Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Monarki eller republikk

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva ville du stemt i dag i en folkeavstemning?
For å beholde monarkiet 29 34,52%
For å innføre republikk 42 50,00%
Vet ikke/ ville ikke stemt/ ville stemt blankt 13 15,48%
Deltakere: 84. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-08-07, 00:25   #81
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Monarki eller republikk

Dette er ambivalent, synes jeg.
Stemmer blankt.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 13:58   #82
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.918
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Monarki eller republikk

Syns Tinetoff og Olympia har et poeng med hensynet til de kongelige selv. Det er synd på prinsesse Ingrid Alexandra, hun har ikke mye til karrierevalg.

Sitron nevner at vi kan klare oss med bare statsminister. Jeg har aldri hørt en begrunnelse jeg har forstått på at vi MÅ ha president eller monark.

Og forresten så stemte jeg ikke fordi jeg er så splittet med meg selv. Mitt første argumet mot republikk er nemlig bildet av Carl I Hagen som president. Skrekk og gru.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 14:20   #83
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Monarki eller republikk

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Dette er ambivalent, synes jeg.
Stemmer blankt.

Kan noe være ambivalent? Jeg tror det er du som er ambivalent, ikke problemstillingen? Flisespikkere!

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 14:25   #84
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Monarki eller republikk

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Kan noe være ambivalent? Jeg tror det er du som er ambivalent, ikke problemstillingen? Flisespikkere!

Jeg tror man kan være ambivalent selv, eller ha ambivalente følelser, men jeg ville heller ikke sagt at en problemstilling er ambivalent. Jeg er ikke sikker om det er direkte feil å bruke ordet slik (kanskje noen andre vet?), og nå har jeg sett så lenge på ordet at jeg begynner å få følelsen av at det er helt meningsløst.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-07, 20:54   #85
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Monarki eller republikk

Opprinnelig lagt inn av SiwH, her.

Sitron nevner at vi kan klare oss med bare statsminister. Jeg har aldri hørt en begrunnelse jeg har forstått på at vi MÅ ha president eller monark.

Jeg tror nok vi ha et statsoverhode, men hva vi kaller institusjonen er nok ikke så nøye. Jeg foretrekker Stortingspresident. Det har også den fordelen at vi allerede har en, og vet hvordan utnevnelsen skal gjøres, så vi slipper å endre stort. Visepresidenten vil jo da måtte styre ordet i Stortinget oftere, siden Stortingspresidenten sikkert måtte mye ut på tur for å ta folk i hånden foran fotografer og skrive under papirer med dyre fyllepenner og slikt. Jeg syns det kan være greit å utføre disse funksjonene separat fra den faktiske politiske makten som ligger hos statsministeren.

Opprinnelig lagt inn av SiwH, her.

Og forresten så stemte jeg ikke fordi jeg er så splittet med meg selv. Mitt første argumet mot republikk er nemlig bildet av Carl I Hagen som president. Skrekk og gru.

Tja. Ingen skal ha meg beskyldt for ikke å avsky Carl I. Hagen, men det hadde vært helt greit for meg om han ble stortingspresident, også om det innebar at han ble statsoverhode. Han er pompøs og dresskledd, kan sikkert overvære at noen klipper over en snor mens han skåler i champagne, og er sannsynligivs i stand til å lese en tale som noen har skrevet for ham. Og det er vel det som er kravet til et statsoverhode uten politisk makt.

Eller kanskje vi kan ha et triumvirat i stedet for et individ som statsoverhode? Er det noen statsvitere her som kan redegjøre for om det er en brukbar idé?

Ben "aspirerende triumvir" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-07, 21:18   #86
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Monarki eller republikk

Har ikke statsministeren, stortingspresidenten og resten av gjengen nok å gjøre, da? Kongefamilien utfører såvidt jeg forstår mange representasjonsoppgaver og det er vel ikke bare bare å lesse disse oppgavene over på andre eksisterende stillinger uten at det igjen går utover deres jobb? Hvis kongefamilien bare gjør tulleting som ikke tar noen tid så skjønner jeg ikke hva alt fuzzet om monarki vs. republikk handler om. Bort med dem.

: praktisk bekymret:

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-07, 21:20   #87
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Monarki eller republikk

Republikk

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 23:20   #88
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Monarki eller republikk

Jeg er litt usikker, men heler mot republikk. Jeg vil ikke ha en president alà den amerikanske. Må være andre måter å gjøre det på. Det kan andre mer om enn meg

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 23:36   #89
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.628
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Monarki eller republikk

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg er helt glassklar republikaner, aller mest av hensyn til de kongelige selv. Det er menneskeplageri å tvinge folk til å fødes inn i en sterkt begrenset og fryktelig offentlig rolle. Det er selvsagt middelaldersk at statsoverhoderollen skal være arvelig også, det er jo bare tilfeldig at de kongene vi har hatt hittil, har vært såpass oppegående og anstendige som de har vært.

Signerer toffens vidunderlige innlegg og er så enig som bare en kan være.

Etter Harald bør det være slutt; så kan vi heller innføre et passende maskotvelde.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 01:13   #90
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Monarki eller republikk

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Jeg er litt usikker, men heler mot republikk. Jeg vil ikke ha en president alà den amerikanske. Må være andre måter å gjøre det på. Det kan andre mer om enn meg

Det finnes utmerkede andre måter å gjøre det på. Både Finland, Island og Tyskland har presidenter uten politisk makt, som altså har samme funksjon som kongen i Norge.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 08:21   #91
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Monarki eller republikk

Fremdeles ingen som har sagt noe om hvorfor vi trenger president i det hele tatt.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 09:45   #92
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Monarki eller republikk

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Republikk, selvsagt. (...) Og den finske (eller tyske) modellen, der presidenten har samme funksjon som vår konge, virker som en veldig lur modell som kunne passe bra her. (Og Håkon kunne gjerne få min stemme som Norges første president, om han stilte til valg.)

Signerer.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 19:53   #93
Sniff
Nybegynner
 
Sniff sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Sogn og Fjordane
Innlegg: 7
Sniff har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Monarki eller republikk

Hadde nok stemt monarki ja...

Sniff er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 20:55   #94
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.918
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Monarki eller republikk

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Eller kanskje vi kan ha et triumvirat i stedet for et individ som statsoverhode? Er det noen statsvitere her som kan redegjøre for om det er en brukbar idé?

Vi åsså høre mer om det

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Fremdeles ingen som har sagt noe om hvorfor vi trenger president i det hele tatt.

Nemlig (det teller ikke det du sa, BenMurphy, det var ikke argumenter for)

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 21:00   #95
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Monarki eller republikk

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Stortingspresidenten blir statsoverhode, og trenger ikke en gang å skifte tittel. Jagland er jo da en ulempe i første omgang, men Stortinget greier sikkert å finne en litt mer kompetent person til stillingen neste gang.

Ja? Det var jo på nære nippet at Carl I ble stortingspresident.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 21:02   #96
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Monarki eller republikk

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Etter Harald bør det være slutt; så kan vi heller innføre et passende maskotvelde.

Jeg er mer enn gjerne maskot for republikken!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no