Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skule i Noreg kontra andre land

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-01-13, 11:48   #1
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.631
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Skule i Noreg kontra andre land

Etter ein diskusjon i lunsjen på jobb ønsker eg ein tilbakemelding, og litt tankespinn rundt skulestart i Noreg. (Evt utsatt skulestart).

Eg jobber i ein bedrift med mange nasjonalitetar, og eg blei forklart korleis skulesystemet i Tyskland fungerer, eller ikkje skulesystemet, men skulestart og litt om disiplin.


Ungane byrjer på skulen ved 7 årsalder i Tyskland. Det er viktig at dei oppfører seg adekvat.
Om dei ikkje klarer å følgje skulen sitt ordensreglement får dei melding om at dei ikkje er velkomne attende. (Eg reknar med at det blir gitt melding heim til foreldre etc i forkant av dette.)
Til neste haust får eleven starte skulen på nytt att.

Tanken bak dette skulle vere at ein elev ikkje skal få lov til å øydeleggje for dei 29 andre i klassen.

Kva fordelar eller ulemper hadde det ført til å innføra noko slikt i Noreg?

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 11:50   #2
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skule i Noreg kontra andre land

Og dersom barnet året etter heller ikke oppfører seg "adekvat"?

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 11:52   #3
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.631
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skule i Noreg kontra andre land

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Og dersom barnet året etter heller ikke oppfører seg "adekvat"?

I Tyskland er det visstnok slik, ble jeg fortalt, at da fikk de komme tilbake til neste år ...

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 11:54   #4
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skule i Noreg kontra andre land

Slik at man fint kan ende opp med, si, femtenåringer som ikke har fått fullført 1. klasse?

Det tviler jeg litt på om faktisk er tilfelle i Tyskland, og tenker i hvert fall ikke at er ønskelig i Norge.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 11:57   #5
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.631
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skule i Noreg kontra andre land

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Slik at man fint kan ende opp med, si, femtenåringer som ikke har fått fullført 1. klasse?

Det tviler jeg litt på om faktisk er tilfelle i Tyskland, og tenker i hvert fall ikke at er ønskelig i Norge.

Det er definitvt ikkje noko eg ønsker skal skje i Noreg, men på den andre sida, så ser eg personleg, eit stadig større behov for spesialskular.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 12:01   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.946
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skule i Noreg kontra andre land

Jeg er av de som kunne ønske meg en mer fleksibel skolestart i Norge. Barns utvikling er svært varierende, og dagens skolestart hensyntar på ingen måte det.

Men jeg ser ikke helt hvordan det skal gjennomføres på en hensiktsmessig måte. Og den tyske modellen tror jeg ikke vi skal adoptere.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 12:04   #7
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.631
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skule i Noreg kontra andre land

Nei, altså, jeg tror ikke tysk skole er saliggjørende.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 12:07   #8
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skule i Noreg kontra andre land

I Tyskland har man jo også fortsatt spesialskoler for elever som ikke passer inn i det vanlige systemet. De har ingen enhetsskole, som lenge har vært det politiske målet i Norge. Jeg føler kanskje at vi har dratt enhetsskolen litt vel langt i Norge, men det finnes mange mellomstasjoner mellom vårt system og det tyske.

__________________
2001 og 2001
Stompa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 12:09   #9
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.631
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skule i Noreg kontra andre land

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

I Tyskland har man jo også fortsatt spesialskoler for elever som ikke passer inn i det vanlige systemet. De har ingen enhetsskole, som lenge har vært det politiske målet i Norge. Jeg føler kanskje at vi har dratt enhetsskolen litt vel langt i Norge, men det finnes mange mellomstasjoner mellom vårt system og det tyske.

Ja, og det ultimate er vel sjelden i det ene eller andre ytterpunktet, men ett eller annet sted i mellom. Kanskje vi i Norge bør bevege oss nærmere den skolen som Tyskland har, uten å ha som mål å bli mest mulig likt.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 12:12   #10
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.170
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skule i Noreg kontra andre land

Jeg nekter å tro at Tyskland sender hjem ungene med beskjed om å komme tilbake om et år for å sjekke at de kan oppføre seg, altså.
At de kan ha lavere terskel for å sende unger på spesialskoler eller andre spesielle opplegg, det kan jeg tro, men å la det gå et år uten et pedagogisk tilbud, nei det tviler jeg på.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 12:20   #11
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skule i Noreg kontra andre land

I USA har de et opplegg med at barn kan risikere å gå om igjen om de ikke møter faglige krav. Man kan imidlertid bare bli satt tilbake 1 år om gangen, og maks tre år til sammen. Altså man kan ikke risikere å måtte gå om igjen et klassetrinn mer enn en gang, og man blir maksimalt tre år lengre på skolen.

Dette gjelder imidlertid bare barn uten spesielle lærevansker, barn som slitet på grunn av ADHD, dysleksi eller annet vil få ekstra hjelp og holdes utenfor. Ergo rammer det de "late" som yter mindre enn de skal, og jeg tviler på at det blir speilet mye brukt. Derimot er det flere "smarte" barn som hopper over Kindergarten (norsk første klasse) og begynner rett i 1. klasse.

Eg synes det er greit å ha et system som fanget opp de smarte. Og at de som ikke gidder får et ekstra spark i baken mht å yte. Men ikke om det straffer barn som bare mangler evnene.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 12:24   #12
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.631
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skule i Noreg kontra andre land

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

I USA har de et opplegg med at barn kan risikere å gå om igjen om de ikke møter faglige krav. Man kan imidlertid bare bli satt tilbake 1 år om gangen, og maks tre år til sammen. Altså man kan ikke risikere å måtte gå om igjen et klassetrinn mer enn en gang, og man blir maksimalt tre år lengre på skolen.

Dette gjelder imidlertid bare barn uten spesielle lærevansker, barn som slitet på grunn av ADHD, dysleksi eller annet vil få ekstra hjelp og holdes utenfor. Ergo rammer det de "late" som yter mindre enn de skal, og jeg tviler på at det blir speilet mye brukt. Derimot er det flere "smarte" barn som hopper over Kindergarten (norsk første klasse) og begynner rett i 1. klasse.

Eg synes det er greit å ha et system som fanget opp de smarte. Og at de som ikke gidder får et ekstra spark i baken mht å yte. Men ikke om det straffer barn som bare mangler evnene.

Barn som helt tydelig ikke er modne for skolen enda, kunne med fordel kanskje utsatt skolegangen et år.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 12:26   #13
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skule i Noreg kontra andre land

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Det er definitvt ikkje noko eg ønsker skal skje i Noreg, men på den andre sida, så ser eg personleg, eit stadig større behov for spesialskular.

I mange tilfeller er det ikke barnet det er noe "galt" med. Forskning viser at gode skoler med dyktig lærere har mye lavere antall elever med diagnoser og spesialundervisning. Jeg synes det altfor ofte tas for gitt at det er barnet som ikke oppfører seg "adekvat", når det er systemet eller menneskene rundt som er problemet.

Det som er et problem er at vi i Norge later som om vi ikke har spesialskoler lenger. Barn tas ut av vanlig skole og plasseres i tilbud der det er lite kontroll på innhold. Morgenbladet har hatt noen artikler om dette nylig.

Jeg kjenner litt til skolesystemet i Tyskland, og jeg ønsker ikke at dette skal innføres i Norge.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 12:33   #14
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.419
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Skule i Noreg kontra andre land

Har aldri hört om at det er saann i skolen her, og jeg bor i Tyskland. Naa er det riktignok forskjell paa skolesystem fra Bundesland til Bundesland, saa det er sikkert ting jeg ikke kjenner til, men aa faa en saann beskjed fra skolen, höres helt merkelig ut. De begynner paa skolen naar de er 6, ikke 7. Det finnes spesialskoler, det finnes skoler hvor barn med spesielle behov ikke gaar og det finnes saakalte integrasjonsskoler hvor man har et begrenset antall barn med spesielle behov i hver klasse, og ekstra ressurser for aa faa dette til. Naar det gjelder det HI skriver, har jeg aldri hört om noe saant. Jeg kjenner til at foreldre - sammen med skolen - har valgt aa la barn gaa et aar om igjen, hvis barnet har vaert mye syk og mistet undervisning, for eksempel, men dette er ikke noe skolen bestemmer alene. Faktisk har man et system som setter foreldrenes mening over skolens, dvs hvis skolen for eksempel anbefaler at et barn som har naadd skolepliktig alder (fylte 6 aar för 31. juli i det aaret de begynner paa skolen), utsetter skolestart, kan foreldrene likevel velge aa skrive barnet inn paa skolen. Samme gjelder de barna som fyller 6 aar resten av aaret - de maa ikke begynne paa skolen i august, men de kan dersom foreldrene önsker det.

Det er mange andre rare ting med det tyske skolesystemet, altsaa, men akkurat dette tror jeg ikke noe paa.


Sist redigert av liefje : 25-01-13 kl 12:52.
liefje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 18:55   #15
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skule i Noreg kontra andre land

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

I mange tilfeller er det ikke barnet det er noe "galt" med. Forskning viser at gode skoler med dyktig lærere har mye lavere antall elever med diagnoser og spesialundervisning. Jeg synes det altfor ofte tas for gitt at det er barnet som ikke oppfører seg "adekvat", når det er systemet eller menneskene rundt som er problemet.

Det som er et problem er at vi i Norge later som om vi ikke har spesialskoler lenger. Barn tas ut av vanlig skole og plasseres i tilbud der det er lite kontroll på innhold. Morgenbladet har hatt noen artikler om dette nylig.

Jeg kjenner litt til skolesystemet i Tyskland, og jeg ønsker ikke at dette skal innføres i Norge.

Det stemmer at Morgenbladet har skrevet om dette:
http://morgenbladet.no/samfunn/2012/...s#.UQLGer-9Kc1

Noen her som kan forklare dette?

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 19:05   #16
Orkide
Utenlands
 
Orkide sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.344
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Sv: Skule i Noreg kontra andre land

Her i Nederland begynner man på skolen den dagen man fyller 4, men man er først skolepliktig fra fylte 5. Om man ikke fyller de faglige kvalifikasjonene, må man gå om igjen det klassetrinnet. Man kan bare 'bli sittende' i ett år. Dersom man fremdeles ikke fyller kravene, er det spesialskole neste.

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 19:12   #17
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skule i Noreg kontra andre land

En mulighet kunne være at man kan velge om man begynner på skolen høsten før eller etter man fyller seks. Så kan foreldrene forskyve litt. Jeg er imidlertid skeptisk til å individualisere for mye på grunnlag av "skolemodenhet" fordi de modnes veldig ujevnt, og det er på ingen måte sikkert at bildet er det samme et halvt år etter skolestart. Toern min er et godt eksempel på det. Han trengte et drøyt halvår, så var han fullt på linje med andre barn både faglig og modenhetsmessig. Det han trengte var litt forståelse, og det fikk han.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 19:39   #18
Joy Stark
Superduperaktiv
 
Joy Stark sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Costa Blanca, Spania
Innlegg: 574
Joy Stark er litt kulJoy Stark er litt kulJoy Stark er litt kul
Standard

Sv: Skule i Noreg kontra andre land

Vi er i Spania. Her tilbys gratis frivillig førskole - infantil fra det året de fyller 3. I 1,2 og 3 infantil er det mye lek men de lærer altså det som tilsvarer førsteklasse pensum i Norge på de tre årene. Det er store klasser rundt 20 elver og en maestro og det er nok en tøff jobb. Det forventes også at ungene er tørre når de begynner på infantil. Det er ikke personale til å ta bleieskift. Ved uhell så må foreldrene komme og skifte på barnet. Det er stor rift om plassene og barnehagene pleier heller ikke å ha barn som er eldre enn 3 år.

Det er forventet at de kan lese og skrive når de begynner i 1 klasse. Vi har fått mye pes for at poden ikke gjorde det. Når noe skjærer seg for elevene etter start i 1 klasse er de raskt ute med vurdering av spesialpedagoger. Det er ihvertfall det andre foreldre har opplevd.

Her kan de som i USA, holdes igjen og de har eksamen i 3 og 6 klasse på barneskolen. Usikker på om det er hvert år etter det. Oppfyller de ikke faglige krav må de gå om igjen. Dette gjelder også barn med dysleksi, dyskalkuli, ADHD osv. Det er helt vanlig at man må gå om igjen. Jeg kjenner at jeg kommer til å ha vansker med å svelge at noen av mine må gå om igjen.

Ungdomskolen er 4 årig. Det som er uvanlig her er at den dagen de fyller 16 så kan de velge om de vil slutte på skolen. Da er de ofte ikke ferdig med ungdomskolen. Svært mange gidder ikke å gå mer på skole og slutter. Jeg mener å ha lest at Spania har svært dårlige tall i forhold til andre land når det gjelder ungdom og utdannelse utover ungdomskole nivå.

__________________
Poden (06), Tuppen og Lillemor (08) og Knerten (10)
Joy Stark er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 19:43   #19
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skule i Noreg kontra andre land

HI:Hvorfor er ett innlegg på nynorsk og ett på bokmål? :disturbed:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no