Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

"Unntaket som bekrefter regelen"

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-01-10, 14:50   #1
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

"Unntaket som bekrefter regelen"

Ja, hva betyr egentlig det. Jeg har gang på gang tenkt på dette begrepet, men jeg skjønner det rett og slett ikke.
Jeg bruker det av og til, men det føles jo litt rart å bruke det når man ikke skjønner hva det betyr.

__________________
2002 2004 2008 2010
Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 14:51   #2
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Unntaket som bekrefter regelen"

Den henspiller vel på ordspillet "ingen regel uten unntak"?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 14:53   #3
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.672
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Unntaket som bekrefter regelen"

Mei sa det.

jeg liker uttrykket godt.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 14:55   #4
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.376
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Unntaket som bekrefter regelen"

Det betyr at selv om det skjedde noe som var uvanlig, så trenger det ikke å bety at det kommer til å skje flere ganger. Det er fordi det er ingen regel uten unntak, så når man kommer borti unntakene bekrefter det bare dette.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 14:58   #5
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Unntaket som bekrefter regelen"

Det er vel ment som en litt spøkefull versjon av det Elise skriver. Man kan liksom alltid "skylde på" at alle regler har et unntak, når noe opptrer som ikke er i tråd med regelen. Det er ikke noe man kan si i en seriøs sammenheng, altså.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 14:58   #6
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.111
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Unntaket som bekrefter regelen"

Ofte brukes det som om et unntak fra en regel liksom skal bevise at regelen stemmer - som en slags "omvendt" anvendelse av "ingen regel uten unntak", altså - men det er egentlig feil. Det uttrykket betyr, er at dersom man formulerer et unntak, så bekrefter man med det, implisitt, at det finnes en regel som unntaket er et unntak fra.

OK, det var litt krøkkete formulert, altså. Men det er et slags juridisk prinsipp, om at hvis man har en lov eller regel som er formulert f.eks. som "på søndager er det ikke lov til å selge alkohol", så er det rimelig å tolke dette som en implisitt regel om at på dager som ikke er søndager, så er det lov til å selge alkohol. Slik at det spesifikke unntaket (på søndager er alkoholsalg forbudt) bekrefter den generelle regelen (som er at alkoholsalg er tillatt)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 15:01   #7
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Unntaket som bekrefter regelen"

Jeg trodde jeg skjønte det nå, helt til leste innlegget fra skilpadda. Da ble jeg plutselig usikker igjen.
Får kanskje lese gjennom det nøye og i rolig tempo, kanskje det da går inn.

__________________
2002 2004 2008 2010
Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 15:03   #8
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.111
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Unntaket som bekrefter regelen"



Altså, hvis jeg sier "Nei, du er under 18 år, så du kan ikke komme inn på denne filmen," så betyr det at de som er 18 år kan komme inn på filmen. Ikke sant? Selv om jeg ikke har sagt den regelen, bare kommet med unntaket. Unntaket bekrefter at det finnes en bakenforliggende regel.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 15:07   #9
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Unntaket som bekrefter regelen"

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.



Altså, hvis jeg sier "Nei, du er under 18 år, så du kan ikke komme inn på denne filmen," så betyr det at de som er 18 år kan komme inn på filmen. Ikke sant? Selv om jeg ikke har sagt den regelen, bare kommet med unntaket. Unntaket bekrefter at det finnes en bakenforliggende regel.

Aha, nå falt det på plass.

__________________
2002 2004 2008 2010
Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 15:10   #10
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: "Unntaket som bekrefter regelen"

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Altså, hvis jeg sier "Nei, du er under 18 år, så du kan ikke komme inn på denne filmen," så betyr det at de som er 18 år kan komme inn på filmen. Ikke sant? Selv om jeg ikke har sagt den regelen, bare kommet med unntaket. Unntaket bekrefter at det finnes en bakenforliggende regel.

Jeg er ikke helt med på hva du sier. I mitt hode er de som er 18 år, altså unntaket, ikke et unntak fra regelen - for regelen gjelder jo ikke dem? :lurer: Et unntak må jo være et tilfelle som regelen i utgangspuntet omfavner, men i noen spesielle tilfeller ikke gjelder likevel. F.eks at butikker ikke har lov til å ha søndagsåpent, unntatt de to siste søndagene før jul.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 15:12   #11
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.111
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Unntaket som bekrefter regelen"

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Jeg er ikke helt med på hva du sier. I mitt hode er de som er 18 år, altså unntaket, ikke et unntak fra regelen - for regelen gjelder jo ikke dem? :lurer: Et unntak må jo være et tilfelle som regelen i utgangspuntet omfavner, men i noen spesielle tilfeller ikke gjelder likevel. F.eks at butikker ikke har lov til å ha søndagsåpent, unntatt de to siste søndagene før jul.

OK, jeg er enig i at det ikke var det beste eksempelet. Hva da hvis jeg sier "De to siste søndagene før jul er det lov for butikker å holde åpent" - da er dette et unntak, og ved å komme med en slik unntaksbestemmelse, sier jeg implisitt at det finnes en generell regel om at butikker ikke får holde åpent på søndager.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 15:14   #12
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: "Unntaket som bekrefter regelen"

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

OK, jeg er enig i at det ikke var det beste eksempelet. Hva da hvis jeg sier "De to siste søndagene før jul er det lov for butikker å holde åpent" - da er dette et unntak, og ved å komme med en slik unntaksbestemmelse, sier jeg implisitt at det finnes en generell regel om at butikker ikke får holde åpent på søndager.

Da er jeg enig. Evt "barn under 11 år får ikke se filmen unntatt i følge med en voksen."

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 15:15   #13
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.111
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Unntaket som bekrefter regelen"

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Da er jeg enig. Evt "barn under 11 år får ikke se filmen unntatt i følge med en voksen."

Nei, da har du formulert hele regelen. Hvis du sier "Barn under 11 år kan få se filmen hvis de er sammen med en voksen," så er dette en formulering av unntaket. Og det unntaket impliserer at den generelle regelen er at barn under 11 år ikke får se filmen.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 15:18   #14
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.965
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Unntaket som bekrefter regelen"

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ofte brukes det som om et unntak fra en regel liksom skal bevise at regelen stemmer - som en slags "omvendt" anvendelse av "ingen regel uten unntak", altså - men det er egentlig feil. Det uttrykket betyr, er at dersom man formulerer et unntak, så bekrefter man med det, implisitt, at det finnes en regel som unntaket er et unntak fra.

OK, det var litt krøkkete formulert, altså. Men det er et slags juridisk prinsipp, om at hvis man har en lov eller regel som er formulert f.eks. som "på søndager er det ikke lov til å selge alkohol", så er det rimelig å tolke dette som en implisitt regel om at på dager som ikke er søndager, så er det lov til å selge alkohol. Slik at det spesifikke unntaket (på søndager er alkoholsalg forbudt) bekrefter den generelle regelen (som er at alkoholsalg er tillatt)

For de som liker fremmedord; i jussens verden er det det som kalles en antitetisk tolkning.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 17:52   #15
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: "Unntaket som bekrefter regelen"

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nei, da har du formulert hele regelen. Hvis du sier "Barn under 11 år kan få se filmen hvis de er sammen med en voksen," så er dette en formulering av unntaket. Og det unntaket impliserer at den generelle regelen er at barn under 11 år ikke får se filmen.

Eh, ja. Jeg kom på det i det øyeblikket jeg hadde logget av i sted, og det irriterte meg litt, for jeg skjønte at det kom til å bli kommentert.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 19:26   #16
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.111
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Unntaket som bekrefter regelen"

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Eh, ja. Jeg kom på det i det øyeblikket jeg hadde logget av i sted, og det irriterte meg litt, for jeg skjønte at det kom til å bli kommentert.

Kaller du meg forutsigbar?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 20:25   #17
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.376
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Unntaket som bekrefter regelen"

Jeg lurer da rett og slett på om jeg har misforstått, altså. Jeg syns jo Skilpaddas forklaring høres veldig fornuftig ut, liksom.

Vel vel. Man kan ikke slutte å lære i en alder av 28 år, heller!

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no