Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Hvilke brettspill er bra?

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-11-15, 09:51   #21
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.853
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke brettspill er bra?

Jeg synes Settlers, RISK og sånne strategispill er noe av det aller kjedeligste på jord, og ville aldri, aldri ha gitt det til egne barn - da må man jo spille det selv. Ticket to Ride er i samme gata.

Ubongo er bra, og så har vi et spill som hele familien er veldig glad i - med noen flotte, forseggjorte, fargerike kort der konseptet går på å gjette hvilket bilde som passer til en beskrivelse en av deltakerne presenterer. (Supergod forklaring, ser jeg! ) Må sjekke hjemme i ettermiddag hva det heter.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-15, 09:53   #22
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.907
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke brettspill er bra?

Mens jeg spiller gjerne Settlers og Risk i timevis, hvis jeg slipper Ubongo og Alias og sånt.

Neida, sånne spill kan være kjekke. På nyttårsaften, f eks.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-15, 09:56   #23
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.853
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke brettspill er bra?

Ubongo går jo fort. Selv Monopol er en tålmodighetsprøve av de sjeldne for meg.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-15, 09:57   #24
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.852
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke brettspill er bra?

Vi spiller oftest Kortskalle og Ticket to ride. Og noe Monopol.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-15, 09:58   #25
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.539
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke brettspill er bra?

Monopol junior med ungene, DET er en tålmodighetsprøve jeg egentlig ikke utstår, så jeg lærte dem det så de kan spille selv. Der er jo reelt ingen strategi og ikke noe moro.... de må bare bli dreven nok så vi kan introdusere dem for ekte greier...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-15, 09:59   #26
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.907
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke brettspill er bra?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Ubongo går jo fort. Selv Monopol er en tålmodighetsprøve av de sjeldne for meg.

Monopol er jo grusomt. Det finnes jo ikke underholdende. Men det er heldigvis lett å lære dem å spille selv.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-15, 10:05   #27
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.861
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke brettspill er bra?

Jeg elsker strategispill. Jeg og mannen ofret en del nattesøvn for å sitte over fem timer i strekk (etter at barna var i seng) med min bror + samboer og spille Arkham Horror og jeg gleder meg allerede til neste gang.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-15, 10:11   #28
Tilde
Jordbærpiken
 
Tilde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.836
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilke brettspill er bra?

Vi spiller mye Settlers med utvidelsen til (Sjøfarer)
Ubongo
Ticket to Ride
Alias
Tabu
Fantasi med miming hvis vi er mange
Ungene liker i tillegg monopol
Ryktet går fikk de til jul i fjor, det er også bra.

I tillegg spilles det en del kort.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-15, 10:11   #29
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke brettspill er bra?

Monopol finnes som app på iPad. Det fjerner alle muligheter til å kaste kort, hus, hoteller og biler utover alt når det ikke går som ungen vil. Har jeg hørt.
Jeg prøvde å kjøpe Catan Junior på Outland et år, og fikk i retur at det var bortkastet; de klarer fint å lære seg Settlers. Så gikk dagene ...

Risk kan jeg ikke fordra, og Knotten ble pissesur da han fikk litt juling, så det anbefales ikke for dårlige tapere.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-15, 10:14   #30
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.539
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke brettspill er bra?

Vi har unger med veldig lite spilleerfaring egentlig, så vi gikk for junior, de kan lære seg setterls, men hun på 4,5 har et lite stykke igjen altså.... også handlet vi det på en butikk hvor ikke selgerene har personlige meninger om hva unger bør og ikke bør kunne spille, så vi fikk til og med lov å kjøpe det...

Og ungene liker det!

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-15, 14:03   #31
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.853
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke brettspill er bra?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

JUbongo er bra, og så har vi et spill som hele familien er veldig glad i - med noen flotte, forseggjorte, fargerike kort der konseptet går på å gjette hvilket bilde som passer til en beskrivelse en av deltakerne presenterer. (Supergod forklaring, ser jeg! ) Må sjekke hjemme i ettermiddag hva det heter.

Dixit heter dette spillet.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-15, 14:07   #32
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.036
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke brettspill er bra?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Monopol junior med ungene, DET er en tålmodighetsprøve jeg egentlig ikke utstår, så jeg lærte dem det så de kan spille selv. Der er jo reelt ingen strategi og ikke noe moro.... de må bare bli dreven nok så vi kan introdusere dem for ekte greier...

Jeg derimot synes det er perfekt nettopp fordi det ikke er noen strategi. Det er faktisk mulig å spille likeverdig der uten at lillesøster nødvendigvis taper.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-15, 14:36   #33
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.924
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke brettspill er bra?

Dixit er også en god anbefaling.

Vi spiller mye Smallworld. Det er et strategispill, men av den enkle typen og med litt veiledning tror jeg at ganske små barn kan spille det. Det har ulike brett for antall spillere, så det kan tilpasses fra 2 til 5 spillere.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-15, 14:40   #34
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.973
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke brettspill er bra?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg derimot synes det er perfekt nettopp fordi det ikke er noen strategi. Det er faktisk mulig å spille likeverdig der uten at lillesøster nødvendigvis taper.

Greit nok at det gir jevnbyrdige spillere, men det forhindrer ikke at jeg synes det er drepende kjedelig. Derfor har vi heller lært ungene å spille strategispill fra ung alder (og er velsignet med unger som er relativt gode tapere).

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-15, 16:26   #35
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.036
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke brettspill er bra?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Greit nok at det gir jevnbyrdige spillere, men det forhindrer ikke at jeg synes det er drepende kjedelig. Derfor har vi heller lært ungene å spille strategispill fra ung alder (og er velsignet med unger som er relativt gode tapere).

Jeg synes ikke det er kjedelig jeg da. Derimot å tape i spill med vilje er kjedelig, derfor styrer jeg helst unna spørrespill for barn etc. Jeg tar ingen hensyn til tiåringen som glatt slår meg i mye, men jeg høvler ikke over en femåring, derfor liker jeg likeverdige spill.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)

Sist redigert av apan : 23-11-15 kl 16:33.
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-15, 21:06   #36
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.539
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke brettspill er bra?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Greit nok at det gir jevnbyrdige spillere, men det forhindrer ikke at jeg synes det er drepende kjedelig. Derfor har vi heller lært ungene å spille strategispill fra ung alder (og er velsignet med unger som er relativt gode tapere).

Jeg sniker inn strategitenking ved å stadig spørre "er det flere ting du kan gjøre, hva er lurest nå?" når vi spiller hatt over hatt... Det er fint mulig å spille uten at lillesøster taper så lenge jeg ikke går etter henne med vilje, men hun evner jo ikke å tenke særlig mye strategi enda, broren er på gli...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-15, 09:26   #37
Morella
Superbasinella
 
Morella sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.640
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilke brettspill er bra?

Mine jenter elsker Ticket to Ride og Mexican Train. To spill som vi voksne også setter stor pris på å spille, både med barna og venner.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-15, 15:56   #38
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilke brettspill er bra?

Var på notabene i dag og der hadde de halv pris på brettspill. Så nå får de Ticket to ride, Catan jr. og Headbanz til jul.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-15, 16:01   #39
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.509
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke brettspill er bra?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg derimot synes det er perfekt nettopp fordi det ikke er noen strategi. Det er faktisk mulig å spille likeverdig der uten at lillesøster nødvendigvis taper.

Vi har millionær junior, det syns jeg er veldig kjedelig. Men vi spiller også en del den forsvunnede diamant, og det er tilfeldig hvem som vinner. Også Uno går fint.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-15, 11:17   #40
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilke brettspill er bra?

Hvilke brettspill anbefaler dere til trettenåringer som f.eks liker Monopol?

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no