Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Barnehageansattes arbeidstidsavtale

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-10-09, 20:50   #21
Trampe
Har en bolle i ovnen
 
Trampe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 63
Trampe er litt kul
Standard

Sv: Barnehageansattes arbeidstidsavtale

Opprinnelig lagt inn av Meta, her.

Jeg håper at Utdanningsforbundet klarer å jobbe frem kravet om at 50 % av personalet i barnehagen skal være førskolelærere. Da finnes det pedagoger til stede når ped. lederne er på møte en time i uka.

Mener du at ped.medarbeidere IKKE klarer å ha det pedagogiske ansvaret mens ped.leder er på møte èn time i uka? Tenker du at kvaliteten i barnehagen synker pga èn times fravær?

Det er stor kvalitetsforskjeller både på ped.lederne og medarbeiderne. Vi har en ufaglært 22-åring ansatt hos oss som tar mye mer ansvar på avdelingen og mye større del i barnas hverdag enn ped.lederen gjør. Generelt et bedre barnehagemenneske enn hun med utdanningen.

Dårlige arbeidere kommer i alle aldre, former og bakgrunner.

__________________
Storesøster -96 Lillebror -01
Trampe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-09, 21:41   #22
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnehageansattes arbeidstidsavtale

For meg spiller det ingen rolle om barnet mitt leker med en pedagog eller en assistent, eller hvem det er som passer han. Men det som faktisk utgjør en forskjell er at det er et opplegg i barnehagen som er laget av pedagoger. Og for å få til det må de sikkert ha noen måter, da sånne opplegg sjelden blir til av seg selv.

Flinke assistenter yter da like god omsorg som pedagogisk personell. Det er i alle fall min erfaring. Det er mye større individuelle forskjeller uavhengig av om man er assistent eller førskolelærer synes jeg. Det kan handle om personlighet, kjemi osv.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-09, 22:07   #23
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnehageansattes arbeidstidsavtale

For meg handler det mest av alt om menneskene som er der og hvilken relasjon ungene (og jeg) har til dem, ikke om hvilken stilling/udanning de har. Nå er jeg muligens preget av å møtt mange pedagoger som ikke nødvendigvis er særlig pedagogisk av seg i møte med barn og voksne. Jeg heier på personlighet og kjemi, og i den barnehagen minsten er i nå er jeg aller mest trygg på at hun har det godt og blir sett og møtt på sine behov når de to assistentene er tilstede.
Jeg selvsagt ja til flere pedagoger i barnehagen, det er flott med fagutdannelse, men personligheten til disse er det aller viktigste.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-09, 22:10   #24
Meta
Heldig
 
Meta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 777
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Sv: Barnehageansattes arbeidstidsavtale

Opprinnelig lagt inn av Trampe, her.

Mener du at ped.medarbeidere IKKE klarer å ha det pedagogiske ansvaret mens ped.leder er på møte èn time i uka? Tenker du at kvaliteten i barnehagen synker pga èn times fravær?

Det er stor kvalitetsforskjeller både på ped.lederne og medarbeiderne. Vi har en ufaglært 22-åring ansatt hos oss som tar mye mer ansvar på avdelingen og mye større del i barnas hverdag enn ped.lederen gjør. Generelt et bedre barnehagemenneske enn hun med utdanningen.

Dårlige arbeidere kommer i alle aldre, former og bakgrunner.

Nei, jeg mener at ped.medarbeiderne helt glimrende klarer å ta ansvaret. Det å jobbe i barnehage krever engasjerte voksne som elsker det de jobber med, og det tror jeg du finner i alle aldre, former og bakgrunner.

__________________
Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-09, 22:14   #25
Meta
Heldig
 
Meta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 777
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Sv: Barnehageansattes arbeidstidsavtale

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

For meg handler det mest av alt om menneskene som er der og hvilken relasjon ungene (og jeg) har til dem, ikke om hvilken stilling/udanning de har. Nå er jeg muligens preget av å møtt mange pedagoger som ikke nødvendigvis er særlig pedagogisk av seg i møte med barn og voksne. Jeg heier på personlighet og kjemi, og i den barnehagen minsten er i nå er jeg aller mest trygg på at hun har det godt og blir sett og møtt på sine behov når de to assistentene er tilstede.
Jeg selvsagt ja til flere pedagoger i barnehagen, det er flott med fagutdannelse, men personligheten til disse er det aller viktigste.

Jeg tenker også som deg. Det må være ekte og genuint, enten personalet er utdannet eller ikke.

__________________
Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-09, 08:46   #26
Trampe
Har en bolle i ovnen
 
Trampe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 63
Trampe er litt kul
Standard

Sv: Barnehageansattes arbeidstidsavtale

Opprinnelig lagt inn av Meta, her.

Nei, jeg mener at ped.medarbeiderne helt glimrende klarer å ta ansvaret. Det å jobbe i barnehage krever engasjerte voksne som elsker det de jobber med, og det tror jeg du finner i alle aldre, former og bakgrunner.

Men hvorfor er det da viktig at det er en annen pedagog inne den ene timen ped.leder er på møte?

Det er jo ped.leder som har ansvaret for å sette opp og planlegge det pedagogiske arbeidet i barnehagen, og det er viktig at de gjør. Men medarbeidere klarer fint å gjennomføre dette uten at ped.leder "passer på"

Det som vil skje hvis man setter inn flere pedagoger på en avd. er at driften av barnehagen blir enda dyrere, som igjen går utover barna når man plutselig må begynne å spare av ungenes budsjett. Dvs. mindre penger til leker, formingsmatriell etc.

Jeg må også legge til at jeg som mor, og ikke ansatt i barnehage syntes det til tider var litt vel mye pedagogisk snakk når jeg hentet lillemann i barnehagen. Alt var liksom så etter boka, hvis du/dere skjønner hva jeg mener?
Så på avd hans var det en medarbeider som jeg foretrakk å snakke med i hente-situasjonen. Hun fortalte om hva han hadde spist, hva han hadde lekt, hvem han hadde lekt med og hvilke sanger de hadde sunget i samlingstund. Det som er viktig for meg som mor er jo at jeg får konkrete tilbakemeldinger på hvordan MITT barn har det i barnehagen. Og ikke om hvorfor de gjør sånn og sånn, og når de refererer til rammeplan.
Før jeg begynte å jobbe i barnehage selv visste jeg jo knapt hva rammeplanen var.

Okay, ser at jeg spora litt av der

__________________
Storesøster -96 Lillebror -01

Sist redigert av Trampe : 30-10-09 kl 11:41. Årsak: Skriveleif
Trampe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-10, 20:50   #27
Rikke
Nybegynner
 
Rikke sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 7
Rikke har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Barnehageansattes arbeidstidsavtale

Avdelingsmøter må holdes i åpningstiden, hvis ikke vil en slite med avspaseringer senere. Det er også viktig at alle på avdelingen er på avdelingsmøtene. Det er den eneste måten en kan få diskutert. Og den eneste måten alle kan få være med på å bestemme hva en skal gjøre ukene fremover. Veldig viktig at assistenter er med på dette.

Ved ped.leder møter er assistentene igjen på avdelingen og event førskolelærer. Om avdelingen er så stor at det er to førskolelærere på en avdeling.

Det er selvfølgelig veldig viktig med førskolelærere/pedagoger i barnehagen, men assistentene gjør en utrolig viktig jobb de og!

__________________
Rikke
Storesøster 04 og Lillesøster 09
Rikke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-10, 21:06   #28
Tøtto
Superduperaktiv
 
Tøtto sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 664
Tøtto er litt kulTøtto er litt kulTøtto er litt kul
Standard

Sv: Barnehageansattes arbeidstidsavtale

Det viktigste etter min mening er som mkj sier at det er et opplegg som er laget av pedagoger. Om barnehagen lider under at ped. leder er borte fra avdelingen pga møter noen timer i uken synes jeg det er på tide med et personalskifte, eller kanskje det er fordommene som må jobbes med?

På "min" avdeling i barnehagen er det en førskolelærer, en barne og ungdomsarbeider, og en uutdannet assistent. De er like flinke alle tre, men på hver sin måte.

__________________
..
Tøtto er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-10, 21:55   #29
ltb
Superaktiv
 
ltb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: ved Tyrifjorden
Innlegg: 330
ltb er litt kulltb er litt kul
Standard

Sv: Barnehageansattes arbeidstidsavtale

Jeg tenker at jeg gjerne skulle brukt all min tid i sammen med barna når jeg er på jobb. Jeg er ped. leder, og 4 timer av mine 37,5 timer i uka skal gå til ubunden tid hvor jeg oppdaterer meg faglig, planlegger det ped. arbeidet m.m. Jeg forstår at det kan oppfattes frustrerende når den med den ped. utdannelsen faktisk er minst i sammen med barna.

Avdelingsmøter er viktige for at personalet på avdelingen skal kunne snakke sammen og evaluere og forbedre arbeidet med barna.

Leder møter er viktige for at ped. lederne og styrer skal få snakket om det ped. arbeidet og driften av b.hg.

Møter med eksterne samarbeidspartnere, som ppt, barnevern, logoped, BUP o.l. må holdes på dagtid fordi ingen er på jobb på kvelden.

Hvis alle møter skal holdes utenom arbeidstid vil de ansatte være mer borte fra avdelingen. Dette må nemlig avspaseres, og i min b.hg. avspaserer vi time for time + overtidstillegget (vi tar ut overtiden i tid og ikke penger). Dvs at et møte på en time gir 1 1/2 time avspasering.

Men hva med alle de oppgavene som pedagogene gjør i barnehagen som barna ikke må delta i. Rydding av kjøkken, koste gulv, henge opp barnas produkt på veggene, hente materiell og legge på plass materiell o.l. Det bør kanskje de ufaglærte ta seg av, eller? Det er faktisk slik at ped. ledere utfører de samme arbeidsoppgavene som en assistent, men en ped. leder har i tillegg personalansvar på avd., planlegging, evaluering, dokumentasjon, foreldresamtaler, ansvar for tilrettelegging til barn med spesielle behov, veiledning av barn/ansatte/foreldre, oppdatere seg faglig.....

Som pedagog mener jeg at vi må være flinke til å delegere oppgaver til assistentene og fagarbeiderne. Huske at jeg har utdannet meg til en jobb med barn, og derfor la andre også ta seg av oppgaver som ikke involverer barna, og delta med barna selv. Det er desverre slik at mange pedagoger velger å sitte på kontoret i stedet for å være ute i sammen med barna. Rydde kjøkkenet i stedet for å delta i garderoben når barna kler på seg o.l.

Jeg sier ikke at alle er slik! Men jeg mener faktisk at det bør være en viss forskjell på arbeidsoppgavene til pedagogene og assistentene. Jeg synes det er trist at kjøkkenhjelpen ble borte, det er med på å ta tiden til pedagogene bort fra barna. En kan nok definitivt bli flinkere til å ta med barna på kjøkkenet, men for å få logistikken til å gå opp med møter, pauser, legging av barn o.l. blir det desverre alt for ofte slik at de voksne gjør jobben alene.

Siden jeg har valgt førskolelærer utdannelse, bør min tid i b.hg. så langt det er mulig gå til å være der barna er! Være en voksen som er tilstede for barna og er en god rollemodell!

__________________
Barn har krav på å bli vist like mye respekt som voksne!
S1 januar 03 S2 november 09
ltb er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no