Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Enda ei trapp som skriker etter oppussing!

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-07-08, 15:20   #1
Alexy
Lykkelig nygift.
 
Alexy sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.952
Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Enda ei trapp som skriker etter oppussing!

Nå har vi utsatt oppussing av trappa vår i 4 år. Men har bestemt oss for å ta den nå, siden den er i tilknytning til rommet i kjelleren som vi pusser opp nå.

Trappa er i lakkert furu, så jeg bare vet at gelenderet skal være hvitt! Trinnene er jeg mer usikker på. Men hva gjør jeg, må trappa pusses helt ned ? Og da tenker jeg på gelenderet. Trinnene må pusses mye, for de er hakkete.

Også lurer jeg på om jeg skal ta bort de platene mellom trinnene? De er utrolig stygge og det samler seg en del skit i sprekkene. Vet jo at støvet virvles litt mer når det er åpent, og det er ikke aktuelt å skifte ut platene. :lat: Kanskje det går å male de i samme farge som gelenderet?

Bilde av trappa forfra:




Trappa bakfra:


__________________
Alexy.

Storebror 03 og lillesøster 06.
Alexy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-08, 15:22   #2
Alexy
Lykkelig nygift.
 
Alexy sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.952
Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Enda ei trapp som skriker etter oppussing!

Her er bilde av kroken der jeg skal ha sybordet mitt, her ser dere at jeg har tatt bort et par plater for å se hvordan det ble:


__________________
Alexy.

Storebror 03 og lillesøster 06.
Alexy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-08, 15:36   #3
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Enda ei trapp som skriker etter oppussing!

Jeg gjorde det i fjor. Det ut som om vi har samme modell.
Jeg rubbet trappa med sandpapir, og har malt 4 strøk med helblank maling.
Platene i trappa ville jeg tatt bort, du har jo barnesikring under trinnene.

Vi vurderte å sette opp slike plater mellom trinnene, men det ville blitt en helt annen trapp. Jeg synes det er luftigere og finere uten.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-08, 15:38   #4
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enda ei trapp som skriker etter oppussing!

Jeg har en liknende trapp uten bakplater, og jeg tenkte jeg skulle få på plass noen sånne.
Det blir noe helt vanvittig med støv og dotter på det som er under trappen, nemlig. Det er der alt havner.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-08, 15:44   #5
Alexy
Lykkelig nygift.
 
Alexy sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.952
Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Enda ei trapp som skriker etter oppussing!

Hehe, ja det var til å bli klok av. Håper flere kan råde meg til hva jeg skal velge. Ser helt klart fordeler og bakdeler med begge deler. Nå har vi levd sånn i 4 år, så jeg er rimelig lei av det. Men dersom det blir bedre om vi maler de. :tenke:

__________________
Alexy.

Storebror 03 og lillesøster 06.
Alexy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-08, 16:03   #6
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Enda ei trapp som skriker etter oppussing!

Har ei nesten lik trapp og jeg driver å samler mot til å gå løs på prosjekt puss og mal. Men, det er liksom denne pussejobben jeg gruer mest for. Trodde jeg måtte belage meg på å pusse vekk alt av lakk, men det er kanskje ikke nødvendig?

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-08, 17:17   #7
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Enda ei trapp som skriker etter oppussing!

Opprinnelig lagt inn av Alexy, her.

Nå har vi utsatt oppussing av trappa vår i 4 år. Men har bestemt oss for å ta den nå, siden den er i tilknytning til rommet i kjelleren som vi pusser opp nå.

Trappa er i lakkert furu, så jeg bare vet at gelenderet skal være hvitt! Trinnene er jeg mer usikker på. Men hva gjør jeg, må trappa pusses helt ned ? Og da tenker jeg på gelenderet. Trinnene må pusses mye, for de er hakkete.

Også lurer jeg på om jeg skal ta bort de platene mellom trinnene?
De er utrolig stygge og det samler seg en del skit i sprekkene. Vet jo at støvet virvles litt mer når det er åpent, og det er ikke aktuelt å skifte ut platene. :lat: Kanskje det går å male de i samme farge som gelenderet?

Jeg som tenkte at du er superheldig som har tett trapp. Jeg blir gal av alt støv og hår og rusk som samler seg under tappa.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-08, 17:31   #8
dutte
fornyet
 
dutte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Far out east
Innlegg: 2.186
dutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Enda ei trapp som skriker etter oppussing!

Du må ikke finne på å lage åpen trapp hvis du skal ha sykrok eller noe annet fornuftig under. Det blir enormt mye støv.

__________________
08 09

dutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-08, 23:18   #9
Alexy
Lykkelig nygift.
 
Alexy sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.952
Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Enda ei trapp som skriker etter oppussing!

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Har ei nesten lik trapp og jeg driver å samler mot til å gå løs på prosjekt puss og mal. Men, det er liksom denne pussejobben jeg gruer mest for. Trodde jeg måtte belage meg på å pusse vekk alt av lakk, men det er kanskje ikke nødvendig?



Nei, tror ikke det er nødvendig å pusse vekk all lakken. Nok å bare pusse litt sånn at "busten" på treverket reiser seg, og dermed vil ny maling sitte fast. Trinnene må kanskje pusses mer, men hos oss er det rett og slett pga. hakk og bulker.
Tenkte jeg skulle pusse trinnene med maskin og støvsuge støvet samtidig.

__________________
Alexy.

Storebror 03 og lillesøster 06.
Alexy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-08, 23:19   #10
Alexy
Lykkelig nygift.
 
Alexy sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.952
Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Enda ei trapp som skriker etter oppussing!

Da tror jeg at jeg hører på flere av dere kloke damer, og beholder platene bak. Maler de bare hvit, og satser på at det blir bra.

Må jeg bruke kvistlakk på noe?

__________________
Alexy.

Storebror 03 og lillesøster 06.
Alexy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-08, 18:34   #11
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Enda ei trapp som skriker etter oppussing!

Hvis det samler seg skit i sprekkene kan du jo fuge med akryl-ett-eller-annet tror jeg det heter. Brukes på samme måte som silikon bare at dette er overmalbart.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-08, 18:49   #12
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Enda ei trapp som skriker etter oppussing!

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Har ei nesten lik trapp og jeg driver å samler mot til å gå løs på prosjekt puss og mal. Men, det er liksom denne pussejobben jeg gruer mest for. Trodde jeg måtte belage meg på å pusse vekk alt av lakk, men det er kanskje ikke nødvendig?

samme er situasjonen her hos oss. Sitter faktisk under den akkurat nå.

Jeg hadde ikke fjernet bakplatene. Under trappa samles det ellers mye støv. Da er det bedre at støvet ligger igjen i trappa enn at det ramler ned på skrivebord, sybord eller hva man nå har under der.

Jeg kommer til å få en håndtverker til å gjøre det, han gjør det mye raskere. Hvis trappa skal males var det nok å pusse den lett (og sparkle sikkert der det trengs) grunne og så male. (+ kvistlakk kan jeg tenke meg)

Men hvis den skal beises, f.eks. med mørk beis i trinnene er det viktig å få vekk all lakken, ellers trekker ikke beisen ned. Så her blir det helmalt trapp. Lurer bare på fargen. Det er hvite vegger, hvitt tak her nede i kjelleren hvor trappa kommer ned. Kanskje blir det litt for hvitt med helhvit trapp? Har evt tenkt at jeg kan male veggen bak pulten i en farge for å bryte litt.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-08, 18:55   #13
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Enda ei trapp som skriker etter oppussing!

Ååå, dette må jeg også gjøre i det nye huset, så abbonerer på alt av gode råd og tips.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-08, 22:17   #14
Tante Grønn
Alltid motsatt
 
Tante Grønn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 888
Tante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populær
Standard

Sv: Enda ei trapp som skriker etter oppussing!

Ah, samme trappe-prosjekt som vi har dette. Det vil si, vi har det bare i tankene enn så lenge.
*følger spent med*

__________________
-Tripp-06,Trapp-07 og Tresko des-08-
Tante Grønn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 21:30   #15
dutte
fornyet
 
dutte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Far out east
Innlegg: 2.186
dutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Enda ei trapp som skriker etter oppussing!

Jeg tipser igjen om www.stepkit.no
for den som har lyst til å sette bort jobben.

__________________
08 09

dutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-08, 19:05   #16
Jenna
Det ordner seg alltid
 
Jenna sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.819
Jenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Enda ei trapp som skriker etter oppussing!

Jeg ville malt bakplatene i samme farge som rekkverket. Så akkurat et før/nå bilde av det (i et blad) og det ble veldig bra. (Lurer på om det var det inspirasjon-bladet som jeg plukket med meg fra Fargeglede-butikken)

Jenna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no