, 22:46   #1
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Mat-inspirasjon

Inspirert av dagens alle saus, Toro og mattråder, så tenkte jeg vi kunne lage en tråd med tips og utvekslinger på hvor vi egentlig skaffer informasjon og inspirasjon til å lage god mat?

Er det i supermarkedets hyller?
I magasiner?
På TV?
Av venner/kolleger/familie som lager noe godt som vi hermer?
Feiling og prøving på egenhånd på kjøkkenet?

Fortell! ..og legg gjerne ved linker til inspirasjon og matglede!

Selv har jeg nok skaffet merparten av mitt repertoar av gode oppskrifter ved at jeg faktisk spør om oppskriften hver gang jeg spiser noe jeg synes er veldig godt. Det kan være på restaurant, hos venner eller hvorsomhelst. Jeg bor for tiden i et mekka hva gjelder kulinariske opplevelser. St.Maarten er kjent som Karibiens gourmet-øy, og det er ikke et kjøkken på denne klode som ikke er representert her. DEILIG! Det gir masse idéer og inspirasjon.

Jeg har også notert ned masse av oppskriftene til Madam Mim herfra, og mange av oppskriftene fra middagstråden. Noe av det er prøvd ut.

Ellers satte Jamie Oliver og Rachel Ray igang enda mer kokke-interesse hos meg. De viste ,og viser, at det går an å lage god, næringsrik og spennende mat uten altfor mye jåleri.

www.jamieoliver.com

www.rachelray.com

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 10:02   #2
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mat-inspirasjon

Her kommer nye idéer fra kokebøker, matprogrammer (særlig de på travelchannel) venner og sånt.

Men kanskje mest fra spionasje: jeg har en nese og gane som kan identifisere nesten alt i en rett, og har plukket om masser av nye idéer bare ved å smake på mat. Jeg burde vært gourmetspion. Også når jeg spiser ute, synes kokken ofte det er morsomt at jeg smaker meg fram til innholdet, og da forteller de meg gjerne noen insidetips også. Kjempegøy.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 10:09   #3
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat-inspirasjon

Dette var en fin tråd, Elin!

Jeg får masse inspirasjon av oppskrifttrådene her inne, og av venner og kjente ellers. Jeg er også sånn som spør om oppskrift når jeg spiser noe godt. Jeg bruker ellers nettet til å finne oppskrifter på ting jeg ikke har laget før. Man får mye input ved å google "omelett" eller "tzatziki" for eksempel.

Det er litt vanskelig for meg å følge oppskrifter fordi jeg må ta hensyn til endel allergier i familien. Det meste av halvfabrikata er også utelukket av den grunn. Jeg slår meg gjerne løs når jeg skal ha venninnekvelder og slikt, siden jeg selv kan spise alt og er veldig glad i mat. Men det er altså ekstra utfordrende å lage variert mat når man har en ganske lang liste med basisvarer man ikke kan bruke.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 10:22   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat-inspirasjon

Jeg henter mye inspirasjon herfra og har testet ut flere av oppskriftene. Ellers plukker jeg med meg de gratis Mat-magasinene fra butikken, og liker å lese kokebøker. Spesielt kokebøker fra forskjellige land og verdensdeler.

Har også reist endel, plukket opp litt tips på veien, eller kjøpt kokebøker på reisen.

Matprogrammer kjenner jeg at jeg er litt mettet på rett og slett.

Jeg er ikke redd for å teste ut ting, lage mat etter hukommelsen eller forandre litt på grunnoppskrifter og som regel funker det.

Jeg syns det er gøy å lage stor mat til mange mennesker, og en av mine favoritter er Whiskey-marinert kalkun med nøttefyll.

Ellers er jeg veldig glad i cajun og sørstatsmat, selv om jeg styrer unna det som er mest deep-fried. :grøss: Men potetmos, masse forskjellige bønner og erter, god sjømat... Deilig!

Elin, kan ikke du legge ut litt oppskrifter på karibisk mat? Det er så utrolig godt! Gjerne fisk!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 10:43   #5
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mat-inspirasjon

Jeg henter inspirasjon i stor grad i butikkene. Mange av butikkene har en hylle med middagstips, for eksempel. Og så rasker jeg med meg brosjyrer fra alskens "opplysningskontoret for ditt og datt". Mange gode tips der.

Og så lar jeg meg påvirke kraftig av smaksprøver. Har endt med alt fra wienerpølser og laksefileter til fiskekarbonader og kaker som følge av smaksprøver.

Ellers leser jeg mye kokebøker, og får mye inspirasjon, men egentlig ikke så ofte jeg føler oppskriftene.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 11:06   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat-inspirasjon

Rachael Ray lager mye godt. Liker programmene hennes.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 11:11   #7
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat-inspirasjon

Jeg er ram til å spørre om oppskrift hvis jeg har vært hos noen og blitt servert god mat. Da gleder jeg mg til å prøve selv.

Jeg har også prøvd oppskrifter herfra, og fra NM, og det har som oftest vært svært vellykket.

Og jeg elsker å bla i kokebøker med fine bilder. Matprogrammer på Tv liker jeg godt, men får sjelden sett dem.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 11:14   #8
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.854
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat-inspirasjon

Jeg begynte egentlig ikke å lage særlig med skikkelige hjemmelagede middager før jeg fikk nytt kjøkken og etter noen måneder på dette forumet. Da sier det seg selv at jeg får inspirasjon herfra. I tillegg leiter jeg litt ellers på nett, tar med meg oppskriftshefter fra butikken, blar i kokebøker og hører med litt med mamma og svigermor.

Nå logget jeg meg på for å finne oppskrift på gode kjøttkaker. HE og jeg skal lage middagen sammen i dag, og førstevalget hans var hjemmelagede kjøttkaker. Her er vi vant til ICA sin versjon. Det er årevis siden jeg laget kjøttkakene selv.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 12:39   #9
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat-inspirasjon

Vi bruker nettet mye - Aperitif og liknende nettsteder. Matprogrammer på TV synes jeg er kjedelig. Hvis vi skal lage middag til venner, tar vi ofte utgangspunkt i hva slags kjøtt vi har lyst til å bruke, og enkelte ingredienser som høres gode ut. Deretter starter googlingen. I hverdagsmaten har det lett for å bli lite fornyelse, dessverre.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 12:56   #10
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat-inspirasjon

Jeg er kokebokoman, og har haugevis av kokebøker, og prøver å teste nye oppskrifter fra dem på jevnlig basis. Nettet bruker jeg også masse, oppskriftsbaser som cooking.com f.eks. Jeg googler veldig ofte bestemte ingredienser jeg har lyst til å bruke (inkluderer recipe/oppskrift i søket). Jeg blir veldig inspirert av mattrådene her, og har prøvd mye og planlegger å prøve enda mer. Og så blir jeg inspirert av reising, morsomme ting jeg spiser utenlands, prøver jeg gjerne å rekonstruere hjemme også. Og så spør jeg om oppskrifter når jeg spiser hos andre.

Jeg blir ikke særlig inspirert av vanlige norske supermarkeder, jeg blir heller ganske sur og matlei. Men store flotte butikker med kjempeutvalg, og fine spesialbutikker, det er gøy!

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 13:00   #11
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mat-inspirasjon

Venner, mamma , svigermor -- vi diskutere mat ofte! Jeg diskuterer også med kolleger. Utveksler oppskrifter. Jeg saumfarer nettet, kokebøker og mat-trådene her inne. Jeg har en mann som er glad i å lage mat, og vi kan diskutere og planlegge mat sammen med stor glede.

Lar meg forøvrig sjelden inspirere av matbutikker, dog må jeg innrømme at ostedisker kan være spesielt lokkende, og gode ferskvare butikker.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 13:04   #12
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Mat-inspirasjon

Jeg henter endel inspirasjon her inne, og så bruker jeg Apéritif. Der kan man registrere seg, og så får man middags- og vintips hver dag på mail.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 13:37   #13
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mat-inspirasjon

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Ellers er jeg veldig glad i cajun og sørstatsmat, selv om jeg styrer unna det som er mest deep-fried. :grøss: Men potetmos, masse forskjellige bønner og erter, god sjømat... Deilig!

Elin, kan ikke du legge ut litt oppskrifter på karibisk mat? Det er så utrolig godt! Gjerne fisk!

Cajun, creole, karibisk mat går litt om hverandre, eller for å si det slik, det er mye av den samme maten her som i sørstatene, rice&peas spises vel mer eller mindre til alle karibiske måltider. Her i Ned. Antiller er naturlig nok maten preget av Nederlands tidligere kolonier i Indonesia også, så det er en salig god blanding

Jeg skal samle sammen, spørre de lokale heltene, og hente inn oppskrifter fra fra div. lo-lo's osv. for gode oppskrifter på retter jeg selv har smakt og kan gå god for. Jeg er ingen kløpper på karibisk selv, fordi den lokale maten er bedre å kjøpe ferdig hos dem, for en slikk og ingenting( 7 dollar for masse masse mat til 2 pers.). Kommer tilbake med oppskrifter, og de bør vel kanskje plasserers i oppskrifts-forumet?

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 13:42   #14
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat-inspirasjon

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Cajun, creole, karibisk mat går litt om hverandre, eller for å si det slik, det er mye av den samme maten her som i sørstatene, rice&peas spises vel mer eller mindre til alle karibiske måltider.

Ja, det sklir mye over i hverandre. Men mye av den karibiske maten har vel likhetstrekk med asiatisk/indisk også? Mye bruk av kokosmelk, curries, ananas og slikt?

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jeg skal samle sammen, spørre de lokale heltene, og hente inn oppskrifter fra fra div. lo-lo's osv. for gode oppskrifter på retter jeg selv har smakt og kan gå god for. Jeg er ingen kløpper på karibisk selv, fordi den lokale maten er bedre å kjøpe ferdig hos dem, for en slikk og ingenting( 7 dollar for masse masse mat til 2 pers.). Kommer tilbake med oppskrifter, og de bør vel kanskje plasserers i oppskrifts-forumet?

Jeg gleder meg! Oppskriftsforumet er sikkert riktig sted.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 14:07   #15
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mat-inspirasjon

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Ja, det sklir mye over i hverandre. Men mye av den karibiske maten har vel likhetstrekk med asiatisk/indisk også? Mye bruk av kokosmelk, curries, ananas og slikt?

Ja, det stemmer, og det hjeper jo på at det bor veldig mange indere og kinesere her også. Masse av maten her på nederlandske delen av St.Maarten er også surinamsk-inspirert også ettersom Suriname også var en nederlandsk koloni og bare ligger litt lenger sør.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 16:54   #16
Huldra
Ferdig!
 
Huldra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 3.893
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Mat-inspirasjon

Jeg ble inspirert av Madam Mim på denne tiden i fjor jeg. Har skrevet ned ALLE oppskrifter hun har lagt ut tror jeg... og prøvd mye av det. Hun er min guru (hinter om flere hverdagmiddager/ukeplaner.. hehe).
Ellers så har jeg funnet mye inspirasjon av andre både her og tidligere på NM. Jeg spør ivei jeg om det er noe jeg lurer på.

Tar med meg oppskriftshefter på butikken, og leter på nettet om jeg hører om noe jeg har lyst å prøve. Eller jeg spør mamma eller ei venninne av meg som er flink med hverdagsmat.

Har kjøpt meg ei kokebok, og ønsker meg flere.... abbonerer på "spis bedre".

__________________
98, 01, 08, (♥)

Sist redigert av Huldra : 01-02-07 kl 17:00. Årsak: glemte at jeg også abbonerer på et bladet "spis bedre"
Huldra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 16:57   #17
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mat-inspirasjon

Jeg får inspirasjon fra bla min far, kokebøker, nettsider med mat, googling av ingredienser, venner, reiser... Litt ymse faktisk.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 19:37   #18
Cascaye
Miss Distriktsnorge
 
Cascaye sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.165
Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mat-inspirasjon

Jeg ble i alle fall inspirert til å dra til Karibien av denne tråden her.

Cascaye er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 20:56   #19
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Mat-inspirasjon

Opprinnelig lagt inn av Cascaye, her.

Jeg ble i alle fall inspirert til å dra til Karibien av denne tråden her.

Hi hi, jeg også. Har sittet og lest på nettet og drømt meg bort til kritthvite strender og deilig mat...

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-07, 00:18   #20
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat-inspirasjon

Jeg har et par meter med kokebøker som jeg pleide å lese mye i før, i tillegg til at jeg pleide å følge en mat-diskusjonsgruppe på nettet, og leste diverse matblader og oppskriftsnettsider. Jeg bruker ikke så mye tid på dette nå lenger, men ganske mye sitter igjen i hodet av både teknikker og kombinasjoner og andre ideer. Det er sjelden jeg lager middag ut fra oppskrift, men jeg har ofte ideer som kommer fra oppskrifter jeg har lest. (Og så bruker jeg kanskje Google og leter gjennom trefflisten til jeg finner noe som ligner på det jeg ser for meg, eller for å finne passe koketid, steketemperatur og slikt.)

Siden jeg fikk barn, har NM og nå FP vært viktige inspirasjonskilder. I tillegg til god mat hos venner og på restaurant, selvsagt. Jeg ber forsåvidt sjelden om oppskrift, men merker meg kanskje sammensetninger og tilbehør.

Og så er det morsomt å gå og handle i kolonialforretninger med godt utvalg. Det er ikke så imponerende i alminnelige norske butikker som i en del andre land, men det finnes gode forretninger her også.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no