Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Nynorsk?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva mener du om nynorsk som skriftspråk?
Burde avskaffes 15 12,00%
Beholdes, men frivillig sidemålsopplæring 55 44,00%
Beholdes som i dag 42 33,60%
Nynorsk bør erstatte bokmål 5 4,00%
Nynorsk og bokmål bør smeltes sammen til ett skriftspråk 7 5,60%
Annet, forklar i tråden 7 5,60%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 125. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-01-08, 09:14   #101
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Det er godt du bidrar så sterkt til en postiv holdning til nynorsken, da, bina!

Er det forresten nynorsken som likestilt målform du vil til livs, eller sidemålsundervisningen?

Hvis du ønsker å fjerne nynorsk fullstendig som målform, så kan dette medføre å frata nynorskbrukere muligheten til å bruke sin målform i skole, arbeidsliv osv. Jeg synes ikke det er så rart at de som har nynorsk som målform og dermed også som en viktig del av sin identitet reagerer, jeg.

Jeg skjønner ikke hvorfor du antar at jeg er nynorsk-hater. Jeg er ikke det, skjønner du. Jeg syns bare at det er så unødvendig med to skrift-språk i lille Norge, når de er så like. I tillegg innrømmer jeg at jeg syns nynorsk er tungt å lese, og i mange tilfeller på linje med dialekt sånn sett.

Det jeg "vil til livs" som du så dramatisk uttrykker det er å ha to målformer på norsk. Siden nynorsk er langt mindre utbredt enn bokmål er det opplagt at det er nynorsk vi må fjerne.

Men selv om jeg mener at nynorsk bør avskaffes som målform betyr jo ikke dette noen form for dramatisk revolusjon. Derimot at man over tid fjerner nynorsk som offisielt skriftspråk, og slutter å undervise i det på skolene. De som i dag har nynorsk som hovedmål må få fortsette med det, selvsagt, men det er unødvendig å tilby nynorsk til nye første-klassinger. Slik vil man i løpet av en 50-100 år kunne fjerne nynorsk.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-08, 09:34   #102
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nynorsk?

Hva kom først. Bokmål eller nynorsk?

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-08, 10:09   #103
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Hva kom først. Bokmål eller nynorsk?

Spiller det noen rolle?

Og forøvrig - hvordan definerer man når bokmål "kom"? Siden språket altså er i kontinuerlig utvikling.

Og når det er sagt, jeg ser ikke bort i fra at norsk som språk kan komme til å forsvinne helt som talespråk en gang i fjern framtid. Enten ved at språket absorberer i seg så mye fra andre språk at man til slutt får et blandingsspråk, eller ved at et annet språk gradvis erstatter norsk. Engelsk kan lett bre om seg. Bare se på skolen. Nå lærer barna engelsk allerede fra 1. klasse. Og om så skjer - hva er poenget med å kjempe i mot?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-08, 10:11   #104
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nynorsk?

Ja, det synes jeg.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-08, 11:04   #105
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

(…) men det er unødvendig å tilby nynorsk til nye første-klassinger. Slik vil man i løpet av en 50-100 år kunne fjerne nynorsk.

Og jeg håper vi kan bli kvitt samisk på samme måte. Det er en skam at vi ikke fortsatte å hindre samene i å lære opp barna sitt i dette uforståelige og unødvendige språket.

Ben "approved by the Turkish ministry of information" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-08, 17:03   #106
Møøse
I could be violet sky
 
Møøse sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 782
Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Og om så skjer - hva er poenget med å kjempe i mot?

Nei, språkleg mangfald er noko herk. Utruleg forvirrande! La oss først som sist byte til det språket som har flest brukarar. Er det mandarin no? Nokon som veit?

__________________
Møøse og barna , april 1999 og september 2004

Sist redigert av Møøse : 14-01-08 kl 17:23. Årsak: Heksa har tala :nemlig:
Møøse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-08, 09:55   #107
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av Møøse, her.

Nei, språkleg mangfald er noko herk. Utruleg forvirrande! La oss først som sist byte til det språket som har flest brukarar. Er det mandarin no? Nokon som veit?

Hvis du er så redd for språklig forandring burde du vel fjerne ordet SPAM fra din egen tittel? Finne eit dugeleg nynorsk ord i staden?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-08, 10:56   #108
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.463
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nynorsk?

Jeg er veldig glad i nynorsk, husker jeg satt ved pulten min og rekonstruerte hvordan besteforeldrene mine snakket, lærte meg grammatikreglene, og vips satt nynorsken for min del.

Men jeg syns måten nynorsk læres bort på i skolen (med forbehold om at dette har blitt endret de siste 20 årene ) er feil. Jeg syns det er unødvendig at alle skal beherske begge målformene fullt ut, jeg syns heller tiden kan brukes til å utvikle språkfølelsen ved å lese poesi og bøker på nynorsk

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-08, 15:29   #109
Møøse
I could be violet sky
 
Møøse sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 782
Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Hvis du er så redd for språklig forandring burde du vel fjerne ordet SPAM fra din egen tittel? Finne eit dugeleg nynorsk ord i staden?

Som lingvist må eg i alle fall vere eit godt døme på ei folkeferd som ELSKAR språkleg endring. Kva skulle vi levd av utan den, liksom.
(Litt for om bina lever opp til sin tittel... )

__________________
Møøse og barna , april 1999 og september 2004
Møøse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-08, 17:03   #110
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av Møøse, her.

Som lingvist må eg i alle fall vere eit godt døme på ei folkeferd som ELSKAR språkleg endring. Kva skulle vi levd av utan den, liksom.
(Litt for om bina lever opp til sin tittel... )

Ja, ein skal ikkje verte for overraska dersom ho brått legg om til nynorsk

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-08, 00:30   #111
Møøse
I could be violet sky
 
Møøse sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 782
Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Hvis du er så redd for språklig forandring burde du vel fjerne ordet SPAM fra din egen tittel? Finne eit dugeleg nynorsk ord i staden?

Eg skjønar forresten verkeleg ikkje kvifor du ser nokon likskap mellom språkleg mangfald og fråvere av språkleg endring, bina? Her er det nok litt mangel på kunnskap ute og går. Språkleg mangfald er ein naturleg tilstand, og noko vi bør jobbe for å fremje. Det er akkurat like naturleg som at levande språk endrar seg. Det at eit språk endrar seg, treng på ingen måte føre til at det vert mindre av språkleg mangfald. Sjølvsagt kan desse tinga hengje saman, dersom eit språk pga. ytre påverknad vert meir og meir likt eit anna språk og til slutt ikkje kan skiljast frå det. Men dette er eg ganske sikker på er eit utruleg lite vanleg scenario. Det som er mykje meir vanleg, og mykje verre, er at morsmålsbrukarar døyr ut utan å ha fått høve til å føre språket sitt vidare til nye morsmålsbrukarar. Dette skjer/har skjedd t.d. med ein del aboriginspråk i Australia. Det at engelsk har teke over i stor grad der, har ikkje noko med at det kom fleire og fleire engelske ord inn i dyirbal, walbiri eller yidiny, slik at dei til slutt vart til engelsk, men rett og slett at dei som snakkar desse språka flytande døyr, og det ikkje lenger finst folk som kan snakke dei skikkeleg.

Når det gjeld fenomenet i signaturen min, har vi her å gjere med noko som vert kalla "kodeveksling". Det er vel eigentleg eit teikn på spesielt god språkforståing og -meistring, og er eit fenomen ein kan sjå i særleg utstrekt grad hos folk som vekslar mykje mellom fleire språk dei kan flytande, t.d. hos ein del innvandrarar. (Ein tidlegare kollega av meg har skrive doktoravhandling om kodeveksling.) Det er heller eit teikn på at synapsane i hjernen fungerer spesielt godt og reagerer kjapt. Og kodeveksling trugar ikkje språket vårt. (Eg er fullstendig klar over at enkelte språkpersonar med makt uttrykkjer redsle for at engelsk skal ta over norsk, og eg – og mange lingvistar med meg – meiner det trugsmålet er sterkt overdrive.)

__________________
Møøse og barna , april 1999 og september 2004

Sist redigert av Møøse : 16-01-08 kl 08:47.
Møøse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-08, 03:33   #112
syllan
Viking F.K !!
 
syllan sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: sandnes..
Innlegg: 1.254
syllan er populærsyllan er populærsyllan er populærsyllan er populær
Standard

Sv: Nynorsk?

Grusomt! Få det bort!

__________________
"I am in favour of animal rights as well as human rights. That is the way of the whole human being. --Abraham Lincoln"
syllan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-08, 08:50   #113
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av syllan, her.

Grusomt! Få det bort!

Reflektert




Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-08, 12:45   #114
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.817
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nynorsk?

Jeg kan ikke fatte og begripe hva som er problemet med at enkelte mennesker her i landet bruker nynorsk som målform, mens andre bruker bokmål.

"Problemet," om jeg skjønner det rett, er at disse målformene er så like, så vi trenger ikke to... Hva er problemet da, om de er så like? Alle forstår vel, om en legger litt godvillje til, hva som står skrevet på begge målføre.

Jeg syns godt man kan fjerne tvungen sidemålsundervisning i skolen, som Skremmern er inne på fører tvang ofte til uvilje. Men jeg synes likevel at man bør få en viss innøfring i begge målføre. Det finnes f.eks. fantastisk mye nydelig lyrikk skrevet på nynorsk, og dette kunne brukes som et eksempel på hvordan språket kan brukes.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-08, 12:53   #115
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.324
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nynorsk?

..."Syden" av Are Kalvø kan for eksempel bli pensum.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-08, 13:02   #116
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.994
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

..."Syden" av Are Kalvø kan for eksempel bli pensum.

Eg har nett lese "Grunnleggjande råd til deg som er framandkulturell i Noreg" med elevane. Stor suksess.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-08, 13:05   #117
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.864
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nynorsk?

Are Kalvø er genial.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-08, 13:10   #118
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.324
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nynorsk?

alfaMannen gliste rått da han i går ga meg en bok som heter "Syden".

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-08, 13:19   #119
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nynorsk?

Jeg synes nynorsk er vakkert, og bør for all del ikke avskaffes. Kanskje det heller hadde vært bedre med frivillig opplæring, ihvertfall for de som har nok med å konsentrere seg om bokmål. Ingenting slår dikt som er skrevet på nynorsk, det får en helt annen klang og melodi enn dikt på bokmål.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-08, 13:28   #120
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg kan ikke fatte og begripe hva som er problemet med at enkelte mennesker her i landet bruker nynorsk som målform, mens andre bruker bokmål.

"Problemet," om jeg skjønner det rett, er at disse målformene er så like, så vi trenger ikke to... Hva er problemet da, om de er så like? Alle forstår vel, om en legger litt godvillje til, hva som står skrevet på begge målføre.

Jeg syns godt man kan fjerne tvungen sidemålsundervisning i skolen, som Skremmern er inne på fører tvang ofte til uvilje. Men jeg synes likevel at man bør få en viss innøfring i begge målføre. Det finnes f.eks. fantastisk mye nydelig lyrikk skrevet på nynorsk, og dette kunne brukes som et eksempel på hvordan språket kan brukes.

Problem og problem. Jeg mener at nynorsk bør fjernes som målform fordi det stjeler ressurser både i skolen (hvor det altså må undervises i begge målformer, og hvor lærebøker må finnes i begge målformer) og i f.eks. offentlig forvaltning fordi alle skjemaer selvsagt må finnes på begge målformer, osv.

Dessuten er det ganske mange som har lese- og skrivevansker, og da å skulle forholde seg til to skriftspråk i stedet for ett blir jo bare rot.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no