Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Akademiet (videregående skole) i Drammen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-13, 21:03   #1
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Spørsmål

Akademiet (videregående skole) i Drammen

Er det noen som kjenner til denne skolen, eller har barn som har gått der?

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-13, 21:08   #2
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Re: Akademiet (videregående skole) i Drammen

Akademiet har ganske greit rykte, bare skygg unna Sonans.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-13, 21:09   #3
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Akademiet (videregående skole) i Drammen

Sonans vurderes ikke en gang. Har hørt Akademiet er for de med høyt snitt, stemmer det?

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-13, 21:22   #4
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Re: Akademiet (videregående skole) i Drammen

Ja, det vil jeg si - spesielt på studiespesialiserende. Når det gjelder Medier og kommunikasjon så mener jeg at inntakssnittet er høyere på Åssiden videregående enn på Akademiet. Når det gjelder studiespes. så ligger inntakssnittet opp mot 5, og det gir jo en relativt homogen og motivert elevmasse. Skolen kommer godt ut på elevundersøkelsen (naturlig nok, med en slik elevmasse er det lett å være lærer). Jeg jobber ikke på Akademiet, men jeg har et par klasser i år der inntakssnittet lå rundt 5 fra ungdomsskolen, og det gir helt klart muligheter som man ikke har i klasser der man i større grad må ta hensyn til en mer sammensatt elevgruppe. Men - det finnes plusser og minuser med det meste, det gjelder også slike homogene grupper med høyt karaktersnitt. Uansett - Akademiet er neppe et dårlig valg. Ikke Drammen vgs heller - det spørs jo hva man ønsker seg. Forskerlinja der er veldig god. Medier og kommunikasjon på Åssiden er veldig god. Jeg tror ikke vanlig stud. spes. på Drammen er så verst heller, men den kjenner jeg ikke spesielt til.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-13, 21:28   #5
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Akademiet (videregående skole) i Drammen

Tusen takk for utfyllende svar! Vi søker der også vi, og så kan jo valget tas litt senere. Hun skal gå studiespesialiserende.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-13, 21:31   #6
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.398
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Akademiet (videregående skole) i Drammen

Her i området har Akademiet godt rykte, vanskelig å komme inn.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-13, 21:38   #7
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Akademiet (videregående skole) i Drammen

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Sonans vurderes ikke en gang. Har hørt Akademiet er for de med høyt snitt, stemmer det?

Noen av skolene har rykte for å gi kunstig høye karakterer, slik at elevene går der ett år for å kunne komme inn på den riktige skolen etterpå.

http://www.smp.no/nyheter/article456260.ece

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-13, 21:43   #8
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Akademiet (videregående skole) i Drammen

gajamor: Kom ikke inn på noen artikkel jeg.

Det er ikke grunnen til at skolen vurderes her. Hun har karakterer til å komme inn på den skolen hun vil. Det som trekker er mindre elevmasse og forhåpentligvis tettere (og bedre?) oppfølging. Hun vil bli lege, og må jobbe veldig på videregående. I tillegg sier hun at hun forstyrres veldig av alle de umotiverte og bråkete elevene rundt henne.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-13, 21:55   #9
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Re: Akademiet (videregående skole) i Drammen

Kunstig høyre karakterer kan man nok ha både her og der, men når elevene har fem i snitt fra ungdomsskolen så har man et godt utgangspunkt vil jeg si. Ungdommer som tar videregående på Akademiet har vanlig ungdomsrett, og Akademiets karaktergarantier gjelder ikke for disse elevene, noe jeg finner betryggende.

Men - det er ingen grunn til å være livredd for den videregående skolen i bunn av bakken heller, det er mange svært erfarne lærere der. Så vidt jeg vet er de sterke på realfag, og det er jo i den retninga hun i så fall tenker seg vil jeg tro. Det er få av de svake elevene som velger fordypning i realfag, så hun vil nok finne mange motiverte elever også her. I selve klassen, der man gjerne dekker fellesfagene, vil man jo finne større spekter, men inntakssnittet til stud. spes. ligger rundt 4, så man har jo silt bort en del av dem som forstyrrer henne allerede.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-13, 22:02   #10
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Akademiet (videregående skole) i Drammen

Ja, sant det du sier, Darth! Det er realfag hun ønsker ja. Og valget står kun mellom Drammen og Akademiet. Det er vel uansett lurt å søke begge steder da, og bruke tiden fremover på å bli helt sikker på hvor hun har mest lyst til å gå.

Husker godt selv når jeg skulle søke på videregående. Jeg fikk ikke velge hvor jeg ville gå, og det blir man jammen svært lite motivert av gitt.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-13, 22:41   #11
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Akademiet (videregående skole) i Drammen

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

gajamor: Kom ikke inn på noen artikkel jeg.

Det er ikke grunnen til at skolen vurderes her. Hun har karakterer til å komme inn på den skolen hun vil. Det som trekker er mindre elevmasse og forhåpentligvis tettere (og bedre?) oppfølging. Hun vil bli lege, og må jobbe veldig på videregående. I tillegg sier hun at hun forstyrres veldig av alle de umotiverte og bråkete elevene rundt henne.

Så rart. her er et utdrag fra artikkelen, du får sikkert opp resten om du søker på google:

"Resultatet viser at det i vårt område befinner seg to ytterpunkt. I ene enden finner vi privatskolen Akademiet Møre som har en forskjell på karakterene på 0,9. Avgangselevene ved Akademiet Møre hadde i fjor en gjennomsnittlig standpunktkarakter i norsk hovedmål på 3,7. Da de kom opp til eksamen, sank karaktersnittet til 2,8. Det er en nedgang på 0,9. Med andre ord gikk alle eleveneved skolen i snitt ned nesten en karakter på eksamen."

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-13, 22:44   #12
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.116
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Akademiet (videregående skole) i Drammen

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Så rart. her er et utdrag fra artikkelen, du får sikkert opp resten om du søker på google:

"Resultatet viser at det i vårt område befinner seg to ytterpunkt. I ene enden finner vi privatskolen Akademiet Møre som har en forskjell på karakterene på 0,9. Avgangselevene ved Akademiet Møre hadde i fjor en gjennomsnittlig standpunktkarakter i norsk hovedmål på 3,7. Da de kom opp til eksamen, sank karaktersnittet til 2,8. Det er en nedgang på 0,9. Med andre ord gikk alle eleveneved skolen i snitt ned nesten en karakter på eksamen."

Sånne hendelser finner vi i offentlig skoler innimellom også, altså ulike avvik fra standpunkt til eksamen. Det skal en del år med data til før man kan si at det er noe annet enn tilfeldig.

Akademiet har samme krav som offentlige skoler og samarbeider med disse i forbindelse med eksamen, jeg kjenner ikke skolen i Drammen, men hør gjerne med noen elever som allerede går eller har gått der.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 00:10   #13
Muad'Dib
Trapper opp igjen !
 
Muad'Dib sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.802
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Sv: Akademiet (videregående skole) i Drammen

Jeg kan skrive under på det som er skrevet av andre: Akademiet Drammen har bra rykte og homogen-flinke elevgrupper. Det kan være lurt å se hvilke fag de tilbyr i VG2 og VG3 og sammenligne med Drammen vgs. Der er Akademiet som liten skole veldig begrenset og muligvis vil Frøken Avatar foretrekke å søke Drammen vgs av den grunn.

__________________
storebror 1997 og lillebror 2003
Moral er bra ! Dobbeltmoral er dobbelt så bra !!
Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 08:08   #14
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Akademiet (videregående skole) i Drammen

Jeg fikk presentert måten de jobber på på Akademiet Drammen på en konferanse i høst - av både elever og lærere, og jeg sitter igjen med inntrykk av at de har god, variert, og motiverende læringspraksis, godt læringsmiljø og godt samarbeid mellom elever og lærere.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 08:35   #15
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Akademiet (videregående skole) i Drammen

Det med fag er viktig å sjekke ja, det må vi gjøre.
Mannen eller jeg drar på infomøte der i kveld, hun som skal søke ligger hjemme med høy feber og får ikke vært med.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 08:40   #16
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.852
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Akademiet (videregående skole) i Drammen

Stedatter gikk på den i Oslo Sentrum, ved Bislett.
Sikkert bra skole, jeg var ikke så involvert men hun begynte å ha litt høyt fravær etterhvert og da ringte de iallefall fra administrasjonen og ga beskjed/lurte på om det var noe...

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no