Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvordan få jr mer variert og interessert i middagsmat?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-09-12, 14:26   #1
Wingman
her skal det bli liv
 
Wingman sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Vestfold
Innlegg: 687
Wingman er populærWingman er populærWingman er populær
Standard

Hvordan få jr mer variert og interessert i middagsmat?

Evigvarende kamp og problem om middagen her hjemme.

Guttungen avskyr kjøtt, tilogmed kjøttdeig er uintressant. Han har spist det meste most og på barnematglass men etter å ha blitt stor nok til vanlig middag er det stadig problem å finne noe som intresserer han.

Det han elsker å spise foruten brød/knekkebrød med kaviar:
-fiskekaker både de gode med hvitløk fra ferskdisken og de indistruelle
-risengrynsgrøt
-pannekaker

det er igrunn hva som intresserer han. ellers spiser han tilbehør som pitabrød, nanbrød, ris, potet, saus, makoroni, pasta og ris. men hovedingridiensene er et evigvarende problem.

Noen som har noen gode tips og råd til å få fart på middagsspisingen?

Når han ikke er intressert til maten rundt kl 1630 så får han ikke kveldsmat erstatning før 1730-1800. han skal jo tross alt i seng til 19. Han er 2,5. tok det opp med helsesøster på 2års kontroll nylig men hun sa jeg kunne kjøre på med fiskekaker iogmed det var lett å bytte ut med annen mat så jeg selv kunne varriere. Jeg syns uansett han snart må få ned noe annet for ellers er jeg redd problemet kan bli stort.

rådløs og glad for all hjelp

__________________
Pappaen til kiddo født 2010.
Wingman er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-12, 14:31   #2
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.550
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få jr mer variert og intressert av middagsmat?

Min gutt er lik, han spiser stort sett bare grønnsaker og fisk. Jeg tar det med knusende ro og tenker at minst mulig styr rundt maten er det som vil lønne seg på sikt. Jeg praktiserer "mamma bestemmer hva som er på fatet, barnet bestemmer hva som går i munnen." Også passer jeg på å servere proteinrikt pålegg til kvelds de dagene han ikke spiser noe annet enn grønnsaker til middag. Han legger seg så tidlig at han ikke spiser kvelds vanligvis, men har han spist lite til middag får han tilbudet likevel.

Kamp og mas rundt spisingen tror jeg bare gjør vondt verre, og jeg tror vi foreldre bare må godta at det er sånn i perioder.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-12, 14:31   #3
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.059
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få jr mer variert og intressert av middagsmat?

Vi har litt samme situasjon, men vår er jo litt over ett år yngre enn din, så skjønner at det er frustrerende at han fortsatt ikke vil ha en del matvarer. Her tilbyr vi kjøtt eller fisk hver dag (med mindre vi har vegetarisk middag, såklart), men det er ytterst sjelden at det blir spist med mindre det er i form av pølse. Jaja, så har vi pølser av og til, av den sunneste sorten, og det får være greit. Ellers spiser hun tilbehøret, og vi prøver å lage minst mulig støy rundt det. Innimellom går det inn litt kjøtt uten at hun helt tenker på det, og i går spiste hun litt på en kyllingbit. Vi er opptatt av å ikke mase, så vi har litt av alt på tallerkenen, og presser ikke på for at hun skal smake.

Jeg vet ikke om jeg har så mange konkrete råd, men fiskekaker er jo i hvert fall veldig godt og sunt, selv om jeg skjønner at det kan bli lite variasjon. Spiser han kjøttpålegg på brødskiver, da? Jeg trøster meg liksom med at hun spiser leverpostei hver dag.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-12, 14:32   #4
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få jr mer variert og intressert av middagsmat?

Dette med småbarn og mat er todelt. Du har det å få i ungen adekvat ernæring. Det høres det ut som du ikke har noe problemer med. Og så er det å utvide matutvalget. Det er ikke alltid like enkelt. Jeg tror det beste med så små unger er å fortsette å legge alle typene mat på tallerkenen. Og å servere det samme veldig mange ganger i håp om at barnet til slutt aksepterer det, ofte skjer det, men av og til ikke. Jeg synes i grunnen ernæring går foran oppdragelse på en toåring, så jeg ville fortsatt å tilby variert middag, og så heller servere en akseptert proteinkilde til kvelds dersom middagen falt gjennom. (En toåring er imidlertid stor nok til å skjønne at hvis han skriker høyt nok kommer den maten han egentlig vil ha, så det gjelder det å unngå. ).

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-12, 14:37   #5
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få jr mer variert og interessert i middagsmat?

Jeg hadde ikke stresset med det tror jeg, så lenge han spiser tilbehøret. Min yngste er litt eldre og jeg har alltid bare lagt litt av hver rett på tallerkenen til henne og latt henne styre hva hun spiser selv. Har hun bedt om mer gulrot uten å røre kjøttet har hun fått det. Innenfor rimelighetens grenser så klart. Hvis vi har sopp og hun insisterer på å bare spise det, så sier jeg at hun må spise litt av det andre også.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-12, 14:38   #6
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.907
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få jr mer variert og interessert i middagsmat?

Jeg har erfart at de gjerne er litt sære i matveien i 2-årsalderen. Minsten holder på med noe jeg kaller "småbarns-kosher". Det går ut på at han egentlig liker det meste, men for all del ikke blandet sammen, og ikke i alle kombinasjoner, og ikke på alle dager.

Jeg tror det viktigste er å fortsette å tilby variert mat, og så sørge for at de spiser noe til hvert måltid. Jeg ser ikke på det som krise om minsten ikke spiser all verden til et måltid, for det er jo uansett ikke så mange timer til neste. Så sant de er normalvektige og eller friske og aktive, selvsagt.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-12, 14:58   #7
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.901
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan få jr mer variert og interessert i middagsmat?

Samme med 2-åringen her. Han går ikke av veien for å spise smaksrike sauser, alt fra salsa verde til curry, så lenge det er blandet med ris eller pasta, men kjøtt og fisk er skumle greier. Fiskekaker, fiskegrateng og bacon, samt et par grønnsaker er ok, ellers er det poteter, ris og pasta som er greia. Ikke noen lavkarboentusiast, akkurat.

Som flere har skrevet legger vi alltid litt av alt på tallerkenen, og håper at det skal gå seg til etterhvert, og så passer vi på å servere ost og leverpostei på brødmaten. Ost er forresten svært populært, han knasker parmesan som om det skulle vært rosiner - raringen.

Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-12, 15:05   #8
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.550
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få jr mer variert og interessert i middagsmat?

Jeg hadde derimot ikke servert bare fiskekaker da, hvis jeg forsto det rett at helsesøster hadde foreslått det? Fortsett å tilby variert mat. Her skjer det innimellom at han "glemmer seg" og spiser litt kjøtt likevel når det først ligger der på fatet hans.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-12, 15:10   #9
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.607
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan få jr mer variert og interessert i middagsmat?

Har ikke noe lavkarbobarn vi heller akkurat. Favoritt er brødmat, frokostblanding, grøt, pasta og ris. Kjøtt og fisk er vanskeligere å få i han enn grønnsaker. Han spiser blandingsprodukter, koteletter og noen få biter laks om jeg lokker ham litt. Han spiser både ost, leverpostei, skinke, egg og slikt da. Frukt spiser han nesten hva som helst av.

Vi tar på litt av hvert på tallerkenen og han må smake før han sier han ikke liker noe, men satser ellers på at det tar seg opp etterhvert. Han er ikke så kresen på middag at jeg blir bekymret, men håper det tar seg opp. Han er over fire. Ikke så mange gode tips herfra altså, men ville bare fortsatt å tilby.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-12, 19:11   #10
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.059
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få jr mer variert og interessert i middagsmat?

Ja, jeg ville også bare fortsatt å tilby, jeg ser at det sakte men sikkert funker her i hvert fall. I dag spiste hun tomatsuppe og ikke bare makaronien oppi den. Ikke kjøtt eller fisk, men likevel mer variasjon enn bare pasta.

Jeg blir alltid litt betenkt når måltidene omtales som kamp og problem. Du mener det sikkert ikke så bokstavelig, men jeg tenker at det er viktig å skape ro og hygge rundt bordet og ikke se på det som en kamp. Da tror jeg barnet merker stemningen og blir urolig.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 18:04   #11
Wingman
her skal det bli liv
 
Wingman sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Vestfold
Innlegg: 687
Wingman er populærWingman er populærWingman er populær
Standard

Sv: Hvordan få jr mer variert og interessert i middagsmat?

takor tips! og veldig greit å se det ikke er noe unntakstillstand her

note to myself:
-fortsette å tilby den middagen som er laget og variere litt så det ihvertfall ikke blir fiskerettene hans mer enn 3ganger i uka ihvertfall
-tålmodighet

__________________
Pappaen til kiddo født 2010.
Wingman er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 21:10   #12
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.509
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få jr mer variert og interessert i middagsmat?

Jeg har en 4.5 åring, og han liker ikke middag av prinsipp.
Han har vært sånn lenge, og jeg lager det vi skal ha til middag, legger opp på tallerken, og han velger selv hva han vil spise, om han vil spise, og hvor mye. Det blir stadig bedre, og mer variert det han spiser. Så ikke gi opp, det blir bedre.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 21:16   #13
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få jr mer variert og interessert i middagsmat?

Min toåring er inne i en utrolig selektiv periode, men jeg gjør som flere andre skisserer, legger opp litt av hvert og lar henne velge selv. Fyller på innenfor rimelighetens grenser (type "ja, du får mer brokkoli, men må smake på fisken først"). Idag ville hun bare ha pasta, ikke bacon. Ofte nekter hun spise noe av fisken, men tirsdag ville hun bare ha fiskekakene, ikke potetene. Det går over av seg selv, tenker jeg, bare fortsette med variert mat og ikke lag noe styr ut av det så lenge det totalt spises nok.
Jeg steker av og til egg til henne til kvelden hvis jeg synes middagen ble litt vel spinkel.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 21:46   #14
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få jr mer variert og interessert i middagsmat?

Jeg ville ikke laget noe styr rundt det, men alltid servert alt på tallerkenen til hver middag. Jeg ville ikke blandet maten, men lagt den hver for seg slik at dersom han ville så kunne han smake, og vis ikke så er det å vente til kvelds.

Jeg tror det dummeste man gjør er å begynne å stresse å gi de pølser og fiskekaker fordi man er redde de skal sulte ihjel. Da risikerer man å ende opp med en 8 åring som brekker seg når han må ta på kjøtt.

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-12, 19:41   #15
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.059
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få jr mer variert og interessert i middagsmat?

Det er jo ikke noe problem å gi dem fiskekaker eller pølser så lenge en ikke bare gir dem det, synes nå jeg.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-12, 19:43   #16
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.509
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få jr mer variert og interessert i middagsmat?

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Det er jo ikke noe problem å gi dem fiskekaker eller pølser så lenge en ikke bare gir dem det, synes nå jeg.

Helt enig.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-12, 21:19   #17
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få jr mer variert og interessert i middagsmat?

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Det er jo ikke noe problem å gi dem fiskekaker eller pølser så lenge en ikke bare gir dem det, synes nå jeg.

Enig. Tror det blir fiskekaker en gang i uka her en periode nå.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-12, 21:27   #18
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan få jr mer variert og interessert i middagsmat?

Har du prøvd med kylling? Kjøttkaker/medisterkaker? Fisk av ulike typer er veldig bra mat, det er svært få som tar skade av å spise det 5-6 dager i uka.

Lysten på kjøttfarsemat pleier å komme etterhvert som de blir større. Rent kjøtt kan mine to fortsatt sitte og tygge i en halvtime uten å svelge, men de smaker på alt.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no