Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Oppgave for min datter ... småhaster litt. Trenger input

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-10-07, 20:36   #1
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Oppgave for min datter ... småhaster litt. Trenger input

Datteren min skal skrive en case/oppgave på BI
Oppgaven handler om det å gjøre en jeans vellykket på det norske markedet

Jentene trenger litt input

Jeg har sittet lenge med henne nå, men trenger noen meninger/synspunkt/hva som helst


....det haster litt også, jentene skal jobbe med dette i hele morgen

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 20:40   #2
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Oppgave for min datter..småhaster litt.Trenger input

Nå er det vel ikke akkurat dette jeg vet mest om, men kanskje måten å få en jeans populær på, er å selge den inn hos de "rette" menneskene? Gjøre den attraktiv for de som viser seg med "kule" klær, og gjerne går i bresjen med nye og hotte ting? Da følger gjerne mange etter.

Vet ikke altså, bare en tanke

  Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 20:45   #3
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppgave for min datter ... småhaster litt.Trenger input

Tusen takk sjuggerpløm!!
Datteren min er takknemlig for svar

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 20:49   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppgave for min datter ... småhaster litt.Trenger input

Jeg har hatt samme fag som henne, og mitt tips er: Les pensum. Der finner man faktisk det som trengs.

Tenk segmentering. Hvem ønsker de at skal kjøpe buksa? Hvor/Når/Hvordan finner de dem? Hvilken kjøpekraft har de?
Hvem konkurrerer de med? Hva gjør konkurrentene populære? Hva gjør dem bedre/annerledes enn konkurrentene (PoD)? Hva gjør de like godt (PoP)? Hvor stor markedsandel ønsker de å ta, og hvor fort?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 20:52   #5
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppgave for min datter ... småhaster litt.Trenger input

Tusen takk Glitterchick

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 20:54   #6
Muad'Dib
Trapper opp igjen !
 
Muad'Dib sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.802
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Sv: Oppgave for min datter ... småhaster litt.Trenger input

Sørge for at den blir assosiert med positive ting og et positivt selvsyn og livssyn: øko-bukser, jeg-elsker-dyr bukser, skikkelig upmarket bukser, buksene for dem der har sett mye av verden,...

Tenk for eksempel på Odd Molly, som med enorm sukses har markedsført seg som merket for den tilbakelente, kule jente som ikke følger flokken (du husker denne historien om hvor OM navnet skulle komme fra, eller ?)

Jeg elsker hudpleieprodukter fra The Body Shop. Ikke bare fordi de er bra og dufter godt, men også fordi de får meg til å føle meg som et bedre menneske.

Håper at det hjalp litt.

__________________
storebror 1997 og lillebror 2003
Moral er bra ! Dobbeltmoral er dobbelt så bra !!
Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 20:59   #7
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppgave for min datter ... småhaster litt.Trenger input

Tusen takk Muad'Dib.Nei jeg hsuker ikke historien om OM ,søkte litt på nettet, men fant ikke
Jeg nevnte OM for henne.Jentene har jo gjort braksuksess

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 21:03   #8
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppgave for min datter ... småhaster litt.Trenger input

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg har hatt samme fag som henne, og mitt tips er: Les pensum. Der finner man faktisk det som trengs.

Tenk segmentering. Hvem ønsker de at skal kjøpe buksa? Hvor/Når/Hvordan finner de dem? Hvilken kjøpekraft har de?
Hvem konkurrerer de med? Hva gjør konkurrentene populære? Hva gjør dem bedre/annerledes enn konkurrentene (PoD)? Hva gjør de like godt (PoP)? Hvor stor markedsandel ønsker de å ta, og hvor fort?

Godt svar.

Segmentering, men også å finne en unik posisjon i det segmentet. Det er viktig å se på hele konkuransebildet og ikke bare direkte konkurenter, substitutter er også viktig.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 21:10   #9
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppgave for min datter ... småhaster litt.Trenger input

Tusen takk Bundbury

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 21:12   #10
Muad'Dib
Trapper opp igjen !
 
Muad'Dib sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.802
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Sv: Oppgave for min datter ... småhaster litt.Trenger input

Den ene av Odd Molly kreatørene (Karim Jimfelt etellerannet) har vært surferboy på USAs vestkyst (tenk: Beach Boy scenario). Der var det masse jenter som prøvde å gjøre seg lekre for gutta, bortsett fra en, som de kaldte for Odd Molly. Hun var bare seg selv, og det var henne alle gutter forelsket seg i.

Jeg leste det på OM siten, og det er også blitt sitert i interviewer. Personlig tror jeg det hele bare er oppspinn, men guri så effektiv. Tenk på de forskjellige navnene på plaggene, samt logoene: "vive la différence" (lenge leve forskjelligheten), "celebrating yourselves": de understreker også veldig dette image av selvstendighet og originalitet.

Du kan også bruke Sass & Bide som inspirasjon. De spesielle, poetiske navn på plaggene understreker imaget av tøy som skiller seg ut fra massen.

__________________
storebror 1997 og lillebror 2003
Moral er bra ! Dobbeltmoral er dobbelt så bra !!
Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 21:14   #11
Lizzie
Bør lage seg en tittel selv
 
Lizzie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.498
Lizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Oppgave for min datter ... småhaster litt.Trenger input

Jeg har akkurat levert den oppgaven selv jeg...

__________________
Lizzie
junior, desember 04 og Poden, september 07
Lizzie er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 21:15   #12
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.817
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oppgave for min datter ... småhaster litt.Trenger input

Jeg har gått på BI, og signerer Glitter. De må trekke ut det de mener er mest relevant fra pensum. Og begrunne hvorfor de tar akkurat de valgene. Jeg vet ikke helt hvor lurt det er om de begynner å spørre seg rundt etter hva andre tror og mener egentlig, det er lett å bli farget av det. Det er ikke ment som kritikk altså, men jeg har sett folk tabbe seg ut med å skrive oppgaver som ikke lå tett nok opp til pensum.


Hvor gammel er datteren din?

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 21:16   #13
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.121
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppgave for min datter ... småhaster litt.Trenger input

Det har blitt sagt mye bra her, håper du har fått inspill!

Man må tenke målgruppe og man må undersøke markedet. Det gjøres ved en situasjonsanalyse (egen) og gjerne en markedsundersøkelse, evt intervju. Det er også viktig å skrive en markedsplan, dette står sikkert i pensum. Samme gjelder noe som heter 5 P'er, pris, produkt, promotering, plassering og en p jeg ikke husker i farta.

Det er viktig å ha en god forretningside og som nevnt over her må man da vite hvem som er sine konkurrenter.

For å etablere noe nytt må man også ha penger, gjerne i form av sponsorer i tillegg til at man selvsagt må ha en form for startkapital og lage budsjett for å få lån, bestemme pris på produktet osv.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 21:20   #14
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppgave for min datter ... småhaster litt.Trenger input

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Jeg har gått på BI, og signerer Glitter. De må trekke ut det de mener er mest relevant fra pensum. Og begrunne hvorfor de tar akkurat de valgene. Jeg vet ikke helt hvor lurt det er om de begynner å spørre seg rundt etter hva andre tror og mener egentlig, det er lett å bli farget av det. Det er ikke ment som kritikk altså, men jeg har sett folk tabbe seg ut med å skrive oppgaver som ikke lå tett nok opp til pensum.


Hvor gammel er datteren din?

Hun er 19 år
Dette er første oppgaven hun skal skrive

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 21:22   #15
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.817
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oppgave for min datter ... småhaster litt.Trenger input

Opprinnelig lagt inn av Angelique, her.

Hun er 19 år
Dette er første oppgaven hun skal skrive

Det er ikke så lett første gangen. Du får hilse og si lykke til!

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 21:22   #16
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppgave for min datter ... småhaster litt.Trenger input

Tusen takk alle sammen
Suverent, supert, FP er bare helt topp
Hun har nå kjempemye å bruke
Jeg googlet litt her og fant også mye bra om segmentering for henne

Litt hjelp må man gi disse småstore gullene

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 21:22   #17
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppgave for min datter ... småhaster litt.Trenger input

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Det er ikke så lett første gangen. Du får hilse og si lykke til!

Det skal jeg gjøre, tusen takk

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 21:29   #18
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppgave for min datter ... småhaster litt.Trenger input

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Jeg har gått på BI, og signerer Glitter. De må trekke ut det de mener er mest relevant fra pensum. Og begrunne hvorfor de tar akkurat de valgene. Jeg vet ikke helt hvor lurt det er om de begynner å spørre seg rundt etter hva andre tror og mener egentlig, det er lett å bli farget av det. Det er ikke ment som kritikk altså, men jeg har sett folk tabbe seg ut med å skrive oppgaver som ikke lå tett nok opp til pensum.

Jeg signerer Bokormen tilbake!
De casene de jobber med nå er for å vise at de har fått med seg og forstått pensum så langt i semesteret. Det er derfor veldig lurt å kartlegge hva de skal ha lest, og ta utgangspunkt i det. Mange fine tips i denne tråden, men endel går faktisk utenfor pensum, videre i pensum og vil ikke vise at de faktisk har forstått oppgaven og kan bruke de modellene de skal ha lært til nå.

Googling er kjekt det, men boka hennes skal fortelle henne det hun trenger å vite om segmentering. Bør også sjekke om det står presisert i oppgaven om de skal bruke eksterne kilder, eller kun oppgavetekst og pensumbok.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 21:30   #19
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Oppgave for min datter ... småhaster litt.Trenger input

Jeg mener de bør tenke på at de selger en følelse. En følelse av hva da?
Kan være så mangt.. ekslusivitet, økologiskbomull osv. Etter å ha bestemt dette så bør de tenke hvem som er målgruppen, om de er kjøpesterke om de skal gjøre buksen ettertraktet ved å selge mye/lite?
Kan hende jeg repeterer noen her.. har ikke lest hele tråden..

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 22:00   #20
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.712
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Oppgave for min datter ... småhaster litt.Trenger input

Opprinnelig lagt inn av Lizzie, her.

Jeg har akkurat levert den oppgaven selv jeg...

Og jeg har planer om å levere den i morgen

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no